Informatie over S30B Robuust gezocht
Geplaatst: 04 jan 2022, 21:44
Beste forumleden,
Hier meldt zich een nieuw lid. Ik ben Ilse, 21 jaar uit Lekkerkerk. Momenteel ben ik in opleiding tot vliegtuigmonteur maar ik heb gemerkt dat een oldtimer brommer toch ook echt een vak apart is, en ik heb eigenlijk nog 0 brommer ervaring. Dus bij voorbaat sorry als ik domme opmerkingen ga maken .
Sinds afgelopen zomer ben ik trotse eigenaar geworden van een Kaptein Mobylette Robuust uit 1962. Met veel liefde en zorg schoongemaakt, bandjes vervangen de verlichting gerepareerd. (Veel ingewikkelder durfde ik nog niet aan.) En jawel, het RDW gunde me een kenteken. Hoera! Lekker brommen dacht ik, niet dus...
Er zijn een paar mankementjes en er zijn mij wat dingen nog niet duidelijk, dus bij deze mijn vraag naar jullie expertise.
Ten eerste;
De koppeling grijpt niet aan: 1 van de 2 vlieggewichten is nogal versleten.
-Voor het bestellen van onderdelen; welke koppeling heb ik überhaupt? Ik heb tussen een paar mobylette reservedelen een koppeling liggen maar deze is kleiner in diameter dan ik nodig heb. Wat ik erover kan vertellen is dat de koppeling die erop zit een s plaat heeft die met 4 verzonken schroeven vastzit. (die ik overigens ook niet los krijg...)
- Is het misschien beter/makkelijker om er een hele nieuwe koppeling op te zetten? Of kan ik beter alleen de vlieggewichten vervangen?
Ten tweede;
Voordat de koppeling kapot ging en ik vol geluk met mijn kersverse kenteken op mijn brommer stapte, hield het blokje er opeens mee op als die warm werd. Hij ging dan steeds langzamer lopen alsof tie verzopen was. Als het blokje eenmaal weer was afgekoeld kon je hem weer starten. Nu heb ik het forum al redelijk gebrowsed en kom ik veel berichten over oude condensatoren en ontsteking tegen. Wellicht is dit het probleem. Of misschien omdat de carbarateur niet goed is afgesteld en het blokje simpelweg na verloop van tijd verzuipt, of te warm wordt? Ik heb geen idee. Ik heb nog niet aan de ontsteking gezeten dus die kan inderdaad nogal verouderd zijn. Ik heb de brommer ook gekocht van iemand die hem weer uit een schuur vol met oude brommers vandaan had.
Tot slot;
Hoe weet je eigenlijk wat voor type motor je hebt? Ik kom allemaal ''av'' termen tegen en ik weet me geen raad haha.
Gegevens:
-Op het motorplaatje staat B238872 en jaartal 1962
-B9045
-Framenummer is 245563
-Type s30b
Bij voorbaat heel veel dank!
(en ik kijk er naar uit om een ritje met jullie te rijden als tie het weer doet )
Hier meldt zich een nieuw lid. Ik ben Ilse, 21 jaar uit Lekkerkerk. Momenteel ben ik in opleiding tot vliegtuigmonteur maar ik heb gemerkt dat een oldtimer brommer toch ook echt een vak apart is, en ik heb eigenlijk nog 0 brommer ervaring. Dus bij voorbaat sorry als ik domme opmerkingen ga maken .
Sinds afgelopen zomer ben ik trotse eigenaar geworden van een Kaptein Mobylette Robuust uit 1962. Met veel liefde en zorg schoongemaakt, bandjes vervangen de verlichting gerepareerd. (Veel ingewikkelder durfde ik nog niet aan.) En jawel, het RDW gunde me een kenteken. Hoera! Lekker brommen dacht ik, niet dus...
Er zijn een paar mankementjes en er zijn mij wat dingen nog niet duidelijk, dus bij deze mijn vraag naar jullie expertise.
Ten eerste;
De koppeling grijpt niet aan: 1 van de 2 vlieggewichten is nogal versleten.
-Voor het bestellen van onderdelen; welke koppeling heb ik überhaupt? Ik heb tussen een paar mobylette reservedelen een koppeling liggen maar deze is kleiner in diameter dan ik nodig heb. Wat ik erover kan vertellen is dat de koppeling die erop zit een s plaat heeft die met 4 verzonken schroeven vastzit. (die ik overigens ook niet los krijg...)
- Is het misschien beter/makkelijker om er een hele nieuwe koppeling op te zetten? Of kan ik beter alleen de vlieggewichten vervangen?
Ten tweede;
Voordat de koppeling kapot ging en ik vol geluk met mijn kersverse kenteken op mijn brommer stapte, hield het blokje er opeens mee op als die warm werd. Hij ging dan steeds langzamer lopen alsof tie verzopen was. Als het blokje eenmaal weer was afgekoeld kon je hem weer starten. Nu heb ik het forum al redelijk gebrowsed en kom ik veel berichten over oude condensatoren en ontsteking tegen. Wellicht is dit het probleem. Of misschien omdat de carbarateur niet goed is afgesteld en het blokje simpelweg na verloop van tijd verzuipt, of te warm wordt? Ik heb geen idee. Ik heb nog niet aan de ontsteking gezeten dus die kan inderdaad nogal verouderd zijn. Ik heb de brommer ook gekocht van iemand die hem weer uit een schuur vol met oude brommers vandaan had.
Tot slot;
Hoe weet je eigenlijk wat voor type motor je hebt? Ik kom allemaal ''av'' termen tegen en ik weet me geen raad haha.
Gegevens:
-Op het motorplaatje staat B238872 en jaartal 1962
-B9045
-Framenummer is 245563
-Type s30b
Bij voorbaat heel veel dank!
(en ik kijk er naar uit om een ritje met jullie te rijden als tie het weer doet )