Model Moby Sport

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Model Moby Sport

Ongelezen bericht door Harrie » 28 mar 2012, 12:29

Forumleden,
Een bijzonder model deze Moby Sport. Ooit gepresenteerd aan de dealers, die er geen brood in zagen.
In de bekende dierentuinfolder uit 1962 staat hij er al voorbarig in. Voor zover ik weet is hij nooit echt op de weg gekomen.
Rond 1966 werd de MobySport met de bekende vierkante tank uitgebracht. Ook geen verkooptopper, maar daarvan heb ik er wel enkele gezien.
Die eerste Moby Sport zou volgens de specificatie hydraulische voor en achterdemping hebben. Dat is een item, dat ik op mijn SP98 (troisième edition) wel mis.
Van de andere kant vind die eerste Moby Sport zonder groot kofferrek, laag stuurtje en spiegels zo kaal.

Afbeelding


Voordat er allerlei kenners reageren op de term SP98 troisième edition, zal ik deze kreet even toelichten.
Een aantal jaren geleden hebben MobyDick en ik besloten een paar SP98's te bouwen volgens onze eigen inzichten. Uit de bestaande 1e edition en 2e edition kozen we de mooiste componenten: de ronde koplamp, verchroomd voorspatbord, groot bagagerek, mooie spiegel, hoger stuur. Later werd nog het zwart gouden tankembleem toegevoegd.
Al met al een fraai stel, dat ook in de mobylette bijbel van vriend Patrick Barrabès staat.
Tijdens een eerste toerrit in Frankrijk lokte dat bij een paar grote kenners nogal wat discussie uit in de stijl van dat klopt helemaal niet!
De discussie werd gestopt met onze opmerking: "Messieurs c'est la troisième version"!

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Model Moby Sport

Ongelezen bericht door peterl » 28 mar 2012, 14:30

Deze Moby Sport is wel degelijk gemaakt maar niet in serie. De afbeelding is het franse prototype. Let op het tankembleem. Het frame is voor de nederlandse markt met schetsplaten dichtgemaakt (boutkop).Op de linker achtervork was een zijstandaard gemonteerd. De Moby Sport was het broertje van de AV 98 Sommet. Op de dealerschow van september 1962 is hij gepresenteerd en afgeserveerd door de dealers , want de zware klasse verkocht ook al niet.Tijdens de show kon er aan het eind proefgereden worden maar meer dan 100 kilometer op nederlandse bodem heeft hij niet gereden. De carburateur was een Gurthner H 14 dus dat wil wel .
m.vr.groet PeterL
Laatst gewijzigd door peterl op 29 mar 2012, 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Model Moby Sport

Ongelezen bericht door Harrie » 28 mar 2012, 17:53

Beste Peter,
Jij gelijk met het rijden op de weg, want hier heb ik nog een artikel (van jou ooit afkomstig?) met een persaankondiging.
http://www.dse.nl/~baron/mobySport2.pdf
Groet,
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Model Moby Sport

Ongelezen bericht door peterl » 29 mar 2012, 01:59

Dit artikel komt uit bromfiets van oktober 1962.Een verslaggever bezocht de dealershow en vulde daarmee bromfiets.
m.vr.groet Peterl

Plaats reactie