niet starten
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
niet starten
Mijn mobylette AV3 start goed maar naar 4 km rijden als ik dan stop krijg ik hem niet meer aan de gang.
Heb dan nog wel vonk en ruik een benzine lucht.
Wat kan hier het probleem van zijn?
Heb dan nog wel vonk en ruik een benzine lucht.
Wat kan hier het probleem van zijn?
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: niet starten
Klinkt als het standaard ontstekings verouderings probleem.
Rij je nog met de originele ontsteking? Welke versie? Met de externe bobine of de gene met interne hoogspanningsspoel?
Rij je nog met de originele ontsteking? Welke versie? Met de externe bobine of de gene met interne hoogspanningsspoel?
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: niet starten
Met de orginele ontsteking en de interne hoogspannings spoel.
Welke versie weet ik niet.
Welke versie weet ik niet.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: niet starten
De interne hoogspanningspoel dus. Met 1 dikke kabel vanuit het blok rechtstreeks naar de bougie.
Dan hebben we het probleem alweer gevonden. De hoogspanningspoel is heel waarschijnlijk kaduuk. Een zeer veel voorkomend probleem dat we al ontelbaar vaak langs hebben zien komen
Op http://www.pantin.nl staat het volgende artikel hierover.
http://www.pantin.nl/donar.htm
De oplossing is om de hoogspanningspoel te vervangen voor een laagspanningspoel i.c.m. een externe bobine. Ook te bestellen via http://www.pantin.nl. Deze aanpassing is door menig man al met succes uitgevoerd.
Dan hebben we het probleem alweer gevonden. De hoogspanningspoel is heel waarschijnlijk kaduuk. Een zeer veel voorkomend probleem dat we al ontelbaar vaak langs hebben zien komen
Op http://www.pantin.nl staat het volgende artikel hierover.
http://www.pantin.nl/donar.htm
De oplossing is om de hoogspanningspoel te vervangen voor een laagspanningspoel i.c.m. een externe bobine. Ook te bestellen via http://www.pantin.nl. Deze aanpassing is door menig man al met succes uitgevoerd.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: niet starten
Is het ook mogelijk om de spoel opnieuw te laten wikkelen of is dit geen goede oplossing
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: niet starten
Het lijkt mij sowieso een hele dure oplossing. Hoogspanningsspoelen wikkelen is niet makkelijk! Heel veel windingen die allemaal geïsoleerd moeten worden in waarschijnlijk meerdere lagen isolatie en daarna ingieten in kunststof. Een vak apart. Verder is het ook een minder degelijke oplossing. Dit soort gevoelige componenten wil je liever niet op warme plekken. Dat is vaak niet goed voor de isolatie. Om dezelfde reden wordt de condensator ook wel eens extern gezet.
Re: niet starten
Hier kun je een opnieuw gewikkelde hoogspanningsspoel van goede kwaliteit aanschaffen : http://www.arriskramer.nl/ Prijs valt nogal mee.
Zelf geef ik de voorkeur aan het vervangen van de hoogspanningsspoel door een laagspanningsspoel + bobine.
Gr. Joop
Zelf geef ik de voorkeur aan het vervangen van de hoogspanningsspoel door een laagspanningsspoel + bobine.
Gr. Joop
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: niet starten
Wat voor spoel + bobine kan ik het beste kopen en bij wie.
Zijn er soms mensen op het forum die dit nog te koop hebben?
Zijn er soms mensen op het forum die dit nog te koop hebben?
Re: niet starten
via mail info@pantin.nl
nog beter beurs Heerhugowaard 24/11
nog beter beurs Heerhugowaard 24/11
Re: niet starten
Goede dag,
Ik heb een aantal jaren een S1 uit 1955.
Deze start goed maar slaat dan af en ik krijg hem niet meer aan de gang,bougie is dan ook nat.
Ik heb een hoogspanningsspoel kennelijk, want dat lees ik op het forum,maar die zit er net nieuw in.
Punten vervangen en een frisse bougie erin.
Probleem blijft.
Ik smeer 1:16 ,dat is volgens het originele boekje wat er bij zit.
Is dat misschien te vet voor de moderne olie?
De sproeier is maat 51 maar ik heb ook een 54 liggen,wat zou beter zijn?
Gr Marcel
Ik heb een aantal jaren een S1 uit 1955.
Deze start goed maar slaat dan af en ik krijg hem niet meer aan de gang,bougie is dan ook nat.
Ik heb een hoogspanningsspoel kennelijk, want dat lees ik op het forum,maar die zit er net nieuw in.
Punten vervangen en een frisse bougie erin.
Probleem blijft.
Ik smeer 1:16 ,dat is volgens het originele boekje wat er bij zit.
Is dat misschien te vet voor de moderne olie?
De sproeier is maat 51 maar ik heb ook een 54 liggen,wat zou beter zijn?
Gr Marcel
Re: niet starten
Wat voor hoogspanningspoel zit er bij jou in?
Een oude of een nieuwe uit oude voorraad gekocht via Marktplaats?
1:16 is zeker vet; de meesten smeren 1:40 en ik voeg er nog wat TSL toe ter verbetering van de noodloopeigenschappen (bergafwaarts en weinig gas).
Harrie
Een oude of een nieuwe uit oude voorraad gekocht via Marktplaats?
1:16 is zeker vet; de meesten smeren 1:40 en ik voeg er nog wat TSL toe ter verbetering van de noodloopeigenschappen (bergafwaarts en weinig gas).
Harrie
Re: niet starten
Al is de hoofspanningsspoel nieuw, dan nog is de kans groot dat dit de oorzaak. Die nieuwe spoel zal minstens 25 jaar oud zijn. Dus: externe bobine enz. monteren. Is altijd een verbetering. Ik spreek uit eigen ervaringen met twee Moby's !
Ik smeer 1:40.
Gr. Joop
Ik smeer 1:40.
Gr. Joop
Re: niet starten
Hallo Joop,
We hebben elkaar gekruist met onze reacties. Kom je ook naar Arnhem?
Dit euvel doet me sterk denken aan de mobylette waarop ik een paar weken geleden al mijn kennis moest loslaten.
Ter controle zou ik eens testen of er tussen massa en bougiekabel een vonk ontwikkeld wordt van 5 mm in de open lucht
Herhaal dat als de motor warm is. De condensator kan trouwens ook rot zijn. Vervang deze door eentje van de Vespa Ciao.
Harrie
We hebben elkaar gekruist met onze reacties. Kom je ook naar Arnhem?
Dit euvel doet me sterk denken aan de mobylette waarop ik een paar weken geleden al mijn kennis moest loslaten.
Ter controle zou ik eens testen of er tussen massa en bougiekabel een vonk ontwikkeld wordt van 5 mm in de open lucht
Herhaal dat als de motor warm is. De condensator kan trouwens ook rot zijn. Vervang deze door eentje van de Vespa Ciao.
Harrie
Re: niet starten
Klopt Harrie, we typten gelijktijdig onze bijdrage. De conclusie / advies is hetzelfde t/m/ de getallen voor de mengsmering.
Ik kom zeker en graag naar Arnhem, tezamen met Hans v/d/ Heuvel uit Soest.
vriendelijke groet, Joop
Ik kom zeker en graag naar Arnhem, tezamen met Hans v/d/ Heuvel uit Soest.
vriendelijke groet, Joop
Re: niet starten
Dank jullie wel voor de reactie,
Ik ga eerst eens met de smering beginnen,veel vet lijkt mij ook niet goed ontsteken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr Marcel
Ik ga eerst eens met de smering beginnen,veel vet lijkt mij ook niet goed ontsteken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr Marcel
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: niet starten
Mijn mobylette loopt weer voortreffelijk met een nieuwe spoel + externe bobine.
Bedankt voor de informatie.
Bedankt voor de informatie.
Re: niet starten
Mooi en goed dat je even terugkoppelt !