AV 92 / SP 93
Re: AV 92 / SP 93
Sp 93
"Geen problemen met kabels meer."
Wat zullen ze hiermee bedoelen?
"Geen problemen met kabels meer."
Wat zullen ze hiermee bedoelen?
Re: AV 92 / SP 93
Beste Bart,
Het is een reclameleus: uiteraard moet je de kabels smeren en repareren als ze breken.
Ze zitten wel beter en compacter weggewerkt dan bij een EEG-tje.
Groet,
Harrie
Het is een reclameleus: uiteraard moet je de kabels smeren en repareren als ze breken.
Ze zitten wel beter en compacter weggewerkt dan bij een EEG-tje.
Groet,
Harrie
Re: AV 92 / SP 93
hoe hard loopt een goeie AV92?
Dus met nieuwe lagers, goeie compressie, goeie vario,...
Dus met nieuwe lagers, goeie compressie, goeie vario,...
Re: AV 92 / SP 93
Eigenlijk is dat de verkeerde vraag, want de kwaliteit van een brommer hangt niet af van zijn topsnelheid.
Acceleratievermogen, remvermogen , wegligging, stuurgedrag en zitcomfort zijn belangrijkere zaken.
Je kunt de brommer wel harder laten lopen, maar daar is de veiligheid niet mee gediend.
Een goed gerestaureerde AV92 kan prima mee in het Nederlandse stadsverkeer.
Harrie
Acceleratievermogen, remvermogen , wegligging, stuurgedrag en zitcomfort zijn belangrijkere zaken.
Je kunt de brommer wel harder laten lopen, maar daar is de veiligheid niet mee gediend.
Een goed gerestaureerde AV92 kan prima mee in het Nederlandse stadsverkeer.
Harrie
Re: AV 92 / SP 93
Stel dat de jouwe 10km/h harder loopt dan de mijne, en beide zijn origineel!
Dan moet er iets mechanisch fout zijn aan de mijne waardoor ie minder hard gaat! In die gedachtengang stel ik de vraag! Mocht ik snel, sneller, snelst willen rijden dan had ik beter iets anders gekocht
Dan moet er iets mechanisch fout zijn aan de mijne waardoor ie minder hard gaat! In die gedachtengang stel ik de vraag! Mocht ik snel, sneller, snelst willen rijden dan had ik beter iets anders gekocht
Re: AV 92 / SP 93
De mijne is niet origineel en is na een langdurig proces, stap voor stap, op vele punten verbeterd.pille schreef:Stel dat de jouwe 10km/h harder loopt dan de mijne, en beide zijn origineel!
Dan moet er iets mechanisch fout zijn aan de mijne waardoor ie minder hard gaat! In die gedachtengang stel ik de vraag! Mocht ik snel, sneller, snelst willen rijden dan had ik beter iets anders gekocht
De brommer van mij is namelijk gered van de sloop en tand des tijds had er flink aan geknaagd. Hij had buiten gestaan zonder bougie in de kop.
Strikt genomen zit er nu bij mij een gloednieuwe motor onder en is de tussenbak geheel voorzien van nieuwe lagers, afdichtingen en zelfs een nieuwe trapketting.
Nu zitten er inmiddels 1000km inrijperiode op en ik ben erg tevreden over het resultaat en stop met verdere verbeteringen.
Als een AV92 redelijk in elkaar zit moet deze minimaal 45 km/uur kunnen rijden. Rijdt deze veel langzamer dan zal er nog e.e.a. moeten gebeuren.
Verbeteringsmogelijkheden zijn:
- ■ Ontkolen,
■ Montage: hogedrukkop, Nicasil cilinder, 12mm carburateur met grote verstuiver, nieuwe krukas, nieuwe krukaslagers en motor pakkingen
■ Revisie tussenbak, en overige transmissiedelen zoals: nieuwe wiellagers, tandwielen en ketting.
■ Vervanging van de Novi condensator en oude punten.
■ Toepassing moderne smeermiddelen en brandstof
Ze hebben immers "de zelfde motor"? Na vele jaren denk ik het te weten.
Een SP93 rijder zal over het algemeen meer willen rijden dan sleutelen aan zijn brommer en zal relatief weinig aan onderhoud en verbetering doen.
De AV92-rijder rijdt op een underdog brommer en heeft er over het algemeen meer plezier in om deze technisch te perfectioneren.
Het is eigenlijk de wet van de remmende voorsprong. Wat denken jullie ervan?
Harrie
Re: AV 92 / SP 93
Harrie,
Ik heb afgelopen Augustus langdurig op deze brommer gereden, en inderdaad deze AV92 is een wolf in schaapskleren.
Dit underdog model rijdt soepel zonder gerammel en heeft een hoge top. Resumerend zou je kunnen vaststellen: beter als indertijd nieuw vanuit de fabriek!
Ik deel jouw mening dat met de nodige aandacht een SP93 zeker zo goed kan presteren als een AV92.
Groet,
Mobydick
Ik heb afgelopen Augustus langdurig op deze brommer gereden, en inderdaad deze AV92 is een wolf in schaapskleren.
Dit underdog model rijdt soepel zonder gerammel en heeft een hoge top. Resumerend zou je kunnen vaststellen: beter als indertijd nieuw vanuit de fabriek!
Ik deel jouw mening dat met de nodige aandacht een SP93 zeker zo goed kan presteren als een AV92.
Groet,
Mobydick