Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
LuukDeNozem
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2015, 22:33

Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door LuukDeNozem » 16 dec 2015, 22:43

Geschiedenis van het merk (1949):

Kaptein Mobylette, de gewone en betaalbare brommer waar de hardwerkende man/vrouw vroeger mee naar zijn werk ging. Niet alleen in Nederland reden er veel mensen op deze brommer, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland bepaalde Mobylette het gemotoriseerde straatbeeld van de jaren ’50 ’60 en ’70. In 1949 werd het eerste brommertype van Willem Kaptein gepresenteerd op de Utrechtste Najaarsbeurs. In de jaren daarna kwamen er steeds meer verkooppunten omdat de verkoopcijfers flink in de lift zaten.

Willem Kaptein, de oprichter van, was voor de oorlog onder andere importeur van een ander prachtig brommer merk, namelijk Puch. Hij had dus al de enige ervaring in tweewielerindustrie.

Motobécane, één van de grootste motorfabrikanten van Frankrijk, een bromfiets ontwikkeld waar Kaptein bijzonder grote verwachtingen van had. Vlak na de oorlog Motobécane een rijwielhulpmotortje uitgebracht, dat evenals bijvoorbeeld VAP naast het achterwiel gemonteerd moest worden. Alleen dit motortje was spoedig uit het programma verdwenen. Met een tweede hulpmotortje zou de fabriek uit Pantin echter een groot succes boeken. Alleen Motobécane was Franse fabriek die een rijwiel met hulpmotor op de markt bracht. Merken als Kid, Le Poulain, Cicca, Velmotobecane de nozemso (Solex), Voisin, Hurtu, Serwa (viertakt) en Alcyonnette waren al bekende namen op de markt. En dan met name Solex en Vap waren al vanaf 1946 vertrouwde verschijningen op de Franse wegen. Maar Kaptein toog dus naar Frankrijk en zag kans de licentierechten te verwerven voor de bouw van wat Kaptein Mobylette zou gaan heten.

1954:

In 1954 had Mobylette vier modellen op de markt gebracht: de Ultilitaire, de Standaard, de Luxe en de Transport. In september verraste Kaptein de bromfietswereld met enkele nieuwe modellen. Bij de presentatie sprak Willem Kaptein de volgende woorden: “Wij streven er naar om een eenvoudige maar volwaardige bromfiets te brengen welke door zijn lage aanschaffingsprijs en minimale onderhoudskosten de weg opent tot massa-motorisering; wij zullen niet rusten, alvorens het eenvoudige type bromfiets even veel kost als een duur rijwiel”. Dat dit geen loze woorden waren bleek uit de volgende prijsstelling: het goedkoopste model, de S1 kostte toentertijd 355 gulden. De uitvoering van dit model was zeer luxe in zwart of Mobylette-grijs met natuurlijk veen chroom.
mobylette s1 de nozems

1959:

In 1959 bracht Mobylette de Fiets ‘O Matic uit. Een rolaandrijver met twee koppelingen, die in werking trad bij een rijsnelheid van vijf km per uur en een koppeling die reageerde op een bepaald toerental. Een paar keer aanfietsen en wegrijden was het. Kosten voor deze brommer: 419 gulden. Een jaar later kwam het model de Mobylette Super. Dit was de eerste brommer van Mobylette met een zwevende achtervork en volle naafremmen.

Toenemende concurrentie:
De concurrentie zat niet stil. Met name op het gebied van sportbrommers kon Kaptein nauwelijk concurreren met merken als Alpino, Batavus, Demm, Eysink, Morini, Puch, Sparta, Typhoon en Victoria die allemaal schakelmodellen brachten die de jeugd erg aanspraken. Het was nou eenmaal blitser om met je vetkuif op een buikschuiver te rijden dan op een nette Mobylette. In 1962 probeerde men nog het tij te keren door een sportbrommer op de markt te brengen, de Moby-sport.
De andere modellen van Mobylette waren toch de brommers die aansloegen bij het grote publiek. Zo kwam in 1963 het model E.E.G. uit tegen een prijs van 369 gulden. Dit was de goedkoopste in Nederland verkrijgbare bromfiets op de markt.

1965:

Midden jaren 1960 overleed Willem Kaptein, de grote inspirator van Mobylette.
union brommers de nozemsDe man die het merk zo een grote populariteit gaf. Het bedrijf ging deel uit maken van UniKap (samentrekking van
Union en Kaptein) en Motobécane ging langzamerhand de modellenreeks bepalen. Na 1970 werden alleen nog modellen verkocht zoals ze in Frankrijk werden geproduceerd.

Nu:
Omdat er zoveel Kaptein Mobylette brommers zijn geproduceerd, is dit nog de enige oldtimer brommer die een beetje te betalen is helaas. Al met al blijft het een prachtig nostalgisch merk met een rijke geschiedenis.
Als wij brommers kopen, dan horen wij altijd prachtige verhalen van mensen. Op deze Mobylette reed mijn moeder altijd naar het ziekenhuis om daar te werken als verpleegster. Heeft u ook zo een verhaal? Deel het met ons en zet het hier beneden in de reacties. Vinden wij namelijk ontzettend leuk!

Bron: MobyJan
Link: http://www.mobyjan.nl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 4373
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Edam
Locatie: Edam, Noord-Holland, Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 dec 2015, 22:54

Bedankt voor het plaatsen Luuk (ik ben degene die je daarom had verzocht).
MobyJan en zijn website zijn hier een zeer bekende. Prachtig materiaal heeft hij verzameld!

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 822
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 dec 2015, 22:58

Welkom meneer de nozem. Zo te lezen bent u -of zal ik maar Luuk en jij zeggen?-al een eind ingewerkt in de materie.
Ben je wel liefhebber van de brave Mobylette's of toch meer een man van Whippets, Morini's en ga zo maar door,
buikschuivers om kort te gaan.
We zij benieuwd naar de collectie want al zijn we hier van de Mobylettes , een buikschuiver kan verrekte mooi zijn.
Wel off-topic gaan als het niet om Mobylettes gaat. Tot ziens mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door Harrie » 17 dec 2015, 03:54

Zover ik weet heeft dat rijwiel met hulpmotortje (VAP) nooit de productiefase bereikt.
Kijk voor meer informatie over de beginperiode naar het artikel "La genese de la mobylette", waaraan door Peter Langemeijer, Henk van Kessel, Ben Kaptein en Patrick Barrabes is gewerkt.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 2256
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2015, 10:16

Leuk te lezen.

Luuk, zou je je in de rubriek "Stel jezelf voor" jezelf als nieuw Forumlid willen introduceren ? Gr. Joop

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 822
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 20 dec 2015, 17:37

Nou Joop hij lijkt een beetje verlegen geworden of is hij onder een andere naam verder gegaan? groet md

GROENEKAN
Berichten: 2256
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 dec 2015, 17:56

mobydilz schreef:Nou Joop hij lijkt een beetje verlegen geworden of is hij onder een andere naam verder gegaan? groet md

Ik denk dat de kans aanwezig is dat het een bekende uit de Moby-wereld is die onder een ander pseudoniem dit artikel gepubliceerd heeft. Wellicht zullen we het nooit weten :) Groet, Joop

Lolle
Berichten: 996
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door Lolle » 20 dec 2015, 22:03

De bron staat bij het stukje. met knippen en plakken is er snel een artikel geplaatst. Een account op het forum is ook snel aangemaakt.

GROENEKAN
Berichten: 2256
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 dec 2015, 22:24

Baarda schreef:De bron staat bij het stukje. met knippen en plakken is er snel een artikel geplaatst. Een account op het forum is ook snel aangemaakt.
Klopt, bron is MobyJan, een bekende. Maar wie is de plaatser (inderdaad na knippen en plakken)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 4373
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Edam
Locatie: Edam, Noord-Holland, Nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse (/Franse) trots: Kaptein Mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 dec 2015, 13:50

De plaatser hier is Luuk.
Hij had het stukje op facebook gezet (met bronvermelding van Jan). Ik heb hem gevraagd of hij het ook op het forum wil zetten.

Plaats reactie