het grote Poney verzamel topic

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 aug 2016, 18:40

Wat een schatje! (De Pony ;) )

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door MarcovdB » 24 aug 2016, 14:00

Nog een paar dagen en dan gaat hij uit elkaar!
Hij moet natuurlijk tiptop zijn voor de keuring. Niet qua nieuwheid maar wel, schoon, vers geolied, veilig en betrouwbaar.

Wat er in ieder geval moet gebeuren (keuringseis technisch):
nieuwe banden
achterlicht voorzien van glas en nieuw lampje
remmen check (voldoen aan minimale remweg?)
voorvering heeft klein beetje speling op balhoofd

en voor de looks:
spik en span schoon!
alles netjes geolied en ingevet

Biggest issue: de originele ontsteking heb ik maar deze was vervangen door een modernere. Hiervan past de moer niet (andere diameter) op de krukas. De oude is met een vulring erop gedraaid maar dat ziet er niet uit. De originele ontsteking heeft echter een andere setup (drie vliegwielnokjes) en daarvan ontbreekt de originele nok. Alleen die met twee gaatjes heb ik dus. Er zit op de originele ook een ander type contactpuntjes en ik weet niet of deze nog te verkrijgen zijn. Dat is een researchpunt.
Het liefst wil ik het origineel terug hebben dus maar dan met ge upgrade ontsteking. Zo blijft het typeplaatje op de borgmoer bij de brommer en is zichtbaar dat alles matcht!

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door brommerskieken » 24 aug 2016, 14:53

Goedemiddag nu heb hier wel van het soort nok die jij zoekt weet niet of er verschillende zijn deze komen van de gewone mobylette brommer

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door australman » 24 aug 2016, 16:17

Hoi,

Plaats anders wat detailfoto's.Ik heb hier nog een blokje van een B1V2 liggen,misschien zitten daar nog
dezelfde onderdelen aan.

Hans
Laatst gewijzigd door australman op 24 aug 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door brommerskieken » 24 aug 2016, 16:21

Hans weet niet maar ik zie een heel groot leeg velt met een klein berichtje kijk er even naar
Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door australman » 24 aug 2016, 16:31

Hoi Harold,er ging even iets mis.Is weer gerepareerd denk ik.

Hans

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door MarcovdB » 26 aug 2016, 15:23

Dank mannen voor alle aanbiedingen!

De nok bleek ik toch te hebben (blond) want die bleek op het reserveblokje te zitten. Aangezien ik niet zeker was van de grootte van dit blok (+ dat hij vast zat) Heb ik deze opengetrokken.
Nu kan ik mij niet voorstellen dat alleen de stalen bus HET verschil is tussen de 49 en de 63cc variant. Qua diameter klopt dat in ieder geval precies!

Anyweg: de zoektocht naar een 63cc variant blijft wel open staan maar heeft geen prio.

Alhier de nodige foto's incluus die van de originele ontsteking:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door Harrie » 26 aug 2016, 15:50

Lijkt allemaal stinkend veel op de AV3-ontsteking.
Gaat dus zeker lukken.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door MarcovdB » 26 aug 2016, 15:53

Zal idd niet veel anders zijn. Heeft de AV3 ook een kamzuiger? Zit net te zoeken hoe je deze moet afstellen maar mijn Frans is nogal beroerd....

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door ruudk » 26 aug 2016, 19:27

"Heeft de AV3 ook een kamzuiger?"
Jazeker!

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door MarcovdB » 27 aug 2016, 20:57

Vandaag de laatste testrit voordat hij uit elkaar gaat. Deze keer een duurtest van 40 km heen en weer naar Franky.
Wind mee. Ging als een speer tot km 7. Toen. Oh oh. Vergeten extra olie toe te voegen! Gelukkig net op tijd om een vastloper te voorkomen. Wat bleek: 2km achtereen gereden met 43kmh!!! Iets teveel voor het motortje als er niet genoeg smering is. De overige 13km dus rustig aan gereden en dat was niet minder lekker. Wat is dat ding heerlijk stabiel. Je kan rustig met je knieën sturen en relaxen. Geen gekraak, geknars of aanlopend gepiep. Ja. De primaire wil je best horen. Wellicht toch nog strakker zetten of het hoort gewoon zo.
Wageningen heuvelop wilde zelfs lukken hoewel ik Franky natuurlijk niet bij kon houden.
Na inspectie van de 99z was het tijd om Franky aan het werk te zetten op de Poney:
https://youtu.be/iwU708W6UWA

https://youtu.be/dZp0EKl5x4I

De weg naar huis ging 100% probleemloos. Wel tegenwind en dan haal je net de 30.
De oily rag finish heb ik getest en bevalt mij uitstekend. Nu dus cosmetisch helemaal doorvoeren en alle techniek voorzien van schoon en vers vet!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2016, 21:32

Het was me inderdaad een hele beleving! Wat is het spreekwoord ook alweer. Je komt hadden en voeten te kort? Nou, aan je voeten heb je niets want die doen niks. Maar je handen zijn zo druk :shock: Linkerhand is koppeling en rem. Rechterhand gas hendel (echt een hendel), versnellingspook en rem. Met name je rechterhand kan het niet bijbenen :lol: Probeer de bromfiets maar eens in de versnelling te krijgen en de motor niet uit te laten vallen of over de toeren te jagen. Je komt echt een hand te kort :lol:

Ik heb met verbazing naar de performance van dat ding gekeken. Ik bleef maar in de spiegel kijken toen we de steile helling opgingen maar de poney bleef maar volgen! Pas op het einde viel hij terug. Hij trok het niet meer in de 2de versnelling. Die Poney kan best hellingen rijden. Alleen je moet geen haast hebben :)

Heel erg leuk om dit een keer te zien. Je ziet op zoveel plekken oplossingen die later verbeterd zijn omdat het niet echt je dat was. Je ziet de ontwikkeling van de bromfiets techniek! Erg leuk :D

Bedankt dat ik er op mocht rijden ;) Het was een hele ervaring.
Ik had je niet eens op de 99z laten rijden. :( Dat is in de wijk ook niet zo'n succes. Sowieso maakt de 99z erg veel herrie (geen inlaat demper!!!). Ik moet de buurt te vriend houden :) Komt nog wel een keer ;)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door AGB » 28 aug 2016, 07:45

dat mag wel vaker zulke filmen mooi om te zien , hoop dat we de moby in woerden te zien krijgen :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: het grote Poney verzamel topic

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2016, 10:27

Bijzonder leuk project en vooral het verhaal er omheen. Als je iets per se iets wilt dan lukt het ook.
H.

Plaats reactie