FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2013, 19:57

Vorige week zondag ( Forum-rit ) kon mijn FOM de Postbank niet bolwerken. De bezemwagen was het lot van zowel mij als mijn bromfiets.

De afgelopen 10 dagen ben ik het hele internet over geweest en heb stuk voor stuk de condensator, de bobine, de bougie en de carburateur omgewisseld voor een ander exemplaar. Steeds bleef het probleem bestaan. Toen ontsteking opnieuw afgesteld en nog een keer met hulp van forumlid Hans v.d. Heuvel uit Soest. Alles tevergeefs.

Gisteravond sprak ik een klassieke motoren-liefhebber en vertelde hem kort het probleem: niet goed optrekken en af en toe terugvallen in topsnelheid. Hij zei direct: " Je uitlaat is verstopt". Ik had daar niet aan gedacht omdat de mengsmering tegenwoordig zoveel schraler is. Maar dit was de juiste analyse.
Vanochtend met gootsteen reiniger, uitbranden en remkabel aan de boormachine de uitlaat grondig gereinigd en alle gaatje een fractie opgeboord.

Hij rijdt weer als een trein.

Ik werd er af en toe moedeloos van, maar rustig blijven en je verstand gebruiken is de oplossing. Toen ik 16 jaar was ontkoolde ik de uitlaat van Mobylette een paar keer per jaar ! En nu was ik totaal vergeten deze storings-mogelijkheid in mijn gedachten mee te nemen

Met groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2013, 23:42

Beste Joop,
Hier sta ik van te kijken. Rijd jij zoveel kilometers per jaar?
Heb jij toen jij die brommer aanschafte niet gecontroleerd op koolaanslag?
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 sep 2013, 17:55

Beste Harrie - bij aankoop in 2011 reed de FOM perfekt en heb er dus beperkt aan gesleuteld en in ieder geval nooit ontkoold. Als de temperatuur boven de ca 15 graden is, dan rijd ik gemiddeld 50 km per week, dus nog best veel. Vermoedelijk is dat de oorzaak. Met het verstrijken der dagen vergeet ik weer de kopbrekens die deze storing heeft gekost.

Vriendelijke groet,

Joop

KitCarera
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2014, 12:54

Re: FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door KitCarera » 04 mei 2014, 13:18

Hi Joop,

Ik heb afgelopen week een Mobylette AV76 uit 1957 gekocht. Nu heb ik hetzelfde probleem bij optrekken. Voor de rest loopt de de brommer heel mooi, En heb ik ook geen last met terugvallen op snelheid.
Ik verlies alleen kracht bij het optrekken en met 2 a 3 keer trappen erbij is het over.

Zou dit een zelfde probleem kunnen zijn of zijn er nog andere voor de hand liggende problemen waar ik naar kan/ moet kijken.

Ik ben helemaal nieuw in de oude brommers dus ik beschouw mij als een leek en op dit forum is deze post de enige die lijkt te beschrijven wat ik heb.

Mvg,
Kit

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door Franky » 05 mei 2014, 19:19

Als je weg rijdt grijpt op een moment je koppeling aan, daalt je toerental en heb je even wat minder vermogen totdat je motor weer meer toeren begint te maken omdat je langzaam sneller begint te rijden. Dit is volstrekt normaal. Of wat jij hebt normaal is, is erg moeilijk te zeggen via een forum. Je zal namelijk een zeer gedetailleerde omschrijving moeten geven voordat wij er iets over kunnen zeggen. Dergelijke omschrijvingen maken kan eigenlijk alleen als je weet hoe het ding hoort te rijden en je weet hoe het ding werkt. Voor beginner dus niet te doen.

Internet heeft zo zijn beperkingen. Wil je echt weten of het normaal is, of wat er aan de hand is. Zoek iemand op die er verstand van heeft. Iemand moet het bromfietjes kunnen zien, horen en bedienen voordat een goede diagnose gesteld kan worden. ;)

Dit forum kan je helpen bij het zoeken naar zo'n iemand.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: FOM met weinig trekkracht en terugvallen van topsnelheid

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 mei 2014, 18:25

KitCarera schreef:Hi Joop,

Ik heb afgelopen week een Mobylette AV76 uit 1957 gekocht. Nu heb ik hetzelfde probleem bij optrekken. Voor de rest loopt de de brommer heel mooi, En heb ik ook geen last met terugvallen op snelheid.
Ik verlies alleen kracht bij het optrekken en met 2 a 3 keer trappen erbij is het over.

Zou dit een zelfde probleem kunnen zijn of zijn er nog andere voor de hand liggende problemen waar ik naar kan/ moet kijken.

Ik ben helemaal nieuw in de oude brommers dus ik beschouw mij als een leek en op dit forum is deze post de enige die lijkt te beschrijven wat ik heb.

Mvg,
Kit
Lijkt mij niet hetzelfde. Hoeveel voorontsteking heb je ingesteld? 2.8 mm? Gr. Joop

Plaats reactie