condensator kapot

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

condensator kapot

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 mar 2015, 11:57

Het weer is nog niet best, maar als je naar Buienradar kijkt zijn er toch wat rij-uurtjes te creëren. Zo ook gisteren. maar na half uur rijden begon mijn FOM op eens te stotteren, maar bleef wel rijden. Klonk als iets met ontsteking, maar toch eerst carburateur gereinigd. Stukje rijden, maar hij stotterde nog steeds. Vervolgens de nog jonge Vespa Ciao condensator vervangen en ja hoor dat was de boosdoener. Had ik nog nooit meegemaakt, een kapotte externe condensator. Was al lang blij dat mijn mooie blauwe bobine in orde was. Gr. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door ruudk » 29 mar 2015, 18:33

Goed dat je meteen (blijkbaar) de juiste diagnose hebt gesteld!
Groeten,
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door Polle » 29 mar 2015, 19:16

Hallo Joop

Ook nieuwe dingen kunnen stuk gaan.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door Harrie » 29 mar 2015, 20:11

GROENEKAN schreef:Het weer is nog niet best, maar als je naar Buienradar kijkt zijn er toch wat rij-uurtjes te creëren. Zo ook gisteren. maar na half uur rijden begon mijn FOM op eens te stotteren, maar bleef wel rijden. Klonk als iets met ontsteking, maar toch eerst carburateur gereinigd. Stukje rijden, maar hij stotterde nog steeds. Vervolgens de nog jonge Vespa Ciao condensator vervangen en ja hoor dat was de boosdoener. Had ik nog nooit meegemaakt, een kapotte externe condensator. Was al lang blij dat mijn mooie blauwe bobine in orde was. Gr. Joop

Hallo Joop,
Toevallig hoorde ik laatst van een bromfietshandelaar dat hij soms ook problemen heeft met Vespa-condensatoren.
Bosch heeft een betere reputatie.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 mar 2015, 20:24

Ja, Harrie en ik dacht zelf al: " Ik had destijds bij de aanschaf van het externe systeem van jou direct de door jou aanbevolen condensator moeten kopen "

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door Harrie » 30 mar 2015, 00:26

Beste Joop,
Ik heb sinds die fantastische rendez-vous van eind april 2007 in Beaufort (Luxemburg) nooit meer problemen gehad met condensatoren.
Op die dag sneuvelde onder zomerse omstandigheden diverse condensatoren bij verschillende rijders en ook bij mijn rode SP94TT. Op de bijgevoegde foto zitten mijn neef en ik uit te puffen. De brommer moest terug naar het hotel en dat lag op de top van een heuvel ; wij dachten die brommer duwen we wel even omhoog . . . . dat viel vies tegen. Je krijgt op zo'n moment toch wel respect voor zo'n nietig 50cc motortje.
"Het nooit zo slecht of het is ergens goed voor!" Deze uitspraak van een kennis van me die Reiki-master is, zette mij aan het denken en de externe condensator werd geboren. In principe is deze ontwikkeld voor zware omstandigheden. Tot nu toe is - na al die jaren- geen enkele defect geraakt. Bij massa-productie kijken ze op enkele centen bij de kostprijs van condensatoren. Bij mijn ambachtelijke condensatoren speelt een paar Euro meer of minder geen enkele rol, omdat ik ze primair voor mezelf maak en in kwaliteit geloof. Deze externe condensatoren worden meestal ook bij een compleet ontstekingssysteem meegeleverd; tenzij iemand voor een goedkopere oplossing kiest. :roll:
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 05 apr 2015, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door AGB » 30 mar 2015, 09:44

Mooi plaatje , in die omgeving kun je makelijk een uurtje uit rusten en genieten van de omgeving :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator kapot

Ongelezen bericht door Harrie » 05 apr 2015, 23:43

Ja, zeer binnenkort zit ik weer te genieten van het mooie uitzicht ergens in de Alpen, want daar moet je sowieso na 6 kilometer klimmen de brommer de tijd geven om af te koelen. Na deze afkoeling trekt de brommer weer prima.
De ontsteking geeft geen krimp, maar het tweetakt principe is eigenlijk ongeschikt voor de bergen vanwege de slechte interne koeling.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie