van goed > naar minder > naar dramatisch

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 11 apr 2016, 22:31

Heren dames,
Betreft een kaptein av 50 '74.
Is de Mobylette van de zoon, die al 6 maand staat te blinken in de garage, maar moest eerst zijn rijbewijs nog halen.
Deze woensdag mag hij eindelijk rijden ....hopen we > als de mobylette meewerkt.

Aanvankelijk reed en start ze vrij vlot . Niet van de eerste keer "kicken" maar toch , zeker niet slecht. Reed vlot 45 km , bougie was mooi koffiebruin.
Koud starten ging na verloop van tijd eigenlijk steeds slechter, maar eenmaal ze liep was alles prima. Warm starten was zowiezo geen probleem.

Symptomen van de laatste dagen ,
dus moeilijk starten en als ze aansloeg dan steeds maar heel even.
Lijkt of vonk er niet continu is of er geen benzine toekomt. Hoewel ze wel vonkt en benzine vlot in carb komt.

Dus,
Eerst carb ( gurtner 12 ) dan nog maar eens goed schoongemaakt , doorgeblazen, remreiniger, etc.... > zelfde resultaat > loopt 2 seconden dan niks meer

Omdat de ontsteking nog orgineel was toch maar besloten om nu dan ook maar ineens nieuwe puntjes en condensator ( van bij polle ) te steken.
Afgesteld op 0.4
Vonk ziet er zowiezo beter, krachtiger uit dan daarvoor maar resultaat is slechter.
Krijg ze nu niet meer gestart op zijn pikkel Als ik hem in gang loopt , slaat hij soms aan en rijdt , maar nooit langer dan een minuut zeg maar.

Timing heb ik niet veranderd, heb dat trouwens ook nog nooit gedaan met een motobecane.

Mischien een stom detail maar choke heeft nooit "gewerkt " Blokje viel/valt altijd onmiddelijk stil als ik choke gebruik.

Wie weet raad ? Of is er iemand in de buurt van regio Kalmthout/Essen die me wil helpen ?


groeten ad

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Polle » 12 apr 2016, 05:47

Hallo Ad

Staat staan de contactpunten op 0,4 mm ? deze moeten op 0,3 staan de bougie op 0,4.
Als je de choke gebruikt moet de motor afslaan dan werkt hij.
Heb je de aardingskabel al nagekeken of de draad die van het motorblok naar de hoogspanningsbobine gaat?
Is deze niet door geschuurd waar hij door de kader gaat.
Nieuwe bougie steken.

Gr Polle

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 12 apr 2016, 08:23

ik check straks als je opmerkingen :)

betreft choke, ik weet dat ze moet afslaan eenmaal blokje loopt.
Maar kreeg ze nooit gestart met de choke.

gr

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2016, 09:06

Als je de choke ingeknepen houd, bij het starten, verzuipt de motor ook.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door australman » 12 apr 2016, 09:19

Hoi,

Toch zou ik als eerste het ontstekingstijdstip controleren/ juist afstellen.

Hans

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 12 apr 2016, 10:02

australman schreef:Hoi,

Toch zou ik als eerste het ontstekingstijdstip controleren/ juist afstellen.

Hans
Sluit ik me bij aan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een ontstekingsnok niet strak (genoeg) op de krukas zit, waardoor deze (veelal bij starten en stoppen) wat verschuift.
Je kunt nog zo'n mooie vonk en benzinetoevoer hebben, maar als die twee niet op het juiste moment samenkomen loopt de brommer niet.

Voorontsteking moet tussen de 2.0 mm en 2.5 mm voor het bovenste punt van de zuiger staan. Zowel meningen als handboeken zijn over het aantal mm voorontsteking verspreid (uiteenlopend van 1,5 mm tot 2,5 mm), maar met deze afstelling zou hij zeker moeten lopen.

Grt,
Marco

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 12 apr 2016, 21:47

dus,

nachtje slapen en nadenken > brandstofkraan gechekt en was ok , maar benzineslangetje , mischien zit dat dicht ?
Gaatje in benzine dop mischien dicht ( vacuum ) ?
Deze morgen slangetje en gaatje gecheckt en doorgeblazen. Kicken en hij liep. Ikke blij.

Deze avond nog eens geprobeerd , kicken en gaan , een minuut of 2 volle gas , tot hij stilviel :( .

En weer van hetzelfde, even wachten... , kicken en dan slaat hij aan voor een paar tellen....

Ik vermoed eigenlijk dat ik de carb gewoon leegrij en dat het dus zowiezo een benzinetoevoer probleem is.
Nog maar eens heel carb uit elkaar , gekuist, doorgeblazen , etc > terug erop en geen verschil.

Ok , dan toch maar de ontsteking nakijken
Puntjes nu op 0.35 > check

Timing dan ?
ontstekingstijdstip stond exact op TDC. Nu op 2.5 mm voor tdc gezet . ( Old school met een schuifmaat ,bout en en sigarettenpapier )
Alles terug in elkaar en ....niks . Zelfde fenomeen.

Ik ben nu geneigd om heel de carb te vervangen ? Wat denken jullie ?

gr ad

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door loe » 12 apr 2016, 23:45

als hy na twee minuten stilvalt,daarna weer afkoeld en dan weer ff ryd,is de bobine aan vervanging toe,heb ik ook meegemaakt,vervan dan ook gelyk de condensator

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Polle » 13 apr 2016, 05:51

Hallo Loe

Niet de bobine maar de interne voedingsspoel is stuk
Ik zou alles vervangen hoogspanningsbobine ,condensator,contactpunjes en voedingsspoel.

Gr Polle

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 13 apr 2016, 07:42

Ik blijf wel vonk houden he,
Maar is te proberen
@ polle, heb jij dat liggen ?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door AGB » 13 apr 2016, 07:49

Kan ook zijn verstopte brandstof kraan of slang roest in de tank of zo
De elektronische dingen die al zijn genoemd zijn , zijn zo wie zo al een zwak pund als zo al oud zijn,
Ook de klijne kanaaltjes in de carburateur goed los

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 13 apr 2016, 08:29

Tja ,
de brandstof "optie"s heb ik allemaal al gecheckt, ga dat nog maar een keer doen

Puntjes en condensator zijn pas veranderd. Ik heb heel mooie krachtige blauwe vonk

@ polle ben uw gegevens kwijt ;) , stuur me even anders een bericht

gr
ad

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 13 apr 2016, 14:48

Als de brommer uitvalt en je controleert dan gelijk op een vonk, en die is er, dan is de ontsteking niet de boosdoener.
Mijn ervaring is dat de ontsteking van een AV50 uit medio jaren '70 zo slecht nog niet is.

Ik zou zeggen (ook al heb je de benzinedop gecheckt) probeer eens een stukje zonder benzinedop te rijden.
Ik heb ook een tijdje met een dop liggen kloten die wel ontluchting zou moeten hebben, maar toch voor problemen zorgde.

Probeer eerst de opties uit die voor handen zijn. Later spullen aanschaffen kan altijd nog. Ik vind het altijd zonde om spullen nieuw aan te schaffen om vervolgens tot de conclusie te moeten komen dat het probleem niet daar zat.

Marco

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 13 apr 2016, 15:39

He Marco,
Benzinedop test had ik al gedaan ...
Weet het zo direct niet meer
Gr

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door AGB » 13 apr 2016, 16:14

Mocht een bobine niet goed zijn dan geeft hij normaal storing tussen de 2 a 5 km tenminste dat had ik
Met mijn av 50 s , bij mijn 2 moby s zit nu alle elektronische onderdelen van Harrie en ze doen het tot nu toe goed,

Als de choke niet goed werkt , dan is er al wat mis , de choke is toch niet zo een moelijk ding om op te lossen?
Blijft de bougie droog dan krijgt hij geen brandstof dan zit er ergens een verstopping
Is er geen moby hobby sleutelaar in de beurt die helpen kan?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Lolle » 13 apr 2016, 22:05

Benzine toevoer controleren, benzine slang los en kraan open. moet door blijven lopen. als dit goed is controleren of de vlotter wel vrij wil bewegen. Na het stoppen van de brommer is de bogie dan nat? mogelijk te veel benzine of geen vonk. of grijs, geen benzine. Normale kleur dan zou ik het in de ontsteking zoeken. met deze modellen heb ik geen ervaring maar ik weet wel dat de 50er jaren moby's allemaal rotte spoelen hebben. koud niets aan de hand maar na 10 min gaan ze uit en niet meer te starten. vaak nog wel een beetje vonk maar niet voldoende. een paar uur later kun je vaak zo weer starten. lastig zoeken. zelf heb ik inmiddels wel een reserve carb zodat je redelijk snel dingen kunt uitsluiten.

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 14 apr 2016, 11:14

Gisteren na wat tel tips van polle ( merci ) uiteindelijk nog aan de praat gekregen.
Liep echt als een trein, meer dan 50 km / uur > was nu ook niet echt de bedoeling .
Bougie gecheckt achteraf en is mooi koffiekleur
Dus wat betreft benzine / onsteking afstelling moet dit gewoon goed zijn, en als ik naar snelheid kijk zelfs beter dan vroeger.

Deze morgen, zelfde fenomeen . Wil wel starten , slaat een paar keer over en dan niks .....

Enige veschil met vroeger toen hij goed reed , is dat tank pas helemaal gevuld is , en ik vermoedde nu dat er nog veel roeststof en ander prut in zit, hoewel de benzine uit het kraantje schoon is / lijkt.
maar door trillen tijden rijden komt er gewoon vuil in het systeem.

Dus kraantje eraf , goed schudden > eerste benzine was ok , daarna werd donker en donkerder. Roest dus.
Heb nog wat nagespoeld maar toch ga er een coating inzetten.

Ik ga straks ook even proberen na alles schoongemaakt te hebben om met een extern tankje te kijken wat hij doet.

wordt vervolgd

gr

ad

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 apr 2016, 15:05

Maar wat heb je nu precies gedaan, na de tips van Polle?

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 14 apr 2016, 21:40

Polle wees me fijntjes op het feit of de aardingskabel nog goed zat aan de externe bobine.
Welke aardingskabel ?:)

Ik dacht dat bobine geaard werd door de bevestigingsboutjes,blijkbaar niet. Moet wel zeggen dat ze paar maanden wel prima reed zonder die kabel.
Desalniettemin, aarding zit nu goed aan de bobine.

Soit , bleek het dus ook niet te zijn. Zie deze voormiddag
MAAR deze avond test gedaan met externe tank, motor liep maar hortend, Ik heb , toen ze toch enige tijd stationair bleef lopen , aan alle kabels liggen morrelen en prutsen om te zien of er ergens een slecht contact in zat.
Toen ik de bougiekop aanraakte kreeg ik ineens een schok. Even kabel tussen chassis en de rubberen bougiekop gelegd en ze valt stil. ...
Ander bougiekopje erop en alles lijkt voorlopig nu OK.

Ik heb al dikwijls gedacht " dit is het " , dus ik blijf sceptisch
We zullen zien wat hij morgen doet

Gr ad

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 15 apr 2016, 20:23

Update,
We zijn terug bij symptomen van begin van de topic ....

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 16 apr 2016, 10:50

Adrian schreef: Dus,
Eerst carb ( gurtner 12 ) dan nog maar eens goed schoongemaakt , doorgeblazen, remreiniger, etc.... > zelfde resultaat > loopt 2 seconden dan niks meer
Heb je ook de de sproeiers verwijderd en schoongemaakt? Dus en de hoofdsproeier die je er aan de onderkant uit schroeft, en de verstuiver die je ziet zitten als je door de doorgang van de carb ziet zitten? Wie weet zit een en ander wel verstopt..

Marco

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 16 apr 2016, 21:30

Meerdere malen ondertussen :)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 apr 2016, 07:11

Mij lijkt het beste andere carburateur te monteren, al is maar om te testen.

Wat is je woonplaats, staat niet in je Forum-profiel, wellicht kan een mede Forumlid even kijken en onderdelen uitwisselen om de storing te lokaliseren.

Groet, Joop

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door Adrian » 17 apr 2016, 08:26

Kalmthout, België



Gr

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: van goed > naar minder > naar dramatisch

Ongelezen bericht door AGB » 17 apr 2016, 16:34

Polle zit die niet in de buurt?

Plaats reactie