Pagina 1 van 2

motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 17:03
door yoyo
Dag allemaal.
Een tijdje geleden ben ik in het bezit gekomen van een motobecane 40t en sindsdien ben ik actief bezig met deze weer rijdend te maken. Tot nu toe heb ik alle onderdelen die slijtagesporen vertoonden vervangen, tot ik aan de motor kwam.
Ik was verheugd om te zien dat deze bij de eerste start effectief al reed maar al snel kwam ik tot de conclusie dat deze maar niet stationair wou draaien en dat ik misschien maar beter deed om jullie eens te informeren op dit forum.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
-Bougie vervangen
-carburator heb ik nieuw gekocht (gurtner), ook eens gekuist
-stationair vijs volledig in
-pakking spruitstuk vervangen
-mengeling 4%
-schroefdraad van uitlaat is kapot maar deze drukt nog goed door een beugel die ik gemaakt heb.

Er is vonk, de bougie wordt nat en compressie is er ook aangezien ik duim op bougiegat weggeblazen werd.

De contactpunten staan op 0.45 en heb al gezien dat deze normaliter op 0.35 zou moeten staan maar zou dit zo veel invloed hebben? De massa heb ik van motorbout aan kader gelegd en de lichten werken dus dit zit ook wel goed.

In blijde verwachting van een verlossende oplossing laat ik jullie op dit probleem nu los :p

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 18:03
door Franky
yoyo schreef:
20 dec 2017, 17:03
-stationair vijs volledig in
Daar heb je je antwoord :P Als het toerental met de stationairschroef volledig in nog steeds niet idioot hoog is, dan zit je stationairkanaal verstopt.
Lees dit eens door.
http://www.pantin.nl/faq.html#carb

In ieder geval, dat is mijne eerste gok ;)

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 18:27
door yoyo
Dit heb inderdaad ook al gelezen hier daarmee dat ik gisteren nog eens de carbu opengedaan had om deze er uit te halen en met luchtpistool uit te blazen. Wat mij opviel was dat de verstuiver (needle jet) een plat vlak had maar de carburator niet..., dus richting maakt niet uit? Ik heb het voor het zekerste naar de cilinderkant gericht.

dan nog het is het een nieuwe carburator( https://www.lamobylette.net/motobecane- ... s/#/page-2 ), zou me sterk verbazen moest dit het probleem zijn. Maar dan ben ik ook al paar maanden aan het klungelen dus voorlopig is alles mogelijk :D

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 19:47
door GROENEKAN
Ik had met de nieuwe Gurtner van deze leverancier ook problemen. Die problemen waren over met de Gurtner van BorntoBrom. Gr. Joop

( hoop dat het bij jou anders is, want het zou een dure constatering zijn )

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 19:57
door Franky
De ervaringen met nieuwe Gurtner carbs zijn op dit forum inderdaad helaas wisselend.
Mijn eigen niet zo goed onderbouwde mening is dat je maar beter zuinig kan zijn op de originele carb die op de bromfiets zat. Deze heeft namelijk ooit goed gewerkt, anders zat hij als het goed is niet meer op de bromfiets. Met goed schoonmaakwerk en het eventueel vervangen van een paar slijtdelen kan je ze veelal weer tot leven wekken. Tenzij hij echt ver heen is natuurlijk :P

Wat voor testmogelijkheden heb je? Heb je zo een 2de carb om te proberen?
Een andere test is om heel voorzichtig met je chokehendel je motor stationair te laten lopen. Lukt je dit, dan is mijn theorie in ieder geval correct. Namelijk een niet functionerend stationair kanaal en daardoor een te kort aan brandstof bij stationair loop. Je choke kanaal is als het goed is een ander kanaal dus die heeft geen last van mogelijk fouten in het stationair kanaal. Aangenomen dat het om een AR2 carb gaat.

1:25 smeren is overigens veeeeeeeel te vet. Maak daar maar eens 1:40 van. Niet dat dat wat uit maakt voor jouw probleem ;)

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 20:09
door AndreAnsems
Ik ben zelf ook bezig met een carburateur die niet stationair loopt.
De vraag is: de verstuiver zit die er met schroefdraad in?
Het is een verstuiver met een platte kant als je er boven in kijkt.
En: Hoe haal je die er uit?
Bij voorbaat dank.

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 20 dec 2017, 20:23
door ruudk
Een kleine opmerking (aan yoyo) die waarschijnlijk niet de oorzaak is van het probleem, maar wel even in gedachten kan worden gehouden:
Het feit dat de contactpunten te ver opengaan (lichthoogte 0,45 mm ipv 0,35 mm) kan tot gevolg hebben dat de ontsteking te vroeg staat. Als de timing bij 0,35 mm lichthoogte goed was en de onderbrekernok niet is versteld, staat de ontsteking bij 0,45 mm lichthoogte een klein beetje te vroeg. Alleen zou ik dan juist eerder problemen verwachten bij de hogere toerentallen en niet bij de stationairloop zoals jij ondervindt. Controleer voor de zekerheid nog even of je ontsteking de juiste timing heeft. Ik vermoed dat dat voor een AV40t gewoon 2,5 mm voor b.d.p. is, maar dat weet een kenner beter dan ik. Dit betekent dat de contactpunten precies open moeten gaan op dat moment.
Verder zou ik me eerst concentreren op de carburateur, zoals de ware technici van dit forum adviseren.
Groeten,
Ruud

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 21 dec 2017, 18:05
door yoyo
Franky schreef:
20 dec 2017, 19:57

Wat voor testmogelijkheden heb je? Heb je zo een 2de carb om te proberen?
Een andere test is om heel voorzichtig met je chokehendel je motor stationair te laten lopen. Lukt je dit, dan is mijn theorie in ieder geval correct. Namelijk een niet functionerend stationair kanaal en daardoor een te kort aan brandstof bij stationair loop. Je choke kanaal is als het goed is een ander kanaal dus die heeft geen last van mogelijk fouten in het stationair kanaal. Aangenomen dat het om een AR2 carb gaat.

1:25 smeren is overigens veeeeeeeel te vet. Maak daar maar eens 1:40 van. Niet dat dat wat uit maakt voor jouw probleem ;)
Alvast bedankt voor de gouden tip waarbij ik met behulp van een chokekabeltje (die ik nog niet geïnstalleerd had) al een stabiel en rustig stationair verloop bereikt heb en waar er inderdaad veel rookontwikkeling was mede door de 1:25 waarschijnlijk :D . Ben ik nu gedoemd met de carburator dat ik heb of is er een knutseloplossing waarbij ik toch een stationair verloop kan bereiken want ik heb niet de originele carburator noch een 2de reserve liggen?
AndreAnsems schreef:
20 dec 2017, 20:09
Ik ben zelf ook bezig met een carburateur die niet stationair loopt.
De vraag is: de verstuiver zit die er met schroefdraad in?
Het is een verstuiver met een platte kant als je er boven in kijkt.
En: Hoe haal je die er uit?
Bij voorbaat dank.
normaal 3 delig (bij mij althans) waarbij verstuiver (needle jet) vastgehouden word door de needle jet holder, deze van de onderkant losmaken met platte schroevendraaier en dan glijdt de verstuiver er uit. => http://www.pantin.nl/faq.html#carb en https://vintagemopeds.files.wordpress.c ... manual.pdf

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 21 dec 2017, 20:36
door KapteinBeun
Ik heb laatst een filmpje en handleiding gemaakt voor het schoonmaken van Gurtner carburateurs:

viewtopic.php?f=9&t=4436

Gr. Marco

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 21 dec 2017, 20:49
door Franky
Dan is er toch iets aan de hand met het stationair kanaal. Ga maar eens kijken of daar geen spaan in zit. Ik neem aan dat je dat kleine gaatje in de verstuiver wel open hebt. Dus dan moet het het kanaal zijn. Zit er uberhaupt stationair kanaal in. Kan je wat foto's maken? Productie fouten komen voor.

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 16:17
door yoyo
https://ibb.co/dAz4VR
https://ibb.co/bJBjVR
https://ibb.co/fZapx6
https://ibb.co/f6suEm

Nu dat de carbu gedemonteerd was de gelegenheid genomen voor nog eens te kuisen maar helaas nog altijd geen stationair (vijs volledig in), behalve als ik gas geef dan is hij daar :problem: .Er is wel degelijk een kanaal dat van vlotterkamer naar verstuiver gaat (met paperclip er door gegaan) en een tweede dat waarschijnlijk voor choke is. De verstuiver heeft een platte kant maar de carbu daarentegen niet dus zal niet meer uitmaken hoe hij eringaat, Nu is de platte kant gericht naar cilinder

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 17:13
door Franky
Deze foto is interessant
https://ibb.co/bJBjVR
Je ziet dat er drie gaten geboord zijn in de carb. De gene links boven is het stationairkanaal. Dit is een aftapping van onderste kanaal. Er moet een verbinding zijn tussen die twee kanalen. Daarnaast moet er een verbinding zijn van het stationairkanaal naar de venturi. Het grote gat in de carb waar de lucht doorheen gezogen wordt.
Klopt dit?

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 17:29
door AndreAnsems
Ik heb de verstuiver er uit kunnen tikken en hem schoongemaakt.
Vooral het gat waar verstuiver inzit was helemaal aangekoekt.
Na montage gestart en loopt nu prima stationair.
Verstuiver Caddy.jpg

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 17:58
door yoyo
Franky schreef:
22 dec 2017, 17:13
Deze foto is interessant
https://ibb.co/bJBjVR
Je ziet dat er drie gaten geboord zijn in de carb. De gene links boven is het stationairkanaal. Dit is een aftapping van onderste kanaal. Er moet een verbinding zijn tussen die twee kanalen. Daarnaast moet er een verbinding zijn van het stationairkanaal naar de venturi. Het grote gat in de carb waar de lucht doorheen gezogen wordt.
Klopt dit?
Klopt allemaal wat je zegt. Moet het gat dat linksboven is niet toe? lijkt mij raar dat deze als het ware het nut van de luchtfilter teniet doet moest er een stofje ingaan. Nu is er een kanaalje dat van groot gat (ingang lucht) naar onderste kanaal gaat zoals je zegt maar dan kan er gwn lucht aangezogen worden door het gat linksboven want daar is er geen vijs voor voorzien, of ga ik hier helemaal de mist in?

Https://ibb.co/dFuwS6

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 18:19
door Franky
Vertel je me nu dat dit gat open is (gezien vanuit deze kant)? :shock: Er hoort een schroefje in dat gat om het af te sluiten. Ik ging er vanuit dat je het schroefje even verwijderd had. Er moet een kleine verzonken schroefje in zitten die er op andere plekken in de carb ook zitten.
Afbeelding

Als dit schroefje mist, dan loopt hij inderdaad totaal niet stationair. Dat klopt helemaal :P

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 18:23
door GROENEKAN
Zie nu je type nummer Gurtner. Ik denk dat je de AR.2 707 moet hebben en jij hebt de 705.

Wellicht weten anderen hier meer van.

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 22 dec 2017, 18:39
door Franky
Volgens de boekjes moet er toch een 705 op een Motobecane 40t Joop.
Die 707 is als ik dat zo zie een 10mm. Volgens Gurtner gebruikt op de Motobecane 42 en 44. Echter, bij die modellen vind ik hem zo snel weer niet :P

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 23 dec 2017, 01:29
door yoyo
Of het nu een 705 of 707 moet zijn laat ik nog in het midden, ik heb gewoon het spruitstuk dat er nog opzat opgemeten en deze maat liet me weten dit type carbu te kiezen.

Dus uiteindelijk zou het dan toch een productiefout zijn want in dit gat is er een verzinking voorzien voor vijs maar geen schroefdraad :wtf: . Dit heb ik nog nooit meegemaakt zal volgende week dan eens kijken voor draad te tappen... :roll:

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 23 dec 2017, 18:34
door KapteinBeun
Dat is apart... Maar wel fijn dat het probleem is gevonden.
Slordig van de producent.

Gr. Marco

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 23 dec 2017, 21:07
door GROENEKAN
yoyo schreef:
23 dec 2017, 01:29
Of het nu een 705 of 707 moet zijn laat ik nog in het midden, ik heb gewoon het spruitstuk dat er nog opzat opgemeten en deze maat liet me weten dit type carbu te kiezen.

Dus uiteindelijk zou het dan toch een productiefout zijn want in dit gat is er een verzinking voorzien voor vijs maar geen schroefdraad :wtf: . Dit heb ik nog nooit meegemaakt zal volgende week dan eens kijken voor draad te tappen... :roll:
Met het opmeten van het spruitstuk kun je de diameter van de carburateur benaderen, hoewel die ook afhangt van het kunststof passtuk in carburateur. In ieder geval kun je daarmee niet het type carburateur bepalen. Maar zoals Frank al schreef: je zit met het type 705 vermoedelijk goed.

Productiefouten door schroefdraad te vergeten zijn vrijwel uitgesloten, ik hoop dat je op het goede spoor zit, maar heb mijn twijfels.

Gr. joop

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 24 dec 2017, 18:24
door Franky
GROENEKAN schreef:
23 dec 2017, 21:07
Productiefouten door schroefdraad te vergeten zijn vrijwel uitgesloten,
Waar heb jij dit vandaan Joop? Ook bij oude MBK onderdelen kwam dit ook wel eens voor. Heb wel eens gehoord van batches aan onderdelen (volgens mij krukassen) zonder schroefdraad. Dit is toch een heel menselijk fout die optreed bij goedkope producten met gebrekkige eindcontrole.
GROENEKAN schreef:
23 dec 2017, 21:07
ik hoop dat je op het goede spoor zit, maar heb mijn twijfels.
Denk jij dat er geen schroefje in hoort? De carbs die ik ken hebben daar een schroef. Mijn enige kennis van de werking van carbs vertelt mij precies hetzelfde. Dat gat moet dicht zitten.

Over productiefouten gesproken. Ik zie er zo nog een. Op die eerdere foto van mij zie je het al goed. De klemverbinding naar het spruitstuk toe is ook niet in orde. Da aansluiting zou moeten bestaan uit lipjes met groefjes er tussen. Echter, de groeven zitten vol met materiaal waardoor de gehele klemverbinding niet eens werkt. Zodra de kunststof bus tussen spruitstuk en carb iets gaat kruipen (kunststof kruipt altijd) dan zit je carb los. Ik heb dit probleem ook gehad met een carb met dezelfde fout erin. Van binnenuit kan je goed zien waar de groeven horen te zitten. Dit is eenvoudig te herstellen door de groeven er zelf even in te maken.
Afbeelding

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 24 dec 2017, 21:01
door JanmobyEvert
Dat schroefje hoort er idd wel in. Ik was het een keer vergeten terug te plaatsen na het reinigen. Brommer loopt dan goed alleen niet stationair..... :?

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 24 dec 2017, 21:20
door ruudk
Dat is ook goed te begrijpen; als de gasschuif (bijna) dicht staat, bij de stationairloop, dan zal de lucht vooral door dit lekkende luchtkanaaltje worden aangezogen. Dit kanaaltje bevindt zich immers tussen spruitstuk en gasschuif. Omdat er enkel droge lucht zonder benzine door dit kanaaltje binnenkomt, krijgt de motor geen tot nauwelijks benzine bij de stationairloop. Wanneer je gas geeft, dan stroomt verreweg de meeste lucht toe door de venturi, zoals het hoort, met de juiste hoeveelheid benzinedamp erbij.

Gr. Ruud.

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 25 dec 2017, 01:30
door MobyJoost
Het materiaal van het carburateurhuis is zo zacht, dat er waarschijnlijk helemaal geen draad getapt hoefde te worden. Andere boorkanalen in het huis zijn afgesloten met een messing plugje. Bij oudere carburateurs ook dit kanaal. Ook het vlotterdeksel heeft, aan één kant, zo'n schroefje, zodat het toevoerkanaal kan worden gereinigd.

Re: motobecane houdt stationair toerental niet

Geplaatst: 25 dec 2017, 11:04
door GROENEKAN
Ik heb nooit productiefouten in de Gurtner meegemaakt en ook nooit van gehoord. Wel dat de gebruiker zelf een fout maakt en denkt dat het aan de fabrikant ligt.
Ik hoop dat Yoyo snel een Moby heeft die ook stationair goed loopt. Gr. Joop