Valt uit bij het rijden over een put.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 12 aug 2015, 10:26

Dag allen,
onlangs kocht ik mijzelf een Mobylette van het jaar 1980, het motortje is afkomstig van een MBK magnum.
Nu krijg ik hier en daar problemen ermee.
Afbeelding
De brommer strat na 5-6 keer kicken, dus niet superlastig, maar kan beter vind ik. Wanneer de brommer draaid, loopt die mooi in stationair.

Wanneer ik begin te rijden (in het begin met de shoque open.+- 1km), gaat deze heel goed, TOT wanneer ik over een bultje/ putje rijdt (dus geen verkeersdrempel).
Nadat ik dus de schok heb gehad, doet de brommer Braaaap braaap brap. Na 5sec kicken kan ik hier direct weer mee rijden...tot aan het volgende putje.
Dit is me deze morgen tot 3x toe gebeurd op 10 km. Na de laatste keer was deze net niet stilgevallen, maar verloor hij wel heel veel in optrekken, hij behaalde zijn top, maar heeeel traagjes.

(even vergeten, als ik te hard kick, kan deze soms doorschieten, dit zal wss het tandwiel zijn?)

Als er mensen zijn die dit herkennen, laat maar komen!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2015, 10:45

1km choke vind ik erg lang. Vreemd.

Raar verhaal. Er komen twee dingen in mijn op.
1) Snoer los, isolatie kapot. Bij grote schokken schiet de kabel los of maakt hij kortsluiting waardoor je blok uit valt. Het blok zou daarna wel weer heel snel aan moeten schieten, wat het niet doet. Dus dit klopt niet helemaal.

2) carb raakt de kluts kwijt door de schok
Mijn gevoel zegt dat dit meer in de buurt zit van de werkelijkheid. Maar ik vind het heel vreemd. Zou het kunnen dat de vlotter door de schok blijft hangen waardoor de zaak eventjes verzuipt? Dit is de enige manier hoe ik dit kan verklaren....

Meer kan ik niet bedenken. Misschien iemand anders.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 12 aug 2015, 10:59

Misschien even vermelden dat ik in het begin ook veel probleem had om hem in gang te krijgen, en ermee te blijven rijden.
(Het lukte uiteindelijk om hem te starten, maar dit moest met het kraantje op reserve.)

Uiteindelijk bougie gekuist, en naftekraan afgedraaid en uitgespoten met perslucht. Na dit deed hij het al stukken beter, tot de put komt....

Mss een goed carbu uitkuisen. Als ik aan de vlotter wil, moet deze toch open hé?

grtz

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2015, 11:30

Klopt. Kijk goed naar de vlotterpunt. Deze moet mooi scherp zijn en met een rechte hoek.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 12 aug 2015, 12:41

Bij deze heb ik dus deze middag een test gedaan. En een paar foto's genomen.

Brommer starte na 5x kicken, reed heel vlot, eerste bultje is daar en ik hoor het alweer.

Nu moet ik wel zeggen, de brommer bleef wel lopende in stationair, maar bij gase geven wilt hij uitvallen, zelfs met choke!
Nadat hij wat uitgevallen, 1x kicken en was direct weer weg. Tot de volgende bult.

Hieronder paar foto's van de elektriciteit. volgens mij mooi gedaan ? Zeggen jullie maar !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2015, 12:51

Grappig ding! :D Beetje te modern voor de meest hier :P Dit zal wel een CDI ontsteking wezen. Chic hoor :)
Op zich netjes gemonteerd. Op het kroonsteentje na natuurlijk :P

Verder zit er op bij jou dus een Dellorto SHA carb op. Met de juiste chokeschuif. Heel goed. Die Dellorto SHA carbjes zijn goed gebouwde carbjes. Mooi spul.
Maak de carb maar eens goed schoon van binnen. Kijk goed naar de vlotternaald. Dit dingetje. Het rubbertje moet netjes zijn, zo niet vervangen die hap.
Afbeelding

Wat een bijzondere lak zit er trouwens op die bromfiets. Ik vind het wel wat hebben.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 12 aug 2015, 12:59

Dankje alvast voor het mooie antwoord! Dit zal voor het weekend zijn, of deze avond als ik er tijd voor vind.

De lak is met flakes, ken niet echt de RAL kleuren, maar zou jaguar groen zijn.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 aug 2015, 20:29

Het verschil in starten na het schoonmalen van de benzinekraan, maakt duidelijk, dat een grote schoonmaak van de carburateur noodzakelijk is. Koop ook een klein benzinefilter, die je plaatst in de benzineslang, tussen kraan en carburateur. Anders kan je bezig blijven met het demonteren en schoonmaken van je carburateur. Ik zie ook geen luchtfilterhuis op de carburateur. Dat beïnvloed je benzine/lucht mengsel. Er komt meer lucht door de carburateur en met dezelfde sproeier, is de kans groot, dat je mengsel te arm is. Zoek maar op, hoe een SHA er uit moet zien en zoek een goed luchtfilterhuis. Je probleem heeft, volgens mij,twee hoofdoorzaken. Benzinetoevoer (roest en vuil in de tank, waardoor verstopte benzinekraan en, natuurlijk, rotzooi in de carburateur. Vandaar hierboven beschreven schoonmaak van carburateur en toevoeging van een benzinefilter. Beter ook de tank legen en spoelen) en, zoals door Franky omschreven sluiting in het electronische systeem, die zich openbaart bij een plotselinge felleschok. Die kick moet ook nagekeken worden. Waarschijnlijk versleten vliegwielmoer (getand) en tegenhanger in de "kick-doos".
Deze AV10 motortjes, en zeker met kick-start, zijn erg zeldzaam, hier in Holland en zeker op dit forum. Spullen voor de kick zijn hier nauwelijks te vinden en je zal in Frankrijk moeten zoeken. Of Polle een bericht sturen, die heeft het één en ander voor AV10 motoren. Hij is morgen weer terug van vakantie.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 19 aug 2015, 14:14

MobyJoost schreef:Het verschil in starten na het schoonmalen van de benzinekraan, maakt duidelijk, dat een grote schoonmaak van de carburateur noodzakelijk is. Koop ook een klein benzinefilter, die je plaatst in de benzineslang, tussen kraan en carburateur. Anders kan je bezig blijven met het demonteren en schoonmaken van je carburateur. Ik zie ook geen luchtfilterhuis op de carburateur. Dat beïnvloed je benzine/lucht mengsel. Er komt meer lucht door de carburateur en met dezelfde sproeier, is de kans groot, dat je mengsel te arm is. Zoek maar op, hoe een SHA er uit moet zien en zoek een goed luchtfilterhuis. Je probleem heeft, volgens mij,twee hoofdoorzaken. Benzinetoevoer (roest en vuil in de tank, waardoor verstopte benzinekraan en, natuurlijk, rotzooi in de carburateur. Vandaar hierboven beschreven schoonmaak van carburateur en toevoeging van een benzinefilter. Beter ook de tank legen en spoelen) en, zoals door Franky omschreven sluiting in het electronische systeem, die zich openbaart bij een plotselinge felleschok. Die kick moet ook nagekeken worden. Waarschijnlijk versleten vliegwielmoer (getand) en tegenhanger in de "kick-doos".
Deze AV10 motortjes, en zeker met kick-start, zijn erg zeldzaam, hier in Holland en zeker op dit forum. Spullen voor de kick zijn hier nauwelijks te vinden en je zal in Frankrijk moeten zoeken. Of Polle een bericht sturen, die heeft het één en ander voor AV10 motoren. Hij is morgen weer terug van vakantie.

Bedankt! nog altijd geen tijd gehad, maar dit weekend beloven ze mooi weer, dus zal ik dit wel doen dan. Bedankt voor de tips!

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 24 aug 2015, 14:13

Dit weekend de carbu onder handen genomen, zat veel vuiligheid in de vlotterbak zelf. Voor de rest was alles nog proper! Zit ondertussen ook een originele luchtfilter op! (ofja bakje)

Wel heb ik gezien dat (ik denk de vlotterpin?/naald) de bovenkant een klein beetje afgehoekt is (kan dit kwaad ?). Uiteindelijk na het opkuisen van de carbu, de brommer vlot aangekregen. Alsook valt de brommer niet meer stil na de hevige schok. :D

Nu heb ik nog enkele vragen;
- Na +-8km rijden heb ik het gevoel dat ik compressie verlies (minimaal). Alsook is het geluid anders, alsof een klein gaatje in de uitlaat komt als die warm is?

- Na een goede rit komt er toch wel wat 2takt uit, het blokje? uitlaat? carbu? geen idee van waar het komt, maar het maakt wel vuile plekken ! :roll:

- Brommer blijft moeilijk starten (6kicks +-). Het helpt wel bij het lopen dat ik de decompressie inhoud.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2015, 17:26

Vlotterpin heb ik hierboven al vermeld wat je daar mee moet doen.

Er komt 2-takt uit. Je bedoelt olie? Schoonmaken en daarna rijden en zoeken waar het vandaan komt. Spreekt nogal voor zich of niet soms? :roll:

Dellorto sha carbjes starten iets minder goed Gurtner carbjes. Maar max 2x kicken is zeker te doen. Mijn dellorto sha starte destijds met 1 kick.
Zorg ervoor dat je choke klepje zo afgesteld staat dat hij gehele gat afdekt als je hem vol intrekt. Blijft er een kiertje open, dan doet dat ding zo goed als niets. Dus stel dat goed in.

Weet je überhaupt hoe je een mobylette start? Dècompresseur gebruik je alleen om het blok de eerste paar slagen te laten maken. Daarna doe je de klep al direct dicht tijdens het starten.

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 27 aug 2015, 13:55

ok , bedankt bedankt. En van de oli lijkt me inderdaad logisch, maar ik dacht dat het misschien van de carbu kon zijn... ( die overliep?)

En inderdaad, als ik de shoke induw sluit het maar 1/3e van de cirkel af...Dus dit zal ik ook doen.

Danku, en voor mij mag deze topic sluiten...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2015, 19:41

Wel even vermelden of de bromfiets het na de aanpassing nu wel doet hè ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 aug 2015, 21:51

Franky schreef:Wel even vermelden of de bromfiets het na de aanpassing nu wel doet hè ;)

Klopt wat Franky schrijft - vaak stelt men op fora vele vragen en krijgt men vele antwoorden, maar deelt de afloop niet mede.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door AGB » 28 aug 2015, 15:50

Het is dus niet zo dat de topic starter zo is , maar het komt wel voor en dat wekt wel ergenis
Wat dan weer ten koste kan gaan van anderen , veel mee lezers zijn ook benieuwd naar de afloop
Hier op het forum proberen we mekaar zo veel mogelijk te helpen , ieder naar zijn kennes of wat hij/zij kwijt wil,

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 02 sep 2015, 12:40

Heb dus eigenlijk gewoon de vlotterbak uitegkuist, want als ik hem liet uitdrogen zat er een laagje vuil van 1mm.

Na het verwijderen van dit vuil, met een oude t-shirt, alles weer samengestoken.

Brommer valt niet meer uit na het rijden over bobbels!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 sep 2015, 13:44

Super!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 19:33

Heel mooi :D
Krijg je hem ondertussen ook beter gestart?

burdie
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2015, 10:09

Re: Valt uit bij het rijden over een put.

Ongelezen bericht door burdie » 03 sep 2015, 09:38

Franky schreef:Heel mooi :D
Krijg je hem ondertussen ook beter gestart?
De brommer start al iets beter na het kuisen van de carbu. Maar was nog niet allemaal dat..
Dan uiteindelijk het lekkende kraantje vermaakt. Weeral iets beter!

Wat ik nu doe is eigenlijk, paar keer kicken (2-3keer) met de decompressie op, zodat hij wat wrijving heeft binnenin het blokje.
Daarna houdt ik de choke in en na 2x kicken gaat die wel aan. Ik denk wel moest ik nog de choke afstellen,dat hij volledig sluit, dat hij wel NOG beter zal starten. :geek:

Beetje voor beetje komen we er, tot hij weer perfect zal rijden! :lol:

Plaats reactie