Mobylette kaptein

Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Thorald » 13 feb 2017, 21:54

Hallo ik ben Thorald , mijn vader en ik hebben laatst een Mobylette kaptein aangeschaft als aanvulling op mijn Solex.
Hij loopt aardig maar hij rijd en loopt nog niet perfect zoals hij zou moeten doen , ik heb de tank al helemaal schoongemaakt en er een nieuwe bougie in gedraaid. Ik zoek iemand met ervaring en tijd die hem zou willen nakijken en eventueel opnieuw zou kunnen afstellen, Ik wil er uiteraard best voor betalen. Mvg Thorald
Thorald
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 feb 2017, 21:44
Woonplaats: Driehuis nederland

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor KapteinBeun » 14 feb 2017, 01:16

Hallo Thorald,

Welkom op het forum!

Laat ik ermee beginnen dat je met behulp van het forum, en onder andere de zoekfunctie, zelf al een heel eind kunt komen.
Over het algemeen zijn Mobylette-eigenaars heel behulpzaam; vooral als je jezelf goed inleest. Jezelf (uitgebreid) voorstellen, en een foto van je brommer toevoegen doet ook een hoop. Niet iedereen heeft overal evenveel verstand van, en Mobylette heeft door de jaren heen vele modellen geproduceerd met elk hun eigen technieken.
Wie weet vind je in de buurt iemand die je een handje kan helpen.

Als de Mobylette start en rijdt, maar niet echt van harte, dan neig ik naar de afstelling van de ontsteking.
Aangezien je ook een Solex hebt, weet je misschien al hoe één en ander in elkaar steekt. Het afstellen van de ontsteking is op zich een leuk klusje om zelf te doen. Op Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=nwSgiz1RLWY&t=1s) staat zelfs een Nederlandstalige instructievideo over het afstellen hiervan, hoewel daar nog wel een grove fout in zit (je moet eerst de contactpunten afstellen voordat je de voorontsteking afstelt, ipv andersom zoals in het filmpje gezegd wordt). Eigenlijk zou ik weer eens een nieuw filmpje moeten maken.
In de 2,5 jaar tijd dat ik zelf met Mobylette bezig ben, heb ik ook al veel geleerd (vooral door het zelf te doen; trial & error). Ik kijk nu heel kritisch op dat filmpje terug.

Maar misschien loop ik al wel heel erg op de zaken vooruit nu. Een keer de carburateur schoonmaken kan ook al een hoop doen ;)

Succes alvast!
Gr.
Marco
Avatar gebruiker
KapteinBeun
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Puiflijk Gelderland

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Polle » 14 feb 2017, 07:13

Hallo Marco

Ik doe het al jaren zo.
Eerst de voor ontsteking en dan de contactpuntjes.
Ik zorg er enkel voor dat de contactpuntjes goed opengaan met de nok.

Gr Polle
Polle
 
Berichten: 2131
Geregistreerd: 14 feb 2010, 20:45
Woonplaats: Geel Belgie

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor MobyJoost » 14 feb 2017, 10:52

Ik ook. Eerst het tijdstip, dan de openings afstand.
MobyJoost
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 09 feb 2010, 14:02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Mobygek » 14 feb 2017, 11:30

Ho even,....het is toch eerst de contactpunt-afstand lifthoogte, en dan de voorontsteking, of begrijp ik er niets van. :?:
vrgr gerard
Mobygek
 
Berichten: 1201
Geregistreerd: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Wergea (Friesland)

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Harrie » 14 feb 2017, 11:51

Mobygek schreef:Ho even,....het is toch eerst de contactpunt-afstand lifthoogte, en dan de voorontsteking, of begrijp ik er niets van. :?:
vrgr gerard


Hallo vrienden,
Eerst de maximale lifthoogte en daarna het tijdstip: het staat zo omschreven in het werkplaatshandboek.
Als je eerste de timing afstelt en gaat daarna aan de punten rommelen dan kan de timing verschuiven.
Nee Mobygek, jij begrijpt het goed en bent niet gek! :lol: :lol:
H.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 6072
Geregistreerd: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor australman » 14 feb 2017, 12:08

Voor mij ook eerst de lichthoogte en daarna de voorontsteking.
Als je het andersom doet en de waardes kloppen,is het natuurlijk ook o.k.

Hans
australman
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 18 dec 2013, 17:07
Woonplaats: oostwold oldambt

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor KapteinBeun » 14 feb 2017, 12:09

Precies, Harrie, Gerard en Hans.

Ik deed het eerst ook verkeerd, tot ik eens een goed gesprek had met Wijnand en Joop.
Wanneer je eerst de nok afstelt en dan pas de contactpuntjes, verschuift je ontstekingstijdstip weer aangezien je je tijdstip hebt bepaald met verkeerde afstelling van de contactpunten. Het is vergelijkbaar met het verschuiven van het tijdstip door een slijtend fibertje op de contactpunten.

Een leuk testje om er zelf achter te komen:
- Zet de contactpunten totaal verkeerd (bv op 1,0 mm opening);
- Stel de timing van de voorontsteking af;
- Stel de contactpunten af;
- Controleer achteraf het aantal mm voorontsteking.

Je zult er versteld van staan hoeveel het aantal mm voorontsteking is verschoven t.o.v. wat je dacht te hebben afgesteld.

australman schreef:Als je het andersom doet en de waardes kloppen,is het natuurlijk ook o.k.


Bovenstaande komt alleen voor als de contactpunten al op 0,4mm stonden voordat je de ontsteking begon af te stellen.

Gr.
Marco
Avatar gebruiker
KapteinBeun
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Puiflijk Gelderland

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Mobygek » 14 feb 2017, 12:37

Harrie schreef:Nee Mobygek, jij begrijpt het goed en bent niet gek! :lol: :lol:
H.

Jammer, de wereld wordt voor mij dan een stuk minder leuk... ;)

vrgr gerard
Mobygek
 
Berichten: 1201
Geregistreerd: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Wergea (Friesland)

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor AGB » 14 feb 2017, 13:11

een keer een goede film op het forum zetten , hoe stel ik mijn ontsteking ,van mijn moby , een links om een rechts om , dan snapt het iedereen
en mischien meer voorbeeld film maken , hoe los ik een probleem op, een aparte film afdeling op het forum :D
in duitsland is er al zo iets voor de spartamet brommer(sportie garage) heet dat denk ik,
AGB
 
Berichten: 1421
Geregistreerd: 01 mei 2011, 20:58

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Polle » 14 feb 2017, 13:14

Ik heb wel lang geleden zo van Henk geleerd.
Eerst De voorontsteking en dan de contactpuntjes

Gr Polle
Polle
 
Berichten: 2131
Geregistreerd: 14 feb 2010, 20:45
Woonplaats: Geel Belgie

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Harrie » 14 feb 2017, 16:18

Polle schreef:Ik heb wel lang geleden zo van Henk geleerd.
Eerst De voorontsteking en dan de contactpuntjes

Gr Polle


Hallo Polle,
Ik heb daar nooit zoveel aandacht aan besteed, omdat dat in de praktijk meestal niet zo nauw komt; bovendien controleer ik achteraf beide afstellingen.
Officieel is het lichthoogte en dan moment van voorontsteking.
Onderweg stel ik alles puur op het gevoel af en dat werkt ook prima.
H.
Laatst bijgewerkt door Harrie op 15 feb 2017, 12:06, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 6072
Geregistreerd: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette kaptein

Nieuw berichtdoor Thorald » 15 feb 2017, 10:02

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat ik er verder mee kom :D
Thorald
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 13 feb 2017, 21:44
Woonplaats: Driehuis nederland


Keer terug naar Help, mijn brommer doet het niet (goed)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast