Pagina 1 van 6

afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 13:36
door loe
De nieuwe 12mm gurtner.loopt toch niet zo lekker .hy houd by een bepaalde snelhyd/toerental in.en niet zo n klein beetje ook.hy valt gewoon weg.als ik iets minder of meer gas geef ist weg.netalsof er een dood punt ongeveer op 1/3de van t gas.vandaag wat andere proeiers geprobeerd.een 54 zat er in.en ry nu met een 230.staat gelyk aan 56.het dode moment is weg.maar gaat viertakten als ik vol gas weg ry.half gas wegryden en daarna het gas langzaam open.dan gaat het prima.voordat ik de hele carb ga demonteren.heeft iemand tips.ikzelf dacht aan een vuile stationair/vaste sproeierbuis.hoe dan weet ik niet want hy is nieuw.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 14:10
door Franky
Klinkt als het gedonder dat ik ook heb. Wat bij mij erg opvalt is als je een tijdje volgas rijdt, daarna gas dicht gooit en je dan een klein beetje gas geeft hij eerst tich slagen mist voordat hij eindelijk weer verbrand. Een klein beetje gas geven is sowieso erg vervelend voor die carb. Af en toe valt het blok bij mij zelfs gewoon uit als ik niet ingrijp.

Ik wil gaan experimenteren met vlotterhoogtes om dit bij te stellen. Ik heb het echter nog niet gedaan.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 17:23
door loe
Ok.is die van jou ook nieuw.of een oude die problemen geeft.ik dacht ik koop een nieuwe dan ben ik van t gezeik af.neej dus

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 19:20
door MobyJoost
Ik ken het probleem, ook met een nieuwe 12mm. Maar als de motor opwarmt. is het weg. Bij mij is het "dode"punt, als ik het gas nét opendraai. En ook ik vermoed, dat het wellicht met een vlotterhoogte aanpassing te verhelpen is. Ik heb er echter zo weinig last van, dat ik dat ook nog niet heb geprobeerd.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 20:14
door Franky
Die van mij is ook gloednieuw. Het probleem is inderdaad erger met een koude motor. Bij mij is het op het moment echter zo erg dat je ook met een warme motor eigenlijk geen 30km/h of langzamer kan rijden. Die stand op de gashendel werkt niet. Ik heb het echter nog niet opgegeven. Ik denk dat ik de carb wel aan de gang krijg :)

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 22:05
door loe
Ok.dat is dus niet zo mooi van gurtner.troeppp.dat verwacht ik dus niet van nieuw spul.nau ja.we houden elkaar maar op de hoogte als iemand van ons een oplossing heefd gevonden.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 15 jun 2016, 22:13
door Lolle
Chinese namaak ???

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 16 jun 2016, 17:02
door Franky
Die van mij niet hoor. Gewoon origineel. Het is geen troep. Gewoon een afstel probleem. Afstellen dus!

Ik ga er mogelijk van het weekend mee aan de gang. Ik verwacht dat het gewoon oplosbaar is.
Als je overigens aan gang gaat met Gurtners en afstelling, houd er rekening mee dat je de carb elke keer op dezelfde manier terughangt. Als je hem gekantelt plaatst dan rijdt je bromfiets ineens heel anders. Dit verpest je meet resultaten aanzienlijk.

Dat kantelen kan je overigens ook heel goed gebruiken. Wil je eens een andere vlotterhoogte proberen? Kantel gewoon je carb en test of dat helpt of niet. Dit werkt erg goed. Uiteraard ga je daarna je vlotterhoogte veranderen en zet je de carb weer recht.

Nog een trucje over het verzetten van de vlotterhoogte. De vlottertjes kunnen soms goed klem zitten op de as. Gewoon even een haarföhn richten op het asje van de vlotter (dus niet de kunststof vlotter) en je zal ervaren dat je ineens de vlotter iets makkelijker kan verplaatsen. Deze truc werkt omdat het asje de hitte geleid naar het klemmende deel van de vlotter en die dus iets opwarmt. Kunststof zet veel meer uit dan metaal en dus komt het kunststof deel iets losser te zitten. Uiteraard oppassen met hitte. Vandaan een haarföhn.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 08:59
door Mobygek
Nu, hoe is het mogelijk, ook ik heb een carburateur weg bij Borntobrom, orgineel 12mm in juiste doos kort geleden.
Koude motor trekt hij als een gek, warme motor "gat "bij 30 km/uur als ik dan ook rij moet ik soms de choke er bij vanwege inhouden.
gaat wel altijd naar top 60km/uur.
stationair loopt onregelmatig soms spontaan versnelt, ik dacht eerst valse lucht, gecontroleerd hier op, niks geen valse lucht.
Sproeier iets opgeboord, ben benieuwd.
wat mij wel opvalt, of dit normaal is weet ik niet, veel luchtbellen welke vanuit de carburateur terug mijn benzineslang in.
Ook als ik mijn hoofdsproeier verwijderd heb, loopt uiteraard benzine uit je carburateur, je plaatst hem weer,opend je kraantje
hoor je je carburateur vol stromen, ook veel luchtbellen zichtbaar door benzineslang , duurt ook vrij lang voordat dit ophoudt.
Nogmaals of dit normaal is; geen idee.
Waar lucht zit zit geen benzine uiteraard, misschien dat dit het zaakje beïnvloed.
wat is jullie ervaring hiermee?, kleurtje van bougie is goed.
vrgr gerard

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 19:20
door Polle
Ik trek het steeds meer in twijfel of de zogenaamde echte Gurtner wel echt is .
Of worden deze in China gemaakt met alle gevolgen van dien .

Gr Polle

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 19:47
door AGB
Als het bij een oude fietsenmaker weg komt die nog nieuwe in de originele verpakking heeft van vroeger
Dan is het origineel , is het hedentendage gemaakt , dan kan het overal weg komen met alle gevolgen van dien,

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 20:14
door Franky
Ach, als we het over de AR2 carbs hebben, is de afwerking bij Gurtner al zeer dubieus te noemen. Als je een AR2 Gurtner naast een Dellorto Sha carb legt is het verschil in kwaliteit erg groot.
Op een goedkope bromfiets hoort een goedkope carb?

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 22:03
door Lolle
Lolle schreef:Chinese namaak ???
Chinezen maken alles na zelfs de verpakking en aankoopbonnen :o

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 17 jun 2016, 22:20
door loe
Geen idee.als je by b To b iets koopt ga jer vannuit dattet origineel is.mits ze het er by vermelden

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 07:01
door Polle
Ik heb toch liever een echt originele.
Nooit problemen mee gehad.

Gr Polle

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 08:12
door Mobygek
Mee eens Polle, maar kijk maar is naar de Site BORNtoBROM, , vindt het wel vreemd, alle drie daar een carb. gekocht en alle drie hetzelfde probleem.
vrgr Gerard

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 08:50
door Franky
Ik niet. Die van mij is orgineel Gurtner. In ieder geval, daar mag ik wel vanuit gaan. Het persoon waar ik hem van kocht het regelmatig contact met Gurtner over de carbjes die hij verkocht en stuurde soms ook slecht werkende terug naar de fabriek.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 13:34
door Mobygek
Wat makeerde er zoal aan dan, blijft toch vreemd.
Misschien toch overgaan op dellorto 15/15 sha....
Vrgr gerard

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 15:25
door Franky
Bij mij mist de motor slagen als ik aan het uitrollen ben en dan besluit een beetje gas te geven. De motor verbrand een heel aantal slagen helemaal niets en dan slaat hij ineens weer aan en blijkt hij op die stand van de gashendel gewoon te rijden.

Vandaag heb ik nog de nodige testen gedaan. Ik heb rondgereden en mijn carb verdraaid op het spruitstuk gezet om zo geprobeerd te achterhalen of mijn bromfiets nou teveel of te weinig brandstof krijgt. De truc werkt en ik heb op vele manieren mijn brandstofmengsel verpest. Het heeft echter nauwelijks invloed op dat niet verbranden van de motor als ik een beetje gas ga geven. Klopt ook wel want uiteindelijk krijgt mijn motor het juiste mengsel wel binnen, alleen het duurt even. Het mengsel dat de motor binnen krijgt lijkt niet echt fout te zijn alleen het duurt even voordat dat mengsel goed is.
Dus mijn kort door de bocht conclusie is nu dat het specifieke probleem wat ik heb niet oplosbaar is door sproeiers uit te wisselen of vlotter hoogtes te veranderen. Ik ga eens met een expert praten.

Ik begin inderdaad ook heimwee te krijgen naar mijn Dellorto sha. Die miste nooit een verbrandingsslag!

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 18 jun 2016, 20:56
door loe
Ik heb er dus wel een grotere sproeier in gezet.een 56.er zat een 54 in.hy ryd nu beter zonder dip.maar als het gas er vol op gaat by lage toeren gaat hy viertakten.dus een beetje pelen met het gas is gewenst.ik zit nog te wachten op een 55 sproeiertje en een verstelbare vlotter om die uit te proberen.als dat niks uithaald.zet ik me opgeboorde 11 mm er weer op.waar men van zy dar gaat niet werken.nou reken maar van jes dattie werkt.ik dacht dat jy toch ook problemen met de sha had franky.of vergis ik me nu

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 19 jun 2016, 08:41
door Franky
Dat had ik. Ik heb sowieso een aantal modificaties gemaakt aan de sha. Als je dat niet doet is het een hork om mee te rijden. De chokeschuif is zelfbouw en de de inlaat dempingskap heb ik omgebouwd. Met die setup heb ik enige tijd succesvol rondgereden. Totdat de motor om voor mij toen onbekende redenen spontaan veel te weinig brandstof kreeg en ik de choke moest gebruiken om thuis te komen. Later hoorde ik dat dat een bekend sha probleem is. De vlotterbak is van kunststof en als die krom trekt door de brandstof sluit hij de ingang naar de sproeier af. Kwestie van de sproeier bijvijlen zodat de brandstof er weer bij kan komen en je bent klaar. Aldus het verhaal van een expert. Het klonk zeer plausibel. Als ik de Gurtners zat ben, ga ik dit zeker proberen. Tot nu toe is de sha de best werkende carb die ik op mijn AV50 gehad heb. Totdat die niet meer werkte :lol:

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 19 jun 2016, 19:51
door Franky
Vandaag heb ik wat gespeeld met sproeiermaten en kan de resultaten van hierboven bevestigen. De klein beetje gas geven stand reageert beter met een grotere sproeier. Origineel zat er 54 (220). Ik rij nu op 225 (55). Hierbij is het gestotter een stuk minder en kan je er best mee rijden. Wat het doet op topsnelheid kon ik vandaag niet meten vanwege de veranderlijke wind. 4-takten doet hij zeker niet maar ik vermoed een iets reductie op topsnelheid (ik topte op zich nog steeds 54 km/h). Eigenlijk zou ik 230 eens moeten proberen. Iets zegt mij dat de motor dan wel gaat 4-takten.

Wat ik zeer curieus vind is dat verschillende sproeiers überhaupt effect hebben op de iets gas geven stand. Wat doet de restrictie van die sproeier er dan toch toe? Er wordt toch bij lange na niet hard genoeg aan gezogen dat de sproeier een restrictie is?

De metingen die ik vandaag deed zijn zo goed als ik ze kon krijgen. Ik heb een tool gebruikt om bij montage elke keer de carb precies op dezelfde manier op het spruitstuk te plaatsen. Na elke montage heb ik getest op valse lucht.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 19 jun 2016, 23:28
door loe
Ik ry nu met 230.is 56.en dan gaat hy wat viertakten.dus ik denk dat de 55 de beste keus is

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 24 jun 2016, 23:32
door loe
Nog ff voordat ik de verstelbere vlott ga installeren frank.als ik my moby uitzet.laat ik hem met het kraantje dicht uitdraaien.op een gegeven moment gaat hybsneller stationair lopen.dat zegt my.verbeter me als ik het fout inschat.dat de benzine nivo te hoog is en daarom als t wat daalt beter gaat lopen.conclusie.vlotter iets lager op het asje zetten.zodat hy eerderafsluit.is hier nog een wetmatigheid voor.of gewoon maar wat proberen.

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Geplaatst: 25 jun 2016, 00:24
door KapteinBeun
Na dichtdraaien van de benzinekraan gaat de brommer, net voor het afslaan, altijd een paar seconden hoger in de toeren lopen. Dat komt doordat het mengsel dan armer wordt en ja, dan loopt de brommer wat harder.

Dan zou je zeggen: waarom zorg je er dan niet voor dat de brommer altijd zo loopt. De rede is vrij simpel.. Het mengsel is te arm om voor goede smering te zorgen. Als je de brommer zo arm zou laten lopen als dat hij op dat specifieke moment doet, heb je binnen no time een vastloper.

Het is dus een volstrekt nogmaal verschijnsel. Je kunt er in ieder geval niet uit afleiden hoe je de vlotter zou moeten stellen.

Toch, om je mengsel structureel wat armer te maken en viertakten dus te voorkomen, zou je de vlotter inderdaad wat lager ten opzichte van de vlotternaald kunnen zetten. Een millimeter zou al vrij veel effect moeten hebben.
Zoals Frank al eerder aangaf kun je testen of dat effect heeft door de carb 'scheef' op het spruitstuk te zetten. Als je voor de brommer staat, en je draait de carb ietwat tegen de klok in op het spruitstuk, zorg je ervoor dat het mengsel wat armer wordt. Hoe schuiner, hoe armer.

Ik heb overigens een sproeier 225 liggen. Niet voor de verkoop, maar je mag er eventueel wel mee testen. Mocht je daar interesse in hebben, stuur dan even een pb. Dan regelen we wat.
Test dan wel van te voren even met het schuin zetten van de carb. Het opsturen van een sproeier in een envelopje is natuurlijk niet volledig zonder risico. Het zou zonde zijn om 'm misschien wel kwijt te raken, als het met de vlotter opgelost kan worden.

Gr.
Marco