Krijg AU42 niet draaiende.

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 05 feb 2014, 13:44

Hallo iedereen,

Ik heb 2 Motoconfort AU42 modelletjes staan waarvan ik aan 1'tje onlangs gestart ben met het restaureren.
Geen van beiden was draaiend op het moment van aankoop. Die ene was er net iets beter aan toe dus ben ik daaraan gestart. (Bij de andere zit de cylinder vast, en is er wat meer werk - misschien moet die momenteel maar dienen voor wisselstukken)
Na wat kennis op te doen op dit forum (waarvoor alvast dank) ben ik gestart met het checken van de ontsteking. Dat was nog zo'n oude spoel die nu en dan durfde falen en een te zwakke vonk gaf.
De ontsteking heb ik intussen omgebouwd met zo'n set van H. Van Kessel met een externe bobijn en condensator. Daarmee krijg ik een mooie deftige vonk. Dus ik denk wel dat dit OK is.
De Contactpunten naast de nok staan als volgt: op 2.4mm vóór het Bovenste Dode Punt staat de nok rakend, en deze gaan max 0.32mm open bij het verder draaien van de nok.
Als volgt heb ik een nieuwe bougie gestoken (contactpunten van de bougie op 0.4mm tussenafstand gezet)
Carburator (gurtner AR2 10 667 b7-65) heb ik uitgekuist. Daarna getankt.
Maar het ding wil helaas niet starten ...

Misschien roestbrokjes die terug in de carburator gegaan zijn.. (ondanks filternetje in de eerste kamer?)

Momenteel heb ik terug de carburator gedemonteerd/opnieuw gekuist en deze staat klaar om terug te monteren. De tank heb ik afgenomen en deze staat te weken in schoonmaakazijn om wat te ontroesten.

Ik hoop dat dit dan de oplossing kan zijn... Maar zijn er dingen die jullie als opmerkingen kunnen geven? enige ervaringen hier met dergelijk probleem? en eventuele oplossingen/suggesties?
Wat zouden andere oorzaken kunnen zijn dat het ding niet wil starten waarop ik moet letten..?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Franky » 05 feb 2014, 16:46

Een motor heeft 3 dingen nodig.
1. Compressie
2. Vonk op het juiste moment
3. Lucht-brandstof mengsel in de juiste verhouding

Even er vanuitgaande dat je punt 2 nu orde hebt, zit het in een van de andere twee.
Dit is vrij globaal advies. Dat realiseer ik me. Er zijn echter gigantisch veel mogelijkheden waardoor een van de bovengenoemde 3 punten niet in orde zijn.

Je bent zeker op de goede weg. Mocht het niet lukken, geef dan zo veel mogelijk info. Dan kunnen we hier wel wat oplossingen aandragen.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 05 feb 2014, 16:57

Hallo
Een goede aarding is o zo belangrijk
De vonk buiten de motor kan ok zijn maar eens de bougie in de motor zit kan hij niet sterk genoeg zijn door een verzwakt magneetwiel.
Hierdoor verbrand de benzine niet
Is de bougie nat tijdens het proberen opstarten ?
Zo niet krijgt hij geen benzine
Ik zou ook aanraden een coating in de tank te doen daar filters het fijne roeststof toch niet tegenhouden.

Gr Polle

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 05 feb 2014, 22:34

Hoi.
Tnx voor de antwoorden alvast.
De laatste keer dat ik hem probeerde te starten was de bougie idd licht nat, maar mss stond de benzine dan al wat te lang stil om nog goed te zijn..ik denk dat deze ook degradeert door stilstaan?
Dit weekend steek ik de carburator terug ineen. De tank laat ik nog een weekje rusten.
Vanaf ik alles terug samensteek laat ik laat ik weten wat er meevalt/tegenvalt :-) dan kan ik dat van die aarding ed ineens bekijken (je weet idd nooit!)
Ik kijk dan indien nodig om zoveel mogelijk info te verzamelen.
(Is het voorontstekingspunt van 2.4mm oké?of is een andere instelling beter?want op internet lees ik afmetingen van 1.4 tot 2.8mm...)

Weet je handelaars(evt online) waar ik zo'n tankcoating kan bestellen? Ik kan in tussentijd daar het nodige nog voor doen.

Tnx en groeten!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 feb 2014, 07:48

Gebruik geen oude benzine. Haal wat verse. En plaats een benzinefilter tussen benzinekraan en carburateur.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 06 feb 2014, 09:03

Hallo

Je bromfiets is van 1965 lees ik op de carburator
Dus voorontsteking 2.5 mm
En zoals Joost al zij gebruik geen oude benzine
Als je tegenwoordig benzine aanmaakt begint deze na drie maanden al af te breken

Gr Polle

Ruud
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 jan 2014, 12:57
Locatie: Provincie Groningen

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Ruud » 06 feb 2014, 12:28

Hallo Polle,

Waar haal je de informatie carburateur - bouwjaar vandaan? Is het laatste getal altijd het jaar?

Gr. Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 06 feb 2014, 12:46

Hallo Ruud

Inderdaad het laatste getal is het bouwjaar.
Als er natuurlijk geen andere carburator is ongeplaatst

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Harrie » 06 feb 2014, 13:03

Boltak schreef:Hoi.
Tnx voor de antwoorden alvast.
De laatste keer dat ik hem probeerde te starten was de bougie idd licht nat, maar mss stond de benzine dan al wat te lang stil om nog goed te zijn.
Tnx en groeten!
Hoi Boltak,
Ik heb je een mailtje gestuurd met vragen om het probleem op te lossen.
Als je neit uitkijkt ben je straks onnodig lang op de verkeerde plaats aan het zoeken.
Harrie

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 07 feb 2014, 13:47

Hallo,

Voorontstekingspunt staat momenteel op 2.4mm dit nog nagezien eergisteren. ('t komt wss niet op een tiende? :shock:

Wat het bouwjaar carburator/mobylette betreft moet er idd ooit een andere carburator op geplaatst zijn geweest. Bouwjaar op naamplaatje van de motortjes van beide mobylettes is 62 (op mn 2e au42 zit er een Ba610b1/63 carburator)

Ontsteking geeft gemakkelijk vonken van 1cm. (=antw op Harrie z'n vraag :)

Polle, mail je me anders ff een adresje door waar ik aan die tankcoating kan raken?

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten.
Boltak

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 07 feb 2014, 14:58

Hallo Boltak

Ik bestel het altijd met postorder bij deze firma snel en nooit problemen gehad
INVESTMENT-BIKES
BOVENLINDE 17
B-3990 PEER
TEL. ++32 11 60.40.22
info@investment-bikes.com

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 feb 2014, 21:02

Het jaartal op het type plaatje is niet het bouwjaar. Dit staat ook op het type plaatje van een AV42 uit 1968. Het is het jaartal van typegoedkeuring door de Franse RDW. 1-63 op de carburateur betekend, dat de carburateur geproduceert is in Januari van het jaar 1963. Is het de originele, dan is de produktiedatum van de brommer, + of - een halfjaar (Grove schatting), de datum op de carburateur.

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 11 feb 2014, 22:15

Ahzo! was ik niet van op de hoogte. wel een belangrijk punt :)

Carburator zit intussen terug ineen.
Ik heb me al geïnformeerd ivm de tank-cure (prijs valt goed mee). en daarnaast ben ik nog aan het zoeken naar een benzine-kraantje met filter.
maar vooraleer daar kosten aan te doen wil ik hem toch draaiende krijgen dus ik heb voorlopig n tankje uit kunststof klaargemaakt om tijdelijk aan te sluiten en eens een poging te wagen.
volgend weekend om wat 2-takt en dan kan ik meer nieuws geven.

Hierbij ook nog 'n foto ter info. (De rechtse is deze waaraan ik momenteel bezig ben.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 17 feb 2014, 21:28

Hallo forumleden!

Vanavond een poging gewaagd, en met succes!
het ding draait echt super! :D

helaas 1 klein probleempje, ik denk dat de gaskabel wat aan de korte kant is :? als hij start gaat hij direct de hoge toeren in en neemt hij het achterwiel mee.
ik denk dat die gaskabeltjes standaard verkrijgbaar zijn de dag van vandaag(?) mss moet ik maar es eentje gaan halen :geek:
ander klein iets is dat ook de stopklep niet diep genoeg kan ingedrukt worden. Dus ook dat kabeltje is wat aan de korte kant.
maar het voornaamste is dat hij draait! :D

zalig moment toen hij zn eerste teken van leven gaf :D

Elke poging die ik ondernam startte hij probleemloos na max 3 toertjes.

hier n filmpje waarop hij zn momenteel laagste haalbaar toerental draait. Wel een wat grappig beeld zo :D
http://users.telenet.be/boltak/20140217_184427.mp4
Aanpassing:
URL aangepast
Harrie


Grtz!

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 17 feb 2014, 21:32

Kan ook dat ie stationair te veel benzine krijgt. Dan moet je even het schroefje met de veer aan je carburateur (stationairschroef) iets uitdraaien misschien dat het hier aan ligt. Maar waarschijnlijk wist je dat al. Wel super dat hij draait daar doe je het uiteindelijk allemaal voor :)

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 17 feb 2014, 21:37

Hoi JapieKrekel,
tnx voor je reactie. ik heb idd de schroef eens uitgedraaid, maar er verandert zeer weinig aan z'n draaisnelheid..

idd, een mmoie beloning voor mn gedane werk :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Franky » 17 feb 2014, 22:05

Dan zal de gaskabel te kort zijn. Je kan dit mogelijk stellen bij je gashendel. Daar waar de kabel je hendel in gaat zit wel eens een stelmogelijkheid.

Ik zie overigens je trapper ronddraaien. Dat is niet de bedoeling. Zelfs niet een klein beetje. Let erop dat je lager in je snaarschijf goed gesmeerd is en dat je freewheel goed gesmeerd is (dat ding dat ratelt als je je trappers achterwaards beweegt. Zit op je achterwiel).

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 18 feb 2014, 08:59

Hallo Japie

Als de motor stationair te veel benzine krijgt valt hij stil en verzuipt hij
De regelschroef voor stationair toerental duwt alleen de gasschuif omhoog als je hem indraait en zakt als je hem uitdraait.
Dit regelt geen benzinetoevoer dat doet de sproeier

Gr Polle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Polle » 18 feb 2014, 09:05

Hallo Boltak

Er staat dat je driemaal moet rondtrappen dit is veel te veel normaal als alles goed is afgesteld moet hij na een halve slag starten.
je mag er ook niet gaan opstaan om hem te starten want dan gaat je staander er aan.
Deze is daar niet voor gemaakt
Wat je kan proberen is het volgende ,haal je gaskabel los in de gashendel zodat de gasschuif helemaal naar onder zakt.
ook draai je het schroefje helemaal uit ( niet er uitdraaien) en dan starten en proberen te regelen met de schroef lukt dit dan was inderdaad de gas kabel te hard opgespannen en stond de gasschuif een beetje open.
is dit ok dan steek je een nieuwe gas kabel ,te krijgen in de brommerwinkel.
Succes

Gr Polle

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 18 feb 2014, 17:41

Polle schreef:Hallo Japie

Als de motor stationair te veel benzine krijgt valt hij stil en verzuipt hij
De regelschroef voor stationair toerental duwt alleen de gasschuif omhoog als je hem indraait en zakt als je hem uitdraait.
Dit regelt geen benzinetoevoer dat doet de sproeier

Gr Polle
Hoi Polle je hebt gelijk ik bedoelde teveel mengsel

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Krijg AU42 niet draaiende.

Ongelezen bericht door Boltak » 19 feb 2014, 13:46

Het was dus idd zoals gedacht de gaskabel die te kort zat opgespannen.

Motorgedeelte is dus volledig Ok :)
Volgende stap is de rest van de mobylette demonteren en opkuisen(nodige stukken vervangen) + geheel herlakken.
Ik ben dus terug goed voor een eindje :)

Groeten & Bedankt.

Plaats reactie