AV7 bij belasting

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 24 jan 2015, 22:49

Mobyfans,

Ben al een tijdje bezig m'n 1971 40T een nieuw leven te geven. Blokje is open geweest, krukaslagers vervangen en gaskabels ook.
Carburator volledig uitgekuist en uitgeblazen, etc...

Nu, hij start en gaat (vrij makkelijk) in toeren op het middenbokje, maar eenmaal met beide wielen op de grond en met berijder (bij belasting dus) valt het vermogen, voor het overgrote deel, weg.
Om weg te geraken moet er serieus bijgetrapt worden. Bij een kleine afdaling of bij het remmen valt ie stil.
Ik heb ook al met een andere carburator geprobeerd, zonder succes.

Graag jullie meningen hierover, want ik weet het begot niet meer!

Mvg
T

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door joran » 25 jan 2015, 08:39

Klinkt als het zelfde probleem als ik bij woerden had. Op de bok prima maar zogauw er gewerkt moet worden ho maar. Check je compressie. Die was bij mij het probleem. Een nieuwe koppakking en set zuigerveren later was het probleem weg.
Joran
MOBYLETTE, DE NOKIA ONDER DE BROMMERS!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Polle » 25 jan 2015, 09:04

Je schrijft krukaslagers vervangen.
Heb je dan ook de krukaskeerringen vervangen en alle andere pakkingen ?
Sluit je decompressie knop goed af aan de cilinder.
Staat de ontsteking juist ?
Zit je uitlaat niet dicht vanbinnen ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 25 jan 2015, 10:56

Bedankt voor de tips!

Ter aanvulling van mijn lijstje van uitgevoerde werken: zowel de krukasdichtingen alsook de koppakking zijn ook vervangen geweest, evenals condensator, contacten, bougie en kabels.
Compressie(verlies) zou mogelijk zijn, alleen is het bijzonder dat ie na 5-10m bij te stampen dan wel vooruit gaat (beetje bokkend) en in de toeren gaat... of zie ik dit verkeerd?
Bij het dichtdraaien van de gas is het alsof de ontsteking uitvalt (?)

Voorontsteking is ingesteld op 2.2mm, contacten .35mm.

Mvg
T

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Franky » 25 jan 2015, 11:15

Weet je zeker dat de ontsteking nu nog goed staat? Is hij niet verlopen tijdens aandraaien van de moer? Of verlopen tijdens het rijden?

In de lijst met vervangen onderdelen mis ik de bobine.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Polle » 25 jan 2015, 11:26

Ik neem altijd 2,5 voorontsteking.
Is je aarding ok

Gr Polle

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 25 jan 2015, 19:14

Heel erg bedankt voor alle ideetjes.

Is een verhaal met vele eindjes, vrees ik.
1/ aarding was idd een probleem, maar is intussen opgelost. -> bedankt Polle!
2/ charterdichting lijkt niet ok, bij het bespuiten met remmenreiniger is er een gedeelte waarop de motor direct stilvalt.

Ik heb een papieren pakking in combinatie met pasta gebruikt....

Dus het is terug van af.

Gebruiken jullie dichtingenpasta of enkel dichtingen?

Mvg
T

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Polle » 25 jan 2015, 19:54

Weg met de pasta.
Koppakking aluminium en altijd een nieuwe gebruiken.
Voetpakking Papier.
als het lek gedicht is zal hij wel lekker rijden

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 jan 2015, 20:39

Vooral papieren voetpakking alleen nieuw toepassen. En vloeibare pakking alleen aan carterzijde indien noodzakelijk. Beide carterhelften kunnen na demontage fractioneel ongelijk zijn.

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 25 jan 2015, 22:13

Nogmaals bedankt voor alle raadgevingen.
Een mens zou van minder tureluur worden van het zoeken naar oorzaken....

En weeral veel bijgeleerd, oa: ik wist niet dat de goede aarding zo'n grote invloed had op het goed functioneren en het gedrag van de motor.

Ik weet dus weeral wat gedaan deze week :roll:

Hou jullie wel op de hoogte van het resultaat.

Mvg
T

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 28 feb 2015, 21:21

Gelukkig moet ik m'n uren niet aan- of verrekenen :evil: en wie o wie kan bezorgt me een mogelijke oplossing.

Dus na de charterhelften te hebben ontdaan van alle pasta en terug met gewone dichtingen geassembleerd te hebben:

-start goed en gaat redelijk makkelijk id toeren op middenbok
-geen trekkracht eenmaal bij belasting en rijdt schokkend 15-20km/u
-met brakecleaner het ganse blokje overgegaan, maar geen enkel lek waargenomen
-met en zonder uitlaat= geen verschil in verbetering van trekkracht
-ontstekingstijdstip begonnen bij 2.5 en dan 2.2-2.0-1.8 (meer ploffen bij 1.8)= geen enkele verbetering

T

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Harrie » 28 feb 2015, 22:35

Hoe simpel dat mobylettemotertje ook is, er kan veel mis gaan.
In sommige lastige gevallen moet je gewoon contact opnemen met iemand die veel sleutelervaring heeft met mobylettes.
Met al mijn ervaring blijft het ook gissen, omdat ik te weinig informatie heb:

- Hoeveel Bar eindcompressie heeft dat motortje?
- Hoelang is de vonk in de vrije lucht?
- Welke carburateur en sproeier gebruik je?
- Hoe is de status van het mechanisch gedeelte?
- Et cetera

Neem dus contact op met een forumlid uit de buurt die veel ervaring heeft.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door ruudk » 01 mar 2015, 09:56

Krijgt de motor wel genoeg benzine? Als deze te weinig benzine krijgt, wordt hij al gauw erg heet en dan krijg je ook wel van die "plofjes".
Ook is de trekkracht bij lage toeren beter wanneer de motor genoeg brandstof krijgt.
Misschien moet je de carburateur nog eens nalopen: zijn de sproeier, de verstuiver, de vlotterkamer (de naaldzitting) goed schoon?
Hangt je carburateur recht (komt het brandstofniveau in de vlotterkamer overeen met de juiste brandstofhoogte in de mengkamer)? Zit hij goed op het spruitstuk?
Voorontsteking bij (mijn) voorkeur op 2,8mm (dit wordt althans voorgeschreven voor de AV7-blokjes die ik heb), bij minder voorontsteking (dus bij bijv 2,0mm) heeft de motor minder kracht en ook wordt de motor heter, dan krijg je weer "plofjes".
Dit komt omdat bij te weinig voorontsteking de energie die vrijkomt bij de ontbranding minder arbeid kan verrichten (waarmee de zuiger wordt voortgedrukt) en meer in de vorm van hitte terechtkomt in de uitlaat. Bij een kleinere voorontsteking is de zuiger immers al verder "op weg naar beneden" en is er minder zuigerweglengte beschikbaar om de explosiedruk op te vangen en om te zetten in zuigerbeweging. Het einde van deze weg is de uitlaatpoort, want daar valt de druk in de cilinder weg.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2015, 11:08

Waar woont meneer T eigenlijk :roll: Mogelijk woont er een ervaren mobylette sleutelaar in de buurt.

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 01 mar 2015, 12:35

Bedankt voor alle reacties.

Vanaf nu staat mijn regio (Aalst-B, dus) in profiel vermeld.

Ik ben 'novice' ih Motobecane-wereldje en ken, uitgezonderd Polle die ook een eindje verder woont, niemand in de streek.
Harrie schreef:Hoe simpel dat mobylettemotertje ook is, er kan veel mis gaan.
In sommige lastige gevallen moet je gewoon contact opnemen met iemand die veel sleutelervaring heeft met mobylettes.
Met al mijn ervaring blijft het ook gissen, omdat ik te weinig informatie heb:

- Hoeveel Bar eindcompressie heeft dat motortje? geen idee, ik plan een compressiemeetsetje aan te schaffen.
- Hoelang is de vonk in de vrije lucht? wat bedoel je hiermee?
- Welke carburateur en sproeier gebruik je? Gurtner, zo'n sproeierloos modelletje
- Hoe is de status van het mechanisch gedeelte? bijna alles werd gepoetst en/of vernieuwd en terug in orde gesteld
- Et cetera

Neem dus contact op met een forumlid uit de buurt die veel ervaring heeft.
Harrie
Harrie's laatste advies lijkt me het meest aangewezen. Dit medium, alle goedbedoeld advies tenspijt, is te beperkt om tot een degelijke analyse te komen.
ruudk schreef:Krijgt de motor wel genoeg benzine? Als deze te weinig benzine krijgt, wordt hij al gauw erg heet en dan krijg je ook wel van die "plofjes". ga ik terug eens onderzoeken, nochtans gaat ie (gebokt) gewillig in de toeren.
Ook is de trekkracht bij lage toeren beter wanneer de motor genoeg brandstof krijgt.
Misschien moet je de carburateur nog eens nalopen: zijn de sproeier, de verstuiver, de vlotterkamer (de naaldzitting) goed schoon? originele Gurtner, zonder uitschroefbare sproeier. Alles is door en door gereiningd. Heb andere carb geprobeerd, idem probleem.
Hangt je carburateur recht (komt het brandstofniveau in de vlotterkamer overeen met de juiste brandstofhoogte in de mengkamer)? Zit hij goed op het spruitstuk? wordt onderzocht
Voorontsteking bij (mijn) voorkeur op 2,8mm (dit wordt althans voorgeschreven voor de AV7-blokjes die ik heb), bij minder voorontsteking (dus bij bijv 2,0mm) heeft de motor minder kracht en ook wordt de motor heter, dan krijg je weer "plofjes".
Dit komt omdat bij te weinig voorontsteking de energie die vrijkomt bij de ontbranding minder arbeid kan verrichten (waarmee de zuiger wordt voortgedrukt) en meer in de vorm van hitte terechtkomt in de uitlaat. Bij een kleinere voorontsteking is de zuiger immers al verder "op weg naar beneden" en is er minder zuigerweglengte beschikbaar om de explosiedruk op te vangen en om te zetten in zuigerbeweging. Het einde van deze weg is de uitlaatpoort, want daar valt de druk in de cilinder weg.
Groet,
Ruud
T

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 03 mar 2015, 22:31

Zonet de proef op de som genomen door mijn 2 andere Moby's, waarvan 1 rijdend, met mijn nieuw aangeschaft compressiesetje te testen.

1/-> 6.0-6.2kg/cm3
2/-> 5.9-6.0kg/cm3

Mijn 'zorgenkind' blijkt maar 4.0kg/cm3 compressie te hebben... is dit werkelijk de oorzaak?

T

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mar 2015, 00:57

Meten is weten!
Mooi dat je de compressie hebt gemeten, want hiermee valt een stuk vermogensverlies te verklaren.
Tamme mobylette motortjes zoals de AV3 hebben een compressie van circa 6 Bar en de sterkere jongens met hoge drukkop zitten tegen de 10 Bar.
Veel modellen uit de jaren 70 hebben 8,8 Bar.

Voor de liefhebbers van het SI-stelsel:
1 Bar is 10000 N/m² = 10 kPa
1 Bar = 0,98 atm.

De term kg/m3 die jij gebruikt is zonder meer fout, want dat is de soortelijke massa.

Wat is nu effect van die halve druk in jouw compressieruimte?
Nou, het vermogen is globaal de helft.

Ik ken dat effect als geen ander. Jaren geleden was ik in Zuid-Frankrijk en mijn brommer liep na een zware tocht niet meer lekker.

Afbeelding

De foto met uitzicht op Tourtour is gemaakt door Reimer (http://reimer.fr/) die een paar jaar geleden naar Frankrijk is verhuisd en daar elke dag geniet.
Tourtour Is overigens ook een mooie vakantiebestemming.

Gezien de bergen daar heb je daar een perfect functionerende brommer nodig. De oorzaak kon ik niet direct vinden en thuisgekomen kwam ik er achter:
De decompressiezitting was beschadigd. Ik heb daar ooit over geschreven op dit forum.
viewtopic.php?f=33&t=1571&p=15575&hilit=vinger#p11437
Na het opnieuw inslijpen van de klepzitting reed de brommer weer fantastisch.
Waarom vertel ik dit? Je hebt het vaak niet in de gaten dat de compressie te laag is. Als je snel aan het vliegwiel draait lijkt het of er voldoende compressie is, maar beter is dus langzaam te draaien. Onlangs heb ik ook nog enkele gevallen van compressiestoringen gehad: koppakking doorgeslagen en slechte decompresseur !
Beide problemen waren snel opgelost met een andere pakking resp. een andere kop. Overigens stelt het vervangen van een decompresseurklep niet veel voor.
Kijk dus waar het lek zit: pakking, decompresseur of bougiegat.
Harrie

Gebruikersavatar
Toogzweire
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2014, 08:35
Locatie: B-AALST

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Toogzweire » 04 mar 2015, 08:31

Harrie schreef:Meten is weten!
Mooi dat je de compressie hebt gemeten, want hiermee valt een stuk vermogensverlies te verklaren.
Tamme mobylette motortjes zoals de AV3 hebben een compressie van circa 6 Bar en de sterkere jongens met hoge drukkop zitten tegen de 10 Bar.
Veel modellen uit de jaren 70 hebben 8,8 Bar.

Voor de liefhebbers van het SI-stelsel:
1 Bar is 10000 N/m² = 10 kPa
1 Bar = 0,98 atm.

De term kg/m3 die jij gebruikt is zonder meer fout, want dat is de soortelijke massa.

Wat is nu effect van die halve druk in jouw compressieruimte?
Nou, het vermogen is globaal de helft.

Ik ken dat effect als geen ander. Jaren geleden was ik in Zuid-Frankrijk en mijn brommer liep na een zware tocht niet meer lekker.

De foto met uitzicht op Tourtour is gemaakt door Reimer (http://reimer.fr/) die een paar jaar geleden naar Frankrijk is verhuisd en daar elke dag geniet.
Tourtour Is overigens ook een mooie vakantiebestemming.

Gezien de bergen daar heb je daar een perfect functionerende brommer nodig. De oorzaak kon ik niet direct vinden en thuisgekomen kwam ik er achter:
De decompressiezitting was beschadigd. Ik heb daar ooit over geschreven op dit forum.
viewtopic.php?f=33&t=1571&p=15575&hilit=vinger#p11437
Na het opnieuw inslijpen van de klepzitting reed de brommer weer fantastisch.
Waarom vertel ik dit? Je hebt het vaak niet in de gaten dat de compressie te laag is. Als je snel aan het vliegwiel draait lijkt het of er voldoende compressie is, maar beter is dus langzaam te draaien. Onlangs heb ik ook nog enkele gevallen van compressiestoringen gehad: koppakking doorgeslagen en slechte decompresseur !
Beide problemen waren snel opgelost met een andere pakking resp. een andere kop. Overigens stelt het vervangen van een decompresseurklep niet veel voor.
Kijk dus waar het lek zit: pakking, decompresseur of bougiegat.
Harrie

Hartelijke dank voor je uitvoerige toelichting, Harrie!
En inderdaad, de foto's zijn zeer uitnodigend.

Ik doe de vingertest en zie wat het resultaat is.
Nochtans heb ik meerdere malen de 'brakecleanertest' gedaan (decompressieklep, rondom alle pakkingen (ook koppakking) en de bougiezitting. Geen enkele keer sloeg de motor af...?
Inslijpen van de decompressieklep is perfect doenbaar, maar indien de bougie de oorzaak is wellicht andere koek.

Hou jullie op de hoogte.

T

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 bij belasting

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mar 2015, 17:27

Er is overigens nog een belangrijke oorzaak:
De zuiger met zuigerveren moet wel passen en afdichten. Als ze bijv. een te kleine zuiger hebben toegepast ontstaat er lekkage langs de zuiger.
Die test met brakecleaner heeft weinig zin, want dat spul wordt gewoon weggeblazen.
Harrie

Plaats reactie