Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 27 jun 2018, 21:55

Beste vrinden,
Zoals ik in verband met de naderende toertocht op 7 juli in Friesland al beschreef, heb ik een vervelend probleem met mijn S24A. Bij dit model scharniert het beweegbare onderbrekerpunt om een stalen pilaar/staaf die normaal gesproken goed klemvast in de Zamac grondplaat zit. Hieronder even een foto ter verduidelijking:
EuvelS24Aontsteking.jpg
Echter, omdat ik met goede ontstekingscomponenten (spoel+condensator) en afstelling merkte dat er vonken misten en dat de trekkracht te wensen overliet, moest er nog steeds iets niet goed zijn… Min of meer bij toeval ontdekte ik dat de hierboven genoemde pilaar speling had in de grondplaat. Daardoor drukt de onderbrekernok de onderbrekerpunten niet goed open, omdat het beweegbare onderbrekerpunt met pilaar en al een beetje wordt weggeduwd door de nok. Resultaat: een wat later ontstekingstijdstip met verlies aan kracht tot gevolg.
Ik heb het gisteren opgelost met Bison Kombi Metaallijm, een 2-componentenlijm die bestand is tot 100 graden Celsius. Vandaag na de uitharding een eerste testritje gemaakt en… de motor liep mooier dan ooit tevoren. Nou heeft deze S24A net zo'n rustige stationairloop en goede trekkracht als mijn S4A. Ik had me er al eens over verbaasd dat beide brommers zo verschillend liepen, terwijl er toch nagenoeg dezelfde motor onder hangt. Is dat ook weer opgehelderd, blijkbaar reed ik al lang met een losse pilaar. Nou moet ik nog gauw wat langere testritten maken voor 7 juli, ik vind het erg spannend of de pilaar goed vast blijft bij een flink warme motor, hij komt dan aardig in de buurt van de 100 graden celsius vermoed ik… Als jullie nog tips hebben (of andere geschikte lijmsoorten kennen) om het hierboven beschreven probleem aan te pakken, ben ik benieuwd. (mocht het weer los gaan zitten.)
Groeten, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door AGB » 28 jun 2018, 08:20

Hoi Ruud
je hebt ook 2 componenten lijm vloeibaar metaal, is grijs van kleur, er zit wel een verschil in welke je hebt,
hoop voor je dat deze het houd anders dan zal het moeilijk worden om er weer andere lijm tussen te krijgen,
mischien een idee om er een ijzeren busje op dat uitstekende deel te maken waar die pen dan strak door gaat en dat
er op lijmen als daar de ruimte voor is , iemand met een draai bank mooi strak pas maken bij voorbeeld

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door Polle » 28 jun 2018, 10:13

Kan je er geen kleine helicol indraaien en dan een pen maken met draad er op en deze er in draaien ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door australman » 28 jun 2018, 12:54

Of het gedeelte wat in het aluminium gaat met tin iets verdikken waardoor hij er weer strak in gaat.
Persoonlijk heb ik niet veel vertrouwen in de produkten van Bison.

Hans

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door brommerskieken » 28 jun 2018, 12:57

Andere grond plaat

Gr Harold

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door Lolle » 28 jun 2018, 15:26

brommerskieken schreef:
28 jun 2018, 12:57
Andere grond plaat

Gr Harold
Ik denk dat dit de aller beste oplossing is. Je hebt de andere punten er in gelijmd, deze kun je dus niet meer vervangen als je hele goede lijm gebruikt. Loctite heeft lijm tot 180 graden

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door AGB » 28 jun 2018, 16:31

vergeet niet er zijn ook hele sterke lijm soorten die heel goed zijn maar bizon ben ik ook niet kapot van hoe wel er ook
goede toepassingen voor bizon zijn , elke lijm heeft zijn breekpunt in duurzaamheid , veroudering poses ,
van mijn leren winter laarzen ging de lijm na 28 jaar kapot de zool viel er in een keer af van de ander kon ik hem zo los treken,duur Amerikaans merk ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door Franky » 28 jun 2018, 17:30

Ik ben meer een fan van Bison Kombi power. Vroeger heb ik testen gedaan en kwam Bison Kombi power er beter uit dan Bison Kombi Metaallijm. De test was aluminium op aluminium. Bison Kombi power lijmt verbluffend veel dingen deugdelijk aan elkaar vast. Ik gebruik dit al jaren voor heel veel dingen. Van de temperatuurkarakteristieken weet ik niets.

Dus bison producten zijn zo slecht nog niet. Maar het is geen industriële lijm. Dat heb ik op mijn werk en heb ik laatst toegepast op mijn AV50 om een verstevigingsplaat in het frame te lijmen zodat mijn middenbok zich geen weg door mijn frame meer kan banen :mrgreen: Dit komt nooit meer los. Tenzij je er hitte op zet natuurlijk.

Die lijmsoorten bij mij op het werk hebben overigens ook veel moeite met 100+ graden.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 28 jun 2018, 20:39

Heren, bedankt!
Zelf dacht ik ook als eerste aan een andere grondplaat, maar deze heb ik niet op voorraad.
Lolle, ik heb niet de contactpunten zelf vastgelijmd maar alleen de pilaar, de contactpunten kunnen gelukkig nog steeds verwisseld worden.
Verdikken met tin lijkt mij best moeilijk, Hans, want tin laat volgens mij erg makkelijk weer los en breekt/schilfert gauw.
De helicol-oplossing houd ik nog even in mijn achterhoofd, al ben ik wel benieuwd of schroefdraad een goed idee is voor dit asje. Misschien is er door Kaptein juist voor gekozen om geen schroefdraadverbinding te gebruiken omdat het snel lostrilt. Mochten de lijmen niet werken, dan probeer ik dit.
Wat AGB zegt, vind ik ook een heel goed idee. Door het busje vergroot het contactoppervlak van de lijm (van het busje en de Zamac-plaat). Hiervoor is wel wat ruimte, maar niet heel veel (dit is ook zichtbaar op de foto).
Andere genoemde lijmen houd ik in gedachten, al is Bison Kombi Metaal met max. 220kg/cm2 wel iets sterker dan Bison Kombi power (max 180 kg/cm2). Loctite kan dus tot 180 graden.
Voorlopig eerst nog testritten rijden!

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 28 jun 2018, 21:38

Gaat wel goed Ruud. Met dat spul heb ik al dieselbrandstofpompen en turbohuizen dicht gesmeerd. Bleef perfect zitten!
Gr J E

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door Polle » 29 jun 2018, 12:26

Loctite bestaat er voor tal van oplossingen.
Is een geweldig product maar zeer duur in aankoop.
Maar het werkt wel

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door australman » 29 jun 2018, 18:29

Loctite is prima en onmisbaar bij onze hobby.De meeste schroefverbindingen zijn immers allemaal al zo vaak uit elkaar geweest dat je niet kunt verwachten dat een en ander zonder borgmiddel op zijn plaats blijft.
Inderdaad vrij prijzig,maar gelukkig redelijk lang houdbaar.

Hans

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door mobydilz » 01 jul 2018, 10:47

Mooi voorbeeld van hoe scherp kijken vruchten af kan werpen! Nuttig neuzelen.
Tot dusverre niemand die meldt dit probleem te kennen.
Zit dat asje/staafje in het zamac van de grondplaat geperst? Op de foto lijkt het
gat een beetje ei-vormig met rechts een "uitloper" aan het gat. Misschien een geval
van maandag-morgen grondplaat of zou het zamac uitgelubberd zijn?

Succes met de fixatie-werkzaamheden
groet md

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door loe » 01 jul 2018, 11:16

Goed gezien..het beste is een nieuwe grondplaat..natuurlyk..maar kun je de plek misschien verhitten en weer terug kloppen

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door australman » 01 jul 2018, 16:27

Hoi,

Een andere grondplaat is wel de beste optie,denk ik.Ik heb nog diverse oude grondplaten liggen.Als ik weet welke je zoekt en ik er zo eentje heb kan ik hem meenemen naar Friesland.

Hans

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 03 jul 2018, 14:10

Ik dacht dat het staafje klemvast in de grondplaat hoort te zitten, hooguit lichtjes geperst. Mijn S4A heeft net zo'n grondplaat, daar kan het staafje ook worden uitgenomen met een tangetje.

Eergisteren heb ik een klein uurtje gereden, waarvan een groot gedeelte op volgas. De motor loopt gelukkig nog steeds mooi en is krachtig, dus het lijkt nog goed te zitten met dat staafje. Toch zou ik heel graag van AustralHans zijn aanbod gebruik willen maken om eens te kijken of hij nog een grondplaat in de voorraad heeft liggen.

Ik zoek het model voor de SnA types, met n=1,2,3,4,14,24. Dit betreft in elk geval de productiejaren 1956 t/m 1958, en waarschijnlijk zijn de grondplaten ook in latere jaren nog toegepast. Duidelijk kenmerk is dus het staafje, wat er al dan niet nog inzit (anders zie je een gaatje) en een excentrisch schroefje in de grondplaat waarmee de contactpunten kunnen worden afgesteld. Verder zit de condensator op dit model grondplaat met twee schroeven vast ipv met 1 schroef. Voor de spoelen zijn er, net als bij oudere modellen grondplaat (AV3, S1, S2, S3), nog paspennen alleen zijn deze paspennen vaste korte nokjes van Zamac en geen lange, uitneembare rvs pennen meer.

Ik hoop dat dit een goede beschrijving is, Hans!

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 jul 2018, 17:15

Dit is een prima omschrijving. Het kan echter nog beter met een plaatje.
De grondplaat staat volgens mij afgebeeld op dit forum:
download/file.php?id=6957


Afbeelding



Deze grondplaat is echter niet voor de verkoop, maar als ik er eentje t.z.t. aantref zal ik aan jou denken Ruud.
Het heeft ook allemaal geen haast, heb ik begrepen.

Nog een laatste aanvulling:
De pennen van Kaptein voor de fixatie van de spoelen lijken veel op de naaldlagers van de trapas.
Ze zijn wel een stukje korter en niet van rvs, maar van gepolijst (gehard) staal.
Meestal zitten ze dik in het vet, maar als ze in contact komen met water roesten ze dus.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door australman » 03 jul 2018, 21:01

DSC05090.JPG
Hoi Ruud,

Ik heb er zo eentje liggen.Lijkt me verder goed,alleen het gat waar de schroevendraaier in staat is voorzien van M6 schroefdraad.
Dat lijkt me niet origineel,maar als je mij kunt zeggen hoe groot het gat in de spoel is,kan ik op de draaibank wel even iets knutselen.
Hij mag weg tegen verzendkosten of ik neem hem mee naar Friesland.

groet,Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jul 2018, 21:59

Henk en Hans,
Bedankt voor jullie hulp. Ik zal morgenavond even kijken naar het schroefgat. Wat ik nu al wel kan zeggen is dat het precies hetzelfde gat moet zijn als het recht tegenovergelegen gat (dus het gat met draad voor het draadeind van de lichtspoel dat er op jouw foto nog in zit).
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jul 2018, 20:18

Hallo Hans,

Ik heb het schroefgat in de spoel opgemeten: dit meet 5,0 mm in diameter.
Het gat in de grondplaat (met schroefdraad) kan hiervan afwijken. Schroefdraad hoort er overigens wel in te zitten, zoals je misschien wel wist. In twee van de vier spoel-schroefgaten zit geen draad; daar wordt de grondplaat op het carter gedrukt, daar zit het draad in de carter en niet in de grondplaat.

Ik krijg beide draadeinden niet uit de grondplaat zonder veel geweld te gebruiken, dus welke schroefdraad er in de grondplaat hoort te zitten, kan ik je nog niet zeggen. Ik zal nog eens kijken of ik ergens een onderdelenboek heb liggen waar dit in staat.

Henk, ik wist niet dat de paspennen voor oudere modellen van gepolijst en gehard staal waren, maar nu je het zegt, ik heb wel eens verroeste paspennen gezien, dus het kon inderdaad geen rvs zijn.

Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door ruudk » 08 jul 2018, 19:51

Ik heb de grondplaats van Hans inmiddels in ontvangst genomen, waarvoor nogmaals dank via deze weg.
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Speling in staaf onderbrekerpunten S24A 1958

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 jul 2018, 22:46

ruudk schreef:
08 jul 2018, 19:51
Ik heb de grondplaats van Hans inmiddels in ontvangst genomen, waarvoor nogmaals dank via deze weg.
Ruud
Zo heb je nog wat aan je Forum-vrienden ! Leuk. Gr. Joop

Plaats reactie