Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 27 nov 2011, 17:04

Hallo,

Weet iemand welke kleuren er geleverd werden bij de AV3?
De mijne is groen-bruinig, maar weet niet zeker of ik deze kleur opnieuw wil laten spuiten.
Toch wil ik liefst een originele kleur erop houden.

Alvast bedankt!

Britt-Jan

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 nov 2011, 21:03

Franse of Nederlandse? De Franse waren er ook nog in creme-wit. Van de Nederlandse ken ik jouw kleur en zwart, meer niet. Anderen?

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 27 nov 2011, 21:15

Mijne is een Nederlandse, heeft iemand toevallig een idee welke ralkleur het dichtste bij dat bruin/groenige aanleunt?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 03 dec 2011, 12:07

Hoi,

Ik ken de Nederlandse AV3, de Kaptein Mobylette AV3 dus, alleen maar in de zwarte uitvoering. De groen/bruin/grijs-uitvoering ken ik niet van AV3, ik weet wel dat het model S1, wat uiterlijk erg veel lijkt op de AV3, wel in deze kleur bestaat. Heb je toevallig geen S1?

Groetjes,
Ruud

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 03 dec 2011, 14:19

Hey,

Op het plaatje van het motortje staat toch AV3.
Dit zijn 2 foto's ervan:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door victor_m21 » 03 dec 2011, 17:52

Wat een mooie brommer!!!!!

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 03 dec 2011, 18:31

victor_m21 schreef:Wat een mooie brommer!!!!!
Hij heeft toch wat renovatie werk nodig..
Hij zou sinds de jaren 60 op een zolder gestaan hebben tot een paar maanden terug..


Als dit toch een S1 zou zijn, hoe kan ik dit ontdekken?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 dec 2011, 23:01

Die achterband is geniaal :shock: 8-)

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 03 dec 2011, 23:06

MobyJet schreef:Die achterband is geniaal :shock: 8-)
Is de originele band nog. Goed verduurd!

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 dec 2011, 00:23

brittjan schreef:
MobyJet schreef:Die achterband is geniaal :shock: 8-)
Is de originele band nog. Goed verduurd!
Niets meer aan doen; lopend maken en rondrijden ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 04 dec 2011, 01:25

Hoi Brittjan,

Ik zie het, het is inderdaad een AV3, want een S1 heeft een andere carburateur (Carwi Mobylette 10mm) en andere gas/decompressiebediening op het stuur en nog wat kleine dingetjes. Waarschijnlijk uit 1951? Staat wel op het plaatje aan de ophangbeugel boven de cilinder. Waarschijnlijk is er alleen nog een ingeslagen '1' te lezen, de 195 was voorgedrukt maar die Nederlandse plaatjes van de AV3-blokjes zijn bijna altijd helemaal verweerd en onleesbaar geworden. De franse typeplaatjes daarentegen zijn altijd nog heel goed leesbaar. Zo'n verweerd plaatje duidt dus ook meteen op een Kapteinblok. Daar is, indien leesbaar, ook het type te vinden.

Staat er ook 'Kaptein' boven op de onderste (dikke) framebuis, vlak boven de motor? En zijn er nog (vaag) sierstrepen te zien? (Op spatborden, tankje, en framebuizen.) En wat staat er voor bijzonder embleem op de tank? En wat voor kleur heeft de knalpot? Diepzwart of ook bruin/grijs/groen zoals het frame? Het zou kunnen dat het frame is overgeverfd. De knalpot heeft meestal dezelfde kleur als het frame. Een diepzwarte knalpot kan een aanwijzing zijn voor een oorspronkelijk diepzwartkleurig frame. Vanaf de foto lijkt de knalpot dezelfde kleur als het frame te hebben. Of is dat stof?

Groetjes,
Ruud

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 04 dec 2011, 11:43

ruudk schreef:Hoi Brittjan,

Ik zie het, het is inderdaad een AV3, want een S1 heeft een andere carburateur (Carwi Mobylette 10mm) en andere gas/decompressiebediening op het stuur en nog wat kleine dingetjes. Waarschijnlijk uit 1951? Staat wel op het plaatje aan de ophangbeugel boven de cilinder. Waarschijnlijk is er alleen nog een ingeslagen '1' te lezen, de 195 was voorgedrukt maar die Nederlandse plaatjes van de AV3-blokjes zijn bijna altijd helemaal verweerd en onleesbaar geworden. De franse typeplaatjes daarentegen zijn altijd nog heel goed leesbaar. Zo'n verweerd plaatje duidt dus ook meteen op een Kapteinblok. Daar is, indien leesbaar, ook het type te vinden.

Staat er ook 'Kaptein' boven op de onderste (dikke) framebuis, vlak boven de motor? En zijn er nog (vaag) sierstrepen te zien? (Op spatborden, tankje, en framebuizen.) En wat staat er voor bijzonder embleem op de tank? En wat voor kleur heeft de knalpot? Diepzwart of ook bruin/grijs/groen zoals het frame? Het zou kunnen dat het frame is overgeverfd. De knalpot heeft meestal dezelfde kleur als het frame. Een diepzwarte knalpot kan een aanwijzing zijn voor een oorspronkelijk diepzwartkleurig frame. Vanaf de foto lijkt de knalpot dezelfde kleur als het frame te hebben. Of is dat stof?

Groetjes,
Ruud
Hey Ruud,

Het plaatje is nog goed te lezen, er staat inderdaad dat hij van 1951 is. Het motornummer eindigt ook op een K waardoor ik veronderstel dat het blokje gemaakt is door Kapitein.
Op dit plaatje staat ook dat het een AV3 is.

Voor de verdere details zal ik seffens eens de schuur in duiken en het frame eens te goei bekijken.
Het knalpotje heb ik al eens gepoetst, dit is grijs met bruin.. geen roest maar toch al goed verweerd. (Zal er een foto van maken)

De stickers op de tank zijn van VITAL SEYMUS dit was de winkel waar de brommer vroeger verkocht is. Dus ik twijfel of hij ooit oververfd is?
Bij het balhoofd is ook een sticker terug te vinden waar Kaptein op staat.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 04 dec 2011, 12:08

Hoi Brittjan,

Interessant. Het lijkt er inderdaad op dat het frame nog in de originele kleur is. Ik heb nooit geweten dat de Nederlandse AV3 ook in een andere kleur dan zwart bestond. Zo leer ik ook weer iets. Ik meen toch ooit ergens te hebben gelezen, in een oude handleiding van Kaptein meen ik, dat de AV3 alleen in zwart werd geleverd. Ik zal het nog eens opzoeken.

Ook de witte achterband en het bruine zadel verbazen me. Op de zwarte mobylettes zaten namelijk zwarte banden en zwart zadel. Zo te zien zit er voor een whitewall-band gemonteerd, dus zwart loopvlak en witte zijkanten. Als er verschillende banden om zitten is één van beide waarschijnlijk niet origineel, meestal de achterband omdat die het snelst slijt. Whitewall banden zaten van origine op de 'Mobylette-grijze' brommers (S-serie).

Is Vital Seymus een Nederlandse winkel? Of Belgisch of Frans? Zo'n wit bandje doet me namelijk, tezamen met deze framekleur, ook wat Frans aan. Toch, zo te zien, heeft de koplamp wel aan de stuurpen gezeten, want ik zie nog een doorvoertule met draadje aan de bovenste framebuis. Dat is dan weer Nederlands...

Bijzonder brommertje!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 04 dec 2011, 14:40

Wat staat er op het belastingplaatje aan de linkse kant van de wielas?
Harrie

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 04 dec 2011, 15:31

Op het belastingsplaatje staat:

Antwerpen
017498
1956
Kan jij nog meer informatie uit dat nr halen?

Net nog eens gekeken, en er zijn inderdaad nog witte sierlijntjes te zien op de lak.
Op het stuur staat Kaptein.

Vital Seymus was een winkel in het Antwerpse.
De witte achterband, ik denk niet dat die oorspronkelijk wit was, maar eerder zo geworden is door het verduren. De voorband ziet er op sommige plekken ook zo uit. De handvatjes hebben dezelfde symptomen. Maar deze waren ook van het zelfde merk dacht ik?

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 14 dec 2011, 21:47

Stond deze laatst niet tekoop in Belgie'', er staat mij iets van bij.
Bij de advertentie stond toen ook al het bouwjaar 1951, maargoed het kan ook een andere geweest zijn ( ik herken dit type uit die advertentie / soort gelijke foto )

Groetjes Carl

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 15 dec 2011, 18:26

Moto - Le Poney schreef:Stond deze laatst niet tekoop in Belgie'', er staat mij iets van bij.
Bij de advertentie stond toen ook al het bouwjaar 1951, maargoed het kan ook een andere geweest zijn ( ik herken dit type uit die advertentie / soort gelijke foto )

Groetjes Carl
Stond inderdaad in België te koop!
Ikzelf ben ook van België zodus :)

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 26 dec 2011, 11:59

Dan heb ik het toch goed gezien, zelf kom ik ook weleens in Belgie'' zeker daar op beurzen, jammer genoeg kan ik vandaag niet, maargoed er komen :3D: :3D: nog meer beurzen waar ik wel heen zal gaan.

Groetjes carl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 02 jan 2012, 23:12

Brittjan,

Nog even terugkomend op je vraag: het enige wat ik weet, is dat de (Nederlandse) Kaptein AV3 in zwart (glans) werd geleverd. Ik heb dat op een poster uit rond 1951 staan. Het zou natuurlijk kunnen, dat jouw Mobylette net een paar maanden nieuwer is dan de poster en dat er toen (onder meer?) jouw kleur is bijgekomen, maar dat lijkt me sterk. Ik heb in totaal een stuk of vier Kaptein AV3-tjes gehad van 1951 en jonger, die waren allemaal gitzwart. Ik vermoed eerder dat het iets te maken heeft, met het feit dat dit een belgische Mobylette is. (Alhoewel, de Belgische Kapteins kwamen toch ook gewoon uit Arnhem? Of werden de Kapteins die voor België waren bestemd in andere kleuren geleverd?) Jouw groen/bruine kleur lijkt me namelijk wel origineel, mede gezien de knalpot en het bruine zadel (ipv zwart zadel normaal bij zwart frame). Maar ik kan dus slechts gissen, ik weet het niet exact, helaas...

Groet,
Ruud

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door brittjan » 15 jan 2012, 13:46

ruudk schreef:Brittjan,

Nog even terugkomend op je vraag: het enige wat ik weet, is dat de (Nederlandse) Kaptein AV3 in zwart (glans) werd geleverd. Ik heb dat op een poster uit rond 1951 staan. Het zou natuurlijk kunnen, dat jouw Mobylette net een paar maanden nieuwer is dan de poster en dat er toen (onder meer?) jouw kleur is bijgekomen, maar dat lijkt me sterk. Ik heb in totaal een stuk of vier Kaptein AV3-tjes gehad van 1951 en jonger, die waren allemaal gitzwart. Ik vermoed eerder dat het iets te maken heeft, met het feit dat dit een belgische Mobylette is. (Alhoewel, de Belgische Kapteins kwamen toch ook gewoon uit Arnhem? Of werden de Kapteins die voor België waren bestemd in andere kleuren geleverd?) Jouw groen/bruine kleur lijkt me namelijk wel origineel, mede gezien de knalpot en het bruine zadel (ipv zwart zadel normaal bij zwart frame). Maar ik kan dus slechts gissen, ik weet het niet exact, helaas...

Groet,
Ruud
Oke dank je!
Ik ben nu zelf aan het twijfelen welke kleur hij zal worden na de restauratie, zwart of de originele kleur?
Zwart gaat iets goedkoper uitkomen voor mij omdat ik een aantal onderdelen van mijn auto ook zwart wou laten coaten..
Het nadeel is dan weer dat het niet de originele kleur meer is :(

Nog eens goed over nadenken dus!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Originele kleuren Kaptein Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Polle » 15 jan 2012, 20:43

Ik heb in België al verschillende mobylette kapiteins gezien met de vuilgroene kleur.
Heb er zelf ooit ook zo een gehad op beurzen hier kom je ze ook tegen in de kleur.
Ik denk dat het een originele kaptein kleur is.

Gr Polle

Plaats reactie