Mobylette AV50 met eigen wil?

LarsH
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2013, 16:30

Mobylette AV50 met eigen wil?

Ongelezen bericht door LarsH » 11 mar 2014, 15:01

Hallo, mijn Mobylette AV50 van '72 heeft een vreemd probleem waar ik niet uit kom.

Het gaat zo: de brommer start goed (met enige choke) en loopt stationair super. Als ik weg rijd gaat dit ook super, en dit blijft zo voor zelfs een aantal km's. Ik denk dat het grootste rondje dat ik gereden heb 5 km was, sinds ik 'm heb gekocht. Als ik de brommer vervolgens weer op de standaard zet en stationair laat draaien gaat dit goed. Na een minuut valt ie meestal uit. Als ik 'm dan weer wil starten lukt dit niet. Dit lukt pas weer als ie (bijna) helemaal is afgekoeld (30 minuten). Ik heb de bougie ook al los gehad toen ie nog warm was en deze ziet er prima uit en vonkt ook goed.

Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb al verschillende mogelijke oplossingen gehoord (bobine, condensator...). Het lijkt mij dat dit probleem vrij specifiek is en dat er dus wel één onderdeel aan te wijzen is... De bobine lijkt mij in orde als de bougie vonkt als ie heet is...

Graag uw advies! M'n vriendin wil er graag weer op rijden...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette AV50 met eigen wil?

Ongelezen bericht door Franky » 11 mar 2014, 17:15

Gebeurt dit enkel als je de bromfiets op het standaard zet? Dus als je hem stationair laat draaien terwijl die gewoon op beiden wielen staat gebeurt dit niet? Kan je wel lange ritten rijden?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette AV50 met eigen wil?

Ongelezen bericht door ruudk » 12 mar 2014, 10:17

Ik zou ook denken dat de ontsteking hapert. Een vonk in de open lucht betekent niet per se dat er ook een vonk is in de druk van de cilinder.
Laat de condensator en de spoelcombinatie eens goed testen, ook als deze opgewarmd zijn.
Dit kan bij een bromfietsreparatiezaak waar een testapparaat is, ik weet zo niet of zo'n testapparaat bij veel zaken aanwezig is, maar dat moet je dan even nagaan.
Ook kun je de magneetsterkte van de vliegwielmagneten even controleren (moet krachtig aan een schroevendraaier trekken).
Het moet allemaal in orde zijn voor een goede vonk.
Groet Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette AV50 met eigen wil?

Ongelezen bericht door Franky » 12 mar 2014, 10:28

Als het nog het originele spul is kan je je beter die moeite besparen Ruud. Elektronische componenten van 40 jaar oud kan je niet vertrouwen. Preventief alles vervangen (inclusief bekabeling) is de enige echte fatsoenlijke oplossing.

Ik dacht ook nog aan een vlotter die blijft hangen. Maar daarvoor is meer info nodig.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette AV50 met eigen wil?

Ongelezen bericht door Harrie » 12 mar 2014, 14:47

L.S.
Een andere oorzaak kan zijn dat je rommel in je tank heb zitten of een verstopt filter hebt , waardoor en er te weinig brandstof wordt aangevoerd.
Even rijdt hij goed en daarna stopt hij. Na een half uur wachten zit er weer brandstof in de vlotterkamer.
Test echter eerst de ontsteking: minimaal 8 mm in open lucht.
Harrie

Plaats reactie