TSL OLIE

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jan 2016, 18:28

Dan heb je een luxer pakketje gekregen, dan ik. Geen pen, geen mix lijst. :lol: Misschien een nieuwe kracht op de afdeling marketing? Tipje: rijdt de brommer leeg op de oude benzine en vul dan met benzine + TSL. Je voelt het dan sneller. De TSL heeft een dikkere viscositeit, is goed bestand tegen hoge temperaturen en heeft een goede smerende kwaliteit. De dikkere viscositeit zorgt voor een betere afdichting tussen cylinderwand en zuigerveer, dus meer behoud van compressie tijdens de gehele arbeidsslag en meer overdracht van kracht op de drijfstang. Dezelfde betere afsluiting zorgt ook voor een beter behoud van het "vacuüm" in het carter, tijdens de aanzuigslag en dus een betere vulling van de cylinder. De zwaardere viscositeit kan ook een remmende werking hebben op de zuigerbeweging, maar dat wordt wellicht weer gecompenseert door de goede wrijvings eigenschappen. Na een opmerking van Polle, over meer aanslag op bougie en uitlaat, vond ik ook daar een dikkere laag aanslag. Na langer gebruik wordt de aanslag niet dikker/erger. Maar zoals de meeste olie toevoegingen, ter prestatie verbetering, is er al snel een verbrandings probleem.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jan 2016, 19:02

Hoi Joost, je bedoelt toch TSL als toevoeging bij mengsmering ? Gr. Joop ( dit omdat ik denk dat die zeer kleine toevoeging de viscositeit niet veel doet toenemen )

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jan 2016, 20:40

Dat bedoel ik inderdaad, Joop. Maar als de TSL enige wrijvingsvermiderende werking wil hebben (net als de 2 taktolie), moet er een film van achterblijven op de cylinderwand. Die zal dan taaier vloeibaar blijken (vermoed ik), dan de reguliere olie film. Je moet, bij het filosoferen over de werking van een brandstof motor, erg oppassen met de gedachte "het is maar zo'n klein beetje, het zal geen invloed hebben". De hoeveelheid brandstof mengsel, nodig voor één arbeidsslag van de cylinder, is zo weinig, dat één ontbranding geen deuk in en pakje boter slaat. Het ding werkt, omdat er wel 100 zulke plofjes per seconde plaatsvindt. Opgeteld is dat best veel, in de trage belevingswereld van een mens, nog steeds gebaseerd op de waarneming van de vleugelslag van een adelaar of vlinder. Lang geen 100/sek. De ontwikkelde kracht per arbeidsslag is dus eigenlijk erg klein en een kleine toename in kleverigheid van het smeermiddel steelt hier al een relatief hoog percentage van.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jan 2016, 21:16

MobyJoost schreef:Dat bedoel ik inderdaad, Joop. Maar als de TSL enige wrijvingsvermiderende werking wil hebben (net als de 2 taktolie), moet er een film van achterblijven op de cylinderwand. Die zal dan taaier vloeibaar blijken (vermoed ik), dan de reguliere olie film. Je moet, bij het filosoferen over de werking van een brandstof motor, erg oppassen met de gedachte "het is maar zo'n klein beetje, het zal geen invloed hebben". De hoeveelheid brandstof mengsel, nodig voor één arbeidsslag van de cylinder, is zo weinig, dat één ontbranding geen deuk in en pakje boter slaat. Het ding werkt, omdat er wel 100 zulke plofjes per seconde plaatsvindt. Opgeteld is dat best veel, in de trage belevingswereld van een mens, nog steeds gebaseerd op de waarneming van de vleugelslag van een adelaar of vlinder. Lang geen 100/sek. De ontwikkelde kracht per arbeidsslag is dus eigenlijk erg klein en een kleine toename in kleverigheid van het smeermiddel steelt hier al een relatief hoog percentage van.
Interessant Joost ! Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Op die manier had ik niet gedacht. Groet, Joop ( zit die mooie voorvork van HHW al op je Moby ? :) )Zelden heb ik iemand na een aankoop zo zien stralen als jij, was prachtig .

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door mobydilz » 24 jan 2016, 10:03

Hoezo Mazda? een met een Wankel motor of zo?
ben benieuwd md.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door pille » 24 jan 2016, 10:46

WANKEL? Nee, een mazda3!
Ik heb gehoord dat ze met wankel gestopt zijn!
Henry Ford zei ooit : "Een wankel is het antwoord op een vraag die nooit gesteld is"!
Ik vind die stelling prachtig!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door Franky » 24 jan 2016, 11:04

Dat zou jammer zijn. Het is toch een bijzondere motor :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jan 2016, 13:42

pille schreef:WANKEL? Nee, een mazda3!
Ik heb gehoord dat ze met wankel gestopt zijn!
Henry Ford zei ooit : "Een wankel is het antwoord op een vraag die nooit gesteld is"!
Ik vind die stelling prachtig!
Wat een slappe uitspraak van die Ford. Uiteraard heeft iemand zich wel afgevraagd of die trillende krukas niet beter kon.
Het werkt wel en als ze net zoveel energie en geld erin gestopt als in de standaard motor, dan had het nog een groot succes kunnen worden.
De auto-industrie is erg conventioneel ingesteld.
Hoelang heeft het niet geduurd voordat de transmatic CVT volwassen werd?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door Franky » 24 jan 2016, 15:16

Ik weet niet zozeer of een wankel ooit een succes had kunnen worden. Ik ben echt geen expert op dit gebied, maar heb ooit wel eens gelezen dat de wankel slecht verbrand. Ook ooit eens gelezen dat de verbrandingskamer niet snel genoeg expandeert met als gevolg minder efficiëntie. Ik kreeg het idee dat er enig elementaire problemen zijn met de motor. Daar doe je weinig aan.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door pille » 24 jan 2016, 18:35

Suzuki heeft er verschrikkelijk veel tijd en geld ingestoken.In zoverre dat ze bijna failliet was na het wankel-debacle in 1976!
Hadden ze toen maar TSL :D , dan waren ze misschien verlost van het olieverbruik :D

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door mobydilz » 25 jan 2016, 08:49

Het wankel idee was beslist briljant.
Zo lopen sommigen te kwelen over alle uitvindingen van Leonardo da Vinci!
Maar wat moet je met die ideen als de technologie zich nog gedurende eeuwen
moet ontwikkelen om ze te realiseren? groet md

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: TSL OLIE

Ongelezen bericht door australman » 25 jan 2016, 10:20

Hoi,

Ford blaast hoog van de toren (zoals bijna alle amerikanen),maar hun grootste prestaties liggen wel meer dan honderd jaar terug.
De auto industrie is sowieso verschrikkelijk behoudend.Afgezien van een hoop electronisch geneuzel is de basis nog steeds
dezelfde als in 1900,nl.een vierwielig vehikel met een viercilinder viertaktmotor.
Felix Wankel had trouwens geen rijbewijs,las ik ergens.

Hans

Plaats reactie