Te weinig vermogen

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 01 okt 2016, 16:25

Heren,

Een vervelend probleem met mijn Mobylette. Hij start prima, en alles werkt eigenlijk naar behoren. Het vermogen valt me alleen nogal tegen. Ik heb zonet even een testrondje gereden, en het maximum ligt op 30 km/u (afgelezen op de navigatie). Ik hoef geen snelheidsmonster, maar volgens mij moet er wel iets meer inzitten dan dat. Ik heb het idee dat dat ook zo is als hij nog koud is. Ik heb een vaag vermoeden dat er iets 'afknelt' zodra het motortje warm wordt.

Ik heb me een breuk gezocht naar slijtsporen of iets dergelijks, maar ik vind niks. Met de hand draait het vliegwiel hartstikke soepel rond, warm en koud. De carburateur is brandschoon.

Ik kan dus geen bewijs vinden van mijn vermoeden, maar het voelt gewoon alsof er intern iets tegen wordt gehouden.

Wie heeft er nog goede tips waar ik moet zoeken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 okt 2016, 16:36

Het gevoel van "peper in de motor zijn reet ontbreekt?"
- bougie zit los
- ontstekingstijdstip te laat (nok verschoven).
- ouderwetse interne bobine, die overslaat.
- gasklep gaat niet helemaal open: kabel bijstellen
- uitlaat of uitlaatpoort zit dicht.

Heel simpel: als alles goed is, moet hij het doen. Er is dus iets fout!!!
Controleer bovenstaande punten.
H.

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 01 okt 2016, 19:23

Bedankt voor je reactie Harrie.

Ik heb het afstellen van de ontsteking inmiddels erg goed in de vingers, ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken. De bougie is ook al tig keer bekeken en gemonteerd. Het inhouden is gedurende al dat geprobeer en getest consistent aanwezig, dus die twee durf ik wel uit te sluiten.

De bobine heb ik extern gemaakt, en alle onderdelen van de ontsteking zijn vers.

Blijven je laatste 2 punten over, ga ik zeker even proberen!

groet,
Kees
Harrie schreef:Het gevoel van "peper in de motor zijn reet ontbreekt?"
- bougie zit los
- ontstekingstijdstip te laat (nok verschoven).
- ouderwetse interne bobine, die overslaat.
- gasklep gaat niet helemaal open: kabel bijstellen
- uitlaat of uitlaatpoort zit dicht.

Heel simpel: als alles goed is, moet hij het doen. Er is dus iets fout!!!
Controleer bovenstaande punten.
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 okt 2016, 08:46

Wel een goede compressie aanwezig?
Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 02 okt 2016, 09:36

Inderdaad Gerard,
Lekkage van de koppakking of decompresseur geeft ook een aanmerkelijk vermogensverlies.
Had er bij moeten staan; alsmede slechte brandstof en loszittende of lekkende carburateurdelen, maar dat hebben we op dit forum al zo vaak verteld.
Soms spelen systeemfouten een rol, terwijl alle componenten goed zijn.
Tijdens bedrijf treden er wijzigingen op door warmte, trillingen of hogere elektrische spanningen, waardoor componenten niet goed meer op elkaar zijn afgesteld. Ik had laatst tijdens een toertocht last van laag vermogen, omdat door de warmte de rubberen benzineslang ging knikken en de benzinetoevoer werd gehinderd.
Ik pas daarom tegenwoordig liever een gewapende slang toe met een stevige mantel in een mooie krul.
H.

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 02 okt 2016, 21:49

Nou ik heb de slag van de gasschuif gecontroleerd. Als ik het dekseltje op de carburateur eraf haal en de maximale slag bekijk kan ik met de gashendel de kabel 13mm omhoog trekken. Ik trek de schuif dan helemaal tegen het deksel aan. Als ik het dekseltje vervolgens weer monteer, kan ik dezelfde slag maken. Met andere woorden, de gasschuif wordt nergens door gehinderd. Dit lijkt dus goed te zijn.

Ik heb de uitlaat ook even uit elkaar gehaald en goed bekeken, en die is hartstikke schoon. Alle gaatjes en doorgangen zijn open. Wegens gebrek aan een compressiemeter kan ik jullie geen absolute waarde geven, maar de compressie voelt prima. De carburateur is schoon, sproeier is schoon, en er zit niks los.

De benzineslang kan niet knikken en als ik de slang van de carburateur af trek komt er meer dan voldoende (verse!) mengsmering uit.

Ik heb de chokeplunjer nog even zonder kabel in de carburateur gezet. De plunjer valt netjes naar beneden, zonder weerstand. Een testritje gaf geen verschil.

Hopelijk hebben jullie nog ideeen...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 02 okt 2016, 21:59

Jouw rijwiel ziet er goed uit, want anders zou ook nog de mechanische weerstand een rol kunnen spelen.
Dick Kievits heeft ooit een brommer aangetroffen, waarvan de motor redelijk was , maar de aandrijving belabberd.
Er kunnen nu nog twee zaken fout zijn: verkeerde sproeier of ontstekingsdefect.
Zeg niet de ontsteking is 100%, want dat weet je pas als alles goed draait.
Er zit gewoon nog een fout in de brommer!
Ik heb ooit een hele tijd lopen te zoeken en die brommer bleef ook maar 30km/uur lopen. Bleek het de nieuwe bougie uit de verpakking te zijn.
Probeer dus een andere bougie, bougiedop en daarna een andere bobine. Niet alle bobines zijn geschikt voor ontsteking d.m.v. contactpunten.
H.

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 03 okt 2016, 07:53

Harrie, het brommertje is compleet uit elkaar geweest, tot op het laatste boutje moertje. Alles is opgeknapt, schoongemaakt eventueel gelakt en alles wat blauw is is gepoedercoat. Versleten onderdelen zijn vervangen. Ik heb me aardig ingelezen op dit forum, en naar aanleiding daarvan heb ik een setje met externe bobine van de heer Kessel gemonteerd. Die is dus nieuw.

Ik neig er sterk naar om te zeggen dat de dingen die je noemt de oorzaak niet kunnen zijn, maar het is net wat je zegt, érgens zit er iets fout!

Toen ik hem kocht, was hij compleet, maar hij werkte niet. Ik heb geen sproeiers gewisseld. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit aan gerommeld is en er nu een verkeerde sproeier in zit. Ik zal eens even gaan zoeken naar een bedrijf of particulier die me kan helpen aan de juiste sproeier. Nog tips over leveranciers of de juiste maat sproeier? Ook een nieuwe bougie ga ik proberen.

Persoonlijk vind ik dit altijd de meest frustrerende manier van sleutelen. Niet goed kunnen beredeneren wat er mis gaat en dan maar 'op de gok' onderdelen gaan vervangen.

Als iemand zich geroepen voelt om eens te komen helpen bij het weer in oude glorie herstellen van deze schoonheid, de koffie met gevulde koek staat klaar! (hij staat in zijn geboortestad, Arnhem) Als iemand zijn werkplaats open stelt voor dit soort gevallen, en de afstand te overzien is, zet ik hem ook met liefde en plezier op de aanhanger!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 03 okt 2016, 09:09

Beste Kees,
Als daar de set van mij op zit, dan heb je recht op garantie. Ik ben pas tevreden als alles goed draait.
Ik woon in Helmond. Het beste kun je hier naartoe komen, want hier heb ik alles bij de hand.
De sproeier voor de smalle carburateur met bakelieten deksel is 19.
De sproeier voor de brede carburateur met zacht luchtdeksel is K80 of K78.
Harrie (Henk)

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door loe » 03 okt 2016, 10:18

Je zou es zonder luchtfilterkap kunnen proberen.als hy dan beter ryd.moet je sproeier een maat kleiner.kyk ook goed naar het zeefje in de luchtfilter.die zit vaak dichtgekoekt met prut.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Franky » 03 okt 2016, 17:41

Leuk! Iemand uit de buurt :D
Op het moment kan ik dit soort klusjes even niet aanpakken. Anders had je hier ook een keer langs kunnen komen. :)

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 04 okt 2016, 07:32

Harrie schreef:Beste Kees,
Als daar de set van mij op zit, dan heb je recht op garantie. Ik ben pas tevreden als alles goed draait.
Ik woon in Helmond. Het beste kun je hier naartoe komen, want hier heb ik alles bij de hand.
De sproeier voor de smalle carburateur met bakelieten deksel is 19.
De sproeier voor de brede carburateur met zacht luchtdeksel is K80 of K78.
Harrie (Henk)
Beste Harrie/Henk,

Ik realiseerde me niet dat jij degene bent waar mijn setje vandaag komt! Ik stuur je even een persoonlijk berichtje om één en ander kort te sluiten.

groet,
kees

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2016, 08:07

Bij het opknappen van een brommer hoort een nieuwe bougie. Gr. Joop

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door mobydilz » 04 okt 2016, 17:52

Hoe was de kleur van de bougie tot nu toe?
groet md

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Lolle » 04 okt 2016, 22:01

Het kan aan de Carburateur liggen. ik heb pas een S3a opgeknapt die de snelheid ook niet vatte. gelukkig heb ik al wat reserve onderdelen vergaard en heb na het vervangen van de ontsteking de carburateur in zijn geheel verwisseld met die van een goed werkende bromfiets. Toen was het goed, vervolgens alles geprobeerd schoonmaken en met sproeiers in de weer. ik heb de carburateur helaas nog niet voor elkaar gekregen. Ook een punt bij de encarwi carburateurs is het rubbertje op de chokeschuif wat vaak ontbreekt maar ik denk dat er op die van jou een Gurtner zit.
Groet, Lolle

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 07 okt 2016, 07:32

Nieuwe bougie, oude bougie, geen verschil. Tot nu toe was de bougie zwart. Er zit een K80 sproeier in de Gurtner carburateur. Ik heb jammer genoeg geen werkende brommer tot mijn beschikking waarvan ik de carburateur over kan zetten., maar ik vermoed wel dat dit de enige manier is om er erachter te komen (dmv uitsluiting) waarom de Mobylette zo weinig vermogen heeft.

Ik heb op zeer korte termijn een afspraak met Harrie/Henk, hopelijk kunnen we samen achterhalen wat er nu mis gaat.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 okt 2016, 17:02

Kees schreef:Nieuwe bougie, oude bougie, geen verschil. Tot nu toe was de bougie zwart. Er zit een K80 sproeier in de Gurtner carburateur. Ik heb jammer genoeg geen werkende brommer tot mijn beschikking waarvan ik de carburateur over kan zetten., maar ik vermoed wel dat dit de enige manier is om er erachter te komen (dmv uitsluiting) waarom de Mobylette zo weinig vermogen heeft.

Ik heb op zeer korte termijn een afspraak met Harrie/Henk, hopelijk kunnen we samen achterhalen wat er nu mis gaat.

Verstandige denkwijze.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 okt 2016, 17:14

Zwarte bougie kan een te rijk mengsel betekenen.
Heeft hij ook lasten viertakten?
groet md

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 okt 2016, 17:27

Denk ik ook, maar zal hij bij Henk preciezer kunnen worden vastgesteld.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 09 okt 2016, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 okt 2016, 13:49

Er waren twee hoofdoorzaken:
- ontsteking stond te laat.
- sproeier K80 was te groot; na wat testen kwamen we uit op sproeier 76.
Over het gehele bereik hing de motor goed aan het gas, geen viertakten meer en een goede eindsnelheid.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 okt 2016, 21:20

Mooi zo.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 okt 2016, 22:12

Goed werk Henk . Als bijna altijd is het achteraf simpel. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 09 okt 2016, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 okt 2016, 23:30

Waarheid als een koe Joop. Achteraf is het logisch, terwijl vooraf, factoren als irritant, raadselachtig, lastig en twijfelachtig een rol kunnen spelen.
Ik benader dergelijke problemen rationeel en ga gewoon op zoek naar de fout(-en).

Foutopsporing is een combinatie van ervaring en gestructureerde aanpak.
Het maakt in feite niet uit of je een softwarefout of een hardwarefout moet oplossen.
De meeste mensen hebben de neiging om alles los te gooien en veroorzaken daarbij weer andere problemen.
Als je het systeem kent, ga je gericht metingen verrichten en loop je vanzelf tegen de probleemveroorzakers aan.
Misschien komt het nog ooit tot een instructie "Foutopsporingen".
Voorlopig heb ik mijn handjes vol aan andere boekwerken en projecten.

Ik heb overigens als eerste stap in het onderzoekje aan de EEG een compressiemeting gedaan en kwam op een uitstekende 8 Bar uit.
Het valt me trouwens op dat EEG's vaak een goede compressie hebben.
Blijkt toch dat het vaak een kwestie is van: "Meten is weten".
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 09 okt 2016, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 okt 2016, 20:02

vakman,

vrgr Gerard

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Kees » 10 okt 2016, 07:48

Inderdaad een vakman!

Na verschillende proefritjes bij Henk in de straat leek er inderdaad wat meer pit in te zitten en het viertakten leek ook verleden tijd. Inmiddels heb ik er verschillende ritten opzitten. (o.a. 35 minuten naar mijn werk vanochtend, in de mist, wel best koud!) Het rijd heerlijk, ik had verwacht dat het ontbreken van vering me op zou breken, maar het is prima te doen met een goed zadel. Jammer genoeg is er nog wel sprake van viertakten. Moet de oplossing gezocht worden in een nog kleinere sproeier? Of is er een andere remedie?

Plaats reactie