Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 03 okt 2012, 22:07

Beste forumleden,
Begin oktober 2012 staat een model EEG 1968 aangeboden op Marktplaats. De kleur PTT-geel of zoiets.
Mijn eerste reactie was: "Dit lijkt me meer een model 40".
Tenzij het hier gaat om het derde model EEG. De eerste en meest bekende de EEG10 vanaf 1964 kent iedereen.
In 1966 komt daar de variant verende voorvork bij: de EEG15.
In 1968 worden beide ook nog geleverd met kleine wielen (PR-uitvoering).
Verder komt in 1968 (Het protestjaar) de EEG16 beschikbaar en deze is in feite de voorloper van een nieuw type frame (vooral hoekiger en goedkoper).
Conclusie: dit is inderdaad een EEG uit 1968, maar dan wel een EEG16. Er kan nog steeds op geboden worden.

Marktplaats is nog steeds een van mijn favoriete websites, omdat je daarmee geld kunt besparen én verdienen, maar ook zaken een tweede leven kunt geven i.p.v.
naar de stort te brengen.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2012, 16:29

Dat is bijzonder. Het frame is meer zoals mijn AV50. En het is dus toch een EEG. :shock:
Hoeveel modellen zijn er wel niet? :lol: :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2012, 18:34

Beste Franky,
Het is meer een AV40 dan een wijziging van het vroege EEG-tje met het losse tankje.
Een geheel ander fabricage-concept, maar toch hebben ze de AV46 aanvankelijk EEG16 genoemd. Later werd dit model de AV40TS.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2012, 18:50

Het heeft dus iets te maken met traagheid van het invoeren van een nieuwe naamreeks ofzoiets.
Waar haal je de info toch steeds vandaan. :shock:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2012, 19:46

Beste Franky,
Ik heb een uitgebreid archief en verzamel al sinds 1990 informatie over Kaptein en Motobécane.
Door aankopen, donaties van derden en het het ruilen van kopieën groeit mijn archief nog steeds.
Dat beperkt zich niet alleen tot modellen, maar ook tot werktuigbouwkundige aspecten.
Dit is belangrijk i.v.m. eventuele reparaties en/of refabricage van onderdelen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door ruudk » 04 okt 2012, 21:12

Hoi,
Zitten er misschien ook nog kleine verschilletjes tussen de EEG16 (AV46) en de AV40TS? Zoals de kilometerteller (is dat bij AV40TS niet al de vierhoekige i.p.v. driehoekige teller?) en het stuur (bij AV40TS hoger) en misschien nog meer dingen? De originele kleur van de EEG16 was metallic grijs, de AV40TS werd, neem ik aan, niet in metallic grijs geleverd, maar in oranje en misschien meer kleuren.
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 04 okt 2012, 22:07

Beste Ruud,
Uiteraard zitten er verschillen tussen twee modellen met een interval van twee jaar zijn geïntroduceerd.
Dat zie je zelfs bij de EEG10. Fijn, want je kan zo aan de emblemen en constructieve details zien uit welk jaar ze stammen.
Groet,
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door peterl » 05 okt 2012, 01:13

Bij de ontwikkelingsafdeling van Motobecane waren ze aan het vereenvoudigen van frame's bezich. De eerste die aangepast werd was de FOM , het buizen frame werd vervangen door een kokerbalkframe. De av 30 serie was de volgende die aagepast werd en werd av 41 serie gedoopt. In Nederland werd dit frame gebruikt voor de Tourist er werd een drager aangelast en voor de Robuust kwamen daar platen rondom de zitbuis.
In Frankrijk kwam een hele serie uit en wel de AV 41 vaste voorvork zonder koppeling. AV 42 vaste voorvork met koppeling. AV 43 vaste voorvork met vario.
AV 44 verende voorvork met koppeling en AV 48 verende voorvork met vario. Al deze bromfietsen hadden gewone kettingspanners.
Pas in 1964 kwam de AV 42 in Nederland op de markt de code was S 10 en marketing technisch doopte Paul Lem hem EEG ( economisch , eenvoudig en geruisloos ). De donkere anthraciet kleur werd lichter en de verkoop sprong omhoog. Handelaren kochten ze per 100 stuks. Het was een meiden bromfiets.
Nadat de Nederlandse productie was beëindigd werd de AV 44 op de markt gebracht en wel als S 15 ( EEG 15 ). Hij lifte mee met het succes van de S 10 , ook het uiterlijk , want de Franse had een andere tank etc. Elke importeur kon uit het aanpassingen boek kiezen hoe de bromfiets uitgevoerd moest worden.
De S 15 was ook een meiden bromfiets. Voor de jongens was er de nieuwe uitvoering van AV 37 een hoekige bromfiets met voorwielvering en tank voor . Marketing technisch kon dit geen AV 40 worden dus wed gekozen voor EEG 16 maar het is gewoon een AV 40.De uitvoering met achterwielvering kreeg de naam AV 56 maar dit was gewoon een AV 50.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 05 okt 2012, 08:30

Beste Peter,
Interessant dat verhaal van Paul Lem en EEG ( economisch , eenvoudig en geruisloos ). Kende ik helemaal niet.
In de brochures wordt handig op de naam EEG ingespeeld door deze brommer aan te prijzen als een product van Europese samenwerking en dat was het ook wel.
Ben Kaptein vertelde ons ooit dat er wekelijks vanuit Arnhem vrachtwagens met Nederlandse onderdelen naar St-Quentin gingen om daar op de frames gemonteerd te worden.
Vervolgens kwamen de brommers met wagonladingen naar Nederland toe.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 okt 2012, 09:16

Zo, dat is interessant wat Peter en Henk ons weer laten weten ! Gr. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door ruudk » 05 okt 2012, 19:59

Inderdaad!

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door peterl » 06 okt 2012, 01:36

Wat ging er naar Frankrijk ?
De nederlandse handel wilde perse Vredestein binnen -en buitenbanden met fietsventielen, Lepper bromfietszadel en dubbel safe of Lucia achterlicht.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 06 okt 2012, 09:12

Beste Peter,
Op welk moment werden de typische Kaptein jasbeschermers gemonteerd? Bij aflevering als accessoires?
Groet,
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door peterl » 06 okt 2012, 16:27

Hoi Henk,
de jasbeschermers kwamen van Shihero uit Tilburg (eerst Rotterdam) en deze maakte ze ook voor Solex en andere fabrieken.
Van het stuur weet ik niet of dit Hollands is want de pen moest wel in de voorvork passen.
Bij de av 42 frame's kunnen we 3 uitvoeringen tegenkomen :
1960 - 1965 kettingspanners
1965 - 1970 schuifpatten
1970 - 1971 schuifpatten met hoge rug en nieuwe dragerpoten.

Het model AV 43 is alleen in Oostenrijk gemaakt door Lohner.

Franse productie aantallen.

Av 41 10140 stuks oktober 1962 - september 1963
Av 42 819626 stuks september 1962 - maart 1971
Av 44 829111 stuks oktober 1960 - januari 1970
Av 48 197503 stuks mei 1962 - juli 1967

tot zover
Peterl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 06 okt 2012, 16:50

Mooie gegevens Peter,
Het verbaast me dat van de AV41 (Een soort EEGtje zonder koppeling) nog altijd een 100.000 exemplaren zijn verkocht.
Nou was het vroeger in Frankrijk natuurlijk niet zo druk op het platteland, maar als ik Fransoos was geweest in die tijd had ik toch een duurdere AV48 met variateur gekocht met al die heuvels en bergen.
Groet,
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door peterl » 06 okt 2012, 17:16

Henk het zijn er maar 10.000 stuks

peterl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein Mobylette EEG uit 1968?

Ongelezen bericht door Harrie » 06 okt 2012, 18:47

Beste Peter,
Foutje; dat is inderdaad veel minder en is ook logischer.
Groet,
Harrie

Plaats reactie