[handleiding] vervangen stofhoezen
[handleiding] vervangen stofhoezen
Bij mijn mobylette waren de stofhoezen aan de voorvork versleten, ze waren volledig gescheurd, en waren eigenlijk aan vervanging toe. Via Polle op dit forum bestelde ik nieuwe stofhoezen, maar aangezien dit mijn eerste ervaring was met het sleutelen aan de mobylette had ik enkele aanwijzingen nodig. Blijkbaar is het meer dan enkel het wiel uithalen en de stofhoezen plaatsen.
Hierbij het verslag hoe je dit zelf kan doen.
Duur: 30min
Aan de bovenkant van de voorvork kan je 2 moeren zien.
Klop deze moeren voorzichtig los met de platte kant van een schroevendraaier.
Wanneer je de twee bovenste moeren losgemaakt hebt, dan kan je de twee bovenste eindes van de veerpoot zien zitten.
Nu moet je de onderkant van de veerpoot verwijderen. Dit was voor mij een moeilijke job, aangezien je bijna geen grip hebt op die dingen. Even inspuiten met WD40.
Vervolgens kan je met een goede waterpomptang de onderkanten losmaken.
Als ook de onderkant van de veerpoten los zijn kan je de veerpoot wat uitschuiven.
Vervolgens haal je het wiel eruit, dit zorgt ervoor dat je straks iets gemakkelijker kan werken, hiervoor dien je wel de remkabel los te maken, anders blijft het wiel vasthangen aan de remkabel, en kan je de veerpoot niet volledig losmaken. Bekijk goed welke weg de remkabel aflegt langs je voorvork.
Schuif de veerpoot uit, en plaats de stofhoezen in de juiste richting op de onderste dop van de veerpoot. Na plaatsing heb ik er ook nog wat vet op gedaan, alvorens de veerpoot terug in de voorvork te schuiven.
Het is een beetje moeilijk om de beide veren netjes in de voorvork te krijgen, dus het is wat duwen en bewegen, maar uiteindelijk lukt het. Wanneer de veer volledig in de voorvork geduwd zijn...
Zet je snel de veer bovenaan "even" vast, zo kan je ondertussen het wiel monteren.
Zet nu het wiel goed vast. Vergeet de remkabel niet opnieuw aan te sluiten! Bij mij moest de remkabel doorheen een gaatje aan de binnenkant van de voorvork, om dan het eindstukje te kunnen opschroeven.
Zet de moertjes bovenaan nog even goed vast, zorg ervoor dat ze gelijk komen met het uiteinde van de moer.
Controleer nog eens of alle moeren en bouten goed vast zitten, en als je geen onderdelen meer over hebt, dan is alles klaar!
Hopelijk is hiermee iemand geholpen!
Hierbij het verslag hoe je dit zelf kan doen.
Duur: 30min
Aan de bovenkant van de voorvork kan je 2 moeren zien.
Klop deze moeren voorzichtig los met de platte kant van een schroevendraaier.
Wanneer je de twee bovenste moeren losgemaakt hebt, dan kan je de twee bovenste eindes van de veerpoot zien zitten.
Nu moet je de onderkant van de veerpoot verwijderen. Dit was voor mij een moeilijke job, aangezien je bijna geen grip hebt op die dingen. Even inspuiten met WD40.
Vervolgens kan je met een goede waterpomptang de onderkanten losmaken.
Als ook de onderkant van de veerpoten los zijn kan je de veerpoot wat uitschuiven.
Vervolgens haal je het wiel eruit, dit zorgt ervoor dat je straks iets gemakkelijker kan werken, hiervoor dien je wel de remkabel los te maken, anders blijft het wiel vasthangen aan de remkabel, en kan je de veerpoot niet volledig losmaken. Bekijk goed welke weg de remkabel aflegt langs je voorvork.
Schuif de veerpoot uit, en plaats de stofhoezen in de juiste richting op de onderste dop van de veerpoot. Na plaatsing heb ik er ook nog wat vet op gedaan, alvorens de veerpoot terug in de voorvork te schuiven.
Het is een beetje moeilijk om de beide veren netjes in de voorvork te krijgen, dus het is wat duwen en bewegen, maar uiteindelijk lukt het. Wanneer de veer volledig in de voorvork geduwd zijn...
Zet je snel de veer bovenaan "even" vast, zo kan je ondertussen het wiel monteren.
Zet nu het wiel goed vast. Vergeet de remkabel niet opnieuw aan te sluiten! Bij mij moest de remkabel doorheen een gaatje aan de binnenkant van de voorvork, om dan het eindstukje te kunnen opschroeven.
Zet de moertjes bovenaan nog even goed vast, zorg ervoor dat ze gelijk komen met het uiteinde van de moer.
Controleer nog eens of alle moeren en bouten goed vast zitten, en als je geen onderdelen meer over hebt, dan is alles klaar!
Hopelijk is hiermee iemand geholpen!
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
Volgens mij is het makkelijker om het wiel, spatbord met stabilisator te demonteren.
Dan de de veerpoot er linksom uit te draaien.
De veer komt mee of niet maar dat is geen probleem.
Je mooie chromen moeren op je kroonplaat beschadigen dan ook niet.
Dan de de veerpoot er linksom uit te draaien.
De veer komt mee of niet maar dat is geen probleem.
Je mooie chromen moeren op je kroonplaat beschadigen dan ook niet.
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
Dit oogt toch mooier dan die versleten rubbers.
Gr Polle
Gr Polle
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
Ik onderschrijf de methode van Donnie. Ik heb ook de stofhoezen via Polle vernieuwd en het reslutaat vind ik zelf eigenlijk wel kicken . Het was een fluitje van een cent om de boel los en weer vast te maken.
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
Hij ziet er inderdaad veel netter uit!
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
Ik heb dat 8 jaar terug ook op de manier van Donnie gedaan
Maar mooi dat het gelukt is!
Maar mooi dat het gelukt is!
Re: [handleiding] vervangen stofhoezen
let's try and see if it works!
maar eerst moet ik ze nog bestellen
maar eerst moet ik ze nog bestellen