S2

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

S2

Ongelezen bericht door ruudk » 19 dec 2015, 22:08

Hier nog even het model S2 uit 1955 verder in beeld gebracht. Deze is niet in museumstaat, maar wel helemaal compleet.
IMG_2301.JPG
Van dit model vind ik de motor aan transmissiezijde zo mooi uitkomen. Omdat er geen koppeling op zit, komt de dubbel gebogen trompetuitlaat hier extra tot uiting.
IMG_2296.JPG
Zelfs het gereedschapskistje bevatte nog inhoud. Naast geheel verweerde ventielslangetjes, kettingstukken etc. zat dit erin:
IMG_2297.JPG
Reservebougie, reservelampen in een leuk rond blikje, en een bougiesleutel.
Nader bestuderen van de bougiesleutel leidt tot de ontdekking van een Kapteinlogo:
IMG_2298.JPG
Qua vormgeving staat de S2 heel dicht aan de top in mijn persoonlijke ranglijstje.
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: S2

Ongelezen bericht door mobydilz » 19 dec 2015, 22:33

Het lijkt erop, dat dit je nieuwe eigendom is en dat lijkt me felicitatie waard!
Is hij ouder of jonger dan mijn ex S3?
groet md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 20 dec 2015, 16:10

Hallo MobyDilz,
Dank je wel. En het grappige is dat dit model al het langst op mijn verlanglijst stond.
Hij is wat ouder dan jouw ex S3, ik heb de frame- en motornummers van mijn oudste S-modellen even vergeleken:

-S1, bouwjaar 1954, motornr. begint met 123…, framenr. met 141… (dit model heeft geen eitank)

-S2, bouwjaar 1955, motornr. begint met 126…, framenr. met 141…

-S3, bouwjaar 1955, motornr. begint met 135…, framenr. met 154…

Mijn hypothese over het oudste model eitankje op de S2 is op basis van deze steekproef dus nog niet verworpen.

Groeten en alvast prettige feestdagen toegewenst,
Rudolf

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: S2

Ongelezen bericht door mobydilz » 20 dec 2015, 17:34

Mooi dat lijkt een helder verhaal.
Aan de vooravond van mijn kerstreis zwarte woud straatsburg wens ik je en natuurlijk
ook de anderen een vreed/tzame kerst en gelukkig nieuwjaar toe vanuit een
voorjaarsachtig Zaltbommel. groeten mobydilz

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jan 2016, 10:18

Hallo,
In de kerstvakantie ben ik lekker begonnen met deze S2.
Wat een viezigheid! Ondanks dat het eigenlijk niet mag vanwege de celluloselak, heb ik met een emmer warm water met was het frame schoongeborsteld.
Ik heb een halve centimeter modder/zandkoek onder het achterspatbord weggehaald; waarschijnlijk ging de vorige eigenaar regelmatig even naar het strand; de brommer komt ook uit Den Haag dus dat zou kunnen. Toch was de binnenkant van het spatbord nog puntgaaf en keurig in de verf.
Gisteravond onder begeleiding van een kop koffie en lekker soulmuziek op het kleine radiootje in de schuur het motorblok opgepoetst. Ik heb een hele doos wattenstaafjes gebruikt voor de koelribben (eerste ronde, tweede ronde volgt nog). In de vakantie had ik ook het uitlaatje ontkoold, de demper blank geschuurd en opnieuw in de grondverf/Kapteinlak en blank afgelakt. Voor de carburateur heb ik speciaal een klein compressortje gekocht voor het doorblazen. Van het motorblok wil ik jullie het eerste resultaat van het opknappen laten zien.
Ontstekingszijde.JPG
Transmissiezijde.JPG
Uitlaatzijde.JPG
Carburateur.JPG
Geverfde_demper.JPG
Wordt vervolgd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: S2

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jan 2016, 10:24

Mooie motor met de speciale uitlaat.
De ribben kunnen nog veel schoner. Stralen of in jouw geval door met sleutelvijltjes en staalwol te werken.
Ik haal vaak ook nog gietzand weg.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: S2

Ongelezen bericht door mobydilz » 10 jan 2016, 13:08

Fijn, zo ben je weer lekker van de straat en genieten wij achteroverleunend mee!
Mooi bochtje nog.
Langs het strand zal hij vermoedelijk niet gereden hebben, want dan was hij vast
allang weggerot geweest. Dat gaat echt snel!
groet md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jan 2016, 17:47

Misschien reed de vorige eigenaar wel naar het strand toe, MobyDilz, bijvoorbeeld over toegangswegen waar al stuifzand op ligt, want heb viel me echt op dat er veel zand onder het achterspatbord zat.
Dat kom ik hier in de provincie Groningen nooit tegen.
En ook het carter zat vol zand (alleen aan de buitenkant gelukkig).
Ja, het chromen bochtje is flink opgeknapt; ik heb het met een soort (zachte) schuurspons en kruipolie gedaan. Dit beviel me erg goed, want de schurende werking was echt nodig om de vastgebrande oliekoek en het roest weg te krijgen. Maar schuurpapier met zandkorrels zou krassen op het chroom achterlaten, een schuurspons doet dat minder, maar neemt wel de roest en oliekoek mee.

Klopt, Harrie, de koelribben (en andere delen) kunnen nog veel schoner. Dit was de eerste poetsronde nog maar ;), Echter, ik vond het al zo mooi dat ik niet kon wachten om foto's te plaatsen!
Bij de S4A heb ik de laatste ronde koelrib-poetsen met Belgom-Alu polish gedaan. Na ruim 2 jaar glimmen de ribben nog, dus ik denk dat ik ook deze koelribben hiermee ga af-poetsen.
Gietzand, ik wist niet eens dat dat ook werd gebruikt voor het gieten van koelribben! Ik ben helaas ook niet zo technisch onderlegd als jullie (Harrie, Franky en de andere "technici" hier).
Ik zou het heel interessant vinden als je nog iets meer over het gieten van de koelribben wilt schrijven (mag heel globaal en heel kort, hoor). Misschien ook onder een ander topic om niet teveel off-topic te geraken.
Groeten,
Ruud.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: S2

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 jan 2016, 20:40

Hallo Ruud, ik heb drie cilinders de laatste jaren laten glasparelen. Ik geloof ca E 10.- per stuk. Zien er als nieuw uit. Groet, Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 10 apr 2016, 20:53

Oeps, ik lees nu pas je advies over glasparelen, Joop. Nou ja, met wattenstaafjes kwam ik ook al een heel eind. Ik houd het glasparelen wel in mijn achterhoofd als mogelijkheid, bedankt.
Nog even een update: de S2 is weer in elkaar gezet en er zitten al heel wat uurtjes opknapwerk in.
S2 10 april 2016 ontstekingszijde.jpg
S2 10 april 2016 transmissiezijde.jpg
De fietspomp ligt in de schuur, die is zo verroest dat ik hem opnieuw in de lak ga zetten.
Groet,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: S2

Ongelezen bericht door Lolle » 10 apr 2016, 21:34

Ziet er weer netjes uit Ruud. 8-)
Zijn dit de bandjes die je in Zuidbroek hebt gekocht en eigenlijk niet mooi vond? Het witte kleurt wel mooi bij het wit van de tank. Ik vind ze goed staan.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 11 apr 2016, 20:46

Dank je, Lolle.
Klopt, ik was eerst heel negatief over deze banden, maar eenmaal diep in de velgen weggegleden vallen ze mij ook heel erg mee.
En dat dunne past ook wel bij dit model, dat nog dicht bij de "fietsen" AV3 en S1 ligt. S3 is al echt een stuk "lomper" en zwaarder, ik weet niet of deze dunne bandjes daar ook mooi op zouden staan.
Groet, Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2016, 20:49

Ik kan het niet laten, nog even een extra foto van de S2 in ouderwetse "sepia" kleuren.
Foto bij mij thuis genomen voor een bloeiend koolzaadveld.
S2_1955_klein bestandsformaat.jpeg
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: S2

Ongelezen bericht door Lolle » 16 mei 2016, 21:07

Prachtig plaatje Ruud.
Als we niet beter wisten zou je denken dat er even verderop een leuke jonge meid in het korenveld ligt te zonnen.
Helaas weten wij beter :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: S2

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 mei 2016, 21:48

Haha Baarda jij bent echt visueel ingesteld :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: S2

Ongelezen bericht door Harrie » 16 mei 2016, 22:19

Zijn testosterongehalte lijkt me ook prima in orde.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: S2

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 mei 2016, 00:19

Tja, het is lente.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: S2

Ongelezen bericht door Polle » 17 mei 2016, 06:39

Ik heb nog niet veel lente gezien of gevoeld dit jaar :roll: :roll: :roll: :roll:

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S2

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mei 2016, 21:45

Zo'n plaatje spreekt tot de verbeelding :D

Plaats reactie