Wat is het waard-topic

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 feb 2011, 21:16

Vraag hier advies aan andere forumleden over de waarde van onderdelen.
Graag met uitgebreide beschrijving en eventueel foto's.

Bij ons "oud ijzer" blijft het natuurlijk altijd "wat de gek ervoor geeft" en "hoe graag wil iemand het hebben", maar er valt altijd wel een indicatie te geven, of mensen kunnen aangeven wat ze er zelf voor over zouden hebben.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 26 feb 2011, 09:34

MobyJet schreef:Vraag hier advies aan andere forumleden over de waarde van onderdelen.
Graag met uitgebreide beschrijving en eventueel foto's.
Inderdaat dat is ook een goed topic, soms worden er op marktplaats woekerprijzen :o gevraagd voor onderdelen die het eigenlijk helemaal niet waard zijn.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Harrie » 26 feb 2011, 11:30

Beste forumleden,
Kan nooit kwaad om vooraf te informeren, zodat je een redelijk prijs betaald.
Ik ben bij mijn aankopen ook kritisch. Zo heb ik nog nooit iets gekocht Bij Mobillex Paris; terwijl ik toch vaak in Frankrijk iets bestel.
Volgens mij wordt dat langzamerhand het ook een obsessie om het zo te houden. Mocht hij een mooie uitlaat aanbieden voor een SP98
voor bijvoorbeeld 125 Euro, dan zal ik deze wel bij hem kopen. Kortom hij is met alles aan de dure kant; misschien moet de beste man er zijn kost mee verdienen.

Anderzijds zijn er ook mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en prijzen van 40 jaar geleden in hun hoofd hebben zitten.
Het economische principe van schaarste in vraag en aanbod speelt natuurlijk een voorname rol. Sommige onderdelen zoals een mooie vleugelmoer voor een
snaarwiel kost inclusief klinknagel en opsturen 1,50 Euro. Een pianokraan voor een MOBY CLUB of een AV98 kost iets in de richting van 80 Euro.
Het plaatsen van een alternatief is in dat geval wel zinvol.

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 26 feb 2011, 11:36

Uiteindelijk blijft toch wel gelden "wat de gek ervoor geeft". Maar als die gekken hoge prijzen blijven geven, denken de verkopers dat het het waard is en doen ze er nog een schepje bovenop. (En je bent soms ook gek als je niet de hoogste prijs ervoor wil vangen) Hoewel ik liever ruil of weggeef aan iemand die er iets mee kan(, maar er zijn grenzen natuurlijk).

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Harrie » 26 feb 2011, 16:01

Beste Jet,

Het is altijd sprake van een spanningsveld.
Je wilt enerzijds de restauraties bevorderen en van de andere kant moet je jezelf niet tekort doen, want dat houd je op den duur niet vol.
Dat geldt ook voor het exploiteren van een forum. Misschien moeten we daarvoor ook iets bedenken in de vorm van sponsors en/of donateurs.

Redelijkheid daar gaat het m.i. om. Ruilen is ook een sympathieke manier, zo heb ik onlangs wat nieuwe onderdelen geruild
tegen een Kaptein Z2C motorboekje.

Zowel het andere forumlid als ik waren blij met deze transactie. Eigenlijk begint dit forum uit te groeien tot een soort club,
waarbinnen mooie dingen tot stand gebracht kunnen worden.

Groet,

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 mar 2011, 20:55

Ik heb een mobylette frame zonder typeplaatje, stickers en zonder framenummer. In nieuwstaat.
Ik ben gewoon even nieuwsgierig wat dit voor marktwaarde zou hebben onder de Moby fans.
Ik heb geen plannen om hem weg te doen. Stel dat ik een keer op een of andere manier een krom frame (met kenteken) heb.. Dan heb ik iets achter de hand. Zat bij een partijtje onderdelen. Zag later pas dat het een nieuw frame zonder nummer was ;)

Het gaat om een standaard frame. Deze onderste dus:
Afbeelding

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door ruudk » 06 mar 2011, 00:04

Hoi MobyJet,

De waarde van een nieuw frame van hetzelfde type Mobylette als de groene op de poster, de G50S? Ik ga er even vanuit dat de definitie van een frame is: een skelet zonder wielen, kabels, etc. maar wel met voor- en achtervork (en natuurlijk zonder motor). De G50S is volgens mij een vrij gangbaar model Mobylette, ik zou de waarde van zo'n frame schatten op ongeveer 60 à 70 euro.

Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 mar 2011, 13:06

ruudk schreef:Hoi MobyJet,

De waarde van een nieuw frame van hetzelfde type Mobylette als de groene op de poster, de G50S? Ik ga er even vanuit dat de definitie van een frame is: een skelet zonder wielen, kabels, etc. maar wel met voor- en achtervork (en natuurlijk zonder motor). De G50S is volgens mij een vrij gangbaar model Mobylette, ik zou de waarde van zo'n frame schatten op ongeveer 60 à 70 euro.

Groetjes,
Ruud
Nee, ik bedoelde echt het frame. Het frame frame. :roll:
Zoals hij is overgekomen uit Frankrijk.
Is wel het meest gangbare model volgens mij. Maar de opbouw bepaalt deels het type. Veel types hebben dat frame.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door ruudk » 08 mar 2011, 19:45

Hoi MobyJet,

Is een frame dan alles behalve de motor? Of ontbreekt er nog meer? Ik weet niet precies wat frame betekent.

Groeten Ruud

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Donnie » 08 mar 2011, 19:57

Voor de Vlamingen onder ons een frame is het Nederlandse woord voor kader.
Voor de Groningers onder ons een frame is het metalen skelet waar alles aan wordt gemonteerd.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 08 mar 2011, 20:33

Donnie schreef:Voor de Vlamingen onder ons een frame is het Nederlandse woord voor kader.
Voor de Groningers onder ons een frame is het metalen skelet waar alles aan wordt gemonteerd.
Dank je wel voor de uitleg! Dat bedoelde ik inderdaad :mrgreen:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door ruudk » 10 mar 2011, 23:30

Okee,

Het frame is dus het metalen skelet waar alles aan wordt gemonteerd (maar er is dus nog niks aan gemonteerd, als ik het goed begrijp). In dat geval blijf ik bij mijn gok van 60 à 70 euro.

Groeten,
Ruud

Chief Away

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Chief Away » 24 apr 2011, 02:50

Hallo,
groeten uit België. Onze Nederlandse vrienden durven wel dikwijls eens zeer zwaar boven de prijzen gaan. Het zijn en blijven Hollanders hé. De Fransen daarentegen blijven redelijk met hun prijzen en met hun verzendingskosten. Het probleem is dat de meeste Nederlanders geen Frans verstaan. En diegene die het wel kennen halen daar hun onderdelen en vragen dan een meervoudige prijs ( tot 4 maal hoger). Ik zal jullie eens een adresje geven : Boutique en ligne : http://www.vsx71.com of mail to vsx71@wanadoo.fr, maar dan moet je wel een mondje Frans kennen, want ik vermoed ( ik ben er eigenlijk wel zeker van) dat die gast geen woord Nederlands verstaat.
Als ik jullie eens kan helpen laat het dan maar weten. Ik wil gerust de vertaling op mij nemen, maar het kan dan wel even duren.Ik zit namelijk niet dagelijks op mijn Pc. Mail naar chiefaway @hotmail.com.
groeten
Den chief

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2011, 04:26

En dan is genoemde site bij lang en na niet de goedkoopste. Meneer Ludocic Bourgeois weet erg goed de prijzen, vergeleken met b.v. de Scootbikeshop ( http://www.scootbikeshop.com/ ), of Le Solex ( http://www.lesolex.com/ ). groet, Joost.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 24 apr 2011, 09:32

Even een bericht over de verzendkosten, ( volgens mij wordt er weleens iets overdreven in de prijzen )
Heb het namelijk weleens nagekeken en het ging over een cilinder uit Frankrijk ( bij de ene koste de verzendkosten tien euro en bij de andere twintig euro en het moest uit dezelfde streek komen ) :(
Ook wel eens verzendkosten betaald en toen het binnenkwam koste het de verkoper veel minder dan dat ik betaald had.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

nuttige adressen in Frankrijk

Ongelezen bericht door Harrie » 24 apr 2011, 14:45

Beste forumleden,
Het ligt er ook aan hoe je iets verstuurd.
Een pakking in een envelop van totaal 100 gram van Frankrijk naar Nederland is goedkoop: € 1,60

Pakketten zijn een stuk duurder:
Voor een pakket verzonden via Collisimo International van 100 gram ben je circa 16,15 Euro kwijt.
Voor 8 kg is dat circa 40 Euro. Je krijgt er wel wat voor terug: verzekering, track & trace, en ontvangstbevestiging.

Je kunt de tarieven vinden onder:
http://www.laposte.fr/Particulier/Utili ... vos-envois.
Je kunt dan zelf e.e.a. invoeren en berekenen via Calculez-le-tarif-de-vos-envois (bereken het tarief van uw verzendingen)

Soms laat ik dure zaken waarmee ik haast heb direct naar mijn huisadres sturen. Colissimo International is dan een veilige methode.
Andere onderdelen of een zware doos met sloop-onderdelen, waar geen tijdsdruk achter zit gaan naar een goede kennis
in Frankrijk die ik toch regelmatig zie. Dit kan de verzendkosten aardig drukken.

Het leukste blijft toch: gewoon zelf naar Frankrijk te rijden en daar op een beurs of bij een verzamelaar je slag te slaan.
Diverse van mijn restauraties zijn door dit soort bezoeken mogelijk geworden.
De beurs van de Rando Cyclos te Sars Poteries op 5 juni as. is zo'n goede plek; het staat al in mijn agenda en het hotel is ook al geboekt.

Nog even een korte reactie op MobyJoost:
Bericht door MobyJoost » 24 apr 2011, 04:26
En dan is genoemde site bij lang en na niet de goedkoopste. Meneer Ludocic Bourgeois weet erg goed de prijzen, vergeleken met b.v. de Scootbikeshop ( http://www.scootbikeshop.com/ ), of Le Solex ( http://www.lesolex.com/ ). groet, Joost.
Ik heb nog nooit iets bij Ludovic BOURGEOIS gekocht. Ik heb zijn site bekeken en sommige onderdelen zijn inderdaad hoger dan gemiddeld.
Er waren echter ook veel onderdelen op zijn site die redelijk geprijsd waren. Voor zo'n ouderwetse voedingsspoel, die ik hooguit voor de stalen poolschoen kan/wil gebruiken vraagt hij 75 Euro. Deze spoelen zijn via Marktplaats te koop voor 35 Euro, hetgeen ook vrij duur is als voorbeeld model in een vitrine kast
Van de andere kant: als je iets echt nodig hebt, maken die paar Euro's niets uit. Ik heb een aantal voorkeursleveranciers, waarmee het altijd prettig is om
zaken mee te doen. De prijs is daarbij niet altijd de bepalende factor; communicatie en afhandeling zijn voor mij net zo belangrijk.

Behalve de door Joost genoemde

http://www.scootbikeshop.com
http://www.lesolex.com

zijn ook de volgende interessant:

http://www.macadam2roues.fr/
http://www.chambrier.com/
http://www.retro-motos-pieces.fr/

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2011, 20:50

Tja, het blijft natuurlijk altijd een gok, iets bestellen in het buitenland. Ook bij Le Solex heb ik al een aantal malen iets besteld. Laatste keer duurde het wel erg lang, voordat het kwam. Op mijn vraag, of er iets mis was gegaan, kreeg ik een vrij chagrijnig mailtje terug, dat ik het adres waarschijnlijk verkeerd had doorgegeven. Jammer. Een week later kreeg ik een mailtje, dat het pakket bij hem terug bezorgd was en hij de fout had gemaakt. Kwam het pakje alsnog bij mij. Verder altijd prettig en probleemloos zaken gedaan.
Ik wil ook graag een AV10 motor onder één van mijn moby's hangen, met wat meer pit. Daarvoor kijk ik op sites als "La Becanerie": http://www.la-becanerie.com/
Redureau Racing Design: http://www.rrd-preparation.com/
MBK Toulon: http://www.mbkdarmon.com/index.htm

Er zijn er nog meer en deze sites hebben ook nog wel onderdelen voor de AV7 motortjes maar alles wordt merkbaar schaarser.
MBK toulon is, geloof ik, officieel dealer van MBK en levert nog wel originele onderdelen (zoals originele variateurs, met kogels of met rollers). Is allemaal niet goedkoop, maar meestal toch wel van superieure kwaliteit.
Het is altijd zoeken en proberen. We kunnen helaas niet meer naar de lokale fietsenmaker, voor een nieuw benzine-kraantje.

m.vandervet
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door m.vandervet » 02 mei 2011, 16:56

Beste Forumleden wat is deze Mobylette waard? Zonder kenteken. Een reële prijs.We weten allemaal ongeveer wat een restauratie kost. Deze is origineel. Ik ben benieuwd. Voor 800 euro heb je een mooie fiets. ;) Wat kan ik vragen.


http://forum.bromfiets.nl/ubbthreads/ub ... 2#Post8752

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Harrie » 02 mei 2011, 17:44

Beste Mario,
Een mooi model, waarbij de motor waarschijnlijk nog goed afgesteld moet worden en een kenteken moet komen.
Verdere verborgen gebreken zoals: Lagers, banden met haarscheurtjes, binnenbanden, versleten kabels, ketting, kettingwielen, v-snaar, koppeling e.d
zijn niet uitgesloten. Je kunt dat vanaf een foto niet echt goed beoordelen.
Voor de echte liefhebber van dit model maak dat niet zoveel uit, die lost dat wel op.
Er zijn echter weinig mensen die specifiek op zoek zijn naar dit model, maar uiteindelijk heb je maar één koper nodig.
Ik denk dat 800 Euro met de 150 Euro voor kentekenen en wat kleine onderdelen (€ 50) om alles optimaal te krijgen de prijs al gauw naar 1000 Euro voor de koper brengt.
Dat is veel geld voor een oude brommer, die weliswaar goed geveerd is, maar over een tamme motor zonder variateur beschikt.
Voor 1000 Euro kun je ook een veel zwaarder model kopen met kenteken.
Ik zou dus met de prijs wat dalen.

Succes met de verkoop.


Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 mei 2011, 19:09

@ m.vandervet
Oh sorry sorry sorry!! Ik heb je post verwijderd!!
Ik zag dat je jezelf had gequote met aanvulling, dus wilde je originele post verwijderen. Ik wist niet dat de quote daarmee ook weg ging!
Sorry sorry sorry!! :oops:

(ik heb wel weer wat geleerd over dit forum.. :roll: )

m.vandervet
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door m.vandervet » 02 mei 2011, 20:36

Geen probleem Mobyjet. ;)

Verborgen gebreken zijn er niet. Het blokje loopt zeer mooi. Is nooit open geweest,en goed geconserveerd door de vorige eigenaar. Met olie. De originele banden hebben inderdaad haarscheurtjes. Bij het starten slipt de startkoppeling iets. Ik vermoed door het lange staan. Aan de rechterzijkap mist het chromen mobylette naamplaatje. Op beurzen of bij verzamelaars moet dit nog te krijgen zijn. . Km stand nog geen 4000 km. De handvaten zijn niet origineel.
Verder geen slijtage op de onderdelen.Verder is het blokje en de hele brommer in vrijwel nieuwstaat. Niets versleuteld. Het zweefzadel ziet er ook nog zeer goed uit,mede door het stallen op een zolder. Is geen zon op gekomen.
Zonder kenteken vraag ik er 1000 euro voor. In deze staat vind je dit model niet meer.
Deze brommertjes in deze staat worden alleen maar meer waard. Als je er op rijd heel veel bekijks alsof je zo uit 1966 komt.
Mijn vriendin heeft er ilegaal mee langs terassen gereden,heel veel bekijks en ze is meteen verliefd op de Mobylette.Ik moet 'm nog op kenteken zetten. Ook op de braderie in Maastricht tussen de Zündapp en de Kreidler's gezet veel bekijks. Hij hoeft niet weg,ik wou gewoon een prijs indicatie hebben.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Harrie » 02 mei 2011, 21:46

Beste Mario,

Opgelost, dan zet je die mobylette gewoon op kenteken, verzeker je de brommer en geef je die aan jouw vriendin cadeau met
de opdracht om op 29 mei in Arnhem mee te rijden met andere bijzondere mobylettes. Als ze verliefd is op jou en de brommer dan lijkt mij dat een mooie oplossing.
Passie is belangrijker dan geld.
Groet,
Harrie

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door avh » 02 mei 2011, 21:59

Puur uit interesse: kan iemand van jullie een indicatie geven wat mijn AV85 waard zou zijn? Ik zou graag een indicatie willen omdat ik op termijn waarschijnlijk een zwaardere bromfiets / lichte motorfiets wens te kopen en dan geen plaats of zin meer heb om deze bij te houden...

Hij dateert waarschijnlijk uit 1973 en rijdt, maar de handvaten zijn niet origineel (en het zijn er 2 verschillende) en er zit momenteel een Dellorto 14/12 carburator op. De originele Gürtner AR2-8.7 is ook nog in mijn bezit, net als het originele spruitstuk.
Er zitten 2 nieuwe white-wall buitenbanden op (zie foto's, het wit is al wel wat vuiler geworden). Chroom in het algemeen goed, alleen de koppeling is wat roestig (wederom, zie foto's). Het zilver van de koplamp is zelf gespoten omdat dat volledig bruin uitgeslagen was.
Als het koffertje achterop verwijderd wordt is er wel wat lichte lakschade zichtbaar op het rekje.

Verder is voor zover ik weet alles origineel.

Oh ja en kenteken heeft hij niet aangezien ik in België woon :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus... enige indicatie wordt geapprecieerd!!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door Harrie » 02 mei 2011, 22:44

Een zwaar ondergewaardeerd model die AV85: robuust, goed chroomwerk, goed lakwerk, een stevige motor.
Je kunt die brommer het beste in België verkopen, want anders moet er circa 150€ bijgeteld worden voor een kenteken in Nederland.
Wat brengt een mooie AV85 op? dat varieert van 150-800 Euro afhankelijk van de compleetheid en de conditie.
Een rauw lopende motor heeft een revisie nodig en dat kost afhankelijk van de schade al gauw 50-150 Euro aan onderdelen.
Laat je het doen - als je al iemand vindt- die dat wil doen dan gaan er ook nog de nodige uren in zitten.
Die conditie kan ik vanaf een plaatje niet beoordelen, maar dat ziet er niet slecht uit.
Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt. Laat de mensen op Kapaza of Marktplaats maar bieden en misschien heb je geluk en krijg je de hoofdprijs.
Mijn ervaring is dat er niet fanatiek op een AV85 geboden wordt zoals bij sommige sportmodellen en speciale modellen zoals een Transporter wel het geval is.
Veel succes met de verkoop.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is het waard-topic

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 mei 2011, 08:34

Ik vind de brommer prijzen in Belgie meestal wel vergelijkbaar met de NL prijzen MET kenteken.
Dus voor zo'n brommer rond de 500-600 euro, in NL 300-400. Althans, dat is mijn mening..

Plaats reactie