AV85 met problemen en opgelost!
Geplaatst: 02 jan 2015, 01:33
Onder deze rubriek vind je vaak ellenlange discussies over brommers die onmogelijk aan het lopen te krijgen zijn.
Het is soms lastig om de oorzaak van de storing op te sporen en vooral als er meerdere oorzaken zijn.
Bij oude brommers komt meer bij kijken dan banden oppompen, het schoonmaken van de carburateur en verse benzine in de tank te gieten.....
Van een neefje kreeg ik deze Kaptein mobylette AV85 met het verzoek om de storing te verhelpen.
Grappig om weer eens aan een AV85 te sleutelen. Ik heb er ooit eentje meer dan 15 jaar in mijn bezit gehad en was altijd erg tevreden over dit model.
Na jaren van stilstand wilde deze AV85 wel even aanslaan, maar daarna gebeurde er niets meer.
Na enig onderzoek vond ik behalve wat verdwenen moeren een aantal zaken die niet klopten:
- de kraan sloot niet voor 100% af en lekte bovendien.
- één van de piepkleine gaatjes van de verstuiver was verstopt.
- de punten sloten niet krachtig genoeg (gemeten met het tooltje van Franky)
- de Novi condensator was lek. Deze werd vervangen door een externe condensator.
- de ontsteking stond niet goed afgesteld (verlopen?)
- duplo koplamp defect.
Kortom een nachtmerrie voor een beginneling die er weken mee bezig kan zijn en dan de zaak nog niet goed aan het lopen kan krijgen.
Zelf ben ik er zeker een halve dag mee bezig geweest; inclusief reinigen van het vette blok, de smerige velgen en het poetsen van de brommer. Als de zaak onder het vuil zit zie je geen verdwenen moeren, beschadigingen en scheuren.
Op de foto, die vooraf is genomen, ziet het er allemaal aardig uit, maar schijn bedriegt.
Nadat alles klaar was startte de brommer erg vlot en liep mooi zoals een AV85 dat meestal doet.
In vergelijking met een AV50 is de AV85 toch een veel beter product met mooier plaatwerk, beter lak- en chroomwerk; bovendien het gaat gepaard met een geweldig rijcomfort als je een goed zweefzadel monteert.
AV85's worden nog regelmatig aangeboden op Marktplaats.
Zo, over het verjaardagscadeau voor mijn neefje hoef ik me niet meer druk te maken.
Harrie
Het is soms lastig om de oorzaak van de storing op te sporen en vooral als er meerdere oorzaken zijn.
Bij oude brommers komt meer bij kijken dan banden oppompen, het schoonmaken van de carburateur en verse benzine in de tank te gieten.....
Van een neefje kreeg ik deze Kaptein mobylette AV85 met het verzoek om de storing te verhelpen.
Grappig om weer eens aan een AV85 te sleutelen. Ik heb er ooit eentje meer dan 15 jaar in mijn bezit gehad en was altijd erg tevreden over dit model.
Na jaren van stilstand wilde deze AV85 wel even aanslaan, maar daarna gebeurde er niets meer.
Na enig onderzoek vond ik behalve wat verdwenen moeren een aantal zaken die niet klopten:
- de kraan sloot niet voor 100% af en lekte bovendien.
- één van de piepkleine gaatjes van de verstuiver was verstopt.
- de punten sloten niet krachtig genoeg (gemeten met het tooltje van Franky)
- de Novi condensator was lek. Deze werd vervangen door een externe condensator.
- de ontsteking stond niet goed afgesteld (verlopen?)
- duplo koplamp defect.
Kortom een nachtmerrie voor een beginneling die er weken mee bezig kan zijn en dan de zaak nog niet goed aan het lopen kan krijgen.
Zelf ben ik er zeker een halve dag mee bezig geweest; inclusief reinigen van het vette blok, de smerige velgen en het poetsen van de brommer. Als de zaak onder het vuil zit zie je geen verdwenen moeren, beschadigingen en scheuren.
Op de foto, die vooraf is genomen, ziet het er allemaal aardig uit, maar schijn bedriegt.
Nadat alles klaar was startte de brommer erg vlot en liep mooi zoals een AV85 dat meestal doet.
In vergelijking met een AV50 is de AV85 toch een veel beter product met mooier plaatwerk, beter lak- en chroomwerk; bovendien het gaat gepaard met een geweldig rijcomfort als je een goed zweefzadel monteert.
AV85's worden nog regelmatig aangeboden op Marktplaats.
Zo, over het verjaardagscadeau voor mijn neefje hoef ik me niet meer druk te maken.
Harrie