AV3 uit het begin

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 mar 2015, 22:54

Waarde lezers,
Alweer meer dan een jaar terug was ik over de vloer bij Ruudk en keek wel even op van zijn collectie.
Vier AV3's uit de eerste 2 jaren en dan ook nog echt niet allemaal precies hetzelfde. Hoe ouder hoe franser
om te zien en soms ook weer met wijzigingen die voortvloeiden uit tekortkomingen of wetswijzigingen.

Gelukkige omstandigheid is, dat Ruudk een man van détails is en dan heb je dus meteen stof om te praten en zo
bleek hij wel oren te hebben naar het idee om al dat vroege spul eens naast elkaar te zetten (figuurlijk) en
onderling te vergelijken.

Omdat ik nog maar beperkte tijd heb voor ik met vakantie ga en daarna weer op karwei moet trap ik vast af.
Ruud zal later een bijdrage leveren, maar ook anderen met vroege AV3's nodigen we uit om maar eens te melden
hoe hun exemplaar in elkaar steekt. Met z'n allen kunnen we dan vast wel een mooi verhaal brouwen over de
ontwikkeling van de Motobécane tot Kaptein; anders gezegd de vernederlandsing van de Mobylette.
Een overzichtje moet het verhaal ondersteunen en vormt de bron van het verhaal.

Het hierop volgende verhaal wil ik proberen telkens aan te passen aan de "stand van het onderzoek".
Dus dat is dan onderhevig aan wijzigingen en verbeteringen. Het wordt dus een continuing story met
de conclusie vooraan, dan krijg je niet zo'n ellenlang gezoek naar de laatste pagina over dit onderwerp.
De tijd zal leren of het een goed uitgangspunt is. mobydilz
Laatst gewijzigd door mobydilz op 20 mar 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 mar 2015, 23:37

Diverse potjes brainstormen tussen de top van Motobécane en Willem Kaptein deed in 1949 een prototype
van de Mobylette ontstaan. Willem Kaptein liep er op de jaarbeurs in Utrecht flink mee te koop en vroeg
in Pantin om meer nadat hij er een flink aantal had verkocht. Ook op franse beurzen sloeg de met aarzeling
gepresenteerde Mobylette geweldig aan zodat hij in produktie genomen werd, zowel in Pantin als in Arnhem.

Op de oudste foto's zien we een zeer frans produkt dat bij ons niet aan de wettelijke eisen zou voldoen.
Zo ontbreekt het witte achterspatbord, is de bagagedrager ongeschikt om een volwassene achterop te nemen
en zijn de velgremmen voor en achter niet optimaal. Eén van de eerste Mobylettes wordt nog als motor ingevoerd,
gekeurd en krijgt nummerbord L28749. (zie foto beurs vehikel ca 1985)
Kaptein past z'n Mobylette snel aan de nederlandse regelgeving aan. Ze krijgen een wit achterspatbord zoals
fietsen en de spatbordbeugels worden uit plaatijzer gemaakt i.p.v. massieve stangen en klemboutjes. Medio 1950
maakt de franse bagagedrager plaats voor een nederlands buis-model.
Ook Motobéçane wijzigt zijn model . Meest opvallend is, dat de koplamp van de stuurbuis naar het voorspatbord verhuist.
Kaptein blijft deze aan de stuurbuis ophangen.
De oudste Kapteins worden voorzien van transfers met Kaptein logo's op de motorschermen. Zelf heb ik ze nooit
anders dan op foto's gezien. Nadien gebruikt Kaptein Mobylette transfers terwijl Motobécane aluminium namen
toepast die op de motorschermen geklonken zitten. Op het Kaptein plaatwerk tref je de centerpunt slagen
daarvoor aan maar doorboord zijn ze niet.
De voor- fietskettingsbladen waren lang voorzien van gehelmde (gallier)koppen met vleugels als spaken. In 1950
is echter ook een beperkt aantal nederlandse voor- kettingbladen toegepast met een 4 letters K als spaken.
Een stuur met de naam Kaptein wordt in 1951 toegepast en vervangt een model dat naamloos is en ronder gebogen.
Link naar het overzicht op Picasa:
https://plus.google.com/photos/11423531 ... 7011901826
zie ook op dit forum het verhaal van harrie en peterl over het onstaan van de mobylette:
http://www.mobyletteforum.com/ zie folders/scans, Ontstaan van de Mobylette.
wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mobydilz op 09 nov 2015, 20:30, 8 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 mar 2015, 08:52

Met veel interesse gelezen ! Bedankt mobydilz.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door brommerskieken » 19 mar 2015, 11:01

Goed bezig mobydilz

Gr Harold

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 nov 2015, 18:56

Van Ruudk heb ik nog wat opmerkingen liggen die met enig bewerken binnen dit kader ook wil presenteren.
Zijn verdienstelijke schetsen waren te grijs om zo over te nemen dus die heb ik wat opgehaald.

1 de uitlaatbocht wordt ruimer rond de jaarwisseling 1950-51

2 het pijpje aan de uitlaatpot wordt korter begin 1951

3 verschillende demper-systemen zijn er in gebruik de "wokkel" (boven) en een concentrische binnenpot met gaatjes

4 de bovenste motor-ophangbeugel zit aanvankelijk OVER de framestang heen; later zit hij ERONDER gebakken.

5 wijziging van het stuur-model dat in 1951 wat minder gebogen is en bovendien de naam "Kaptein" draagt

6 de kant waar de tank opgehangen zit heeft het profiel niet in het zicht en is smaller. De brede versie heeft kunststof Kaptein-dop.
(als mobydilz ben ik hiervan nog niet geheel overtuigd; misschien volgen wijzigingen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mobydilz op 18 nov 2015, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 nov 2015, 19:16

Benzinekraan1377 (1) verkl.jpg
Wat betreft de benzinekranen het volgende.
Aanvankelijk zijn 2 typen mogelijk; een heen- en weer-schuiver en een draaikraan.
Ruudk voegt daaraan toe, dat later ook een draaikraan van "Everbest" wordt toegepast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mobydilz op 18 nov 2015, 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 nov 2015, 20:21

Hier wil ik ook Ruudk citeren uit leuke aankopen topic
viewtopic.php?f=5&t=2226&p=26323#p26323
Het betreft de geheel verchroomde uitlaat
even omhoog scrollen!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door ruudk » 09 nov 2015, 22:03

Veel veranderende details, he?
Het uitlaatpijpje (achterzijde demper) werd volgens mij niet alleen begin 1951 korter, maar ook in 1950 al. Het werd vanaf het begin tot ongeveer 1952 regelmatig wat korter, ik heb al wel vier maten gezien, steeds in afnemende lengte. De bevestigingsbout+moer van de demper zat overigens steeds aan de voorzijde binnenin de demper (jij tekent hem in 1951 aan buitenkant achterzijde, dat kost je weer een pepernoot ).

Nog een wijziging in het eerste jaar is de maat van de vlotter+vlotterkamer, deze werd eind 1950 verkleind. Tot die tijd was de vlotternaald ook nog uitneembaar.
Lengte fietspomp: van kort (langs zadelbuis vanaf onderkant zadel tot aan dunne framestangen) tot 1951 naar lang (onderkant tot net onder motorschermen).
Koplamp: philidyne (met batterij mogelijkheid en dimstand, vorm lamp is iets langer en puntiger aan achterkant dan Kapseinlamp) tot half 1950, daarna Kaptein (alleen vliegwieldynamo-aansluiting en geen dimlicht, wel een heel heldere en goede verlichting).
Achterlamp: metaalkleurige Wepewe zonder reflector tot eind 1950, daarna witte metalen Wepewe met reflector.

Ik stuur je nog een foto van de oude AV3-tank zonder profiel aan de voorzijde ter bewijs (weer een pepernoot?).

Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 10 nov 2015, 20:44

Moi Ruud,
dank voor je feiten hierboven; denk je er ook aan het overzicht te checken?
De kladversie is verwijderd je moet nu naar afb.2 gaan.
Heb net een pond pepernoten bij de jumbo gehaald, dus zever er maar lekker op los!

Naast Ruud mag ook ieder ander bezitter van een AV3 een bijdrage leveren!
corrigerend dan wel aanvullend.

groeten md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door ruudk » 15 nov 2015, 18:04

Je hebt het ook echt verbeterd, wat leuk! Nu zie ik geen moertjes meer op de achterkant van de dempers.
Trouwens, de pijpjes staken ook na 1950 uit het midden van achterkant van de demper. Jij had ze natuurlijk wat lager getekend omdat je een bout+moer in het midden had getekend.
Als ik mijn Picasa-wachtwoord weer weet, kijk ik naar afbeelding 2.
Groeten, RU

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 nov 2015, 20:20

Wacht even Ruud,
Dat je laatst niet bij het overzichtje kon lag waarschijnlijk
aan het feit, dat ik vergeten was het voor alle publiek open te stellen.

Er hing tot mijn verbazing een slotje aan de map; na openstelling is het
een wereldbolletje.
Daar komt bij, dat de weggehaalde kladversie een zwart beeld geeft;
je moet de volgende "foto" pakken.

excuses en 5 pepernoten voor het ongemak md

PS in schetsen zijn nog verbeteringen aangebracht en heb je heen en weer-kraan
als foto bijgeplaatst. Op een frans forum meldde men een Poney (Motobecane)
uit 1938 met dezelfde kraan.

etienne
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:28

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door etienne » 25 dec 2015, 09:08

Hallo allen ,

Reeds enkele jaren ben ik in het bezit van een AV3 Kaptein aangetroffen in de omgeving van Ahrnem ,maar dan aan de Belgische kant ergens in de Limburg .
Ik heb ook nog de originele motor ervan ,maar heb deze niet meer gebruikt omdat die geen goede compressie had .
Er steekt nu een 1958 blokje onder .Het bijzondere ervan is dat hij is uitgerust met een springvering ,die werd geleverd door een bedrijf in Den Haag ,het betreft een vork die ook werd toegepast om een Zwiterse Condor motovelo .Na jaren op het net te hebben gekeken nog nooit een soortgelijke mobylette aangetroffen .
Ik zou een foto kunnen plaatsen ,maar mijn kennis om deze op jullie site te droppen ontbreekt mij om dat te doen ,het forum lijkt mij beter te worden beschermd dan fort Knox .
Dat laatste zal wel aan mij liggen ,want ik ben reeds bijna zo oud als de mobylette in kwestie .
Dus als er iemand mij de nodige tools kan aanreiken voor een foto ,graag gedaan dan .Hou er ook rekening mee dat ge met een Belg te doen hebt ,en die zijn zoals bekent een beetje trager van begrip .
En nu maar hopen dat dit niet door veel belgen wordt opgepikt .
Voor rest wens ik de bezoekers op deze site een prettig uiteinde .

Vriendelijke groet
Etienne

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door Harrie » 25 dec 2015, 09:19

Hallo Etienne,
Fijn om te horen dat het forum goed bewaakt is. Wat een rust hier .... Geen banners of stuiterende mededelingen dat je een prijs gewonnen hebt zoals bij veel sites.
De foto's mogen niet te groot zijn: kleiner dan 256kByte en de afmetingen maximaal 800 breed.
Je moet de foto's kleiner maken met bijv. Paint of een ander grafisch programma.
Voor het uploaden moet je natuurlijk aangemeld zijn.
Mocht het niet lukken dan stuur mij de foto toe en zal ik deze wel plaatsen.
info@pantin.nl
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 25 dec 2015, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door pille » 25 dec 2015, 10:55

"een belg trager van begrip?" :D
Echt niet, maar ik moet ook goed bij technische uitleg de woorden in het vlaams zetten.
De taal is hetzelfde, en toch een beetje anders.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door Harrie » 25 dec 2015, 18:35

Ik droom regelmatig over Goedele Maria Gertrude Liekens*), Leonidas pralines en Vlaamsche frieten en verder raakt de geweldige muziek van Toets T. en Clouseau mij ook in het hart. :)
Volgens mij doen de Belgen mee met het komende EK; hopelijk kunnen we er een paar mooie Belgische weken van maken. Wat minder bescheidenheid t.o.v. die luidruchtige noorderburen is dus wel op zijn plaats.
Wat de AV3 brommer betreft: ik heb de plaatjes hieronder staan. Ze waren letterlijk megagroot.
Het frame is een model uit 1952 en de motor is jonger; ergens uit de buurt van 1956-1958?
Harrie


*) Ze heeft de zelfde mooie lijnen als het plaatwerk van mobylette.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 dec 2015, 20:08

En dat vorkje, dat ken ik wel
Mijn vader, knutselen aan zijn Mobylette. Let op het vorkje:

Afbeelding

Hetzelfde vorkje, wat later, op mijn EEG10, nu wel erg versleten:

Afbeelding

En de twee, nieuwe, vorkjes, die ik vorig jaar in HeerHugowaard vond:

Afbeelding

De advertentie:

Afbeelding

etienne
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:28

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door etienne » 26 dec 2015, 07:53

Hallo allen ,
Alvast bedankt voor de reaktie,s hier .Nu weet ik weer wat meer .Wat het in,orde zetten van de AV3 betreft ga ik Harrie contacteren ,voor deze laatste bedankt voor het plaatsen van de foto,s .
Vriendelijke groeten voor jullie ,alsook nog prettige feestdagen gewenst .
Etienne

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door Harrie » 26 dec 2015, 09:59

MobyJoost schreef:En dat vorkje, dat ken ik wel
Mijn vader, knutselen aan zijn Mobylette. Let op het vorkje:
Afbeelding
Mooie dierbare foto. Zo herinner ik mijn vader ook nog als hij op zaterdag in 1956 weer eens
de carburateur van zijn AV3 aan het schoonmaken was. Ik stond er als vijfjarige met met neus bovenop en vond het barstens interessant.
Op zo'n moment ben ik besmet geraakt met het mobylette-virus.
Hij heeft er niet lang op gereden, want spoedig werd de oude brommer vervangen door een Ford Taunus 12M.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 12 jan 2016, 23:03

Toen ik 2 jaar geleden de oude AV3 van Peterl overnam zat er een spatbord bij dat eigenlijk van
franse oorsprong is. Het leek in grote lijnen wel op het spatbord van de nederlandse AV3, maar
je zag snel allerlei verschillen.

- om te beginnen had het franse spatbord een gevleugelde M in een cirkel onderaan het achterpuntje.
- de bekende franse massieve spatbordbeugel met knelbouten.
- het achterpuntje had een kraal-rand.
- het achterlicht zat gemonteerd in een geprofileerd stukje achterspatbord.
- het materiaal was iets dikker dan de extreem dunne spatbordjes van de Kaptein versie.
- de draad voor het achterlicht zat in de kraal gekit
- een franse rode ronde reflector
- een (verzekerings)plaat houder?

zie ook mijn foto's op picasa:
https://picasaweb.google.com/1142353110 ... patbordAV3

groet md
Laatst gewijzigd door mobydilz op 12 jan 2016, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 12 jan 2016, 23:11

Wie herkent dit spatbord nog van andere (iets latere) modellen?
md

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door Harrie » 13 jan 2016, 01:31

Een AV33, die ik laatst tegenkwam had dat zelfde logo ingeperst.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 14 jan 2016, 09:50

Weet je het bouwjaar daarvan harrie?
bvd md

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2016, 11:39

Het was een AV33 uit 1958 met dat logo; de banden waren 600 x 45B.
Harrie

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door brommerskieken » 14 jan 2016, 13:32

Het logo kom bij mij twee keer voor op een fom van 1959 en die van 1960

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: AV3 uit het begin

Ongelezen bericht door mobydilz » 14 jan 2016, 23:43

Dank heren
Als ik jullie zo hoor is dat model spatbord een evergreen geweest die lang toegepast is.
groet md

Plaats reactie