Leeftijd Mobylette / Framenummers en Motornummers (framenummerlijst)
Geplaatst: 25 sep 2011, 13:44
Met dank aan Peter Langemeijer:
De Nederlandse productie is in Arnhem met framenummer 1 begonnen.
1950 januari aanvang productie
1950 tot 1 februari 123 stuks geproduceerd
1950 december 10.000 mobylettes geproduceerd
1953 mei: 100.000e mobylette
1956 april: 200.000e mobylette
1962 250.000e mobylette
1964 eind van dit jaar sluiting fabriek in Arnhem
1965 april: veiling van de productiemiddelen van de Arnhemse fabriek
Daarna werd de assemblage uitbesteed aan de PFG tweewielerfabriek in Groningen (Phoenix, Fongers en Germaan) Hier werden per jaar ongeveer 5000 bromfietsen en 3000 fietsen gemaakt. De productie was voor de Nederlandse markt, de modellen waren: Tourist (S20), Super (S35), Superlux (S35L), Moby Club (S46), Grand Sport (S57) en de eerste serie van de AV 55 (framenummer links op het frame).
Tot en met 1966 zijn er ongeveer 280.000 mobylettes in Nederland gemaakt. Daarna werden ze geïmporteerd.
Het modeljaar is niet altijd het bouwjaar, omdat de dealershows na de zomervakantie werden gehouden en dan de nieuwe productie begon. Dus een model 1961 kan gemaakt zijn in november 1960.
De motornummers lopen niet altijd synchroon met de framenummers, omdat men later met de eigen motorproductie is begonnen. Tot juli 1950 betrok men Franse motoren en de Nederlandse motoren begonnen weer met nummer 1.
De Kaptein Transporter is een Nederlands ontwerp. Het framenummer is afwijkend, want het begint met het bouwjaar en daarna het volgnummer. Bijvoorbeeld 540645: gemaakt in 1954 met volgnummer 0645. Transporters zijn gemaakt met enkelvoudige en dubbele koppelingen, maar ook met vario voor de Belgische markt.
Bij de introductie van de Kaptein Fiets-O-Matic werd de productie gedeeltelijk uitbesteed aan Motobécane en dit is te zien aan het framenummer. Dit bestaat dan uit 7 cijfers. De groep framenummers loopt van 2175000 tot aan 2349999 voor het buisframe.
Het plaatframe gaat van 2381376 tot aan 2399999
en van 3312521 tot aan 3324999
Een andere Franse Kaptein is de Grand-Tourisme. Dit is een geïmporteerde AV89. De bromfiets had een enkelvoudige variateur en een schommelarm voorvork, systeem Nieman met rubber bandjes. De kleuren waren zwart en rood/brons. Eventueel werd de buddy vervangen door een zweefzadel met bagagedrager. Franse frame- en motornummers.
Met de komst van het EEGtje in 1964 barste het Franse geweld los. Na aanpassing van de kleur (lichter) een het ontwikkelen van het mandje met voordrager waren ze niet aan te slepen (meer dan 100.000 stuks). Kaptein werd omgevormd tot een importfirma welke Franse Motobécane producten verkocht onder zijn eigen naam. De bromfietsen werden goedgekeurd door de Franse RDW (Code de Mines) en hiervan vind je een plaatje op het motorblok. De bromfiets is vaak later (1 of 2 jaar) in productie gegaan. Vandaar vele misverstanden.
De Fransen nummerden hun frames niet doorlopend maar in groepen, bijvoorbeeld:
S 10 (EEG) Franse aanduiding AV 42: framenummer 42xxx
S 65 Mobysport Franse aanduiding SP 98: framenummer 98xxx
De motornummers werden wel doorlopend genummerd. Hieruit is het bouwjaar van de bromfiets te herleiden.
1950 11001 44525
1951 44526 191039
1952 191040 348690
1953 348691 540010
1954 540011 781293
1955 781294 1086265
1956 1086266 1361741
1957 1361742 1630379
1958 1630380 1961291
1959 1961292 2342140
1960 2342141 2745136
1961 2745137 3219674
1962 3219675 3783994
1963 3783995 4305912
1964 4305913 4850919
1965 4850920 5483427
1966 5483428 6147737
1967 6147738 6727639
1968 6727640 7303320
1969 7303321 7894213
1970 7894214 8499264
1971 8499265 9025303
1972 9025304 9634935
1973 9634936 1251592
1974 1251593 1967341
Bron: Franse Motobécane Club
De Nederlandse productie is in Arnhem met framenummer 1 begonnen.
1950 januari aanvang productie
1950 tot 1 februari 123 stuks geproduceerd
1950 december 10.000 mobylettes geproduceerd
1953 mei: 100.000e mobylette
1956 april: 200.000e mobylette
1962 250.000e mobylette
1964 eind van dit jaar sluiting fabriek in Arnhem
1965 april: veiling van de productiemiddelen van de Arnhemse fabriek
Daarna werd de assemblage uitbesteed aan de PFG tweewielerfabriek in Groningen (Phoenix, Fongers en Germaan) Hier werden per jaar ongeveer 5000 bromfietsen en 3000 fietsen gemaakt. De productie was voor de Nederlandse markt, de modellen waren: Tourist (S20), Super (S35), Superlux (S35L), Moby Club (S46), Grand Sport (S57) en de eerste serie van de AV 55 (framenummer links op het frame).
Tot en met 1966 zijn er ongeveer 280.000 mobylettes in Nederland gemaakt. Daarna werden ze geïmporteerd.
Het modeljaar is niet altijd het bouwjaar, omdat de dealershows na de zomervakantie werden gehouden en dan de nieuwe productie begon. Dus een model 1961 kan gemaakt zijn in november 1960.
De motornummers lopen niet altijd synchroon met de framenummers, omdat men later met de eigen motorproductie is begonnen. Tot juli 1950 betrok men Franse motoren en de Nederlandse motoren begonnen weer met nummer 1.
De Kaptein Transporter is een Nederlands ontwerp. Het framenummer is afwijkend, want het begint met het bouwjaar en daarna het volgnummer. Bijvoorbeeld 540645: gemaakt in 1954 met volgnummer 0645. Transporters zijn gemaakt met enkelvoudige en dubbele koppelingen, maar ook met vario voor de Belgische markt.
Bij de introductie van de Kaptein Fiets-O-Matic werd de productie gedeeltelijk uitbesteed aan Motobécane en dit is te zien aan het framenummer. Dit bestaat dan uit 7 cijfers. De groep framenummers loopt van 2175000 tot aan 2349999 voor het buisframe.
Het plaatframe gaat van 2381376 tot aan 2399999
en van 3312521 tot aan 3324999
Een andere Franse Kaptein is de Grand-Tourisme. Dit is een geïmporteerde AV89. De bromfiets had een enkelvoudige variateur en een schommelarm voorvork, systeem Nieman met rubber bandjes. De kleuren waren zwart en rood/brons. Eventueel werd de buddy vervangen door een zweefzadel met bagagedrager. Franse frame- en motornummers.
Met de komst van het EEGtje in 1964 barste het Franse geweld los. Na aanpassing van de kleur (lichter) een het ontwikkelen van het mandje met voordrager waren ze niet aan te slepen (meer dan 100.000 stuks). Kaptein werd omgevormd tot een importfirma welke Franse Motobécane producten verkocht onder zijn eigen naam. De bromfietsen werden goedgekeurd door de Franse RDW (Code de Mines) en hiervan vind je een plaatje op het motorblok. De bromfiets is vaak later (1 of 2 jaar) in productie gegaan. Vandaar vele misverstanden.
De Fransen nummerden hun frames niet doorlopend maar in groepen, bijvoorbeeld:
S 10 (EEG) Franse aanduiding AV 42: framenummer 42xxx
S 65 Mobysport Franse aanduiding SP 98: framenummer 98xxx
De motornummers werden wel doorlopend genummerd. Hieruit is het bouwjaar van de bromfiets te herleiden.
1950 11001 44525
1951 44526 191039
1952 191040 348690
1953 348691 540010
1954 540011 781293
1955 781294 1086265
1956 1086266 1361741
1957 1361742 1630379
1958 1630380 1961291
1959 1961292 2342140
1960 2342141 2745136
1961 2745137 3219674
1962 3219675 3783994
1963 3783995 4305912
1964 4305913 4850919
1965 4850920 5483427
1966 5483428 6147737
1967 6147738 6727639
1968 6727640 7303320
1969 7303321 7894213
1970 7894214 8499264
1971 8499265 9025303
1972 9025304 9634935
1973 9634936 1251592
1974 1251593 1967341
Bron: Franse Motobécane Club