AV42 start niet

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

AV42 start niet

Ongelezen bericht door Kees » 11 okt 2015, 16:59

Heren!

Sinds een tijdje heb ik een redelijk versleten maar niet verprutste Mobylette in mijn bezit. Het gaat om een AV42 uit 67 (volgens de carburateur). Hij werkte niet toen ik hem kocht, en het idee is om hem eerst maar eens aan het pruttelen te krijgen en dan gaat hij uit elkaar en wordt hij grondig opgeknapt.
Maar je raadt het al; ik krijg hem niet aan de praat. Ik kreeg geen vonk aan de bougie, maar met het mooie setje van de heer van Kessel is dat inmiddels voor elkaar. Door middel van de M10 bout in het bougie gat heb ik de ontsteking keurig op 2.5mm voorontsteking gekregen, en de puntjes openen 0.4mm. De compressie voelt goed aan het vliegwiel. De carburateur is inmiddels weer brandschoon en de bougie wordt ook nat, dus ook aan die voorwaarde is voldaan. Wel is het zo dat ik de 'choke' plunjer niet goed gangbaar krijg. Maar volgens de informatie op de site van Myrons Mopeds zou ik ongestraft zonder plunjer moeten kunnen rijden. Ik weet niet of starten zonder plunjer moet kunnen..?

Wie kan me de goede richting wijzen? Ik voldoe aan de heilige 3 voorwaarden; vonk, compressie en brandstof, maar ik twijfel aan de carburateur. Wat is raadzaam? Wie kan me helpen aan een werkende carburateur?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV42 start niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 okt 2015, 17:33

Zonder plunjer in je carb, heb je constant "choke". Verzuipen is het gevolg. Stop hem wel in je carb, met het veertje erop, ook al krijg je hem niet goed werkend.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV42 start niet

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2015, 23:11

Kees schreef:Heren!

Sinds een tijdje heb ik een redelijk versleten maar niet verprutste Mobylette in mijn bezit. Wel is het zo dat ik de 'choke' plunjer niet goed gangbaar krijg.
Wie kan me de goede richting wijzen? Ik voldoe aan de heilige 3 voorwaarden; vonk, compressie en brandstof, maar ik twijfel aan de carburateur. Wat is raadzaam? Wie kan me helpen aan een werkende carburateur?
Alvast bedankt!
Her gebeurt wel vaker dat de choke vast zit. Wat kan je er aan doen?
Gangbaar maken!
Hoe?

Spuit eerst flink wat carburateurcleaner in de opening van de startplunjer. Het ruikt naar ammonia dat verbaast me niks want ammonia lost alumiumzouten op.
Heb je die carburateurcleaner niet, gebruik dan WD40 of iets dergelijks. Laat het dan een paar uur intrekken. Verwarm het carburateurhuis ter hoogte van de choke/startplunjer.
Tik deze van onderen uit omhoog. De startplunjer controleren en indien slecht vervangen door een nieuwe.
De startplunjer gebruik ik altijd om te starten en soms heb je hem nodig als er een tijdelijk verstoppinkje zit.
Harrie

Kees
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2015, 13:16

Re: AV42 start niet

Ongelezen bericht door Kees » 13 okt 2015, 22:56

Nou inmiddels is de plunjer weer gangbaar. Hij bleef een mm of 4 te hoog hangen. Maar helaas, geen enkel verschil. Ook als ik wat remmenreiniger in het inlaatkanaal spuit; er gebeurt niks.

Wat me wel opviel, was dat er tijdens het starten een paar druppels benzine langs de uitlaat omlaag liepen. Vanaf de cilinder zeg maar. Ik heb de ophangbeugel om de uitlaatdemper losgemaakt, en de aansluiting op de cilinder is los. Dat kan de bedoeling niet zijn volgens mij. De grote dunne moer zit goed vast, maar ik kan de uitlaat ten opzichte van die moer heen en weer wiebelen.

Ik ga dit zeker verder bekijken, maar kan iemand me vertellen of dit de bedoeling is, en nog belangrijker; of dit het niet starten kan veroorzaken..?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV42 start niet

Ongelezen bericht door Harrie » 14 okt 2015, 09:02

Hallo Kees,
De uitlaatwartel dient de uitlaat tegen een zachte koperen ring vast aan te drukken.
Met een goed passende sleutel moet je de wartel losdraaien en de ring daarna vervangen.
Zorg wel dat de beugel in het midden of achterkant los zit, zodat je geen onnodige spanning krijgt op de wartel en cilinder.
Harrie

Plaats reactie