Pagina 1 van 2

schakelt gelijk door...

Geplaatst: 06 okt 2018, 21:36
door Quatrelle
Mijn 1965 AV42 EEG heeft net een nwe koppelingstrommel gekregen, helaas met 4 ipv 3 schoentjes, niet origineel. Maar ach, Iig weer genoeg frictiemateriaal.

Maar nog steeds is een belangrijk euvel niet verholpen...namelijk, dat wanneer ik gas geef, het lijkt alsof de brommer opschakelt naar de hogere versnelling in een veel te vroeg stadium. Daardoor is hij niet voorruit te branden en komt hij tergend langzaam op snelheid. Heuvelop is sowieso geen optie, want dan staat hij gewoon stil. Als ik bij stilstand mijn voeten op de grond houd, kan ik de brommer gewoon tegenhouden. Wat zou er aan de hand zijn? HEEELPPP!

Ook hoor je nog steeds wat gerammel als ik wegrij, alsof twee ijzeren dingen tegen elkaar tikken of schuren. Koffiemolen geratel noem ik het al.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 06 okt 2018, 22:18
door PantinNL
Waarschijnlijk slipt de v-riem: span deze zoals aangegeven in het algemene werkplaatshandboek mobylette.
Dat gerammel: laat een deskundige even luisteren; dit kan van alles zijn.
Henk

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 06 okt 2018, 22:20
door Quatrelle
Ik ga het boek erbij pakken. Bedankt zover

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 06 okt 2018, 22:29
door paulmz
Misschien ff een filmpje maken en delen.

Paul

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 00:12
door loe
Gebroken veer van de koppelingshamers.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 08:09
door PantinNL
Snaarschijfproblemen zoals hevel grijpt niet goed in, slechte lagers of (ketting-)wiel.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 10:03
door Franky
Een filmpje zou inderdaad helpen.
Verder noem jij dat je een nieuwe koppelingstrommel hebt gekocht. Bedoel je hiermee een volledige nieuwe koppeling? Zo ja, kan je foto's plaatsen van het binnenwerk van de koppeling? Ik heb ooit een nieuwe koppeling gekocht die niet bedoelt was voor het AV7 blok maar waarschijnlijk voor een AV10 blok. De koppeling hoort normaal gesproken rond 6km/h goed aan te grijpen en rond 10km/h echt vast te zitten. Die koppeling die niet bedoelt was voor de AV7 motor greep pas boven de 25km/h goed aan. Daar kon je echt niet mee rijden. Je bleef zo goed als stilstaan als je volgas gaf om weg te rijden.

Maar eerst die V-snaar controleren zoals ze hierboven noemen.

Trouwens. Jij was die gene die de bromfiets had laten repareren door een of andere bedrijfje/persoon of niet soms?. Hoe is dat afgelopen? Dit klinkt namelijk niet best!

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 12:07
door PantinNL
Ik kom ze wel vaker tegen, echte vakmensen die de grillen van Motobécane niet kennen en dan fouten maken.
Als je die grillen en bijbehorende trucjes niet kent, dan kan je in de fout gaan. Een belletje of mailtje kan veel ergenis voorkomen.
Henk

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 13:18
door Quatrelle
De persoon die ik mijn Kaptein heb toevertrouwd is geen expert. Hij is een starter die tot voorheen enkel met scooters vertrouwd was. Hij heeft een nwe trommel en nwe schoentjes gemonteerd. Het euvel wat ik hierboven bewchreef was ook hiervoor al aanwezig, echter hoopte ik op versleten schoentjes die het gebrek aan trekkracht veroorzaakte. Dat was dus niet het geval.

Ik zal eerst de snaar checken. Bedankt allemaal voor het meedenken. Dat is altijd zo fijn aan een goed forum.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 13:30
door Franky
Durf je al naar Wageningen te rijden? :P
Je mag altijd een keer langs komen.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 15:15
door loe
Je moet echt naar iemand die er verstand van heeft.of zelf op onderzoek uit.en dan echt systematisch.zo van maakt hy rare geluiden als hy stationair draait..of alleen by wegryden..als je dan eenmaal rydt is het geluid er dan nog steeds of niet.rinkeldekinkel geluiden komen van de dimoby koppeling .dan heb je een scheve trommel.of je onstekingviegwiel zit niet goed vast.de silentlagers zyn verrot..andere zaken zouden een of alleby de koppelingsveren gebroken..versleten rubbers van de koppelingshamers.noem maar op.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 22:56
door Quatrelle
Franky schreef:
07 okt 2018, 13:30
Durf je al naar Wageningen te rijden? :P
Je mag altijd een keer langs komen.

Ik kan hem op een fietsendrager vervoeren. Geen probleem! 😉

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 22:58
door Quatrelle
loe schreef:
07 okt 2018, 15:15
Je moet echt naar iemand die er verstand van heeft.of zelf op onderzoek uit.en dan echt systematisch.zo van maakt hy rare geluiden als hy stationair draait..of alleen by wegryden..als je dan eenmaal rydt is het geluid er dan nog steeds of niet.rinkeldekinkel geluiden komen van de dimoby koppeling .dan heb je een scheve trommel.of je onstekingviegwiel zit niet goed vast.de silentlagers zyn verrot..andere zaken zouden een of alleby de koppelingsveren gebroken..versleten rubbers van de koppelingshamers.noem maar op.
Stationair maakt hij dat gerinkel...en ook bij wegrijden. Tijdens het rijden niet meer. Enkel bij volle belasting.

Jeetje..er kan nog best een hoop stuk als ik je verhaal zo lees.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 07 okt 2018, 23:10
door loe
Er is iets vreemds aan de hand met de koppeling..ik zou t aanbod van franky aannemen.dan komt alles goed.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 08 okt 2018, 08:27
door GROENEKAN
Quatrelle schreef:
07 okt 2018, 22:56
Franky schreef:
07 okt 2018, 13:30
Durf je al naar Wageningen te rijden? :P
Je mag altijd een keer langs komen.

Ik kan hem op een fietsendrager vervoeren. Geen probleem! 😉
Dan zou ik maar gauw naar Frank rijden, met zijn tweeën zie je meer !

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 08 okt 2018, 09:33
door Quatrelle
Franky schreef:
07 okt 2018, 13:30
Durf je al naar Wageningen te rijden? :P
Je mag altijd een keer langs komen.

Ik ben erg benieuwd wat het kan zijn. Heb je bepaalde dagen dat je kan? Overdag doordeweeks word voor mij moeilijk, maar savonds en zeker in het weekend is altijd wel een gaatje te vinden.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 08 okt 2018, 17:06
door Franky
Dat wordt dan in het weekend ;)

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 08 okt 2018, 18:21
door Quatrelle
Top! Kan je mij wat data dooegeven dat je eventueel zou kunnen?

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 08 okt 2018, 20:08
door Franky
Ik stuur je even een persoonlijk bericht.

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 10 okt 2018, 19:59
door ruudk
Goeie actie, Frank!

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 10 okt 2018, 20:42
door Quatrelle
:thumbup: Blij mee!!!!

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 10 okt 2018, 23:26
door PantinNL
Succes met het oplossen en hopelijk horen wij spoedig de details.
Henk

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 13 okt 2018, 17:07
door Franky
De details:
Het betreft een optisch zeer mooi gerestaureerde EEG! Helemaal geen onaardig ding :D Het motortje bevat een 8.7mm carbje. De restauratie bleek echter zuiver optisch te zijn. Mechanisch is het een hoop oud spul en de ontsteking is volledig origineel (lees 40+ jaar oud) inclusief een interne hoogspanningsspoel.

Het schakelt gelijk door probleem was niets bijzonders. De eigenaar was niet op de hoogte van het feit dat mobylette koppelingen zo vroeg al vast zitten. Het geratel kwam zeer waarschijnlijk door een deuk in de buitenste koppelingstrommel. Dit zal duidelijker te zien zijn als de koppeling gedemonteerd wordt. De koppeling liep echt klem op één specifiek punt. Dat geeft goed veel herrie.

Verder was dit de meest futloze mobylette die ik ooit heb bereden vandaar ook de klachten van de eigenaar omtrent de koppeling. We zijn dan ook met name bezig geweest te achterhalen waarom er zo weinig vermogen in de mobylette zit. De compressie is niet onaardig. Op hoge snelheden (25 km/h of nog niet eens dat) 4-takt hij als een gek. Toen ik de ontsteking controleerde stond hij op heel veel millimeters voorontsteking. Ik kon helaas zo snel niet achterhalen op hoeveel hij hoort te staan. Jullie mogen mij even verbeteren hierin. Ik heb hem op 2,5mm gezet. Dat was meteen de doodsteek voor de bromfiets. Hij was enkel een paar seconden aan aan te krijgen na deze aanpassing. Daar snapte ik helemaal niets van. Ik heb de ontsteking nog eens gecontroleerd en er was niets verlopen. De carb leek alles ineens te verzuipen. De carb lekte ook op een paar plekken maar niets heel ernstigs in dit stadium van testen. De punt van de vlotter was nog mooi. Ik ben echter niet goed bekend met die oude carbjes. Jullie mogen de eigenaar daar even in adviseren. Ik heb geen idee of dit een slecht type is of dit hier best iets goeds van te maken is. De eigenaar zal nog foto's plaatsen.

Aan het begin van de middag ging de eigenaar weg met een bromfiets die het echt niet meer deed wat altijd jammer is :( Wel heeft hij een mooi lijstje van dingen die allemaal gedaan moeten worden om de bromfiets net zo mooi te laten rijden als hij eruit ziet :D

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 13 okt 2018, 17:45
door GROENEKAN
Interessant Frank, goed werk maar jammer dat hij niet goed was te repareren. De eigenaar adviseer ik een nieuwe Gurtner te monteren - 10 mm - van BorntoBrom.Met sproeier 50 om te beginnen, vermoedelijk voldoet deze. Ik heb lang gerommeld met 50 / 60 jaar oude carburateurs en sinds de nieuwe originele carburateurs Gurtner geen brandstof problemen meer.

Hoe was de bougie ?

Gr. Joop

Re: schakelt gelijk door...

Geplaatst: 13 okt 2018, 18:18
door Franky
Voordat ik aan de ontsteking rommelde was de kleur goed. Daarna te donker. Maarja, hij ontstak ook niet meer goed.