MobySport vs. Speciale

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door ruudk » 05 mar 2024, 21:37

Hallo,
Uit nieuwsgierigheid en onwetendheid even een beginnersvraag op het gebied van de zware klasse: wat is eigenlijk het verschil tussen een MobySport en een Speciale? De laatste heeft volgens mij type aanduiding SP98 en is in het bezit van HvK. Is de MobySport een iets lichtere variant van de Speciale?
Groet,
Rudolf

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door Pollege » 05 mar 2024, 21:48

Hallo Rudolf

Grootste verschil zijn de wielen
19' Nl
17' FR
En natuurlijk de emblemen kaptein mobysport en speciale.
Ik had de mobiesport een 10mm carburator en de sp98 een 14mm.
De mobysport heeft een gelakt voorspatbord en de sp98 chroom.
Ik heb bijde brommers in mijn bezit in zeer mooi ongetestorreerde staat.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door Lolle » 05 mar 2024, 23:17

De speciale van Kaptein is de zware brommer met de schuine tank waar ik graag op rij en zeer zeldzaam is. Kaptein heeft er 300 van gemaakt. Buiten die van mij heb ik 2 andere op foto's gezien in slechte staat.
Volgens mij heeft Henk de MobySport, die heeft een dubbele variateur.
bij de Fransen heb je dan nog de SP50 en de SPR. Ook het Spaanse Gak heeft deze 2 uitvoeringen waarbij de SPR volgens mij iets sportiever is. Laag stuur, open kettingkast en misschien nog was kleine dingetjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 mar 2024, 00:18

Hallo Lolle,
De Kaptein MobySport zie je in Nederland en België vaker dan de Spéciale S50B.
Ik bezit beiden niet, maar wel de Franse variant Motobécane SP98.
Een vriend van me heeft de D98 (vélomoteur versie) met meer pit.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 mar 2024, 01:02

ruudk schreef:
05 mar 2024, 21:37
Hallo,
Uit nieuwsgierigheid en onwetendheid even een beginnersvraag op het gebied van de zware klasse: wat is eigenlijk het verschil tussen een MobySport en een Speciale? De laatste heeft volgens mij type aanduiding SP98 en is in het bezit van HvK. Is de MobySport een iets lichtere variant van de Speciale?
Groet,
Rudolf
Even terug naar de originele vraag van Ruud:

De Kaptein Spéciale S50B is een Kaptein product met grote schuine afneembare tank, grote snaarschijf en een enkele variateur (zoals afgebeeld door Lolle).
De Franse Motobécane SP98 heeft een speciale transmissie met twee variabele poelies, 14mm carburateur, geforceerde luchtkoeling en een kickstartvoorziening. Zie afbeelding hieronder.
De Nederlandse MobySport S65B lijkt veel op de Franse SP98, maar oogt wat kaler: kleine carburateur, andere velgen, emblemen, bel, voorspatbord en bagagerek.

Overigens is mijn SP98 een versie 3 *1), die op details aangepast is: goudkleurige emblemen, breed en hoger motorstuur, eleganter bagagerek, kentekenplaathouder (met achterlicht -, remlicht en kentekenplaatverlichting) , extra brede banden, hydraulisch gedempte achterdempers en mooie spiegels.

*1) Versie 3 is nog een bedenksel van Dick Kievits, die SP98 Versie 1 en versie 2 combineerde en er nog wat verbeteringen aanbracht.
Hoewel Dick streefde naar motorfietsachtige-uitstraling bleven de 50cc en de cranks met gehandhaafd. In extreme situaties zou een extra trapje op de pedalen net dat beetje extra vermogen kunnen opleveren; bovendien is het bij lange afstanden ook wel eens lekker om mee te trappen en wat te bewegen. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om die trappers te slopen. Het is ten slotte een bromfiets en geen motorfiets. Erg bijzonder wat je met een onnozele 50cc kunt doen en hoever je ermee kunt komen.

Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door ruudk » 06 mar 2024, 21:16

Dat is best duidelijk, Henk, Polle en Lolle.
In eerste instantie, van een afstandje, lijken de S65B en de SP98 wel wat op elkaar. Maar SP98 is dus Motobecane, en geen Kaptein.
Dank jullie wel, mijne heren!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 mar 2024, 22:31

Over smaken en voorkeuren valt niet te twisten. Het mooie is dat je bij Kaptein en zeker Motobécane een ruime keuze hebt uit diverse oldtimer concepten. Ik ken mensen die zweren bij FOM of EEG en anderen vinden dat weer niks. Het is maar net wat je ermee wilt doen.
Elk voertuig heeft zowel voor- als nadelen. Wil je wat langere toertochten maken dan is een stevige brommer met grote tank en dikke banden wel aan te bevelen, want in de wegen zitten weleens vervelende gaten of scherpe overgangen.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door ruudk » 18 mar 2024, 20:50

Het was ook zeker geen afkeuring, Henk, het was puur een constatering van mij dat de Speciale een Motobecane was, en geen Kaptein. Ik wist het gewoon nog niet, vandaar.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 mar 2024, 00:20

ruudk schreef:
18 mar 2024, 20:50
Het was ook zeker geen afkeuring, Henk, het was puur een constatering van mij dat de Speciale een Motobecane was, en geen Kaptein. Ik wist het gewoon nog niet, vandaar.
Groet,
Rudolf
Hallo Ruud,
Ik heb geen enkele afkeuring ervaren, maar voor mij was het gewoon gezellig kletsen over brommers.
De geschiedenis van modellen is soms complex en dat geldt ook voor de samenwerking tussen Kaptein en Motobécane.
Dat roept vragen op en leidt soms tot vragen en misverstanden. Erg? Nee, want informatie uitwisselen over die merken is onze hobby.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door ruudk » 21 mar 2024, 21:46

Ah, een verkeerde interpretatie van mijn kant dus. Het blijft toch af en toe behelpen, communiceren zonder (non-)verbale middelen.
Groeten Rudolf

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 mar 2024, 22:52

Klopt helemaal Ruud!
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3223
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: MobySport vs. Speciale

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 apr 2024, 10:14

Op de Motobécane site vond ik nog een leuk overzicht van de motortjes van Franse SP-mobylettes.
Ik zit regelmatig op die website en er wordt daar veel geplaatst.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie