AV 88 verliest vermogen
Re: AV 88 verliest vermogen
Dat is en mooi overzicht, Joost ! Gr. Joop
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV 88 verliest vermogen
Hele mooie lijst!
Die heb ik meteen opgeslagen.
Ook pijnlijk om te zien dat ik al 10 jaar de ontsteking fout afstel. Het moet dus 2mm zijn i.p.v. 2.5mm Ai Ik kwam hier gisteren ook al achter via andere documentatie.
Nog wel even een vraag. Ik ken de modellen niet zo goed namelijk.
Ik vroeg me af wat de voorontsteking van een AV50VL zou moeten zijn (half variateur model). Volgens mij is de 1.5mm voorontsteking bedoeld voor modellen met volledig variateur. In dat geval valt de AV50VL gewoon onder de serie 50 modellen en heeft hij 2mm voorontsteking. Net zoals de niet variateur versie (AV50). Zie ik dit goed?
Die heb ik meteen opgeslagen.
Ook pijnlijk om te zien dat ik al 10 jaar de ontsteking fout afstel. Het moet dus 2mm zijn i.p.v. 2.5mm Ai Ik kwam hier gisteren ook al achter via andere documentatie.
Nog wel even een vraag. Ik ken de modellen niet zo goed namelijk.
Ik vroeg me af wat de voorontsteking van een AV50VL zou moeten zijn (half variateur model). Volgens mij is de 1.5mm voorontsteking bedoeld voor modellen met volledig variateur. In dat geval valt de AV50VL gewoon onder de serie 50 modellen en heeft hij 2mm voorontsteking. Net zoals de niet variateur versie (AV50). Zie ik dit goed?
Re: AV 88 verliest vermogen
Hallo Joost,MobyJoost schreef:En voordat ik dit lijstje vond, dacht ik, dat de AV3 het laatste ontstekingstijdstip had. De L75N is natuurlijk geen brommer, maar zou het misschien een zeer tamme en zuinige lichte motorfiets zijn? Of is de slag langer? De D75 heeft dan weer het vroegste tijdstip. Wat zijn de bepalende factoren voor de keuzes? Iemand enig idee!
Ontstekingstijdstip is afhankelijk van de traagheid waarmee het verbrandingsfront zich verplaatst.
Gaat dat snel dan heb je weinig voorontsteking nodig. Gaat dat traag dan heb je meer tijd nodig.
Factoren, die de snelheid van dat front beïnvloeden zijn o.a. :
- eindcompressie
- samenstelling van het mengsel (lucht-brandstof verhouding)
- type brandstof
- toerental motor
Bij hoge compressie en hoge gemiddelde toerentallen (variateur) zul je dus kiezen voor een korte voorontsteking.
Wat is er dan aan de hand met de L75? Geen idee; misschien een typefout of toch een langzaam lopende zuinige motor?
Wie het weet mag het zeggen. Ik zal zodra ik tijd heb de karakteristieken van deze motor proberen op te sporen.
Harrie
Re: AV 88 verliest vermogen
Joost, je schrijft dat je dacht dat de AV3 het laatste ontstekingstijdstip had en dat de D75 het vroegste ontstekingstijdstip heeft.
Je bedoelt het waarschijnlijk net andersom : je dacht dat de AV3 het vroegste ontstekingstijdstip had (meeste voorontsteking) en de D75 het laatste ontstekingstijdstip, dus de minste voorontsteking.
Die D75 zal wel een zeer krachtige brommer zijn met hoge compressie en hoog toerental (hoge druk en goede spoeling-> snel verbrandingsfront).
Groeten,
Ruud
Je bedoelt het waarschijnlijk net andersom : je dacht dat de AV3 het vroegste ontstekingstijdstip had (meeste voorontsteking) en de D75 het laatste ontstekingstijdstip, dus de minste voorontsteking.
Die D75 zal wel een zeer krachtige brommer zijn met hoge compressie en hoog toerental (hoge druk en goede spoeling-> snel verbrandingsfront).
Groeten,
Ruud
Re: AV 88 verliest vermogen
Ja Ruud, je hebt gelijk. Ik heb het door elkaar gehaald. Dank voor de verbetering. Lijkt net zo lastig, als warmere en koudere bougies; makkelijk, om je te vergissen.
Re: AV 88 verliest vermogen
Blijft de 3mm van de L75 staan; lijkt mij toch erg veel voor een dergelijke motor.
http://www.motobecane-club-de-france.or ... hp?t=13976
Harrie
http://www.motobecane-club-de-france.or ... hp?t=13976
Harrie