Pagina 1 van 1

eerste mobylette

Geplaatst: 04 mei 2011, 14:31
door Mathias
Ik ben nieuw in de brommer wereld en heb weinig kennis van zaken,
ik heb een moby staan van rond '73- '75
toen ik hem kreeg werkte niets, maar ondertussen rijdt hij al..
maar niet zonder de nodige mankementen natuurlijk:
- enkel de voorrem werkt (achterrem en choke zijn afgebroken door om te vallen)
- kan niet decompresseren door gas hendel vooruit te draaien (moet bougiekabel aftrekken, met bijhorende elektrokutie :P )
- pedalen slaan door (de ketting ligt erop maar de pedalen zorgen niet voor traktie, gevolg: ik moet hem in gang duwen..)
- kilometer teller werkt niet
- de standaard is geplooid waardoor hij makkelijk omvalt (gevolg: zie punt 1)
- wanneer hij dan uiteindelijk rijdt blijft hij onafhankelijk van de gashendel in toeren gaan
- hij kan dus ook niet stationair draaien..

heb al van alles geprobeert zoveel mogelijk fouten weg te werken maar hier eindigt mijn kennis,
met enkele tips & tricks kan ik hopelijk binnekort mijn eerste veilige ritje maken :)

ik hoop hier wat info samen te rapen..
danku

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 15:43
door Vindapp
Hoi Mathias, Ja goed bezig, en leuk dat u een leuke hobby begint. Zo te bekijken heeft u al een mooie lijst opgesteld,
aan noodzakelijke klusjes en eventueel vervangende zaken als onderdelen. En wat er nog gangbaar te sleutelen is, dat laat wel te denken wat en wanneer is iets nog bruikbaar en wanneer is iets versleten.
Tevens is een mobylette een leuk bromfietsje waar echt wel aan valt te sleutelen en qua prestaties echt wel een
geweldig werkpaardje kan zijn.
Wens u veel succes toe met deze leuke moby, en wie weet ooit ergens al rijdend tijdens een leuke tour rit al genietend
Groet vinny

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 16:12
door Harrie
Beste Mathias,
Plaats eens een foto op het forum, dan weet je daarna welk model je hebt.
Groet,
Harrie

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:01
door Mathias
Vindapp schreef:Hoi Mathias, Ja goed bezig, en leuk dat u een leuke hobby begint. Zo te bekijken heeft u al een mooie lijst opgesteld,
aan noodzakelijke klusjes en eventueel vervangende zaken als onderdelen. En wat er nog gangbaar te sleutelen is, dat laat wel te denken wat en wanneer is iets nog bruikbaar en wanneer is iets versleten.
Tevens is een mobylette een leuk bromfietsje waar echt wel aan valt te sleutelen en qua prestaties echt wel een
geweldig werkpaardje kan zijn.
Wens u veel succes toe met deze leuke moby, en wie weet ooit ergens al rijdend tijdens een leuke tour rit al genietend
Groet vinny
danku voor de inleiding en de wensen

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:02
door Mathias
Harrie schreef:Beste Mathias,
Plaats eens een foto op het forum, dan weet je daarna welk model je hebt.
Groet,
Harrie
ik kan de foto's precies niet oploaden,
hij blijft zeggen dat het bestandstype te groot is..

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:22
door Harrie
Beste Mathias,
Sla de foto op als een jpg-bestand of png-bestand en zorg dat het bestand niet groter is dan 256kB.
Lees maar eens het volgende verhaal door

viewtopic.php?f=2&t=2

Groet,
Harrie

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:24
door Mathias
het is toch gelukt denk ik :)

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:41
door Harrie
Beste Matthias,
Netjes; het valt mij niet tegen. Met enige inspanning is deze brommer weer goed rijdend te krijgen.
De meeste onderdelen zijn nog wel voorradig.

Aandachtspunten die mij direct opvallen zijn:

- silent bloc uitgeleuterd.

- gietstuk links van choke en rem gebroken (heb je al verteld).

- achterlicht niet compleet.

Groet,
Harrie

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 19:13
door MobyJoost
+ geen smeernippels op krukas en trapas. En wanneer zouden die voor het laatst gesmeerd zijn????? Als ik de algehele staat van de brommer bekijk, ben ik het met Harrie eens. Zeker wat van te maken. Maar die smeernippels en de bijbehorende smeeracties, moet je wel snel in orde maken. Ik denk, dat de lagers, die door die nippels bedient worden, gortdroog zijn. En dan houden ze het niet lang uit. succes, Joost.

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 19:57
door Mathias
Deze staat al meer dan 10 jaar stil..
maar kan mij iemand zeggen welk model dit precies is?
op de motor block staan de codes:
AV7 DCL
2045586
Het probleem is vooral dat ik weinig kennis heb van benamingen enzo..
en heeft iemand directe tips om al bepaalde punten te vermaken/verbeteren?

Mathias

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 21:41
door MobyJoost
AV7 DCL is heet type motor. Waar de DCL voorstaat, weet ik niet. De eerste Mobylettes waren uitgevoerd met het AV3 motortje(kamzuigertje, zacht aluminium cylinder met stalen bus). Daar waren ook weer verschillende uitvoeringen zoals de AV35. Daarna kwam het AV7 motortje (platte zuiger, hard aluminium cylinder met hardchromen cylinderwand). Rond 1960 uitontwikkeld tot het motortje, zoals onder jou Moby. Eerst hadden ze ovalen cylinders, later maakten ze die vierkanter. Die twee types waren wel uitwisselbaar. Dus als De Mobylette EEG, die je in 1961 nieuw gekocht had, het uiteindelijk begaf in 1973, kon je een nieuwe cylinder kopen, maar die was dan wel vierkant.
Het lijkt me geen Kaptein, maar een Franse Motobecane. Zit er geen typeplaatje op het balhoofd (het voorste stuk van het frame, waar de voorvork in scharniert)achter de koplamp?
Op de vlotterkamer van de carburateur staat ook een datum, naast het typenummer van de carburateur.

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 21:42
door MobyJoost
AV7 DCL is heet type motor. Waar de DCL voorstaat, weet ik niet. De eerste Mobylettes waren uitgevoerd met het AV3 motortje(kamzuigertje, zacht aluminium cylinder met stalen bus). Daar waren ook weer verschillende uitvoeringen zoals de AV35. Daarna kwam het AV7 motortje (platte zuiger, hard aluminium cylinder met hardchromen cylinderwand). Rond 1960 uitontwikkeld tot het motortje, zoals onder jou Moby. Eerst hadden ze ovalen cylinders, later maakten ze die vierkanter. Die twee types waren wel uitwisselbaar. Dus als De Mobylette EEG, die je in 1961 nieuw gekocht had, het uiteindelijk begaf in 1973, kon je een nieuwe cylinder kopen, maar die was dan wel vierkant.
Het lijkt me geen Kaptein, maar een Franse Motobecane. Zit er geen typeplaatje op het balhoofd (het voorste stuk van het frame, waar de voorvork in scharniert)achter de koplamp?
Op de vlotterkamer van de carburateur staat ook een datum, naast het typenummer van de carburateur.

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 05 mei 2011, 22:26
door Harrie
Re: eerste mobylette

Nieuw berichtdoor Mathias » 05 mei 2011, 19:57
maar kan mij iemand zeggen welk model dit precies is?
op de motor block staan de codes: AV7 DCL 2045586
Het probleem is vooral dat ik weinig kennis heb van benamingen enzo..
en heeft iemand directe tips om al bepaalde punten te vermaken/verbeteren?
Beste Mathias,
Het is duidelijk een model 50 uit de periode 1973 - 1975.
Waarschijnlijk een Motobécane of Motoconfort.
AV7 DCL slaat op het motortype in combinatie met een bepaalde carburateur. Ik heb wel een lijst gevonden, maar daar staat dit type niet vermeld.
Waarschijnlijk 2 PK vermogen. Ik zal nog eens verder in mijn archief kijken. Misschien staat het ook ergens op de site van Bibliotobec.

Voor benamingen en tekeningen van model 50 kun je eens kijken op:
http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/148
De uitlaat is wat verschillend, maar de meeste onderdelen komen overeen.
Er zijn ook nog handboeken van Kaptein in het Nederlands, maar die staan zover ik weet niet op Internet.
Deze boekjes worden wel aangeboden via diverse sites. Een snelle manier is opzoeken via veilingkijker.
http://www.veilingkijker.nl/index.cgi Geef hier mobylette in.

Groet,
Harrie

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 07 mei 2011, 09:40
door Mathias
MobyJoost schreef:AV7 DCL is heet type motor. Waar de DCL voorstaat, weet ik niet. De eerste Mobylettes waren uitgevoerd met het AV3 motortje(kamzuigertje, zacht aluminium cylinder met stalen bus). Daar waren ook weer verschillende uitvoeringen zoals de AV35. Daarna kwam het AV7 motortje (platte zuiger, hard aluminium cylinder met hardchromen cylinderwand). Rond 1960 uitontwikkeld tot het motortje, zoals onder jou Moby. Eerst hadden ze ovalen cylinders, later maakten ze die vierkanter. Die twee types waren wel uitwisselbaar. Dus als De Mobylette EEG, die je in 1961 nieuw gekocht had, het uiteindelijk begaf in 1973, kon je een nieuwe cylinder kopen, maar die was dan wel vierkant.
Het lijkt me geen Kaptein, maar een Franse Motobecane. Zit er geen typeplaatje op het balhoofd (het voorste stuk van het frame, waar de voorvork in scharniert)achter de koplamp?
Op de vlotterkamer van de carburateur staat ook een datum, naast het typenummer van de carburateur.
op de frame staat:
motobecane
OM
type G
06339846

Re: eerste mobylette

Geplaatst: 07 mei 2011, 14:08
door Harrie
motobecane OM
type G
06339846

Dat OM moet zijn CM (= cyclomoteur /bromfiets)
Type G slaat op G50 en dat klopt helemaal als ik die brommer zie.
Groet,
Harrie