start/koppeling probleem

lenny
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 13:33

start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door lenny » 08 okt 2015, 21:53

Goedenavond,

Ik zit met volgend probleem:

Bij het aantrappen krijg ik mijn motor niet in't gang. Het lijkt erop dat de koppeling niet aanpakt.
Heb de koppeling er reeds afgehaald en bleek dat er een 'remsegment' ontbrak (weet nu niet of dit veel uitmaakt?).
Had nog een andere koppeling liggen van een ander motorblok dat ik er nu heb opgezet maar zit nog steeds met hetzelfde probleem.

Verdere informatie:
-Ik krijg de motor met de hand niet al te moeilijk rondgedraaid dus de motor zit niet vast.
-De aandrijfriem draait ook niet door dus veronderstel dat het eerder iets in het blok is?

Iemand die weet hoe ik dit probleem oplos? Het is de eerste keer dat ik aanraking kom met een mobylette blok en zou het probleem graag zelf verhelpen.

Alvast bedankt voor de hulp!

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door loe » 08 okt 2015, 23:16

staat de draaiknop op de snaarschyf misschien op fietsstand?

lenny
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 13:33

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door lenny » 09 okt 2015, 14:13

Deze staat ook op de juiste stand. Lijkt wel alsof ik niet hard genoeg kan trappen om de bougie op en neer te laten gaan...

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door AGB » 09 okt 2015, 14:24

De bougie hoort ook niet op en neer te gaan , deze hoort vast te zitten
Het voorwerp zal wel een andere naam hebben

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door loe » 09 okt 2015, 14:29

zal de zuiger wel bedoelen,werkt de decompressie klep/kabel nog wel ?dan kryg je m ook moeilyker aan

lenny
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 13:33

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door lenny » 09 okt 2015, 14:58

Bedoelde inderdaad de zuiger.
Decompressie kabel doet het.
Enig idee hoe ik kan nakijken of de koppeling zijn functie doet?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door Franky » 09 okt 2015, 17:14

Slipt de v-snaar niet als een gek? Dus even de snaar spannen?
Dit probleem is eigenlijk te makkelijk voor woorden, maar o zo lastig als je het via tekst van een forum moet doen. Zeker aangezien je nog vrij nieuw bent in het sleutelen. Je zou eigenlijk even bij iemand langs moeten gaan. Dan is de hele bovenstaande discussie al direct zinloos verklaard :lol:

Of het erg is dat er een remsegment in je koppeling ontbreekt? Het zal je niet verbazen, maar ja dat is erg :lol: Nu heb je metaal op metaal. Dat slijt als een gek :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door Harrie » 09 okt 2015, 19:19

Goed advies Franky,
Dit soort dingen laat zich niet gemakkelijk via een forum oplossen.
Of het erg is of je iets mist in de koppeling? Nou, het is daardoor een bron van trillingen.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door ruudk » 09 okt 2015, 21:22

In welk deel van de koppeling miste er een segment? Als dat in de trommel met drie segmenten was, dan heeft dat geen effect op het aantrappen, daarbij werkt alleen de koppeling met de twee segmenten, die in verbinding met de v-snaar staat. Voor het verhelpen van het slecht aangrijpen bij aantrappen, moet je bij deze koppeling zijn. Zijn deze twee schoentjes versleten/vet? Groeten ruud

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 09 okt 2015, 22:08

lenny schreef: -De aandrijfriem draait ook niet door dus veronderstel dat het eerder iets in het blok is?
Draai eens met je hand aan de snaarschijf. Draait het achterwiel dan mee? Zo nee dan zit het probleem in de snaarschijfhevel/voortandwiel.
Naar mijn idee is het namelijk toch wel heel vreemd dat als je snaarschijf in de 'motorstand' staat, de v-snaar niet meedraait als je trapt...

Marco

lenny
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 13:33

Re: start/koppeling probleem

Ongelezen bericht door lenny » 12 okt 2015, 12:57

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.

heb alles nog een stapsgewijs overlopen en gemerkt dat het compressie onderdeel niet 100% helemaal terug naar boven komt.
Van het weekend ontvang ik een andere cilinderkop van een vriend waar deze het wel doet. Ben benieuwd of het probleem dan opgelost zal zijn.

@ruudk: Bedankt voor de werking even te verduidelijken. Het klopt dat het één van de drie segmenten van in de trommel was!
Moest de cilinderkop het probleem niet verhelpen leg ik de koppeling eens open.

Plaats reactie