haperen / stotteren
haperen / stotteren
Heren Forummers,
1 van mijn twee Mobylette Fietsomatic gaat na 10 minuten rijden een beetje inhouden. Hij houdt wel snelheid, maar het lijkt net of hij heel even geen vonk heeft of geen benzine. Op de snelheidsmeter is het niet waarneembaar, maar je voelt het heel goed.
Inmiddels heb vanuit mijn reserve-onderdelen de carburateur vervangen, de ontstekingsspoel, de condensator, de bougie, de bougiekabel en de de tankdop.
Volgens mij resteert alleen nog de mogelijkheid dat de ontsteking niet goed staat afgesteld.
Stel advies / tips op prijs !
Vriendelijke groet,
Joop
1 van mijn twee Mobylette Fietsomatic gaat na 10 minuten rijden een beetje inhouden. Hij houdt wel snelheid, maar het lijkt net of hij heel even geen vonk heeft of geen benzine. Op de snelheidsmeter is het niet waarneembaar, maar je voelt het heel goed.
Inmiddels heb vanuit mijn reserve-onderdelen de carburateur vervangen, de ontstekingsspoel, de condensator, de bougie, de bougiekabel en de de tankdop.
Volgens mij resteert alleen nog de mogelijkheid dat de ontsteking niet goed staat afgesteld.
Stel advies / tips op prijs !
Vriendelijke groet,
Joop
Re: haperen / stotteren
Beste Joop,
Er kunnen wel 20 redenen zijn, waarom hij bij warmlopen ineens niet goed meer draait.
Meestal is gebrekkige ontsteking de oorzaak.
Bel me even en dan kunnen we de boel analyseren.
Groet,
Harrie
Er kunnen wel 20 redenen zijn, waarom hij bij warmlopen ineens niet goed meer draait.
Meestal is gebrekkige ontsteking de oorzaak.
Bel me even en dan kunnen we de boel analyseren.
Groet,
Harrie
Re: haperen / stotteren
Beste forumleden,
Het probleem was binnen een halve minuut opgelost.
Het betrof nier een ouderwets ontstekingssysteem met nieuwe (gele) spoel, die bij een eerdere test uitstekend uit de bus kwam.
Ik stel voor om de spoel opnieuw een duurtest te laten ondergaan; want het kan ook de condensator zijn.
De brommer zal in ieder geval worden omgebouwd naar externe bobine.
Voor de rit in Giethoorn zal e.e.a. ter demonstratie en overhandiging worden meegenomen.
Groet,
Harrie
Het probleem was binnen een halve minuut opgelost.
Het betrof nier een ouderwets ontstekingssysteem met nieuwe (gele) spoel, die bij een eerdere test uitstekend uit de bus kwam.
Ik stel voor om de spoel opnieuw een duurtest te laten ondergaan; want het kan ook de condensator zijn.
De brommer zal in ieder geval worden omgebouwd naar externe bobine.
Voor de rit in Giethoorn zal e.e.a. ter demonstratie en overhandiging worden meegenomen.
Groet,
Harrie
Re: haperen / stotteren
En de spoel is nu op marktplaats te koop.
Re: haperen / stotteren
Onze Harrie heeft gelijk waarom klooien met OUDE MEUK als er nieuw spul beschikbaar is wat veel beter is.
Dit geldt zeker als je lekker wil toeren.
Wil je alles origineel houden kan je beter niet gaan toeren maar een museum beginnen.
Mazzel en tot zondag Peter
Dit geldt zeker als je lekker wil toeren.
Wil je alles origineel houden kan je beter niet gaan toeren maar een museum beginnen.
Mazzel en tot zondag Peter
Re: haperen / stotteren
Heb zowel de oude als nieuwe spoel uitgebreid laten testen vanochtend en deze zijn op zich goed.
Kan goed zijn dat het haperen komt van een ietwat kromme grondplaat. In ieder geval wordt die morgen uitgelijnd / gericht. Maar ik ga toch voor een externe bobine. Zodra die er naar tevredenheid opzit, ga ik die ook op mijn andere FOM monteren.
Gr. Joop
Kan goed zijn dat het haperen komt van een ietwat kromme grondplaat. In ieder geval wordt die morgen uitgelijnd / gericht. Maar ik ga toch voor een externe bobine. Zodra die er naar tevredenheid opzit, ga ik die ook op mijn andere FOM monteren.
Gr. Joop
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: haperen / stotteren
Groot gelijk Joop, dan ben je misschien in één keer van dat ontstekings probleem af.
Groetjes Carl
Groetjes Carl
Re: haperen / stotteren
Beste Joop,
Een kromme grondplaat verklaart jouw storing niet, maar kan ook voor ellende zorgen. Goed dat je dat geconstateerd hebt.
Aanlopen van het vliegwiel geeft een extra hoge temperatuur in de spoel, punten zitten niet lekker tegen de nok aan et cetera.
Laatst had ik nog een brommer onder handen, die niet lekker liep en die voorzien was van goede materialen.
De eigenaar was ten einde raad en vroeg of ik "even" wilde kijken. Aangezien hij een toermaat is deed ik dat en trof weer allerlei montagefoutjes aan zoals:
ontbrekende slingerring bij de grondplaat, onvoldoende borging van de spoelen, slordig aangesloten kabels.
Na vervanging van de punten en de gruwelijk kromme grondplaat (ik had nog een nieuwe liggen) reed de brommer perfect.
Conclusie: als alles goed is loopt dat ding perfect en als hij niet perfect loopt is er toch iets niet goed.
Een waarheid als een koe.
Groet,
Harrie
Een kromme grondplaat verklaart jouw storing niet, maar kan ook voor ellende zorgen. Goed dat je dat geconstateerd hebt.
Aanlopen van het vliegwiel geeft een extra hoge temperatuur in de spoel, punten zitten niet lekker tegen de nok aan et cetera.
Laatst had ik nog een brommer onder handen, die niet lekker liep en die voorzien was van goede materialen.
De eigenaar was ten einde raad en vroeg of ik "even" wilde kijken. Aangezien hij een toermaat is deed ik dat en trof weer allerlei montagefoutjes aan zoals:
ontbrekende slingerring bij de grondplaat, onvoldoende borging van de spoelen, slordig aangesloten kabels.
Na vervanging van de punten en de gruwelijk kromme grondplaat (ik had nog een nieuwe liggen) reed de brommer perfect.
Conclusie: als alles goed is loopt dat ding perfect en als hij niet perfect loopt is er toch iets niet goed.
Een waarheid als een koe.
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 27 aug 2011, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: haperen / stotteren
Nog even aan Harrie,
Wat is een slingerring eigenlijk? Ik ken dat onderdeel niet.
Groeten,
Ruud
Wat is een slingerring eigenlijk? Ik ken dat onderdeel niet.
Groeten,
Ruud
Re: haperen / stotteren
Ruud,
Een slingerring bij een mobylette is een smal dun rubberen ringetje dat achter de grondplaat zit op de krukas en olie wegslingert.
In de Kapteinhandleidingen wordt dit afdichtingsring genoemd.
Harrie
Een slingerring bij een mobylette is een smal dun rubberen ringetje dat achter de grondplaat zit op de krukas en olie wegslingert.
In de Kapteinhandleidingen wordt dit afdichtingsring genoemd.
Harrie
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: haperen / stotteren
Mod: verplaatst naar Techniek & Sleutelen