Oude brommer werkend krijgen

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 28 okt 2013, 15:56

Hallo allemaal,

Ik heb een brommer die al tijden in de schuur staat. Geen idee hoe lang die al stil staat.
Graag zou ik die weer lopende krijgen.
Inmiddels ben ik er via dit forum al achter welk type brommer het is, waarvoor dank!
Hieronder een foto:
Afbeelding

Graag zou ik van jullie horen wat ik het beste kan doen om hem weer werkend te krijgen.
Ik heb nog nooit écht aan een brommer gesleuteld, op tandwielen kettingen en olie vervangen na, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Alvast bedankt.

Gr.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 28 okt 2013, 17:08

Hallo

Eerst en vooral de tank zuiver maken. Als er roest in zit de tank ontroesten.
Filter monteren tussen tank en carburator
Dan de carburator reinigen uit mekaar halen en met remreiniger zuiver maken
Kijken of hij ontsteking heeft.
Nieuwe bougie er in
Dan tweetakt benzine er in en proberen maar.
Valt hij na een 3 a 4 km stil dan is de voedingsspoel of condensator stuk van het lange stilstaan en moeten deze vervangen worden.
Dit zijn de eerste stappen
Gr Polle

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 28 okt 2013, 20:09

Bedankt voor je antwoord!

Allereerst, hoe ga ik de tank zuiver maken? En vervolgens hoe ontroest ik de tank mocht er roest in zitten?
En er zit geen filter tussen de tank en carburateur? Heb je een voorbeeld van zo'n filter?

Gr.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 28 okt 2013, 22:27

Hallo

Op het forum kan je alles terugvinden over het zuiver maken van de tank
Ik merk dat je echt nog bijna niets afweet van het in orde brengen van een bromfiets.
geen probleem hoor het forum helpt je met plezier op weg.
Als ik alles van een naald tot een draad moet uitleggen ben ik wel even bezig terwijl je bijna alles al op het forum kan terugvinden

Gr Polle

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door joran » 29 okt 2013, 10:45

Een snelle en makkelijke tip om te zien of er roest in de tank is en hoe erg het is, haal de benzine dop eraf en ga met je vinger langs de binnenkant van de tank. Mocht er roest in de tank zitten blijft dat op je vinger plakken. Aan de hoeveelheid roest op je vinger kan je gelijk ook stellen wat de staat van je tank is. Zo bleef er bij mijn type 40 niks aan me vinger zitten dus kan je vrij zeker zeggen dat er geen roest in zit. Ontroesten heb je speciale middeltjes voor te koop, maar mijn wonder middel blijft toch altijd schoonmaak azijn :mrgreen: (de groene fles van de ah, kost meestal €0,79 per liter). Tank helemaal vol gooien ermee, weekje laten staan, goed schudden zodat alle neer geslagen roest omhoog komt, tank leeg gooien, paar keer spoelen met heet water (liefst kokend want dan verdampt het snel uit de tank) en een paar keer spoelen met benzine. Werkt bij mij iedere keer. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Groet Joran

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 29 okt 2013, 15:25

Ik denk dat ik het inderdaad gewoon ga proberen met schoonmaakazijn. Had dit ergens anders ook gelezen. Hoeveel liter gaat er in de tank?
Coating laat ik vooralsnog achterwege en ik denk dat ik er wel een brandstoffilter tussen stop. Ik zie hier heel veel verschillende van, wat voor brandstoffilter raden jullie aan?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 29 okt 2013, 17:07

Hallo

Koop 4 liter azijn dan heb je een beetje overschot
Een week vind ik veel te weinig
Ik zet hem er meestal twee drie maanden in.
Wat betreft de filter moet je een klein model zoeken je hebt niet veel ruimte tussen de kraan en carburator

Gr polle

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door joran » 29 okt 2013, 22:10

3 maanden?! Bij mij was de roest naar een week volledig weg, en bij mij zaten in de tank de roest kristallen bijna een halve centimeter dik. Maar ja je kan inderdaad beter wat langer doen dan te kort. Raad wel aan om tussentijds even de azijn te vervangen en even de ergste roest prut eruit te halen. Verloopt het proces sneller.
Groet joran.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 okt 2013, 23:02


heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 30 okt 2013, 10:05

Er werd gezegd dat er een klein benzinefilter op moet. Op die site zie ik groot, extra klein en klein maar ze zijn allemaal niet heel groot. Welke raden jullie aan?
Zal ik de benzineslang ook vervangen?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Franky » 30 okt 2013, 11:04

Uiteraard moet je dat doen ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 30 okt 2013, 11:12

t kleinst model

Gr Polle

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Donnie » 30 okt 2013, 14:10

Neem extra klein en ook een stuk benzineslang.
Fantastische slang blijft echt soepel!!!!!

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door sleurhut » 01 nov 2013, 23:05

Ik raad je af dit benzinefilter te kopen, mijn ervaring hiermee is dat ze niet geweldig benzinebestendig zijn. had dit model gemonteerd van polisport, een dag later moest ik de zijkappen verwijderen en viel me op dat het hele filter zacht was geworden van de benzine, toen ik het bewoog kwam de slangthule er zo afzetten, helemaal opgelost. Moet er niet aan denken wat er gebeurt was als ik toch was gaan rijden en die in de hens was gevlogen...

Ik zou naar de brezan (automaterialenzaak) gaan en om een meter multi carburant vragen. Dat is een niet doorzichtige zwarte slang met een wapening erin. Beter als die veredelde aquariumslangen die ze je normaal proberen te verkopen. Combineer dit met een goed benzinefilter (heb een OMG filter wat demontabel is, kun je geheel demonteren en schoonmaken) en je hebt een mooi degelijk setje wat langer meegaat.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Harrie » 02 nov 2013, 01:36

Die autoslangen met bewapening gebruik ik al jaren op enkele brommers en ze zijn nog steeds goed.
Was trouwens een advies van MobyDick die de autobranche goed kent.
Die doorzichtige "aquariumslangen" moet ik elk jaar vervangen omdat ze hard zijn.
Geheel eens met Sleurhut.
Harrie

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 02 nov 2013, 11:37

Vandaag ga ik mijn tank eens inspecteren en waarschijnlijk volgooien met schoonmaakazijn. Dit laat ik een tijd zitten en dan hoop ik dat het grootste deel van de roest eruit is.

Over dat benzinefilter en de benzineslang lees ik nu dus veel verschillende en tegenstrijdige dingen.
Zou dit misschien goed zijn:
Benzineslang: http://k-parts.nl/benzineslang-6-x-13-m ... meter.html
Benzinefilter: http://k-parts.nl/benzinefilter-ncy-chroom-kort.html

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 02 nov 2013, 12:35

Hallo

Je moet een 4 mm slangetje nemen 6 mm is te groot voor op je carburator

Gr Polle

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 02 nov 2013, 16:50

Is het zeker weten 4 mm?
Want die filters en die slang die aangeraden werden zijn allebei voor 6 mm (http://www.batavusbromfiets-shop.nl/con ... l/d24.html)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 02 nov 2013, 18:00

Hallo

De slang die ik gebruik is van 4 tot 7 mm
als je van 6 tot ... neemt zit deze te los om de carburator
En de slang van 4 mm krijg je ook om de filter die dikker is.

Gr Polle

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 08 nov 2013, 16:43

Oké, ik ben van plan om het volgende te gaan bestellen:
Benzinefilter: http://k-parts.nl/benzinefilter-ncy-chroom-kort.html
Benzineslang: http://k-parts.nl/benzineslang-olieslan ... meter.html
Gaat dat werken? Kan de originele benzineslang niet opmeten want hij zit vol met schoonmaakazijn.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Polle » 08 nov 2013, 20:17

Hallo

Met die slang gaat het zeker lukken.
En de filter ook
Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 nov 2013, 20:54

Ik zou bij bijvoorbeeld Brezan een betere kwaliteit slang ( EPDM en gewapend ) kopen. Is wat duurder maar ook na vele jaren nog steeds flexibel. Gr. Joop

heisenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2013, 15:13

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door heisenberg » 12 nov 2013, 22:14

Tot zo ver is het me duidelijk.
Nu de volgende stap, carburateur reinigen.
Wat heb ik hiervoor nodig en hoe doe ik dit?

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door joran » 12 nov 2013, 23:57

Ik heb daar ooit een instructie filmpje voor gemaakt. Is dan wel voor een yamaha dt, maar het princiepe blijft hetzelfde.
Groet joran
https://www.youtube.com/watch?v=bBMgwNb ... ata_player

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Oude brommer werkend krijgen

Ongelezen bericht door sleurhut » 14 nov 2013, 00:12

Nou begin maar eens met eraf halen, motorkapjes verwijderen. met een ratel en dop 8 de klem losdraaien die de carb op het spruitstuk klemt. dan carburateur kantelen en dan kun je de gaskabel en chokekabel losschroeven met een platte schroevendraaier. Ik haal dan het luchtfilterkapje eraf en kan zo de hele carburateur eruit halen. Nu Begin ik meestal met het verwijderen van de sproeier, vlotterdekseltje en alle inhoud. Gewoon alles wat erop zit eraf schroeven en er rekening mee houden waar alles ging (netjes op volgorde leggen, desnoods een tekening erbij houden). vervolgens met carburateurreiniger (of remmenreiniger, of gewoon benzine, of welk middel je maar fijn vind werken, ik gebruik remmenreiniger puur omdat het altijd wel ergens rondslingert). goed alle openingen doorspuiten en schoonmaken, desnoods doorprikken met een ijzerdraadje. de verstuiver (dat koperkleurige ding wat boven je sproeier zit) doorprikken met een draadje uit een koperborstel. vervolgens alle andere dingen die je eraf hebt gehaald heel goed schoonmaken en terugplaatsen. Voor je de vlotter terugplaatst (dat koperkleurige bolle ding met 2 puntjes eraan) even schudden en goed luisteren of je niks hoort klotsen, dit duid op een lekke vlotter, even in een badje water leggen en kijken of hij drijft werkt ook. Denk eraan bij montage dat de puntige kant richting deksel moet wijzen, even ertegenaan drukken en een maar keer draaien zorgt voor een betere afsluiting heb ik ondervonden. Nu gewoon alles terug monteren. stationairschroef draai ik gewoon wat in dat die zeker loopt en eenmaal warmgedraaid stel ik die wel af. gasschuifje en chokeplunjer ook even schoonvegen en terugmonteren. En klaar is sleurhut.

Plaats reactie