Koppeling op AV3

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Koppeling op AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 11 feb 2012, 21:52

Op de eerste mobylette type AV3 zat geen koppeling.
Pas in 1952/53 kwam de AV31 met koppeling. Ondertussen werd wel e.e.a. geleverd.
Een van die oplossingen vond ik bij Daniel Rebour tekeningen van een eerste type centrifugaal koppeling.
Het betreft afbeelding 4.
Afbeelding


Daniel Rebour was een geweldige tekenaar en fietsliefhebber. Zijn tekeningen kom je ook bij Huret kilometertellers tegen.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppeling op AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 11 feb 2012, 23:45

Tjonge, een koppeling in de grote snaarschijf! Zorgen die twee rolletjes (galets) voor de koppeling? Het lijkt of ze door een soort omliggende veer naar binnen worden geklemd. Bij hard genoeg (6km/u) rijden vliegen die rolletjes ongetwijfeld naar buiten, maar dan... Koppelt het dan ineens helemaal? Zal de motor dan een stationairschroefje hebben zodat het toerental van de grote snaarschijf en de omloopsnelheid van het kleine inwendige schijfje met rollen bij 6km/u nagenoeg overeenkomen? Of zit er ook nog een soort slipmogelijkheid in deze koppeling verwerkt.... En zit dat binnenste schijfje (met veer en rollen) in (vaste) verbinding met het tandwiel? Wat weer een puzzels. Is dit echt toegepast? Het ziet er zo 'simpel' uit (dat bedoel ik overigens positief, hoor, ik houd van simpel), maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt.

Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling op AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 12 feb 2012, 00:08

Beste Ruud,
De twee rollen worden in de uitsparingen van de kamer gedrukt en via de riemen meegenomen.
Of het goed werkt weet ik niet, want ik heb het nooit ergens aangetroffen. Het idee is op zich wel leuk.
Groet Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppeling op AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 12 feb 2012, 11:40

Hallo Harrie,

De uitsparingen zijn niet zichtbaar in de tekening, volgens mij. Ik verwachtte die uitsparingen te vinden aan de binnenkant van de ronde rand op de grote snaarschijf, maar die lijkt gewoon glad te zijn. Ik zie nu wel dat in tekening 4 en 5 de grote snaarschijf waarschijnlijk twee keer van dezelfde kant is getekend, beide van de 'tandwielkant', binnenkant. In dat geval zal het tandwiel dus direct op het kleine schijfje-met-rolletjes zitten, in tekening 4 zit het tandwiel dus op de achterkant van dat schijfje, net niet zichtbaar.

Alle motorkracht komt in elk geval te staan op het riempje/veertje. Lijkt mij kwetsbaar. Maar inderdaad leuk bedacht, als het werkt (en dat zal het wel gedaan hebben).

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppeling op AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 12 feb 2012, 13:35

Beste Ruud,
Wat ik als uitsparingen aanzag, was bedoeld als schaduw door de tekenaar.
Op de kopse kant waren inderdaad geen inkepingen te zien. Voor een betere koppeling was dat misschien wel een optie.
Het basisidee is hetzelfde als de latere Dimoby-koppeling.
Groet,
Harrie

Plaats reactie