Vreemde mobylette kuren

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2011, 11:13

Beste mensen,

Dit klinkt misschien wat raar na dat ik "even" naar Woerden ben komen rijden, maar mobylette loopt eigenlijk niet erg goed. Ik heb afgelopen zaterdag op een andere mobylette gereden en die liep wel zo veel mooier, dat het nu maar eens tijd is om jullie hulp in te schakelen. Want na 7 jaar aan sleutelen is er veel veranderd aan mijn bromfiets, maar deze kuren blijven steeds bestaan.

Mobylette AV50s
Afbeelding

De kuren:
Hoge toeren
Mijn mobylette heeft een hekel aan hoge toeren draaien. Met hoge toeren bedoel ik snelheden boven de 38 km/h. Als het blok niet super warm is kan je bijna niet boven de 38km/h uitkomen. Boven die snelheid gaat hij inhouden. Als hij inhoud maakt hij vreemde geluiden. Soms houd hij in, soms niet. Als je eenmaal 42 rijdt, besluit hij soms om weer gek te doen en terug te zakken naar 38 km/h. Minder gas geven maakt een einde aan de vreemde geluiden. Alleen dan kom je nooit boven de 38 km/h uit. De enige oplossing is om gewoon plankgas te geven. Na 10 minuten rijden stopt hij met gek doen en kan je eindelijk boven de 38 uit komen zonder gekkigheid.

Stationair
Mijn mobylette heeft de bijzondere eigenschap om maar 1 minuut stationair te kunnen draaien. In die minuut loopt hij perfect stationair. Na ongeveer een minuut zakt het toerental en als je dan niet in grijpt valt het blok gewoon uit. Met wat spelen met gashendel kan je hem wel aan houden. Bijstellen met de stationair schroef is geen oplossing omdat hij dan een minuut lang veels te veel toeren draait bij stationair lopen.

Topsnelheid
Mijn topsnelheid met grote fietstassen is 43km/h. Ik heb sommige mensen horen zeggen dat je met mijn blok (groot spruitstuk) sneller zou moeten kunnen. Dat doet hij niet.

Al gedaan:
Er is natuurlijk in 7 jaar onmogelijk veel gedaan aan de bromfiets. Hier een overzichtje

Ontsteking
De volledige ontsteking is vervangen. Ik heb zelfs met zelfbouw CDI unit gereden. Dit had allemaal geen invloed op de bovengenoemde klachten.

Blok
Ik heb in al die tijd met flink wat cilinders, zuigers en cilinderkoppen gereden. Bij alle setups had ik de bovengenoemde problemen. Ondanks al het kabaalen gestotter is er in het blok zelf geen schade te vinden.

Sproeiers
Ik heb een keer experimenten gedaan met een hele set aan sproeiers. Mijn resultaten waren onbegrijpelijk. Ik vond geen verband tussen rijgedrag en sproeiergrote. Uiteindelijk heb ik de sproeier grote erin gedaan die mij door Harrie was aangeraden. Ik kreeg haast het gevoel dat de hoek die de carb maakt met de aarde van groter belang is dan de sproeier grote :|

Carb
De carb is schoon van binnen en de benzine toevoer naar de carb is goed.


Help!
Wie snapt hier nog wat van?

Grt

Frank

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 okt 2011, 13:45

Heb je een kunststof vlotter, of een messing? Als je een kunststof hebt, kijk hiernaar.
AR2 Fuel Level.JPG
Met dank aan Rebel Moby uit Canada.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 okt 2011, 13:49

En je krukaskeerringen zijn misschien ook niet jedat. Dat kan een hoop onregelmatigheid verklaren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2011, 14:15

Phoe.
Het is lang geleden dat ik mijn carb open heb gehad.
Als mijn geheugen er niet naast zit is het een kunststof vlotter.
Begrijp ik uit dat artikel van jou dat de vlotter hoogte een vaste waarde is?
Ik heb ooit gelezen dat mensen ook rommelde met die vlotterhoogte.

krukaskeerringen zijn oliekeerringen? Die zijn een aantal jaar terug vernieuwd.
Ik mag hopen dat die nog goed zijn :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 okt 2011, 15:04

De vlotter heeft twee functies.1e: Er voor zorgen, dat de benzinetoevoer afgesloten is, als de motor niet loopt. En dat doet 'ie niet zo goed en daarom heb je ook nog een benzinekraan. 2e: het brandstofniveau in de hoofdsproeier constant op het ideale niveau houden (wet van de communicerende vaten) . Je kan je voorstellen, dat, als het brandstofniveau lager is, het langer duurt, voordat de lage luchtdruk, in het aanzuigkanaal van de carburateur, de brandstof uit de sproeier gezogen krijgt, met als gevolg sloom reageren op het opendraaien van het gas.
Staat het niveau the hoog, dan loopt de sproeier over (in het ergste geval), of is in ieder geval het mengsel te rijk.
Voor de Gürtner heeft de fabriek allang uitgevogeld, dat deze afstelling in de meeste gevallen de juiste is. Afwijkingen kunnen voorkomen, maar zijn schaars en klein. Dus even je vlotter checken. (wees erg voorzichtig met het puntje; beschadig je dat , dan lekt je carburateur zeker).Succes.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 06 okt 2011, 10:41

Ik ga er mee aan de slag!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 29 jan 2012, 19:47

Even een oud topic tot leven wekken.
Ik heb weer eens tijd/zin om wat aan mijn mobylette te doen.
Dus ik heb de carb losgehaald.

De vlotter stond een schokkende 3mm te laag op het pinnetje! Met veel moeite heb ik de vlotter omhoog geduwd. Deze klemt nog goed, is niet lek en bevat een mooi scherp puntje. Al zie je wel dat de punt ook iets is ingesleten. Maar hij is nog wel scherp.

Wat ik verder nog zag was enige vorm van slijtage aan het onderdeel waar het pinnetje van de vlotter ingaat om de brandstof toevoer af te sluiten. Er zit duidelijk een groefje in. Deze groef voel je ook echt zitten.
Afbeelding

Is dit een probleem? Is het systeem zo gevoelig dat je hier last van hebt?

Is die veel te lage vlotter überhaupt de verklaring van mijn klachten?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2012, 20:17

Ha Franky (terug van lang weggeweest),

Ik denk dat die te lage vlotter wel degelijk invloed heeft, 3 mm is nogal wat. Als de vlotter 3mm te laag op de naald zit, staat de benzine 3mm te laag in de verstuiver/diffuseur. Het zal er ongetwijfeld beter op worden. Laat maar weten wat je bevindingen zijn.

Groetje,
Ruud
Laatst gewijzigd door ruudk op 29 jan 2012, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2012, 20:31

En wat het groefje betreft, het hangt er vanaf hoe ver de groef naar binnen, dus in het naaldgat doorloopt, en of de groef ook opstaande randen heeft die de gang van de naald iets opzij duwen. Wat niet direct in het naaldgat zit, lijkt me geen invloed te hebben.

Nogmaals Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 29 jan 2012, 20:53

Beste Ruud
Ik ben nooit weg geweest. Ik heb het alleen razend druk op mijn werk.

Over je eerste post. Ik zal ooit wel laten horen wat het effect is. Alleen ook dat kan lang duren. Ik heb nog steeds geen voorwiel. Of ik moet de oude weer monteren, maar daar durfde ik eigenlijk niet meer mee te rijden. Die lagering is helemaal naar de haaie.
Ik wacht nog op een prijs voor het nieuwe wiel. Ik laat daar wat onderdelen speciaal voor mij maken. Spannend :)

Het groefje bevat geen opstaande randen en loopt niet door tot in het naaldgat. De groef is gecreeërd door de naald. Als ik de naald in het naaldgat steek voel ik geen weestand door de groef. Eigenlijk is het gewoon perfect op elkaar ingesleten. Dus ik denk dat je gelijk hebt. Zal geen invloed moeten hebben.

Suzukifreak

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Suzukifreak » 30 jan 2012, 22:37

Uitlaat niet dicht met kool ??

Anders de wartelmoer van de uitlaat stukje loszetten zodat hij daar langs kan lekken

Loopt die dan wel goed , zal je de uitlaat moeten zuivermaken, heb iets soort gelijks gehad met mij peugeotje 102
Als de uitlaat dicht zit , trekt hij ook niet door !!

Groet

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 jan 2012, 23:51

Da's een slimme en goede test! Bedankt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 31 jan 2012, 17:46

Oeps. In mijn lijst van dingen die ik gedaan heb, ben ik vergeten te noemen dat de uitlaat nieuw is.
Goed opgemerkt dus! :)

Dus de uitlaat is zeker niet verstopt. Kan je ook destilleren uit de klachten van mij. Na 10 minuten rijden is je uitlaat net zo verstopt als daarvoor :P Dus verklaart dat geprut van mijn motor in de eerste 10 minuten niet ;)

maar toch bedankt voor de input ;) :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2012, 14:40

Zo, ik heb mijn carb volledig schoongemaakt en de vlotter op de juiste hoogte gezet en een testrit gereden.
En dit was niet best!

Mijn blok heeft niet langer gedraaid dan 10 minuten, en toen was het over. In die tien minuten was stationair draaien eerst bijna onmogelijk. Ik zag toen dat de carb niet helemaal parallel stond aan de grond. Dus die heb ik even iets gedraaid en toen kon ik wel stationair draaien. Maar wederom niet langer dan 1 minuut. Want dan was het motorblok al uitgevallen. Dat probleem is dus sowieso gebleven.

De reden waarom mijn blok maar 10 minuten niet meer wou draaien, was simpel. Hij krijgt veeeeeeeeeels te veel benzine. Na 10 minuten zat er zoveel kool op de bougie, dat de ontsteking niet meer werkt. Op zich logisch. Je verhoogt het vloeistof niveau. Dus meer brandstof.

Ik rij met sproeier 225, wat volgens mij niet meer dan normaal is.
Ik krijg haast het vermoeden dat die voorgeschreven vlotterhoogte voor mij niet geldt....

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2012, 16:16

Dan zou ik proberen hem met stapjes te verlagen. Begin met een mm. Misschien loopt hij bij de oude maat dan toch het beste. Bij mij werkte deze afstelling prima in zowel 8,7, 10 en 12mm Gürtners. Ik miste op de foto's van je carb in je andere post de pakking tussen carb en spruitstuk. Als hij zo bij jouw klem zit, heb je een heel vreemd spruitstuk. Zonder deze pakking trekt je cylinder een hoop valse lucht. Daarbij dient deze pakking ook als een extra thermische isolatie.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2012, 17:08

Nouja. Ik zou hem meteen verlagen waar die vandaan kwam. Dan liep als een zonnetje (los van die rare klachten).
Er zit inderdaad geen pakking tussen carb en spruitstuk. Dit is origineel en kan helaas ook niet anders.
Dat spruitstuk van mij is voor mobylette begrippen, erg groot. Maar wederom standaard op dit model (zo ver ik weet).
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2012, 18:02

Dat je het misschien zo gevonden hebt, betekend niet, dat het zo hoort. Er is nooit een mobylette uit de fabriek gekomen, zonder die pakking, geloof me. en als dat wel is gebeurt, was 'ie erg snel terug voor reparatie onder garantie. Daar is iets raars aan de hand en ik weet zeker, dat een hoop huidige- en vroegere motorproblemen daar aan te wijten zijn. http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/148
Nr 20439

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2012, 20:35

En dan zijn we weer terug bij een al oude discussie.
Destijds is deze discussie geëindigd door een post van Piet van Iwaarden die der al zat gezien had die zo zijn uitgevoerd in combinatie met het gebruikte spruitstuk van mij.
Helaas, dit is origineel. Het plaatje van jou is van puur de carb. Het is echter een combinatie van de carb en spruitstuk die bepaald of er een pakking in hoort/past. Nr 20439 is niet toepasbaar in combinatie met mijn spruitstuk. Het past totaal niet. Het spruitstuk heeft namelijk een aansluiting waar de carb direct op gaat. Dit is een klempassing. Dus geen enkele ruimte voor wat voor een pakking dan ook.

Eigenlijk is het (alweer) een goedkope oplossing. De carb niet aan willen passen maar wel een groter spruitstuk toe willen passen. Dan is dit de consequentie. Het is en blijft Frans spul :lol:

Kan het echter de klachten veroorzaken?
Valse lucht beïnvloed je mengsel direct. Dus dat zou toch niet kunnen betekenen dat mijn blok na 1 minuut stationair draaien ineens langzamer gaat lopen en uitvallen? Dat zou direct moeten zijn.... Lijkt mij

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2012, 21:30

Valse lucht heeft nou juist de neiging, je motor erg onregelmatig te laten lopen, vooral stationair. Je kan proberen met een startspul spuitbus wat om het spruitstuk te spuiten, als hij stationair loopt. Gaat hij sneller lopen als je spuit, dan weet je, dat het spul nar binnen wordt gezogen, waardoor je even een rijker mengsel hebt. Met een beetje gericht spuiten, kan je er ook redelijk achter komen, wáár het eventuele lek zit. En ik blijf erbij, dat er een pakking tussen hoort, noem mij dan maar eigenwijs ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2012, 21:46

En aangezien je dit nog nooit verandert hebt en je voor dat je deze post begon, al 7 jaar gemiezemuis had met dat motortje, lijkt het me geen slecht idee, je carb te vervangen en ook meteen dat gekke bochtige ellende-ding van een spruitstuk, te vervangen door een korte, rechte, want volgens mij veroorzaakt zo'n lang spruitstuk alleen maar een rare vertraging in de aanzuiging. En waarom dan niet gelijk een fijne, niet lekkende DellÓrto 12 mm (van een Vespa CIAO, bijv). Of een 15/15 (je hebt toch ook zo'n cylinder van mij?). Koop je deze: http://www.scootbikeshop.com/admission/ ... p-231.html
en deze: http://www.scootbikeshop.com/admission/ ... p-511.html
Bout je 'm er zo onder. Let wel op, zonder aanpassen loopt het spruitstuk klem tegen de onderste koelrib van de cylinder. Draai je hem dan aan, dan breek je hem kapot (ik had er gelukkig twee besteld :oops: ). Even een veil erover, tot het netjes past, et voila.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2012, 22:00

Hmm...
Aantrekkelijk idee.
Ik ben het namelijk ook spuug zat dat mijn carb tegen mijn zijkap schuurt. Als de cilentlagers ook maar ietsie pietsie uitgelubberd zijn staat je blok een klein beetje scheef en zit de carb weer tegen je kap aan :evil: Zelfs met inkorten van spruitstuk gebeurd dit! Daarnaast loopt de benzine leiding op een totaal maffe manier, zitten er standaard geen gasbochtjes op de carb, lekt ie ook nog en en... nog meer irritatie? Wat stom ding eigenlijk :x

Ik ga er eens over nadenken. Mogelijk bestel ik er dan ook een variomatic bij. Dat wil ik ook altijd nog eens proberen :)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 apr 2012, 22:12

http://www.rinkytoys.nl/

Op de laatste Vehikel had dit bedrijf spotgoedkope Dellorto carburateurs, oa. 12/12 .

Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2012, 23:14

Op de site staan ze niet. Jammer. Maar als ze erg goedkoop zijn, zijn het vaak imitaties en die zijn niet allemaal even goed.
Bij Loef : http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... =55&il3=96 hebben ze zowel origineel, als imitatie (13/13). Het prijs verschil is aantrekkelijk, maar ga toch maar voor de originele. De 12 en 13mm carburateurs passen op de standaard spruitstukken voor de 8,7 mm Gürtners, voor de 14, 15 en 16 mm dell'orto's heb je het spruitstuk nodig, dat ik eerder aangaf.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 apr 2012, 06:34

Klopt Joost, maar dit zouden originele moeten zijn. De 12 mm past inderdaad perfekt op het 8.7 mm spruitstuk. Toch de moeite m.i. Rinkytoys even te bellen. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 apr 2012, 10:25

Zeker waar, Joop. Niet geschoten, altijd mis. Volgens mij is de binnendiameter van zo'n 8,7mm spruitstuk 11mm, dus voor maximum effect moet je het wel even opboren naar 12mm.

Plaats reactie