Hoe zit het met Motoconfort?

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 06 aug 2023, 09:38

Gisteren met het ophalen van wat Moby onderdelen gezwicht voor een AU43. Die noemt zichzelf een Mobylette Motoconfort.
Nu dacht ik dat de Motobecane de Franse equivalent was van de Kaptein. Wat is dan de Motoconfort? Klinkt namelijk minstens net zo Frans als Motobecane.. of is dit gewoon n modellenlijn met een eigen "subnaam"?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door Lolle » 06 aug 2023, 09:44

FrankvdJ schreef:
06 aug 2023, 09:38
Gisteren met het ophalen van wat Moby onderdelen gezwicht voor een AU43. Die noemt zichzelf een Mobylette Motoconfort.
Nu dacht ik dat de Motobecane de Franse equivalent was van de Kaptein. Wat is dan de Motoconfort? Klinkt namelijk minstens net zo Frans als Motobecane.. of is dit gewoon n modellenlijn met een eigen "subnaam"?
Alles hetzelfde maar andere fabriek

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 06 aug 2023, 09:48

Ok.. maar wel onder de overkoepelende paraplu van Mobylette?
En qua onderdelen grotendeels uitwisselbaar?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door Lolle » 06 aug 2023, 09:51

Volgens mij zelf onder de paraplu van motobecane Volledig uitwisselbaar.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door wimv8 » 06 aug 2023, 09:59

Motoconfort zag je wel vaker in Engeland volgens mij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Motob%C3%A9cane :

Motobécane is een historisch Frans merk van fietsen, motorfietsen en bromfietsen, waaronder de bekende Mobylette en de Solex. De naam betekent motorfiets. Sedert 1984 gebruikt het de merknaam MBK. Tot 1982 was Motobécane een van de grootste tweewielerfabrikanten ter wereld.

Usines Motoconfort, later Usines Motobécane en Motobécane S.A., Pantin, Seine (1922-1982). Frans merk dat werd opgericht door Abel Bardin en Charles Benoît. Na enkele jaren lichte tweetakten te hebben gemaakt bouwde men zwaardere machines die Confort en even later Motoconfort werden genoemd. Motobécane maakte vanaf 1922 98- tot 344cc-tweetakt- en 346- en 498cc-viertaktmodellen. Deze laatste hadden Blackburne-motoren, in andere modellen werden Zürcher-blokken gebruikt.

Begin jaren dertig kwamen er zwaardere modellen van 498 en 746 cc met viercilinder viertaktmotoren, onder andere van JAP. Na 1945 concentreerde Motobécane zich op lichte tweetakten, onder andere de Mobylette-bromfiets, die in 1949 werd gepresenteerd. Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette. De frames, wielen, motorblokken en overige onderdelen werden in Frankrijk geproduceerd. De banden werden speciaal voor de Nederlandse markt geleverd door Vredestein als Type M bromfietsbanden. In deze periode (1965-1973) werd de Kaptein Mobylette door de firma Unikap NV uit Den Hulst geleverd. In Nederland is de Mobylette daarna nog tot medio 1979 verkocht onder de eigen merknaam Motobécane via het toenmalige Mobylette-dealernetwerk. De laatste Mobylette-bromfietsen met als modelaanduiding 51 Super, AV88 en AV92 werden in november 2002 geproduceerd, waarna de productie in de MBK-fabriek te Saint-Quentin werd beëindigd.

In 1974 kwam er samenwerking met de De Tomaso-groep (Moto Guzzi-Benelli). In 1977 werd er een 350 cc-model onder de merknaam Motoconfort gebouwd. In 1982 ging het bedrijf failliet, werd in 1983 overgenomen door de Yamaha-groep, die de naam in 1984 veranderde in MBK, een fonetische weergave van de merknaam. Het merk Motoconfort heeft lang als zusterbedrijf van Motobécane bestaan. De modellen waren gelijk, maar in de typeletters zat vaak een letter verschil.(edit: Wim: AV of AU) Verder bestaat er een Motobecane USA, een fietsmerk dat behalve de merknaam geen verband heeft met het oorspronkelijke Franse bedrijf.


Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 06 aug 2023, 10:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door Lolle » 06 aug 2023, 10:02

wimv8 schreef:
06 aug 2023, 09:59
Motoconfort is voor Engeland e.d.


Gr. Wim.
Voor Engeland is Releigh net als kaptein in Nederland.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 06 aug 2023, 10:19

Ok Wim & Lolle,
Dank alvast voor deze info..
Mooi om zo iets terug te lezen van de historie.
En dan te bedenken dat ik dacht dat het iets van deze tijd was dat achter al die automerken zoveel samenwerkingsverbanden zitten.
Dat gebeurde dus in de vroege jaren van de vorige eeuw al!!😀👌

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door australman » 06 aug 2023, 10:44

Motobecane stond voor sobere,maar zeer betrouwbare en betaalbare 175 cc motorfietsen.
De eigenaren Bardin en Benôit wilden ook in het wat luxere segment gaan opereren en kwamen daarom met het merk Motoconfort.
Dit was een 100% dochterbedrijf.Alle sindsdien gemaakte modellen zijn onder beide merknamen uitgebracht.
Voor folders waren er motoren die aan de ene kant de Motoconfort transfers hadden en aan de andere kant die van Motobecane.

Hans

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 06 aug 2023, 20:38

Grappig🤣
Wel doordacht.. kon je 1 product voor beide merken folders benutten alleen ben je dan toch ook n beetje he eigen concurent🤔🧐🤷

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 aug 2023, 00:18

Veel redenen voor twee merken. Hier nog één. Er was in Frankrijk een wettelijke restrictie voor het aantal dealers van één merk. Met het groeiende succes van de Mobylette, wilde elke fietsenmaker wel dealer worden en was de grens snel bereikt. De oplossing was het creeëren van een nieuw merk, met dezelfde modellen met een iets andere naam. AV X, of AU X (of D X en C X). Onderdelen allemaal één op één uitwisselbaar. En dus ook onderdelenboeken voor beide merken! Bijvoorbeeld: http://lach6398.odns.fr/assets/av85_65_88_68_001.jpg .

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 07 aug 2023, 08:50

Kijk dat wist ik dus al helemaal niet..
En dat is wel n hele leuk weetje..

Zo zie je dat we soms op n simpele manier onzinnige wet- en regelgeving weten te omzeilen..

Maar ook fijn te weten dat het materiaal grotendeels uitwisselbaar is.
Ik ga hier nog wat leuke (vind ik dan) detail fotos plaatsen van kleine verschillen die ik intussen ben tegen gekomen..

Leuk detail is dat in het zadel-/gereedschapstasje nog n keuke verrassing zat.. er zat namelijk nnoude reserve bougie in én een verzekeringsbewijs van een van de eigenaren uit 1982. :P :lol:
En ik heb het plan gevat te kijken of ik deze persoon kan traceren. Wordt wel een uitdaging want dat is n Fransman
Mr Thevenon Gabriel
Inclusief toenmalig adres.. dus wie weet😀🤷

Om een en ander een beetje uit elkaar te houden even een Project topic aangemaakt voor Moby4
Dus foto's en verslag komen op het topic hieronder.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... =23&t=6722

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 aug 2023, 10:03

De merknaam Motoconfort is momenteel eigendom van Motobécane Club de France.

In de samenvatting van de historie (overgenomen uit Wikipedia) zitten diverse fouten. Het probleem is dat men allerlei zaken klakkeloos overneemt en verder niet toetst a.h.v. bestaande modellen, originele publicatie en handleidingen.
Ik zal slechts één voorbeeld noemen:
Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette.

Al deze brommers kwamen direct uit Frankrijk. Er gingen wel wekelijks vrachtwagens met onderdelen (jasbeschermers, achterlichten, zadels e.d.) vanuit Arnhem naar Frankrijk toe. De AV42 was voor Kaptein de grootste topper, wat verkoopcijfers betreft.
De SP98 is nooit in Nederland verkocht; laat staan dat deze brommer geassembleerd is door Kaptein.
Er staat veel onzin op allerlei sites en je moet niet alles geloven wat geschreven of gedrukt staat.
Geloof me!
Groet,
Henk ;)
Laatst gewijzigd door PantinNL op 08 aug 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 aug 2023, 15:26

Was de opzet van Motoconfort naast Motobécane ook niet puur economisch?
Mij staat iets bij van het oprichten van een extra bedrijf dat in geval van financiele nood opgeofferd kon worden als sterfhuis BV.
Dan zou Motobécane in geval van een economisch debakel nog voort kunnen blijven bestaan.

Novi was hun dochterondernemeing op electrisch gebied.

MWU was hun restauratieafdeling die vooraf ging aan de huidige restauratie-wildgroei

gr jed

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Hoe zit het met Motoconfort?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 07 aug 2023, 15:45

Mooi om te zien hoe er vanuit verschillende hoeken stukjes informatie bij elkaar komen :D :thumbup:
En ook met Henk eens..
Niet alles wat geschreven wordt is altijd juist.
Maar de informatie die loskomt is altijd waardevol..
Ofwel omdat je het kunt bevestigen dan wel doordat je het kunt aantonen dat het onjuist is en dus uit de informatie stroom kunt filteren👌😀

Plaats reactie