Vreemde mobylette kuren

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 11 jul 2012, 08:51

Even voor de volledigheid dit topic afronden.

De vreemde klachten zijn weg!
Oorzaak: de originele carburateur

De originele carburateur was niet in staat een fatsoenlijk gasmengsel te leveren op hoge toeren. Daarnaast varieerde het gasmengsel ook nog enorm met de stand van de carburateur t.o.v. de aarde. Dit gaf dan ook direct mengsel problemen als de bromfiets op een helling stond, accelereerde of deaccelereerde. Dit alles maakt het stellen met sproeiers ook kansloos aangezien er andere variabelen veel meer invloed hadden.
Verder bevatte de originele carburateur maar liefst 5 ontwerpfouten . Sommige ontwerpfouten waren zo groot dat de werking van de carb werd beïnvloed. Zo trok hij onder andere valse lucht.

Met de nieuwe dellorto carb loopt hij prachtig stationair. Het kantelen van de bromfiets heeft geen invloed op het mengsel. Accelereren en remmen ook niet! De bromfiets loopt ineens 48 km/h op vlakke weg zonder wind. De acceleratie naar die snelheid toe gaat erg snel. Zeker rond de 38 km/h is de acceleratie nog fors.
De Dellerto heeft echter wel moeite een fatsoenlijk gasmengsel te leveren rond de 10 km/h. Iets wat de originele carb weer wel goed deed op die snelheid. Hier kan ik waarschijnlijk weinig aan doen. Ik vermoed dat dit komt door het goedkope karakter van bromfiets carbs. Er zit geen fatsoenlijke venturibuis in (zal wel te duur zijn).

De uitlaat is dus niet beperkend! Het was de carb.

Dus dank jullie wel voor het mee denken! :D
Ik ben nu eindelijk van de kuren af die ik altijd al had met dit ding.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jul 2012, 18:12

En zo komen we met z'n allen steeds beter vooruit met onze Mobylette's. Proficiat!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 11 jul 2012, 19:22

Zeker waar!
Het mooie van zo'n forum is dat andere het ook weer lezen. Ik kreeg gisteren een persoonlijk bericht van iemand die ook een AV50s heeft met bijna dezelfde klachten. Bij hem liep de bromfiets nog wel stationair, maar in de hoge toeren had hij precies hetzelfde gedonder. Dus zo worden er ook nog andere mensen geholpen :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jul 2012, 22:41

Hoi Frank.

Franky schreef:
Ik vermoed dat dit komt door het goedkope karakter van bromfiets carbs. Er zit geen fatsoenlijke venturibuis in (zal wel te duur zijn).
Dit intrigeert me, hier had ik nog nooit over nagedacht. Kun je me ook zeggen hoe de venturibuis van onze Mobylettes verbeterd kan worden? Wat is er slecht aan?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door haagsehans » 15 jul 2012, 07:07

Ik vind dit thema ook erg in interessant en heb het aandachtig gelezen.
Dit zou dan betekenen, dat alle brommers die destijds met die carb's zijn uitgeleverd grotendeels reusachtige klachten hadden moeten opleveren, en juist dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Die brommertjes werden niet alleen verkocht aan mensen, die er de ballen verstand van hadden, maar ook aan kopers die er wel wat van af wisten en greep op de techniek hadden.
Wat ik dus wilde zeggen hiermee, is dat massale problemen rond die carb al eerder bekend hadden moeten zijn, en dat er in ieder geval toen al specialisten op de barricaden waren gesprongen om dit euvel te verhelpen.
Natuurlijk hebben de Fransen niet altijd de nieuwste technische snufjes gehad en ging er veel met de Franse slag echter een product op de markt brengen wat voor geen meter werkt lijkt me stug !

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jul 2012, 08:10

Beste Frank,

Ik heb nog eens gegoogled all over the world, maar kan niets vinden over ontwerpfouten van de Gurtner carburateurs. Kun je hier wat meer info over geven ?

Hoe stel je je een duurdere / betere venturibuis voor ?

Gelukkig vertoont mijn Gurtner 87/525 geen kuren.

Gr. Joop

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jul 2012, 09:40

Kwam dit nog tegen op internet: http://www.rmpengineering.nl/projecten.html

Is de carburateur van een FOM / EEG.Is toch een prachtig ingenieus stukje werk ?

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 15 jul 2012, 10:17

Alles is relatief hè. Deze brommer reed natuurlijk wel. Maar goed rijden heeft hij gewoon nooit echt gedaan. Hier een overzicht van alle ontwerpfouten die ik nu gevonden heb. Dit zijn ontwerpfouten in mijn type bromfiets.

1. Vlotter bakje zit met 1 schroef vast i.p.v. 2. Dit geeft lekkage. Dit hebben ze weer opgelost met een rubberring waarmee de lekkage verholpen is. Helaas moet de vlotter naald wel in een scheef dekseltje gaan wat vragen is om vlotter problemen (en die had ik dan ook).

2. De carb bevat geen gasbochtjes om de kabels te geleiden. Hierdoor schuren zowel de gaskabel en de chokekabel heel hard tegen je frame. Met onder andere als gevolg dat de gaten in je carb waar je kabels ingaan uitlubberen. Dit heeft geen direct gevolg voor prestaties, maar is gewoon heeeeel slordig.
Afbeelding

3. De benzine ingang van de carb zit aan de verkeerde kant waardoor de benzineslag een rare bocht moet maken. Hierdoor komt er een knik in de slang te zitten en wordt de slang afgekneld. Dit is erg storend als je carb geen benzine bevat. Dan moet je een paar minuten van te voren de kraan open zetten. Er zijn geen directe gevolgen voor de prestaties. Wederom erg slordig.

4. De carb steekt te ver uit naar de zijkant en werkt zich daardoor dwars door je kap heen. Hierdoor wordt het zwarte dempingskapje vernield.

5. Er zit geen pakking tussen carb en spruitstuk. Hierdoor zuigt de carb flink valse lucht. Dit komt de werking niet ten goed, maar rijden doet de brommer nog wel.....

6. De carb staat haaks op het motorblok. Hierdoor hebben de G-krachten bij accelereren en remmen invloed op het gasmengsel! (communicerende vaten of zoiets noemen ze het). Bij flink remmen helling afwaarts is het praktisch ONMOGELIJK deze bromfiets aan te houden! Bij flink steile helling oprijden met acceleratie verzuipt het blok (dit merk je niet direct, maar er is vermogen verlies).

Kort samengevat de meeste problemen veroorzaakt door de combinatie van de carb met het spruitstuk met bocht. Het zit lang niet allemaal alleen in de carb. Het is een opstapeling van slecht doordachte zaken. De domste is nog wel het spruitstuk. Dit spruitstuk heeft 5 van de 6 ontwerpfouten die hier boven staan veroorzaakt!
Afbeelding

De FOM/EEG carb ziet er goed uit. In combinatie met het kleine spruitstuk met pakking lijkt mij dit een uitstekende carb. Ik verwacht dat je al die bovenstaande ontwerpfouten niet terug vindt. Dit verklaard dan ook waarom je er zo weinig van terug vindt op internet. Deze problemen zitten vooral in mijn model (en misschien nog andere).

Voor mijn model heb ik tot nu toe 2 oplossingen kunnen vinden.
A. Een Gurtner (EEG) carb monteren recht achter het blok met het kleine spruitstuk. Dit is een veilige oplossingen, maar met het kleinere spruitstuk lever je iets vermogen in
B. De Dollerto SHA monteren. Dit is een grotere uitdaging om dit goed werkend te krijgen. Als je hem goed werkend hebt, heb je wel vermogen winst.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 15 jul 2012, 11:03

ruudk schreef:Hoi Frank.

Franky schreef:
Ik vermoed dat dit komt door het goedkope karakter van bromfiets carbs. Er zit geen fatsoenlijke venturibuis in (zal wel te duur zijn).
Dit intrigeert me, hier had ik nog nooit over nagedacht. Kun je me ook zeggen hoe de venturibuis van onze Mobylettes verbeterd kan worden? Wat is er slecht aan?
Groeten,
Ruud
Er staat mij bij dat een goede venturibuis een mooi lineair verband tussen gassnelheid en druk heeft. Een mobylette heeft geen mooie venturi omdat hij erg hoekig is, of soms niet eens aanwezig (gewoon een recht stuk pijp). Ik kan echter nergens vinden dat een hoekige venturi invloed heeft op het verband tussen gassnelheid en druk :shock: Alleen dat het invloed heeft op de efficiëntie van de verturibuis (wat een verrassing). Dus ik weet even niet meer waar ik die info vandaan heb. :? Mijn schoolboeken laten het hier af weten, dus daar heb ik ook niets. Mogelijk zit ik er dus gewoon naast.

Een mooier voorbeeld van een carb vond ik in mijn moderne scooter. Daar zat een gigantisch spruitstuk op (30mm?). Aan de ander kant van de carb zat ook zo'n giga slang naar het filter toe. Door deze enorme diameters was het mogelijk om in de carb zelf een mooie venturi aan te leggen. En dat hadden ze dan ook gedaan. Er zaten mooie afrondingen in en de diameter werd flink terug gebracht.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jul 2012, 14:43

Dank Frank voor je gedetailleerde analyse / reactie ! Begrijp het nu veel beter.

De verstuiver /venturi van de FOM carburateur schroef ( pijpsleuteltje no. 7 ) je er van boven ( onder gasschuif ) uit en in, is een ingenieus mooi ding.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jul 2012, 15:32

Die oudere Gürtners waren, in mijn opinie,technisch beter en mooier afgewerkt.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jul 2012, 16:05

Hallo,

Bedankt voor de uitleg, ik heb toch nog een paar kleine vraagjes om mijn begrip wat verder te verbeteren.
GROENEKAN schreef:
De verstuiver /venturi van de FOM carburateur schroef ( pijpsleuteltje no. 7 ) je er van boven ( onder gasschuif ) uit en in, is een ingenieus mooi ding.
Waarschijnlijk bedoelt Joop hier de verstuiver/diffuseur i.p.v. de verstuiver/venturi; de venturi is niet uitschroefbaar.
Franky schreef:
Een mobylette heeft geen mooie venturi omdat hij erg hoekig is, of soms niet eens aanwezig (gewoon een recht stuk pijp).
Waar zitten die hoeken? Bedoel je dat de overgang van een grotere diameter van de aanzuigbuis aan de luchtfilterkant naar de kleine diameter (12mm) ter hoogte van de diffuseur niet glad (oneindig continu differentieerbaar) verloopt, maar dat, als je vanuit de luchtfilterkant door het aanzuigkanaal naar 'binnen' gaat, de diameter eerst lineair afneemt en dan, ineens, met een abrupte knik (zit hier de hoekigheid?) constant (12mm) blijft?

Vr. groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 15 jul 2012, 20:45

De venturi is inderdaad niet verwijderbaar. Het is namelijk het grote kanaal waardoor de lucht stroomt :)

Ik heb met pijltjes wat hoekige punten aangegeven in die geweldige 3D tekening! Ik heb even een doorsnede van de carb gemaakt. Vandaar dat het er wat vreemd uitziet.
Afbeelding

Overigens heeft deze carb nog een redelijke vorm. Volgens mij is bij mijn carb de venturi een recht stuk pijp zonder conische delen. Maar helemaal zeker weet ik dat zo niet. Overigens vraag ik me ook af wat de invloed is van de "onderbroken" venturi vorm rond de verstuiver.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jul 2012, 22:12

Beste Ruud, op deze tekening is mij duidelijk wat je schrijft. Het kanaal is de venturi en de verstuiver is het demontabele koperen of messing ding.

Beste Frank, inderdaad pracht- tekening van Solid Works. De carburateur is de onvolprezen AR 87 - 525 zoals die op de FOM zit. Je ziet ook de schroefdraad op de verstuiver ( ik leer snel Ruud ) . Hoe langer ik naar de tekening kijk, hoe mooier ik de carburateur technisch vind worden. Overigens heeft de carburateur in werkelijkheid twee gaatjes meer dan op de tekening van Solid Works staat. Je moet ontzettend goed en rustig kijken om alle gaatjes te vinden om er vervolgens met de remreiniger van Action door te kunnen spuiten. Als je denkt '' ik heb ze nu allemaal '' en kijkt daarna nog eens rustig, dan vind je er nog 1 !!

Gr. Joop

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Donnie » 16 jul 2012, 07:31

Ter verduidelijking werking Gurtner-carburateur ( zie tekening):

Koude start : Géén gas geven-chokeplunjer optrekken-rijk startmengsel stroomt naar motor-even na de start plunjer laten zakken en gewoon gasgeven.
Stationair draaien : Door afschuining gasschuif wordt luchtstroming versneld en onderdrukboven (6) vergroot om goed mengsel te krijgen.Invloed afschuining neemt af met het optrekken van gasschuif en is bij volgas tot nul gedraaid.
Hoofdsproeier (5) als doseur : De maat van de hoofdsproeier (5) moet zó zijn, dat bij toenemende onderdruk boven verstuifbuisje (6), het brandstofniveau gaat zakken, zodat de remluchtgaatjes in de wand van het sproeierbuisje geleidelijk vrijkomen. De door deze gaatjes toestromende remlucht verhindert dat het mengsel te rijk wordt.

(uit boekje Alles over de brommer door J.Tendeloo)

Mazzel Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 16 jul 2012, 16:46

Mooi plaatje Donnie
Donnie schreef: Hoofdsproeier (5) als doseur : De maat van de hoofdsproeier (5) moet zó zijn, dat bij toenemende onderdruk boven verstuifbuisje (6), het brandstofniveau gaat zakken, zodat de remluchtgaatjes in de wand van het sproeierbuisje geleidelijk vrijkomen. De door deze gaatjes toestromende remlucht verhindert dat het mengsel te rijk wordt.
Alleen van de dikt gedrukte dingen snap ik niet zoveel . Waar daalt het brandstofniveau?
En van remluchtgaatje in sproeier buisje heb ik nog niet gehoord. Wat is dat en waar zit het?

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jul 2012, 19:08

Nog enig leesvoer voor de liefhebber, inclusief meer over de remluchtgaatjes.

Gr. Joop

http://www.mt5.nl/hondamt5/forum/bromme ... hp?id=3281

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 16 jul 2012, 19:43

Interessant. Die artikelen gaan altijd over veel complexere carbs dan de onze :lol: Grappig.

Helaas laat het 3D model het afweten :( Het stationair kanaal is niet getekend. De zogenaamde remluchtgaatjes ook niet. Ik ga een keer kijken of ze er uberhaupt wel op zitten. Die zijn me nog nooit opgevallen eigenlijk :)

Ik snap nu wel wat Donnie poste :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2012, 21:05

Frank, dank voor je verduidelijkende 3D-tekening, dat is een stuk duidelijker dan mijn omschrijving. Volgens jou moeten de met rode pijlen aangegeven hoeken geen abrupte hoeken zijn, maar meer geleidelijke krommingen. Ik ben benieuwd of dat echt veel zou schelen, maar ik kan me wel voorstellen dat zonder enige vernauwing, in het geval van een rechte pijp dus, de carburatie minder goed werkt.

Donnie, mooi plaatje, dank je. Remluchtgaatjes had ik ook nog niet gezien op onze Gürtners, ik had er ook nog nooit van gehoord. Ik zal de volgende keer dat ik een carburateur open heb, eens kijken of ze erin zitten.

Joop, dat lijkt me een interessant verhaal. Ik heb al een stukje gelezen, maar ga er binnenkort eens goed voor zitten, met een goed glas wijn.

Groeten,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door peterl » 04 aug 2012, 00:43

VERBIJSTEREND WAT STAAT HIER EEN ONZIN

Carburatie is het toepassen van natuurkundige wetten en begrippen en mechanica en dat alles in relatie tot een eenvoudige brommer ontwikkeld
in de midden 60 tiger jaren.
De bromfiets is ontwikkeld voor woon-werkverkeer met comfort. Hij moest dit 5 tot 8 jaar volhouden en dan vervangen worden , zoals alle voeretuigen
in de 60 ger jaren. Een auto ging ook maar 100.000 km mee , want hij rotte door en de kosten kwamen er aan.
De AV 50 en zijn opvolgers waren gebruiksvoorwerpen. kijk dan ook zo naar de bromfiets met zijn beperkingen en niet met de kennis en kunde van 2011.
Een aantal merken heeft een bouts bevestiging van de vlotterkamer en niet de minste zoals MIKUNI, BING etc. Alleen je moet een aluminium deksel met een bout anders vastzetten (kleiner moment ) dan iets van staal.
Bowden kabels zijn er om te buigen en als ze te lang zijn gaan ze zwiepen en schuren. Bochten heeft geen zin want deze vreten gaskabels ( Puch Maxi).
De carburateur is een variabele venturi carburateur waarbij de gasschuif onderdeel is van venturi. De stroming van een gas is een andere dan een
vloeisof.Als de luchtsnelheid verdrievoudigd in de venturi komt er 9 keer zoveel brandstof uit de mengbuis (stromingswetten van gassen en vloeistoffen).
Dit geeft een onbrandbaar mengsel in de cilinder dus zijn er aanpassingen in de caburateur. Apart stationair systeem , afschuining van de gasschuif , hoger
plaatsen van de uitstroomopening , remluchtregeling en de doseur of sproeier.
Hierover zijn boeken geschreven of publicaties van fabrikanten. Vam , Mikuni , Landman voor Del orto en Honda . Ook leerboeken over bromfietstechniek
zouden je verder helpen ga eens naar de bibliotheek want dit gaat allemaal over het pre internet tijdperk en dan vindt je niet zoveel. of het staat afgeschermd.

Als je niet weet hoe het werkt kan je het ook niet goed repareren en helemaal niet over fouten praten.
Ultra soon reinigen van een carburateur heb je nog nooit van gehoord of aangedacht want de kanaaltjes koeken aan en de doorlaat wordt minder
en dan wil hij niet meer zo hard of goed aan het gashangen.

Bij je nieuwe carburateur kan je de gasschuif bewerken (schuinkantje) maar dan moet je wel weten wat je doet.

Voor de AV 50 zijn er modificaties en service bulletins uitgegeven maar deze staan op papier.

Er is nog hoop , studeer neem kennis tot je en pas dat toe , laat anderen in hun waarde en oordeel niet te snel en je leeft de komende 50 jaar gelukkiger.

met vriendelijke groet ,

Peter Langemeijer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 04 aug 2012, 12:35

De AV 50 en zijn opvolgers waren gebruiksvoorwerpen. kijk dan ook zo naar de bromfiets met zijn beperkingen en niet met de kennis en kunde van 2011.
Waarom niet? Als toch iets beter kan, dan maak je het toch beter. Het is in mijn handen geen goedkoop serie/massa product meer.
Een aantal merken heeft een bouts bevestiging van de vlotterkamer en niet de minste zoals MIKUNI, BING etc. Alleen je moet een aluminium deksel met een bout anders vastzetten (kleiner moment ) dan iets van staal. Bowden kabels zijn er om te buigen en als ze te lang zijn gaan ze zwiepen en schuren. Bochten heeft geen zin want deze vreten gaskabels ( Puch Maxi).
Als de deksel al krom is, maakt het niet uit hoe je hem vast draait. Werken doet het nooit. Kabels zijn inderdaad bedoeld om te buigen. Maar niet zo erg als bij mijn mobylette. De kabel gaf enorme krachten op de carb vanwege die veels te krappe bocht. Hierdoor was de kabel zowel door mijn carb heen aan het werken als door mijn frame. Wederom, het kan beter en dan doen we het ook beter. Dat bochten gaskabels vreten wist ik niet. Het lijkt mij raar want praktisch elke carb heeft bochten erop zitten. ook die van mijn moderne scooter die ik met 38000 km op de teller verkocht heb. Er is nooit een kabel kapot gegaan.
De carburateur is een variabele venturi carburateur waarbij de gasschuif onderdeel is van venturi. De stroming van een gas is een andere dan een vloeisof.Als de luchtsnelheid verdrievoudigd in de venturi komt er 9 keer zoveel brandstof uit de mengbuis (stromingswetten van gassen en vloeistoffen).Dit geeft een onbrandbaar mengsel in de cilinder dus zijn er aanpassingen in de caburateur. Apart stationair systeem , afschuining van de gasschuif , hoger plaatsen van de uitstroomopening , remluchtregeling en de doseur of sproeier. Hierover zijn boeken geschreven of publicaties van fabrikanten. Vam , Mikuni , Landman voor Del orto en Honda . Ook leerboeken over bromfietstechniek zouden je verder helpen ga eens naar de bibliotheek want dit gaat allemaal over het pre internet tijdperk en dan vindt je niet zoveel. of het staat afgeschermd.
Waar ik mijn venturi verhalen vandaan haalde was iemand die met LPG bezig was. In een van de geposte links stond al duidelijk dat vloeistof aanzuigen net iets anders gaat. Dat wist ik niet. Bij deze dan wel. Goede carbs hebben luchtschroeven en gasnaalden. Zowel de Gurtner als de Dollerto hebben dit niet. Bij beiden merk ik dan ook problemen bij andere standen van de gashendel dan volgas. Dit blijft een verbeter punt.
Als je niet weet hoe het werkt kan je het ook niet goed repareren en helemaal niet over fouten praten.
Ik heb volgens mij heb ik 6 ontwerpfouten benoemd. Sommige zijn echt enorme draken van fouten. Ik ontvang graag feedback over mijn gedachte gangen.
Ultra soon reinigen van een carburateur heb je nog nooit van gehoord of aangedacht want de kanaaltjes koeken aan en de doorlaat wordt minder en dan wil hij niet meer zo hard of goed aan het gashangen.
Ik heb er inderdaad niet aan gedacht. Het lost ook de meeste ontwerpfouten niet op en is daarom eigenlijk niet echt zinvol.
Bij je nieuwe carburateur kan je de gasschuif bewerken (schuinkantje) maar dan moet je wel weten wat je doet.
Ik geloof dat ik daar maar even vanaf blijf :lol:
Voor de AV 50 zijn er modificaties en service bulletins uitgegeven maar deze staan op papier.
Oeh, dat lijkt me interessant!
Er is nog hoop , studeer neem kennis tot je en pas dat toe , laat anderen in hun waarde en oordeel niet te snel en je leeft de komende 50 jaar gelukkiger.
Ik ben nog jong. Ik leer nog steeds een hoop bij :) Overigens laat ik altijd andere mensen in hun waarde.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2012, 11:21

Franky schreef:Helaas laat het 3D model het afweten :( Het stationair kanaal is niet getekend. De zogenaamde remluchtgaatjes ook niet. Ik ga een keer kijken of ze er uberhaupt wel op zitten. Die zijn me nog nooit opgevallen eigenlijk :)
Ik heb mijn Gurtner volledig opengetrokken. Hij bevat geen remluchtgaatjes.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 18 aug 2012, 13:41

Franky schreef:Helaas laat het 3D model het afweten :( Het stationair kanaal is niet getekend. De zogenaamde remluchtgaatjes ook niet. Ik ga een keer kijken of ze er uberhaupt wel op zitten. Die zijn me nog nooit opgevallen eigenlijk :)
De Gurtner-tekening moet nog gecontroleerd worden en dat geldt ook nog voor de rest van het FOM-motortje.
Ik zou dat doenvoor Rene, maar heb er nog steeds geen tijd voor kunnen vrijmaken.
Misschien in de loop van de winter als ik sowieso veel met CAD aan de slag ga.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 aug 2012, 18:30

Frank, heb je hem in Solidworks open gemaakt of daadwerkelijk fysiek. In mijn Gurtner AR 87 - 525 zitten in het echt wel remluchtgaatjes, in ieder geval meer gaatjes als in de virtuele uitvoering. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2012, 19:35

Fysiek ;)
Er zitten inderdaad meer gaatjes in dan in het SW model. Dit is o.a. het stationair kanaal.
Ik heb niet dezelfde carb als het SW model. Die van mij heeft duidelijk geen remluchtgaatjes ;)

Plaats reactie