Mobylette G50

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 16:58

Wie kan me helpen? Ik heb een mobylette G50 gekocht die al lang stilstaat en wil daar graag weer dagelijks vervoer van maken maar deze gaat zeer traag en trek bijna niet meer op. Wie weet hoe ik deze problemen kan verhelpen en weet iemand een site waar in onderdelen kan kopen voor men mobyletje?

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Pim » 13 dec 2011, 17:18

Het eerste wat je moet doen is alles motorisch in orde maken. Carburateur kuisen (evt. nachtje laten weken in benzine) en de uitlaat ontkolen kan ook geen kwaad.

Dan zou je ons dit nog even moeten vertellen: hoeveel tanden heeft je achterwieltandwiel? Welke diameter heeft de carburateur? (staat in de carbu geprest) Gaat je gasschuif helemaal open? Kijk in het gat van de carbu waar je de gasschuif ziet zitten, draai dan je gashendel geheel open en kijk of heel de opening vrij word.

Oja zet ook even je locatie in je profiel, is handig voor iedereen.

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 17:30

ik heb hem de carb al uitgekuist met petrol en de uitlaat volledig uitgebrand op school met een lasbrander al de roet is er uit en geloof mij dat was heel wat. Het achtertandwiel telt 44 tanden.

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Pim » 13 dec 2011, 17:58

Ok dat is al goed! Wat is de diameter dat op de carbu staat? en de gasschuif wordt die helemaal omhoog getrokke?

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 18:04

ik denk dat het een 12 mm is maar weet dit niet zeker want hij staat bij mijn nonkel en kan er dus niet even naar gaan kijken

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Franky » 13 dec 2011, 18:26

Ach, en al zit er een kleinere carb op, dan nog zal die wel werken.
mits alles goed werkt is de carb geen probleem.

Een motor heeft 3 dingen nodig:
A) lucht en brandstof in de juiste verhouding
B) Een krachtige vonk op het juiste moment
C) Compressie

Ergens in een van die dingen hapert het bij jou.
Dus wat is het? Ik heb geen idee. Met de info die je nu hebt gegeven kunnen we niet zo veel. Ik weet alleen dat hij vermogen te kort komt. Geef eens wat meer info over klachten, zaken waarvan jij al zegt "dat is het niet", etc etc.

Als ik moet gaan gokken, gok ik even op ontsteking aangezien je al je best hebt gedaan voor punt A. Neemt niet weg dat de andere punten de oorzaak kunnen zijn van je probleem.

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 18:29

Als ik er mee wil vertrekken en ik geef volle gas en houd men voeten op de grond blijft ie gewoon staan. :(

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Franky » 13 dec 2011, 18:38

Maakt je blok wel heel veel toeren als je dat doet?
Dan doet je koppeling het namelijk niet goed ;)
Zal niet de eerste mobylette zijn met dat probleem

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 18:41

Ja hij maakt wel wat toeren het ronde dingetje aan de zijkant draai behoorlijk goed.

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Pim » 13 dec 2011, 19:14

Nou, is het niet zo dat een kleine carb zorgt voor lagere snelheid? Want heb hier eens een 25p/u gehad en die had een 10mm carb en groter tandwiel achter.

Ik gok op de gasschuif. Maar zoals eerder gezegd kan ook koppeling, luchttoevoer, benzinetoevoer, bougie, .. zijn

koppeling lijkt goed zoals je het zegt, benzinetoevoer eens van je carb halen en open zetten, kijken of ie goed loopt. Luchtfilter eens kijken. Bougie eruit halen, tegen cilinder houden en eens trappen. Ja zou dan blauwe vonken uit de bougie moeten zien komen. Bougie mag ook niet zwart zien trouwens

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Franky » 13 dec 2011, 19:46

Carb maakt uiteraard wel wat uit op snelheid. Maar niet zo extreem. Er zijn zat mobyletjes die met kleine carbjes uitstekend rijden. Soms wordt ik er zelfs door ingehaald (ik rij AV50s wat praktisch hetzelfde is als G50).

Koppeling lijkt goed? Ehmm dat zal ik zo niet zeggen. Maar voor moment moeten we denk ik maar de prioriteit op te lage topsnelheid leggen.

Meer info is wederom noodzakelijk.
Bougie kleur is idd belangrijk. Is die koffiebruin?
Is de ontsteking goed?
Benzinetoevoer kan een probleem zijn, alleen dan valt je blok na een tijdje volgas gewoon uit. Dat heb ik nog niet gelezen.
Zwakke ontsteking herkenje door misslagen, plofjes etc...

Eigenlijk kan je beter iemand erbij halen die er verstand van heeft. Dat gaat zoveel sneller dan dat gegok wat wij hier doen ;)

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Pim » 13 dec 2011, 19:51

Van die gevallen kom ik soms ook tegen, gewoon wat kijken, testjes doen en klaar. Veel technologie zit niet in zo'n blokje dus veel kan er ook niet aan komen. Maar zo van op afstand is het heel wat moeilijker :)

Denk dat het best is dat we even wachten op wat de resultaten van de testjes zijn :)

Trouwens een filmpje van de Mobylette in actie is ook altijd mooi en handig ;)

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 13 dec 2011, 19:53

de benzine toevoer is het sowieso niet, deze loopt super goed

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door peterl » 14 dec 2011, 01:46

Volgens mij is de demper verstopt. Haal de demper er af en rij een klein stukje. Komt hij op toeren dan zit er kool in de buis. Deze loopt van achteren helemaat naar voren en dan doet een stukje kool wonderen.Met een oude staalkabel van een kabelslot kan je de buis door raggen. Kijk ook naar de demperplaten. Is er genoeg ruimte om het verbrande gas door te laten, maak ze schoon. Harde kool moet je er wel uittikken.

Succes er mee

Peter L.

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 14 dec 2011, 08:09

Uitlaat is 100% proper ;)

bruce
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:05
Locatie: Geraardsbergen (oost-vlaanderen)

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door bruce » 14 dec 2011, 12:02

kan het dit ook zijn? ik heb 2 uitlaatbochten:- een lange die bijna tot het einde van men potje loopt en 1 die veel korter is die maar 5-10cm ver in het potje zit ofzo?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette G50

Ongelezen bericht door Franky » 14 dec 2011, 13:17

Zou niks uit mogen maken. Tenzij je uitlaat zo ver door loopt dat hij tegen de achterkant van je demper komt.
Waarom er twee versies zijn weet ik ook niet. Ik ben ze beiden tegengekomen.

Plaats reactie