Hallo,
Zoals de meesten van jullie wellicht bekend is, bestonden er midden jaren '50 Kapteins met wat ik noem eitankjes. De eerste variant die ik lang geleden tegenkwam, had een enkele, dunne sierstrip in het midden over de tank. Deze variant ben ik alleen tegengekomen in combinatie met de geschilderde Kapteinlogo's. Ik had zelf het vermoeden dat dit de oudste variant was. Deze zie je op de eerste foto hieronder, op een S3 uit 1955 (oude foto).
Enkele jaren later stond mijn wereld al eens op zijn kop toen ik ineens een eitank met brede verchroomde sierstrip in het midden tegenkwam. Deze heb ik alleen in combinatie gezien met die mooie Kapteinlogo's met de gouden letter K met diepte, in plastic gegoten. Deze heb ik hieronder op de foto (voorste brommer, S4A uit 1956, oude foto) gezet.
Toen heb ik een hele tijd (25 jaar) gedacht dat deze twee varianten de enige twee waren. Tot een maand of twee geleden: Kaptein heeft nog een variant gemaakt! Deze is volgens mij heel zeldzaam, ik heb hem in al die jaren nog maar op één Kaptein gezien en wel op een hele vroege S2. Nu denk ik, dat deze variant eitank het alleroudst is en dat dit tankje maar heel eventjes heeft bestaan. Deze variant heeft twee(!) sierstrippen, of eigenlijk gewoon ribbels, één links en één rechts van het midden. Dit heb ik op onderstaande foto gezet.
En om nog even duidelijk te laten zien dat het echt om een Kaptein-tankje gaat, ook nog even een foto van de zijkant met het logo in beeld:
Wat toch weer leuk, he, dat er steeds weer verrassende dingen opduiken.
Als iemand nog iets weet te vertellen over dit model dan ben ik erg benieuwd. Waarom is deze bijvoorbeeld zo weinig (eenmalig?) toegepast? Hij is toch best leuk?
Groet,
Ruud
Eitank types
Eitank types
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 19 dec 2015, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Eitank types
Grappig die laatste tank kende ik ook nog niet.
Leuk om de motornummers van de S3 1955 met die ribbel tank motor te vergelijken.
Wellicht, dat je daar een bewijs vindt voor een werkelijk oudste versie.
groet mobydilz
Leuk om de motornummers van de S3 1955 met die ribbel tank motor te vergelijken.
Wellicht, dat je daar een bewijs vindt voor een werkelijk oudste versie.
groet mobydilz