Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 28 feb 2016, 19:51

Heeft iemand een goede suggesties hoe je verkeerd om gemonteerde oliekeerringen bij een AV7 carter kan verwijderen? Je kan niet meer op het lipje slaan als ze verkeerd om zitten :?

De paashaas is nog niet in het land, maar de beunhaas is alweer ontdekt... :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 28 feb 2016, 23:36

Hallo Franky,
Had je ze per ongeluk verkeerd gemonteerd? :lol: :lol:
Verwarmen en met een tandartshaakje los proberen te trekken.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 29 feb 2016, 18:15

Nee, gelukkig heb ik ze niet verkeerd om gemonteerd. Ik zou me dood schamen als ik dat zou doen. :lol: Nee, dit is mijn reserve 99z blok (eigenlijk geen AV7, maar het de oliekeerringen zijn gewoon hetzelfde). Ik was spullen op aan het ruimen en kwam het half gedemonteerde blok tegen. Dus hoog tijd om hem echt helemaal uit elkaar te halen en netjes in een doos te doen :) En toen kwam ik dus die oliekeerring tegen. Blijkt dus mijn tweede slecht gerestaureerde 99z blok te zijn. Ik ben er erg gelukkig mee :D . Het ding is echt in heel goede staat :D

Tandartshaakje is inderdaad een goede! Misschien hebben ze die bij mij op het werk wel. Ik zal het eens navragen :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Polle » 29 feb 2016, 20:31

Gewoon er uitrammen weggooien en nieuwe er in.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 29 feb 2016, 21:02

Dat is nou juist het probleem Polle. Je kan ze er niet uit rammen :P Het lipje waar je normaal op slaat zit nu aan de andere kant. Het gat carter heeft een kleinere diameter dan dat lipje waar je op tikken. Dus er is niets meer waar je tegenaan kan tikken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 29 feb 2016, 23:31

Een andere methode is (ook uit de tandartswereld): pak een dremel met een fijne frees.
Maak voorzichtig een groefje aan de binnenkant en breek de ring met het tandartsenhaakje uit.
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door AGB » 01 mar 2016, 08:17

Denk dat frank de kering er heel uit wil hebben en weer wil gebruiken,
Warm stoken zo dat hij wat soepeler wordt dan met een dunne omgebouwde schroevendraaier de kering er uit wippen als dat kan
Eenvoudig zal het wel niet zijn,

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door australman » 01 mar 2016, 11:45

Hoi,

Als je ze opnieuw zou willen gebruiken,waarom zou je ze er dan uithalen?Alleen om ze om te keren?
Zoals ze nu zitten functioneren ze net zo goed.
Het wordt waarschijnlijk een heel geknutsel om ze er uit te krijgen.Ik zou niet te zuinig zijn met warm maken.
Geinig klusje,ik ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken.

Hans

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door peterl » 01 mar 2016, 13:34

Lekker warm stoken en dan bij de tapeinde beetpakken en met een klap op een plaatje multiplex slaan . Ze komen dan altijd los te liggen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2016, 18:55

Keerringen hergebruiken :o :shock: Weg met die oude zooi! Als je zo ver gaat als het blok open maken, ga je toch echt niet die miezerige hoeveelheid kosten besparen om oude keerringen te handhaven. Lijkt me toch vanzelf sprekend.

@ Harrie
Dat is wel wat een precies klusje! Ik wil natuurlijk niet mijn carter beschadigen. Eerst maar het haakje proberen.

@Peterl
Werkt dat? :shock: Ik ken de truc alleen dan met krukaslagers. Dit was me al overkomen. Het krukaslager bleef in het carter steken i.p.v. de krukas. Dit lijkt vrij vaak te gebeuren bij die 99z blokken. De stalen ring in het carter maakt het allemaal niet makkelijk. Het punt met oliekeerringen is dat ze echt helemaal niks wegen. Je moet het dan wel echt heeel erg warm stoken en heel hard het carter op het hout meppen, of niet soms? Ik heb de zaak al goed warm gehad om de krukaslagers met deze methode eruit te krijgen. De oliekeerringen zijn nog niet verschoven.

@australman
De haak met hitte lijkt mij tot nu toe de beste optie :)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door AGB » 01 mar 2016, 19:32

Het was toch gereviseerd /na gekeken zo ja dan verwacht ik nieuwe afdichting

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mar 2016, 20:03

Als iemand het heeft gedaan, volgens de instructies van het "Haynes maual", dan zitten ze verkeerd om. Als iemand ze heeft gemonteerd, met slechts ervaring met viertakt blokken, idem. Bij een viertaktblok zorgen de keerringen ervoor, dat spul (olie) in het carter blijft. De krukaskeerringen van een tweetakt, zorgen ervoor, dat spul (rommel, lucht) buiten blijft. De krukas keerringen van een mobylette zijn zo gemaakt, dat het vacuüm in het carter gehandhaafd blijft, zodat alle ingezogen lucht via de carburateur binnenkomt. De hogere luchtdruk buiten het carter drukt de rubber lip van de keerring tegen de krukas, waardoor een betere (betrouwbare) afdichting wordt verkregen en het, via de carburateur, ingezogen mengsel niet wordt verdund door de valse lucht, die via de krukas binnen kan komen. Verkeerd om monteren is dus wel degelijk fout en kan een te arm mengsel opleveren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2016, 20:06

Inderdaad, gereviseerd. Er zat nog vet in de lagers. Dat verdwijnt normaal gesproken. Of nouja, ik heb het nog nooit zien zitten. Dus ik vermoed dat sinds de revisie er niet veel mee gereden is. Maar wanneer is hij gereviseerd. 10 jaar geleden, 20? 30? Zeg het maar. Misschien heeft iemand er oude keerringen opnieuw ingeduwd? Weet jij het, weet ik het. Dus niet twijfelen, eruit die troep. Dan weet je dat het goed is.

@ Joost
Leek mij ook ja :)

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door australman » 02 mar 2016, 11:31

Volgens mij is er bij een tweetakt motor sprake van zowel over- als onderdruk.Je wilt niet alleen geen buitenlucht in je
carter,het is ook niet de bedoeling dat het vers aangezogen mengsel via de keerringen i.p.v. de spoelkanalen verdwijnt.
Welke van de twee het meest kritiek is zou ik niet weten.Een beetje de keuze uit een verarmd mengsel of olie op je puntjes.
In verband met vervanging in de toekomst toch maar op de juiste manier monteren.


Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2018, 18:35

Update
Eerst een korte samenvatting van het probleem, dan hoef je de tekst hierboven niet te lezen. Ik heb hier een motorblok liggen waarbij een beunhaas de oliekeerringen verkeerd om in het motorblok gemonteerd heeft. Hierdoor kan je niet van buitenaf de op lip van de oliekeerring slaan om hem eruit te krijgen. Hoe haal je hem eruit?

Het heeft lang geduurd, maar ik heb ze er vandaag uitgehaald. Ik ben hier niet eerder aan toegekomen omdat ik geen tandartshaakjes had om tussen de oliekeerring en carter te duwen op de hoop de oliekeerring te demonteren. Tegenwoordig heb ik die haakjes wel. Ze blijken zinloos te zijn bij dit probleem. Je krijgt er echt geen haak achter zodat je aan de oliekeerring kan trekken. Sowieso zitten die oliekeerringen erg goed vast en is een simpel haakje kansloos. De oplossing is veel simpeler. De oliekeerring bevat een radiaal en axiaal metalen deel. Met het radiaal deel waar je normaal op slaat kan je niets. Je komt er niet tussen. Het axiaal deel steekt net iets buiten het carter. Daar kan je wel op tikken. Met een kleine schroefdraaier tik je het axiale deel helemaal rondom naar binnen toe. Alsof je de wand van een buis naar binnen tikt. Nadat je dat gedaan hebt is de voorspanning op de oliekeerring weg en trek je aan het kromgeslagen metalen deel de oliekeerring er zo uit. Super simpel! :D

Opgelost! 8-)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 14 okt 2018, 20:00

Klopt helemaal Frank. Zo kun je de keeringen ook uit een Boite relais halen. Wel oppassen dat je het aluminium van het Carter niet beschadigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Franky » 14 okt 2018, 21:07

Die van de trapperas? Dat is goed idee! Ik heb destijds de oliekeering inclusief trapperasbus er maar uit getikt. Ik wist anders ook niet hoe ik het voor elkaar moest krijgen.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 okt 2018, 20:51

Franky schreef:
14 okt 2018, 21:07
Die van de trapperas? Dat is goed idee! Ik heb destijds de oliekeering inclusief trapperasbus er maar uit getikt. Ik wist anders ook niet hoe ik het voor elkaar moest krijgen.
Ja appeltje eitje.

HansOldt
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mar 2019, 17:32
Woonplaats: Goirle

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door HansOldt » 29 okt 2019, 19:03

Beste mensen, wat is de goede plaatsing van de kleine, 4 mm hoge kering .
Met de dichte kant richting krukaslager, of juist met de open kant naar het lager, zodat je het spiraalveertje ziet.
Ik hoor het graag van jullie. Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door Polle » 29 okt 2019, 19:55

Dichte kant naar het lager en het veertje naar buiten

Gr Polle

HansOldt
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mar 2019, 17:32
Woonplaats: Goirle

Re: Verkeerd om gemonteerde oliekeerringen verwijderen

Ongelezen bericht door HansOldt » 30 okt 2019, 16:14

Beste Polle
Bedankt voor je reactie. Hans

Plaats reactie