AV 88 verliest vermogen

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 mei 2015, 07:45

Dat is en mooi overzicht, Joost ! Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door Franky » 23 mei 2015, 09:25

Hele mooie lijst!
Die heb ik meteen opgeslagen.
Ook pijnlijk om te zien dat ik al 10 jaar de ontsteking fout afstel. Het moet dus 2mm zijn i.p.v. 2.5mm :oops: Ai :mrgreen: Ik kwam hier gisteren ook al achter via andere documentatie.

Nog wel even een vraag. Ik ken de modellen niet zo goed namelijk.
Ik vroeg me af wat de voorontsteking van een AV50VL zou moeten zijn (half variateur model). Volgens mij is de 1.5mm voorontsteking bedoeld voor modellen met volledig variateur. In dat geval valt de AV50VL gewoon onder de serie 50 modellen en heeft hij 2mm voorontsteking. Net zoals de niet variateur versie (AV50). Zie ik dit goed?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 23 mei 2015, 09:50

MobyJoost schreef:En voordat ik dit lijstje vond, dacht ik, dat de AV3 het laatste ontstekingstijdstip had. De L75N is natuurlijk geen brommer, maar zou het misschien een zeer tamme en zuinige lichte motorfiets zijn? Of is de slag langer? De D75 heeft dan weer het vroegste tijdstip. Wat zijn de bepalende factoren voor de keuzes? Iemand enig idee!
Hallo Joost,
Ontstekingstijdstip is afhankelijk van de traagheid waarmee het verbrandingsfront zich verplaatst.
Gaat dat snel dan heb je weinig voorontsteking nodig. Gaat dat traag dan heb je meer tijd nodig.
Factoren, die de snelheid van dat front beïnvloeden zijn o.a. :
- eindcompressie
- samenstelling van het mengsel (lucht-brandstof verhouding)
- type brandstof
- toerental motor

Bij hoge compressie en hoge gemiddelde toerentallen (variateur) zul je dus kiezen voor een korte voorontsteking.
Wat is er dan aan de hand met de L75? Geen idee; misschien een typefout of toch een langzaam lopende zuinige motor?
Wie het weet mag het zeggen. Ik zal zodra ik tijd heb de karakteristieken van deze motor proberen op te sporen.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door ruudk » 23 mei 2015, 18:23

Joost, je schrijft dat je dacht dat de AV3 het laatste ontstekingstijdstip had en dat de D75 het vroegste ontstekingstijdstip heeft.
Je bedoelt het waarschijnlijk net andersom :ugeek: : je dacht dat de AV3 het vroegste ontstekingstijdstip had (meeste voorontsteking) en de D75 het laatste ontstekingstijdstip, dus de minste voorontsteking.

Die D75 zal wel een zeer krachtige brommer zijn met hoge compressie en hoog toerental (hoge druk en goede spoeling-> snel verbrandingsfront).

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 mei 2015, 18:29

Ja Ruud, je hebt gelijk. Ik heb het door elkaar gehaald. Dank voor de verbetering. Lijkt net zo lastig, als warmere en koudere bougies; makkelijk, om je te vergissen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV 88 verliest vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 23 mei 2015, 20:52

Blijft de 3mm van de L75 staan; lijkt mij toch erg veel voor een dergelijke motor.

http://www.motobecane-club-de-france.or ... hp?t=13976

Harrie

Plaats reactie