Pagina 1 van 2

van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 11 apr 2016, 22:31
door Adrian
Heren dames,
Betreft een kaptein av 50 '74.
Is de Mobylette van de zoon, die al 6 maand staat te blinken in de garage, maar moest eerst zijn rijbewijs nog halen.
Deze woensdag mag hij eindelijk rijden ....hopen we > als de mobylette meewerkt.

Aanvankelijk reed en start ze vrij vlot . Niet van de eerste keer "kicken" maar toch , zeker niet slecht. Reed vlot 45 km , bougie was mooi koffiebruin.
Koud starten ging na verloop van tijd eigenlijk steeds slechter, maar eenmaal ze liep was alles prima. Warm starten was zowiezo geen probleem.

Symptomen van de laatste dagen ,
dus moeilijk starten en als ze aansloeg dan steeds maar heel even.
Lijkt of vonk er niet continu is of er geen benzine toekomt. Hoewel ze wel vonkt en benzine vlot in carb komt.

Dus,
Eerst carb ( gurtner 12 ) dan nog maar eens goed schoongemaakt , doorgeblazen, remreiniger, etc.... > zelfde resultaat > loopt 2 seconden dan niks meer

Omdat de ontsteking nog orgineel was toch maar besloten om nu dan ook maar ineens nieuwe puntjes en condensator ( van bij polle ) te steken.
Afgesteld op 0.4
Vonk ziet er zowiezo beter, krachtiger uit dan daarvoor maar resultaat is slechter.
Krijg ze nu niet meer gestart op zijn pikkel Als ik hem in gang loopt , slaat hij soms aan en rijdt , maar nooit langer dan een minuut zeg maar.

Timing heb ik niet veranderd, heb dat trouwens ook nog nooit gedaan met een motobecane.

Mischien een stom detail maar choke heeft nooit "gewerkt " Blokje viel/valt altijd onmiddelijk stil als ik choke gebruik.

Wie weet raad ? Of is er iemand in de buurt van regio Kalmthout/Essen die me wil helpen ?


groeten ad

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 05:47
door Polle
Hallo Ad

Staat staan de contactpunten op 0,4 mm ? deze moeten op 0,3 staan de bougie op 0,4.
Als je de choke gebruikt moet de motor afslaan dan werkt hij.
Heb je de aardingskabel al nagekeken of de draad die van het motorblok naar de hoogspanningsbobine gaat?
Is deze niet door geschuurd waar hij door de kader gaat.
Nieuwe bougie steken.

Gr Polle

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 08:23
door Adrian
ik check straks als je opmerkingen :)

betreft choke, ik weet dat ze moet afslaan eenmaal blokje loopt.
Maar kreeg ze nooit gestart met de choke.

gr

wordt vervolgd

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 09:06
door MobyJoost
Als je de choke ingeknepen houd, bij het starten, verzuipt de motor ook.

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 09:19
door australman
Hoi,

Toch zou ik als eerste het ontstekingstijdstip controleren/ juist afstellen.

Hans

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 10:02
door KapteinBeun
australman schreef:Hoi,

Toch zou ik als eerste het ontstekingstijdstip controleren/ juist afstellen.

Hans
Sluit ik me bij aan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een ontstekingsnok niet strak (genoeg) op de krukas zit, waardoor deze (veelal bij starten en stoppen) wat verschuift.
Je kunt nog zo'n mooie vonk en benzinetoevoer hebben, maar als die twee niet op het juiste moment samenkomen loopt de brommer niet.

Voorontsteking moet tussen de 2.0 mm en 2.5 mm voor het bovenste punt van de zuiger staan. Zowel meningen als handboeken zijn over het aantal mm voorontsteking verspreid (uiteenlopend van 1,5 mm tot 2,5 mm), maar met deze afstelling zou hij zeker moeten lopen.

Grt,
Marco

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 21:47
door Adrian
dus,

nachtje slapen en nadenken > brandstofkraan gechekt en was ok , maar benzineslangetje , mischien zit dat dicht ?
Gaatje in benzine dop mischien dicht ( vacuum ) ?
Deze morgen slangetje en gaatje gecheckt en doorgeblazen. Kicken en hij liep. Ikke blij.

Deze avond nog eens geprobeerd , kicken en gaan , een minuut of 2 volle gas , tot hij stilviel :( .

En weer van hetzelfde, even wachten... , kicken en dan slaat hij aan voor een paar tellen....

Ik vermoed eigenlijk dat ik de carb gewoon leegrij en dat het dus zowiezo een benzinetoevoer probleem is.
Nog maar eens heel carb uit elkaar , gekuist, doorgeblazen , etc > terug erop en geen verschil.

Ok , dan toch maar de ontsteking nakijken
Puntjes nu op 0.35 > check

Timing dan ?
ontstekingstijdstip stond exact op TDC. Nu op 2.5 mm voor tdc gezet . ( Old school met een schuifmaat ,bout en en sigarettenpapier )
Alles terug in elkaar en ....niks . Zelfde fenomeen.

Ik ben nu geneigd om heel de carb te vervangen ? Wat denken jullie ?

gr ad

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 12 apr 2016, 23:45
door loe
als hy na twee minuten stilvalt,daarna weer afkoeld en dan weer ff ryd,is de bobine aan vervanging toe,heb ik ook meegemaakt,vervan dan ook gelyk de condensator

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 05:51
door Polle
Hallo Loe

Niet de bobine maar de interne voedingsspoel is stuk
Ik zou alles vervangen hoogspanningsbobine ,condensator,contactpunjes en voedingsspoel.

Gr Polle

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 07:42
door Adrian
Ik blijf wel vonk houden he,
Maar is te proberen
@ polle, heb jij dat liggen ?

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 07:49
door AGB
Kan ook zijn verstopte brandstof kraan of slang roest in de tank of zo
De elektronische dingen die al zijn genoemd zijn , zijn zo wie zo al een zwak pund als zo al oud zijn,
Ook de klijne kanaaltjes in de carburateur goed los

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 08:29
door Adrian
Tja ,
de brandstof "optie"s heb ik allemaal al gecheckt, ga dat nog maar een keer doen

Puntjes en condensator zijn pas veranderd. Ik heb heel mooie krachtige blauwe vonk

@ polle ben uw gegevens kwijt ;) , stuur me even anders een bericht

gr
ad

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 14:48
door KapteinBeun
Als de brommer uitvalt en je controleert dan gelijk op een vonk, en die is er, dan is de ontsteking niet de boosdoener.
Mijn ervaring is dat de ontsteking van een AV50 uit medio jaren '70 zo slecht nog niet is.

Ik zou zeggen (ook al heb je de benzinedop gecheckt) probeer eens een stukje zonder benzinedop te rijden.
Ik heb ook een tijdje met een dop liggen kloten die wel ontluchting zou moeten hebben, maar toch voor problemen zorgde.

Probeer eerst de opties uit die voor handen zijn. Later spullen aanschaffen kan altijd nog. Ik vind het altijd zonde om spullen nieuw aan te schaffen om vervolgens tot de conclusie te moeten komen dat het probleem niet daar zat.

Marco

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 15:39
door Adrian
He Marco,
Benzinedop test had ik al gedaan ...
Weet het zo direct niet meer
Gr

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 16:14
door AGB
Mocht een bobine niet goed zijn dan geeft hij normaal storing tussen de 2 a 5 km tenminste dat had ik
Met mijn av 50 s , bij mijn 2 moby s zit nu alle elektronische onderdelen van Harrie en ze doen het tot nu toe goed,

Als de choke niet goed werkt , dan is er al wat mis , de choke is toch niet zo een moelijk ding om op te lossen?
Blijft de bougie droog dan krijgt hij geen brandstof dan zit er ergens een verstopping
Is er geen moby hobby sleutelaar in de beurt die helpen kan?

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 13 apr 2016, 22:05
door Lolle
Benzine toevoer controleren, benzine slang los en kraan open. moet door blijven lopen. als dit goed is controleren of de vlotter wel vrij wil bewegen. Na het stoppen van de brommer is de bogie dan nat? mogelijk te veel benzine of geen vonk. of grijs, geen benzine. Normale kleur dan zou ik het in de ontsteking zoeken. met deze modellen heb ik geen ervaring maar ik weet wel dat de 50er jaren moby's allemaal rotte spoelen hebben. koud niets aan de hand maar na 10 min gaan ze uit en niet meer te starten. vaak nog wel een beetje vonk maar niet voldoende. een paar uur later kun je vaak zo weer starten. lastig zoeken. zelf heb ik inmiddels wel een reserve carb zodat je redelijk snel dingen kunt uitsluiten.

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 14 apr 2016, 11:14
door Adrian
Gisteren na wat tel tips van polle ( merci ) uiteindelijk nog aan de praat gekregen.
Liep echt als een trein, meer dan 50 km / uur > was nu ook niet echt de bedoeling .
Bougie gecheckt achteraf en is mooi koffiekleur
Dus wat betreft benzine / onsteking afstelling moet dit gewoon goed zijn, en als ik naar snelheid kijk zelfs beter dan vroeger.

Deze morgen, zelfde fenomeen . Wil wel starten , slaat een paar keer over en dan niks .....

Enige veschil met vroeger toen hij goed reed , is dat tank pas helemaal gevuld is , en ik vermoedde nu dat er nog veel roeststof en ander prut in zit, hoewel de benzine uit het kraantje schoon is / lijkt.
maar door trillen tijden rijden komt er gewoon vuil in het systeem.

Dus kraantje eraf , goed schudden > eerste benzine was ok , daarna werd donker en donkerder. Roest dus.
Heb nog wat nagespoeld maar toch ga er een coating inzetten.

Ik ga straks ook even proberen na alles schoongemaakt te hebben om met een extern tankje te kijken wat hij doet.

wordt vervolgd

gr

ad

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 14 apr 2016, 15:05
door MobyJoost
Maar wat heb je nu precies gedaan, na de tips van Polle?

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 14 apr 2016, 21:40
door Adrian
Polle wees me fijntjes op het feit of de aardingskabel nog goed zat aan de externe bobine.
Welke aardingskabel ?:)

Ik dacht dat bobine geaard werd door de bevestigingsboutjes,blijkbaar niet. Moet wel zeggen dat ze paar maanden wel prima reed zonder die kabel.
Desalniettemin, aarding zit nu goed aan de bobine.

Soit , bleek het dus ook niet te zijn. Zie deze voormiddag
MAAR deze avond test gedaan met externe tank, motor liep maar hortend, Ik heb , toen ze toch enige tijd stationair bleef lopen , aan alle kabels liggen morrelen en prutsen om te zien of er ergens een slecht contact in zat.
Toen ik de bougiekop aanraakte kreeg ik ineens een schok. Even kabel tussen chassis en de rubberen bougiekop gelegd en ze valt stil. ...
Ander bougiekopje erop en alles lijkt voorlopig nu OK.

Ik heb al dikwijls gedacht " dit is het " , dus ik blijf sceptisch
We zullen zien wat hij morgen doet

Gr ad

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 15 apr 2016, 20:23
door Adrian
Update,
We zijn terug bij symptomen van begin van de topic ....

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 16 apr 2016, 10:50
door KapteinBeun
Adrian schreef: Dus,
Eerst carb ( gurtner 12 ) dan nog maar eens goed schoongemaakt , doorgeblazen, remreiniger, etc.... > zelfde resultaat > loopt 2 seconden dan niks meer
Heb je ook de de sproeiers verwijderd en schoongemaakt? Dus en de hoofdsproeier die je er aan de onderkant uit schroeft, en de verstuiver die je ziet zitten als je door de doorgang van de carb ziet zitten? Wie weet zit een en ander wel verstopt..

Marco

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 16 apr 2016, 21:30
door Adrian
Meerdere malen ondertussen :)

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 17 apr 2016, 07:11
door GROENEKAN
Mij lijkt het beste andere carburateur te monteren, al is maar om te testen.

Wat is je woonplaats, staat niet in je Forum-profiel, wellicht kan een mede Forumlid even kijken en onderdelen uitwisselen om de storing te lokaliseren.

Groet, Joop

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 17 apr 2016, 08:26
door Adrian
Kalmthout, Belgiƫ



Gr

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Geplaatst: 17 apr 2016, 16:34
door AGB
Polle zit die niet in de buurt?