EEG met warme-start-kuren
Geplaatst: 06 nov 2011, 14:33
hallo allemaal
mijn Kaptein Mobylette EEG van 1968 blijft problematisch met de warme start.
Even de feiten:
- Koude start: altijd prima. Het motortje start in 1 keer zelfs midden in de winter. Dat doet geen een van mijn andere brommers.
- Algemene loop: zeer netjes, maar niet te snel (ca. 40 km/u).
- Geen benzine lekkage, rare geluiden o.i.d. Je kan er zo tig kilometer mee rijden.
- Normale stationairloop, deze laat zich ook goed afstellen.
- De brommer is volkomen origineel, niet opgevoerd o.i.d.
- Vonk = 3 mm in open lucht.
Het probleem! Na een rit is de motor niet of zeer moeilijk te starten. Meestal moet je heel hard “fietsen” met de brommer op de standaard, dan het gas vol open draaien en dan springt de motor plots aan. Met 1 trap starten, of echt fietsend kan je vergeten.
Loopt de motor eenmaal, en rem je het achterwiel rustig af dan slaat de motor vaak weer af en krijg je hem gegarandeerd NIET MEER aan de praat. Pas na een half uur wachten trap je hem in 1 keer weer aan (!) en rij je er zo op weg.
Het volgende heb ik al gedaan, allemaal zonder verbetering
- Condensator vervangen (Vespa type gemonteerd).
- Contactpunten vervangen. Afstelling: 0,4 mm. De oude waren wel ietsje ingebrand.
- Voorontsteking gezet op 2,5 mm.
- Bobine vervangen, alle bedrading nagelopen. Keurig. Spoelweerstand = 3400 ohm.
- Bougie vervangen.
- Bougiekap vervangen.
- Carburateur gereinigd in ultrasoonbad.
- Benzine aanvoer vernieuwd c.q. gereinigd
- Uitlaat gereinigd.
- Koppeling gereinigd, veren en schoenen zijn goed.
Als dit maffe probleem zich voordoet (d.w.z. geen warme start) is er toch een goede vonk aanwezig, behalve onder een bepaald toerental, dan zie je geen vonk meer. Dat lijkt me vrij normaal.
Het gekke is dat ik ook een Peugeot BB1C heb staan (uit 1969) met precies hetzelfde probleem!!
Is dit een geval vapour lock?
Heeft deze Gürtner carburateur ook een remlucht-kanaal, waar je niet bij kan? In de Peugeot handleiding staat een stukje hoe je dat schoon kan maken.
Wie helpt?
Groeten
Jan
mijn Kaptein Mobylette EEG van 1968 blijft problematisch met de warme start.
Even de feiten:
- Koude start: altijd prima. Het motortje start in 1 keer zelfs midden in de winter. Dat doet geen een van mijn andere brommers.
- Algemene loop: zeer netjes, maar niet te snel (ca. 40 km/u).
- Geen benzine lekkage, rare geluiden o.i.d. Je kan er zo tig kilometer mee rijden.
- Normale stationairloop, deze laat zich ook goed afstellen.
- De brommer is volkomen origineel, niet opgevoerd o.i.d.
- Vonk = 3 mm in open lucht.
Het probleem! Na een rit is de motor niet of zeer moeilijk te starten. Meestal moet je heel hard “fietsen” met de brommer op de standaard, dan het gas vol open draaien en dan springt de motor plots aan. Met 1 trap starten, of echt fietsend kan je vergeten.
Loopt de motor eenmaal, en rem je het achterwiel rustig af dan slaat de motor vaak weer af en krijg je hem gegarandeerd NIET MEER aan de praat. Pas na een half uur wachten trap je hem in 1 keer weer aan (!) en rij je er zo op weg.
Het volgende heb ik al gedaan, allemaal zonder verbetering
- Condensator vervangen (Vespa type gemonteerd).
- Contactpunten vervangen. Afstelling: 0,4 mm. De oude waren wel ietsje ingebrand.
- Voorontsteking gezet op 2,5 mm.
- Bobine vervangen, alle bedrading nagelopen. Keurig. Spoelweerstand = 3400 ohm.
- Bougie vervangen.
- Bougiekap vervangen.
- Carburateur gereinigd in ultrasoonbad.
- Benzine aanvoer vernieuwd c.q. gereinigd
- Uitlaat gereinigd.
- Koppeling gereinigd, veren en schoenen zijn goed.
Als dit maffe probleem zich voordoet (d.w.z. geen warme start) is er toch een goede vonk aanwezig, behalve onder een bepaald toerental, dan zie je geen vonk meer. Dat lijkt me vrij normaal.
Het gekke is dat ik ook een Peugeot BB1C heb staan (uit 1969) met precies hetzelfde probleem!!
Is dit een geval vapour lock?
Heeft deze Gürtner carburateur ook een remlucht-kanaal, waar je niet bij kan? In de Peugeot handleiding staat een stukje hoe je dat schoon kan maken.
Wie helpt?
Groeten
Jan