Mobylette AV 44
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Mobylette AV 44
Ik heb mij zojuist voorgesteld als nieuw lid.
Mijn AV 44 is klaar om de weg op te gaan, maar wil niet vonken. Inmiddels vervangen zijn : bougie, condensator, puntjes en ik heb een nieuwe externe bobine geplaatst. Punten staan op tijd en gaan voldoende open. Toch lukt het me maar niet on een vonk te krijgen. Wie weet raad?
Ik zal proberen enkele foto' s te plaatsen.
Groet,
PimLindemans
Mijn AV 44 is klaar om de weg op te gaan, maar wil niet vonken. Inmiddels vervangen zijn : bougie, condensator, puntjes en ik heb een nieuwe externe bobine geplaatst. Punten staan op tijd en gaan voldoende open. Toch lukt het me maar niet on een vonk te krijgen. Wie weet raad?
Ik zal proberen enkele foto' s te plaatsen.
Groet,
PimLindemans
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 44
Ik mis in de lijst nog de bougiedop en natuurlijk erg belangrijk, bekabeling!
Heb je trouwens een aarde draad van je bobine naar je blok zitten?
Heb je trouwens een aarde draad van je bobine naar je blok zitten?
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Mobylette AV 44
Alles nog eens na.lopen er is ergens iets niet in orde
en zo als franky aan geeft de aarde draad
dus de stoel er maar bij zetten en alles nog eens na lopen
succes
Gr harold
en zo als franky aan geeft de aarde draad
dus de stoel er maar bij zetten en alles nog eens na lopen
succes
Gr harold
Re: Mobylette AV 44
De motor van de AV44 hangt niet in silentblocs, dus heeft geen aarde draad nodig.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Mobylette AV 44
Nu moby-joost heb er laatst nog een om gebouwd mijn AV....
zonder silentblocs maar die.aarde draad was echt wel nodig
en iets extra er op kan nooit kwaad dus jaa
Gr harold
zonder silentblocs maar die.aarde draad was echt wel nodig
en iets extra er op kan nooit kwaad dus jaa
Gr harold
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 44
Correct. Je frame is een onbetrouwbare aarde. Net zoals een aarde bij een motorblok met silentlagers. Daar is de weg die de stroom moet afleggen wel heel erg dubieus, maar ook dat werkt. Ik kan zonder aardekabel rondrijden. Lang leve de aarding via de dècompresseurkabel
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6312
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Mobylette AV 44
Op verzoek van Pim de foto's die hij naar mij gemaild heeft:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Re: Mobylette AV 44
In ieder geval weg bedankt voor de vele reacties. Zal in ieder geval de bobine aarden.
Tijdens het doormeten gemerkt dat de weerstand op de twee punt delen zelfde weerstand gemeten bij gesloten als open punten. Zal ergens sluiting zitten. Morgen verder kijken
Tijdens het doormeten gemerkt dat de weerstand op de twee punt delen zelfde weerstand gemeten bij gesloten als open punten. Zal ergens sluiting zitten. Morgen verder kijken
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 44
Het verschil tussen contactpunten open en dicht is iets van 1 ohm. Nauwelijks meetbaar. Dat hoort zo
Je hebt toch die zoemer van mij? Als die netjes zoemt met contactpunten open en niet zoemt met contactpunten dicht dan zit er niets gruwelijk fout in de bekabeling.
Je hebt toch die zoemer van mij? Als die netjes zoemt met contactpunten open en niet zoemt met contactpunten dicht dan zit er niets gruwelijk fout in de bekabeling.
Re: Mobylette AV 44
Volgende keer de foto's even 180 graden draaien. Dit is irritant.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Re: Mobylette AV 44
Moyjoost,
Even op de foto klikken en hij staat 180 graden gedraaid!
Even op de foto klikken en hij staat 180 graden gedraaid!
Re: Mobylette AV 44
Helaas met mijn muis lukt dat nietPimLindemans schreef:Moyjoost,
Even op de foto klikken en hij staat 180 graden gedraaid!
Re: Mobylette AV 44
Het ijzerwerk van de externe bobine moet goed geaard zijn, omdat deze verbinding maakt met de windingen.MobyJoost schreef:De motor van de AV44 hangt niet in silentblocs, dus heeft geen aarde draad nodig.
Als er dikke lak op het frame zit dan is de kans groot dat het contact onvoldoende is. Ik gebruik hiervoor altijd massalintkabel.
Die AV44 ziet er mooi en verzorgd uit!
Controleer vooral of de punten wel voldoende sluiten en contact maken. Tegenwoordig moet ik vaak nieuwe punten opschuren en het klinknageltje naklinken.
Frankies tooltje verklapt mij of de punten goed zijn. Uiteraard moeten de punten op het juiste moment (2,5 mm voor het BDP) 0,4 mm open gaan.
Van oude Novi-condensatoren word ik ook niet blij. Het borg- en stelplaatje bij de punten ontbreken en een van de kabels bij de punten zit wat vreemd gemonteerd.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 18 aug 2015, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mobylette AV 44
Beste Joop,GROENEKAN schreef:Helaas met mijn muis lukt dat nietPimLindemans schreef:Moyjoost,
Even op de foto klikken en hij staat 180 graden gedraaid!
Probeer eens met de rechtermuisknop de foto te openen in een privévenster, dan komt hij goed te staan...tenminste bij mij.
Harrie
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Re: Mobylette AV 44
Forumleden,
Bedankt voor jullie adviesen en tips. De Mobylette is gekocht als project, dus het blok heb ik niet horen lopen. Inmiddels veel vervangen, velgen, spaken, banden, bowdenkabels kettingen tandwiel ed en voorzien van nieuw lakwerk.
Gisteren weer het krukje erbij. Bobine geaard. De zoemer van Franky en, de zoemer werkt. Echter nog geen vonk. Lichthoogte staat goed. Ontstekingstijdpunt ook, hoewel dat voor de vonk niet uitmaakt.
De drie draden, ontstekingsspoel, condensator en kabel naar de bobine zitten allen op de contactpunt aansluiting.
Ga ik hier wellicht de mist in? Of toch ook maar de ontstekingsspoel vernieuwen en zo ja waar te vinden.
Verlichting werkt met externe voeding. Tijdens rondtrappen niet. Ook de verlichtingsspoel vervangen of is er een alternatief. Ben op het forum iets tegengekomen van electronische ontsteking, is die betrouwbaar en voordelig aan te schaffen?
Wacht jullie reactie graag af.
Nb. Franky, zal de fietsketting inkorten, is inderdaad te lang.
Pim
Bedankt voor jullie adviesen en tips. De Mobylette is gekocht als project, dus het blok heb ik niet horen lopen. Inmiddels veel vervangen, velgen, spaken, banden, bowdenkabels kettingen tandwiel ed en voorzien van nieuw lakwerk.
Gisteren weer het krukje erbij. Bobine geaard. De zoemer van Franky en, de zoemer werkt. Echter nog geen vonk. Lichthoogte staat goed. Ontstekingstijdpunt ook, hoewel dat voor de vonk niet uitmaakt.
De drie draden, ontstekingsspoel, condensator en kabel naar de bobine zitten allen op de contactpunt aansluiting.
Ga ik hier wellicht de mist in? Of toch ook maar de ontstekingsspoel vernieuwen en zo ja waar te vinden.
Verlichting werkt met externe voeding. Tijdens rondtrappen niet. Ook de verlichtingsspoel vervangen of is er een alternatief. Ben op het forum iets tegengekomen van electronische ontsteking, is die betrouwbaar en voordelig aan te schaffen?
Wacht jullie reactie graag af.
Nb. Franky, zal de fietsketting inkorten, is inderdaad te lang.
Pim
Re: Mobylette AV 44
heb je al geprobeerd de electrode van de bougie by elkaar te tikken met een heel kleine opening ertussen ,als hy dan wel vonkt is de bobine /condensator zwak
Re: Mobylette AV 44
PimLindemans schreef:Forumleden,
Ga ik hier wellicht de mist in? Of toch ook maar de ontstekingsspoel vernieuwen en zo ja waar te vinden.
De ontstekingsspoel kan bijna niet stuk ; hooguit zit het massadraadje los. Gewoon vastsolderen.
Ook de verlichtingsspoel vervangen of is er een alternatief.
Slijt ook amper ; de connector ziet er shabby uit; meet even meten of er spanning tussen de pen achter de grondplaat en de massa staat als je aan het vliegwiel draait.
Is de externe bobine wel goed? Ik had laatst een partij van die zwarte bobines, die ik allemaal terug heb moeten halen omdat ze te zwak waren.
Die zwarte hebben voor mij afgedaan en tegenwoordig pas ik uitsluitend de blauwe Vespa's toe. De witte van Joost Dane doen het ook goed en zijn zelfs een stuk goedkoper
Controleer de punten met een Multimeter of ze goed elektrisch contact maken en breken. Je moet de kabels wel even los maken.
Harrie
Pim
Laatst gewijzigd door Harrie op 23 aug 2015, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 44
Als de condensator het probleem is kan je er makkelijk achter komen door de condensator helemaal los te koppelen. Zonder condensator werkt de ontsteking ook nog wel. Niet dat je er mee moet gaan rijden natuurlijk Dan zijn de contactpunten snel naar de pieten. Maar voor een kort testje mag dit wel
Re: Mobylette AV 44
Bij mij slaat motor niet aan zonder condensator. Gr Joop
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 44
Bij mij wel Hij klinkt alleen nogal ruig maar in principe wil je niet dat hij aanslaat. Je wil even zien of hij dan wel vonkt.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Re: Mobylette AV 44
Ik ga komende week weer aan de slag, hou jullie op de hoogte van de vorderingen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2015, 19:31
Re: Mobylette AV 44
Door omstandigheden niets meer aan de AV44 kunnen doen. Zodra ik er weer aan toekom zal ik jullie informeren!