Handleiding montage externe ontsteking.

Plaats hier de handboeken per model
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jan 2011, 01:36

Beste forumleden,
Hierbij een handleiding die ik zelf ooit geschreven heb over ontsteking.
Het betrouwbare alternatief vanaf 1968 standaard toegepast bij Motobécane wordt hierin beschreven.
Mooier nog je kunt het zelf maken.
De laatste opmerkingen zijn erin verwerkt met dank aan forumlid Franky.
Ik heb gekozen voor PDF-formaat, omdat iedereen daarover in principe daarover kan beschikken. Acrobat-reader is gratis te downloaden.
Groet,
Harrie



Link is vervallen en vervangen door:
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 2015_1.pdf
Laatst gewijzigd door Harrie op 29 dec 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 jan 2011, 17:27

Beste Henk,

Een wel heel interessant en compleet verhaal. Vakwerk ook qua uitvoeing etc.

Vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 17 jan 2011, 21:19

Beste Harry,

Het ziet er weer netjes uit. Maar ik vrees dat ik het er nog steeds niet helemaal mee eens ben (het is toch wat hè).
Bij puntje 4 (Kan het ook aan de condensator liggen?) krijg ik nog steeds het idee dat jij denkt dat de hoge spanning in het laagspanningscircuit ontstaat vanwege de condensator. Dit klopt in mijn ogen nog steeds niet. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de hoge spanning in het laagspanningscircuit ontstaat vanwege een effect genaamd high voltage kickback. Een bijproduct van het sturen van pulsen in een trafo (de bobine).

Eigenlijk zouden we eens een topic moeten beginnen over de echte werking van de ontsteking. Want er zijn ook nog steeds delen die ik niet perfect begrijp. Die HV-kickback treed namelijk op bij het begin puls (dat vermoed ik tenminste). Ik had het juist bij het eindigen van de puls verwacht. Of is het bij begin en eind?
Anwyay,
Er is nog een hoop te leren.
Had ik misschien toch elektrotechniek moeten studeren :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 17 jan 2011, 22:17

Beste Franky,

Ik heb die wijsheid ook overgenomen vanuit een cursus Bromfietstechniek van lang geleden.
Soms lees je ook dat de condensator er slechts zit om het inbranden van de punten te voorkomen.
Feit is evenwel dat de condensator mede verantwoordelijk is voor die hoge spanningspuls. Laat je hem weg, dan werkt het niet.

Dit systeem dat momenteel bij de meeste FOM's wordt ingebouwd werkt prima. Ik ken mensen die ook hun andere FOM's ombouwen.
En uiteindelijk gaat het daarom: het moet wel werken en betrouwbaar zijn. Geen oude bobines, oude condensatoren, oude punten en kromme grondplaten.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 18 jan 2011, 12:06

Beste Harry,

Dat is wel slecht, dat je op een cursus bromfietstechniek verkeerde dingen verteld worden. Waarschijnlijk was die cursus geschreven door een werktuigbouwer. Ik merk om mij heen dat ik de enige werktuigbouwkundige ben op school die ook maar iets van elektronica weet. De rest vindt het veel te eng al die stroompjes. Dat snappen wij niet. Ehmm nouja.....

Anyway. Ik bespeur weer een foutje bij je Harry. Zonder condensator werkt je ontsteking nog uitstekend! Hoe kom jij bij die wijsheid dat zonder condensator je ontsteking niet werkt? Trek de condensator eens los en zie het voor je zelf. Het grappig is dat je meteen kan horen dat de condensator los zit, omdat je motor ruig klinkt. Waar dat geluid van komt is mij een raadsel. De rede waarom er een condensator geplaatst is, is inderdaad vanwege het inbranden van je contactpunten. En waardoor branden die in, jawel het is de vervelende HV-kickback weer :P

Om je nog wat verder te overtuigen zal ik eens even wat schema's posten. Dit eerste schema is mijn eerste hoogspanningsgenerator schema. Dit draaide ik op een dubbele bobine. Het schema werkt met exact hetzelfde principe als een bromfietsontsteking, alleen nu wordt er een transistor gebruikt in plaats van contactpunten.
Afbeelding
Afbeelding

Heey, wat grappig. Geen condensator in dit schema? Dat klopt. De HV-kickback wordt hier niet opgevangen, wat dus grote problemen kan geven in combinatie met andere apparatuur. En wedden dat dit schema werkt :P


Link


Nog maar eentje posten dan? Dit is het schema van mijn eerste plasma speaker. Dit lijkt ingewikkeld maar is het niet. De chip zorgt uiteindelijk voor een puls die de mosfet ingaat, zodat er weer een puls door de hoogspanningtrafo gaat. Wederom geen condensator dus de HV-kickback wordt wederom niet opgevangen. Met als gevolg vele vernielde mosfets :( De flyback in dit schema is een hoogspanningstrafo net zoals een bromfiets bobine

Afbeelding

Maar ook dit schema werkt redelijk (op die vernielde mosfets na dan).

Link


Meer dan 100V in de primaire wikkeling van de bobine sturen
Dit noemde jij ook nog ergens. Maar laat ik je ook daar even wat extra info geven. Na al die testjes met HV generators kom je er wel achter wat een bromfiets bobine wel en niet kan. Een bromfietsbobine werkt goed op een primaire spanning van 12V. De output spanning is niet te groot, en de input amperage is ook niet te groot. Met als gevolg een bobine die niet warm wordt en lang kan blijven werken. Natuurlijk moest ik ook even proberen om de output wat op te voeren. En dus ging ik 35V als input spanning gebruiken. De bobine houdt dit niet langer dan 10 minuten vol. Daarna is het weekijzer zo warm dat je je handen er aan kan branden. Hoe komt dit? Twee redenen. Punt 1 is dat de primaire winding het amperage niet aan kan. En het tweede punt is dat de output spanning veels te groot wordt. De inwendige isolatie van de secundaire spoel is hier niet op berekend en dus krijg je lekstroompjes en corona vorming in je bobine. Ook de bougi kabel kan dit niet aan en ook daar ontstaat corona vorming. Ik denk dat als je ooit een puls van 100V door je bobine stuurt, dat hij meteen in rook opgaat. Ze zijn voor 12V bedoeld. :)

Dat was weer een best verhaal.
Hopelijk wordt het nu allemaal wat duidelijk hoe het echt zit met die ontsteking :)

Groet

Frank

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 20 jan 2011, 22:22

Beste Franky,

Interessant verhaal. Ik ga e.e.a. testen en nog wat documentatie van Motobécane opzoeken over ontsteking. Daar staan ook meetgegevens in.
We zullen dat naast elkaar leggen en kijken of we tot een eenduidige uitleg kunnen komen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 21 jan 2011, 11:46

Beste Harrie,

Dat lijkt me een goed idee. Zoals ik al eerder heb gezegd, weet ik ook niet hoe elk detail van de ontsteking werkt.
Mijn scoop staat helaas al een hele tijd bij de reparateur, dus ik kan niets meten op het moment.
Al is het sowieso de vraag of je je scoop aan wil sluiten op een circuit die hoge piekspanning geeft.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Wordt vervolgd!

Franky

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door brittjan » 30 nov 2011, 22:07

De handleiding is helaas offline :(

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 nov 2011, 22:31

Hé ja, Henk en dat interessante stuk over spoelen en ontstekingen ben ik ook kwijt. Da's wel jammer, want dat was wel lekker helder en duidelijk. Ook voor buitenlanders.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 01 dec 2011, 01:22

Beste forumleden,
Het document staat er weer.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 01 dec 2011, 17:37

Heey Harrie
Dat document had ik nog niet gezien!
Hulde. Heel netjes omschreven! ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 02 dec 2011, 18:04

Beste Franky,
Bedankt voor mooie woorden.
De documenten staan momenteel bij DSE ondergebracht i.v.m. een tijdelijk gebrek aan schijfruimte bij mijn provider.
Groet,
Harrie

Links zijn vervallen en vervangen door:
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 2015_1.pdf
Laatst gewijzigd door Harrie op 29 dec 2015, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Handleiding ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2012, 18:28

Zoals ik eerder meldde is dit een mooie, professionele handleiding. M.I moet alleen het kopje luiden|: Handleiding montage externe ontsteking.

Hopelijk komt er ook nog een Handleiding ontsteking: hoe bepaal je de de voorontsteking, hoe zet je de contactpunten op juiste afstand en hoe bepaal je de juiste plaats waarop je de nok vastzet enz. Helaas is mijn kennis hiervoor ontoereikend, ik heb vorige week voor het eerst met veel pijn en moeite een ontsteking goed gesteld.

Groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 12 mei 2012, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2012, 19:33

Tja, als ik eens tijd had :roll:
Het stomme is dat ik volgens mij al lang geleden zo'n handleiding geschreven heb. Maar die is verloren gegaan met het vorige mobylette forum die in tegenstelling tot dit forum, geflopt is.
Ik had in der tijd wel meer handleiding getypt voor wat basale zaken. Maarja.
Weer wat geleerd. Altijd een backup op je eigen pc hebben........

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2012, 19:39

Beste Joop,
De kop is aangepast. Het afstellen van voorontsteking en nok staat in het Werkplaatshandboek Alle Modellen omschreven op bladzijde 6.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 mei 2012, 15:34

Franky schreef:Tja, als ik eens tijd had :roll:
Het stomme is dat ik volgens mij al lang geleden zo'n handleiding geschreven heb. Maar die is verloren gegaan met het vorige mobylette forum die in tegenstelling tot dit forum, geflopt is.
Ik had in der tijd wel meer handleiding getypt voor wat basale zaken. Maarja.
Weer wat geleerd. Altijd een backup op je eigen pc hebben........
Dit forum backup ik eens in de zoveel tijd (mogelijkheid in het beheerderspaneel). Heb gelukkig nog nooit een backup hoeven te gebruiken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 25 aug 2012, 11:23

Beste forumleden,
Er is een nieuwe versie verschenen met daarin tips hoe je sneller storingen kunt oplossen bij een externe bobine.
Door een klein stroompje te sturen vanuit een trafo door de kabel, die vanaf de punten en voedingsspoel naar de bobine gaat - kun je veel te weten komen.
Je hoeft dan niet direct het vliegwiel te verwijderen.
Veel plezier er mee!
Harrie

Link is vervallen en vervangen door:
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 2015_1.pdf
Laatst gewijzigd door Harrie op 29 dec 2015, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 dec 2015, 22:41

Henk, je linkjes in dit topic werken niet meer.
Zou je hier een recente werkende willen plaatsen?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 dec 2015, 22:46

Dit zou de nieuwste link moeten zijn.
Graag corrigeren als het niet klopt:
Harrie schreef:Hallo allemaal,

De eerste documenten staan op de Pantin-website,
Het betreft enkele documenten m.b.t. de ontsteking, waaronder het recente document over de connectorplaat.
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... nector.pdf

Andere onderwerpen zullen spoedig volgen en ook de vormgeving moet nog helemaal aangepast worden.
Allemaal een kwestie van tijd.... :lol:

Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 29 dec 2015, 23:25

Alle links zijn in principe vervallen. Dit is een nadeel van links: bij vervallen of verplaatsen werken ze niet meer.
Er is een handleiding die zowat alles afdekt:
http://www.pantin.nl/documenten/handlei ... 2015_1.pdf
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door MobyJet » 30 dec 2015, 17:55

Bedankt voor de update en het aanpassen van de posts met een werkende link.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Handleiding montage externe ontsteking.

Ongelezen bericht door Harrie » 20 mei 2017, 14:07

De oude link werkte niet meer. In zo'n geval kan je het beste naar de website zelf gaan.
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_4.pdf
H.

Plaats reactie