Model S4

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Model S4

Ongelezen bericht door Harrie » 08 okt 2011, 19:57

Beste forumleden,
In de loop der tijd heb ik wel de meeste modellen van Kaptein ooit ergens zien staan of rijden.
Enkele zoals onlangs de verschenen S65TT zijn super zeldzaam en zie je nooit of bijna nooit.
Nog een recente vondst van forumlid PeterL op Marktplaats de S4. De eerste Kaptein met buisframe en variateur.
Kaptein Mobylette S3 of S4 (?) uit 1955.

De volgende tekst staat erbij:
Nog helemaal origineel en compleet. Alleen handvatten zijn versleten (nog geen passende gevonden) en plasticglas in koplamp boven snelheidsmeter is ondoorzichtig geworden. Nieuwe binnenbanden, benzinekraan en chokekabel gemonteerd. Kogellagers voor en achter zijn schoongemaakt. Zie verder de losse onderdelen, extra kabels etc. Is halverwege revisie. Originele koplamp en snelheidsmeter, maar ook een vrijwel gelijke nieuwe als extra optie erbij. Alle schermen aanwezig. Chroomwerk en lakwerk is in prima staat. Loopt nog niet, maar moet voor de echte brommerhobbyist geen probleem zijn hem weer op de weg te krijgen. Is nog zonder kenteken.
Verschillende originele handleidingen / onderhoudsboekjes apart te koop: zie mijn overige advertenties.
Peter Langemeijer mailde me het volgende:
"Heb je bromfiets bekeken en volgens mij is het geen S3 ,maar de veel zeldzamere S4. Deze heeft een enkelvoudige vario en ook alleen een startkoppeling. Hij is eind 1955 geintroduceerd en later vervangen door de S 41a met plaatframe.
De spanner van het motorblok is een soort schokdemper en de geleiding aan de onderkant is een harmonica. De bovenkant scharniert in de cilinderkop op 2 naaldlagers. Een zeer bijzondere bromfiets."
Bedankt Peter voor deze informatie!


Hij staat in de folder van 1956. Ik zal die folder een keer uploaden.
Misschien weet Peter wie deze gekocht heeft?

http://link.marktplaats.nl/490114872

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Model S4

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 okt 2011, 21:00

Ja, dat is een schoonheid. Ik heb er ernstig over gedacht, erop te bieden. MobyJan heeft geboden. Misschien heeft hij hem? Groet, Joost.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Model S4

Ongelezen bericht door ruudk » 16 apr 2012, 21:20

Ik heb wel een idee waar de S4A is gebleven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Model S4

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 apr 2012, 21:44

Hij staat nou bij jou Ruud ??

Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Model S4

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2012, 23:53

Geluksvogel!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Model S4

Ongelezen bericht door ruudk » 17 apr 2012, 20:07

Ja, hij is hierheen gereden! Ik kon de deur niet dichthouden. Om het verhaal nog sterker te maken, maar wel echt waar, ik heb vroeger, toen ik een jaar of zestien was, eventjes precies dezelfde gehad, voor ik meen 20 gulden, maar dan wel ééntje in slechte staat en incompleet, ik heb er toen nooit op kunnen rijden. Ik had dus ook nooit eerder met een variateur gereden. Ik herinner me wel het geknerp van de kogeltjes van de variateur bij het voortduwen van het rijwiel. Ook de telescoopveer en gescharnierde motorophanging herinner ik me nog aardig goed, ik heb dat toen al wel met bewondering bekeken, maar heb me toen nooit gerealiseerd dat ik een heel speciaal model had! Ik weet ook niet meer, wat er daarna mee is gebeurd. Ik heb de cilinder er nog wel van bewaard, die heb ik, na bijna twintig jaar, nog steeds! Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik alles bewaard!

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Model S4

Ongelezen bericht door mobydilz » 10 mar 2013, 16:52

Hallo determineerders,
Zit net weer te scharrelen op het forum en na het zien van een tip van Harrie
over franse folders loop ik misschien tegen een franse S4 aan.
Het gaat om een folder uit 1955, februari.
De bovenste brommer daarop is een luxe model met voorvering.
De motor is er een met kamzuiger en trompet-uitlaat zoals de S3 van Ruudk (mijn ex-brommer)
Er is sprake van 3 versnellingen, maar je ziet duidelijk een schermkap van een variateur.
Ik heb het gevoel, dat die S4 van Kaptein dus geen solistisch avontuur van de ouwe Willem was
en dat Motobécane hem daarin voor ging.
kijk ook maar eens op: http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/211

groet mobydilz

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Model S4

Ongelezen bericht door peterl » 11 mar 2013, 00:55

De Kaptein S4 is geen probeersel van Willem maar een franse ontwikkeling. Het was daar verboden om bromfietsen in de handel te brengen met versnellingen. Motobecane had daar het volgende opgevonden . Monteer een vario maar zorg dat de poulie in stappen verschuift en dit werd bereikt door een veerbelaste kogel in de poulie ,die over een hobbel gedrukt moest worden. zo ontstonden er 3 versnellingen , maar de motor moest scharnierbaar opgehangen worden en teruggedrukt worden.De ophanging was met naaldlagers in de cilinderkop en een telescoopveer onder de bracket. Voor de geleiding zorgde een harmonika contructie.De vario werd door Kaptein toegepast op de S4,S41 en transporter voor export naar Belgie.
Het plotselinge overschakelen gaf een spanningspiek van krachten in de V-snaar en deze was hier niet tegen bestand. Het veerbelaste kogeltje werd weggelaten en de constant vario was geboren.

Peterl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Model S4

Ongelezen bericht door Harrie » 11 mar 2013, 09:34

En op de S44 natuurlijk: mijn eerste bromfiets.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Model S4

Ongelezen bericht door ruudk » 11 mar 2013, 21:15

Nog een vraagje aan PeterL,
Weet je ook waarom de eerste variateur per se in stappen moest verschuiven?
Waarom mocht dit niet al in het begin in een continue manier gebeuren?
Of was dat geforceerd stapsgewijs verschuiven (met het geveerde kogeltje) enkel om versnellingen van een niet-automaat zo getrouw mogelijk na te bootsen?
Groeten,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Model S4

Ongelezen bericht door peterl » 12 mar 2013, 01:07

De franse wetgeving wilde geen versnellingsbromfietsen hebben , zo ook geen bromfietsen met een buddy. Om de acceleratie te verbeteren zat dat kogeltje en hobbel in het systeem . Het toerental (rotatiefrequentie) ging dan omhoog.
Laatst gewijzigd door peterl op 13 mar 2013, 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Model S4

Ongelezen bericht door ruudk » 12 mar 2013, 19:36

A-ha, bedankt.
Ook mijn variateur heeft drie versnellingen, maar hij werkt niet met het geveerde kogeltje.
Bij mijn Kaptein verschuiven de beide poeliehelften ongelijktijdig, dit zijn de twee schakelmomenten.
Het gebeurt dus stapsgewijs maar wel vloeiend. Is dit in jouw ogen dan een stapsgewijze of een continue variateur?

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Model S4

Ongelezen bericht door peterl » 11 jun 2013, 00:04

Een wel heel late reactie op de vario. Het is een continu vario, de beide helften verschuiven wel .

peterl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Model S4

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jun 2013, 19:45

Ja precies, het veersysteem met hobbeltjes, wat ik dus niet heb, zou het systeem veranderen in een echt stapsgewijs schakelsysteem.
Nu gaat het inderdaad vrij vloeiend, nagenoeg continu dus.
Ruudk

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Model S4

Ongelezen bericht door Harrie » 12 jun 2013, 00:35

Mijn S41a heeft dat systeem wel; je moet daarbij even het gas iets loslaten om te schakelen.
Ik heb die brommer nog niet gekentekend. Is eigenlijk jammer dat die niet op de weg komt.
Als ik volgend jaar tijd heb ga ik alles nalopen en eventueel verkopen of laten kentekenen.
Groet,
Harrie

Plaats reactie