Fin 25 versus TSL

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 02 apr 2016, 19:44

Voor mijn AV5 gebruik ik een mengverhouding van 1:45, dat moet mi voldoende zijn.

Op 5 ltr Benzine heb ik dus ca. 110mL olie nodig.

So fa so good.

Toevoegingen:
Ik heb veel gelezen over TSL "olie", daar dien je dus 5% van de "oliehoeveelheid" extra aan toe te voegen, dus ca. 5/6 mL

Zelf heb ik Fin25 van Interflon staan, en heb deze gebruikt om te gebruiken bij wat oudere motoren van auto's/motorfietsen.

Alles te hebben gelezen lijkt het mij duidelijk dat Fin25 ook als additief aan de mengsmering gebruikt kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

ps
Aardig rekentooltje:
http://www.bromfietsnet.nl/home/bromfie ... lator.html

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 06 mei 2016, 19:22

Even "bumpen"...

Niemand ervaring met FIN25

Zelf kwam ik dit tegen: http://www.interflon.com/nl/producten/5 ... 5-additive

Maar hier wordt uitsluitend gesproken over het toevoegen aan de olie in de carters...

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door loe » 06 mei 2016, 21:06

ik heb alleen ervaring met de auto,met finn carter/versnell bak,in de motorfiets mag je t niet doen,in verband met de natte koppelingsplaten die dan gaan slippen

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door loe » 06 mei 2016, 21:09

dit spul is niet voor mengsmering uitsluitend als olie additief

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door Lolle » 06 mei 2016, 22:20

ik gebruik de interflon producten op het werk voor reiniging en smering. ik zal de vertegenwoordiger wel eens vragen. TSL bevalt mij prima, geen reden om te veranderen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door loe » 06 mei 2016, 23:26

ik heb ook een fles tsl besteld,ik ben benieuwd wat het gaat doen,

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 07 mei 2016, 09:21

Dag Moby fanaten,

Krijg zojuist vanuit Interflon zelf het volgende berichtje:
Dit kan daarvoor niet gebruikt worden , het is puur een smering en is een olie additief
Dank allemaal voor het meedenken/kijken/doen.

Groet
Kees

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 07 mei 2016, 09:43

Toch weer even terug naar TSL...

Oude draadjes gevolgd, uit 2103, daar is iedereen enthousiast, maar als ik de website van All-Star-Trade uitpluis wordt er met geen woord (meer) gerept over het toevoegen aan 2-takt olie.

Ik heb hierover inmiddels een vraag gesteld aan deze lieden.

Info TSL Olieversterker: http://www.tsl-allstar.nl/tsl-olieverst ... rsterker-1

Wat mij betreft nog niet klaar dus...

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door pille » 07 mei 2016, 13:28

Een tijdje terug heb ik mijn mazda 3 behandelt met TSL.
Dit produkt zit er ong. 2000 km in en............ik merk niks :D
De auto werkt goed, maar dat deed ie ook zonder tsl.
Verbruik is iets gedaald, maar dat kan ook omdat de buitentemperaturen stijgen.
Geen merkbaar verschil tot nu toe!

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 07 mei 2016, 14:35

Voor een auto (carter) kun je dus het beste wel FIN25 gebruiken.
Maar we dwalen af, het gaat hier om een Mobyletje....

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 mei 2016, 18:01

SPABO schreef:Dag Moby fanaten,

Krijg zojuist vanuit Interflon zelf het volgende berichtje:
Dit kan daarvoor niet gebruikt worden , het is puur een smering en is een olie additief
Dank allemaal voor het meedenken/kijken/doen.

Groet
Kees
Ik heb de vertegenwoordiger van Interflon ook al een keer gevraagd. Hij zij tegen mij hetzelfde, ze maken helaas geen brandsof additieven jammer want het zijn super goede producten. Wel maken ze additieven voor (motor)olie en dat moet veel brandstofbeparing opleveren tot wel 10% zegt de vertegenwoordiger.....wie weet werkt het ook wel in een tweetakt. Ik probeer het voorlopig nog niet :D

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door Polle » 09 mei 2016, 06:26

Volgens mij zijn al die additieven enkel om geld uit je zakken te halen ,meer niet.
Ik had veel meer aanslag in mijn cilinderkop en sneller dan zonder tsl.
Ik gebruik hoogwaardige tweetakt olie dat zal wel voldoende zijn.
Ben gestopt met tsl.
Mobyletjes draaien toch geen toeren.
Gr Polle

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 09 mei 2016, 07:41

Juist Polle!!
Dat wss ook mijn ider en ook dit ervaarde ik met FIN 25
Wat mkj betreft: Case Closed

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 09 mei 2016, 17:44

Zojuist van TSL de volgende informatie ontvangen, vreemd dat er voor het toevoegen aan 2-takt brandstof niets (meer) te vinden is op hun website.
Deze vraag heb ik inmiddels ook aan hen gesteld

TOEVOEGING VOOR TWEE-TAKT: 50 ml TSL per liter olie

mengverhouding per liter mengsmering per 10 liter mengsmering
1 : 20 2.5 ml 25 ml
1 : 25 2 ml 20 ml
1 : 30 1.66 ml 16.6 ml
1 : 35 1.42 ml 14.2 ml
1 : 40 1.25 ml 12.5 ml
1 : 45 1.11 ml 11.1 ml
1 : 50 1 ml 10 ml
1 : 60 0.83 ml 8.3 ml

Het is aan ieder dus om zelf te beslissen/bepalen of deze TSL Olie nu wel of geen voordeel biedt.

Ik ben nog niet overtuigd, mede doordat er teflon in zit, en dit dus ook verbrand gaat worden...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 mei 2016, 02:10

En dat is misschien ook wel het bestandsdeel, dat de grotere aanslag op de bougie (en andere delen) veroorzaakt. Teflon lijkt me niet een stof, die makkelijk verbrand. Ik gebruik al een tijdje TSL en zag bij Polle de aanslag op de bougie. Zo ziet de bougie van een goed afgestelde en goedlopende motor er niet uit (En Polle's motoren lopen altijd goed). Mijn bougie laat hetzelfde zien en de kans is groot, dat zich in de uitlaat meer van die aanslag bevindt. Ik heb nu zo'n 100 liter benzine met TSL verstookt ( ik rij veel!) en ga morgen de Bougie nakijken. Ook ga ik weer eens zonder TSL rijden (behalve dan als toevoeging in de transmissie olie in de boite relais). Moderne twee takt oliën zijn voornamelijk beter , dan vroeger, omdat zowel de wrijvings verminderende eigenschappen, als de verbranding ervan, veel beter zijn. Met 1:40 mix, met de meeste oliën, hoef ik eigenlijk nooit de uitlaat te ontkolen. Wat betreft wrijving scoort TSL wel goed. Ik merkte wel een verschil in motor karakteristiek, toen ik het ging gebruiken. Waarschijnlijk ook, omdat de taaie TSL een betere afsluiting geeft, tussen zuigerveer en cylinderwand. Maar lekker compleet verbranden doet het dus niet en je kan je afvragen, wat er nog uit de uitlaat komt, wat niet is aangeslagen op bougie of uitlaat.

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 10 mei 2016, 08:51

Waarschijnlijk ook, omdat de taaie TSL een betere afsluiting geeft, tussen zuigerveer en cylinderwand.
Afsluiting wordt (m.i.) bepaalt door de cilinderwand zelf, hoe mooi is deze nog, zonder groefjes ed. Maar zeker ook door de zuigerveren, in hoeverre zijn deze al een beetje versleten.

Dat het de bewegende delen beter smeert is evident, maar of dit in een moby blokje echt effect gaat geven als je een goede 2-takt olie hebt gebruikt.... :?:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2016, 18:10

Al eerder schreef ik dat ik bij een groot professioneel revisiebedrijf in Utrecht ben geweest en daar een demonstratie heb mogen zien hoeveel langer draaiende delen met toevoeging TSL doordraaien in vergelijk met een opstelling met alleen olie en geen TSL.

Als je dat hebt gezien dan doe je net als ik altijd een paar ml TSL in je mengsmering.

Groet, Joop

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door AGB » 10 mei 2016, 20:31

Harrie rijd ook met tsl en was ook tevreden er mee , dat heeft ook hier op het forum gestaan
Als er aanslag door komt misschien de hoeveelheid tsl verminderen?
Om nu om de zoveel tijd de zuiger kop en zo en de uitlaat te ontkolen is ook zo wat
Het is wel de bedoeling dat mijn moby , s de 100 jaar halen :D

SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door SPABO » 10 mei 2016, 20:48

Het kan allemaal best zo zijn dat er alom tevredenheid heerst, maar voor mij nog steeds geen overtuigend bewijs dat TSL als extraatje in 2-takt benzinemengsel voordelen biedt. Bovendien, op de website van TSL wordt er met geen woord over gerept, het zou anders een mooi stuk promo zijn nietwaar?
Verder het interrnet afgestruind op andere fora van oldtimer bromfietsen, ik zie/lees er niets over.
Binnenkort ontvang ik meer info over TSL, oa samenstelling. toepassing in 2-takt (of juist niet..)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2016, 21:03

Zal ik even een lang verhaal kort maken?
Het effect ervan is erg moeilijk te bewijzen. Hier zijn serieuze testen voor nodig. Niemand hier dat een serieuze test. Want daarvan moet je een hele lading identieke blokken hebben en de een langdurig laten rijden onder exact dezelfde omstandigheden met een groep op TSL en groep niet op TSL. Bij dit forum zijn er mensen die 1 blok laten rijden TSL zonder een identiek blok ernaast te hebben in exact dezelfde situaties een te laten rijden zonder TSL. Daarnaast is een test met 1 blok überhaupt statistisch onverantwoord, ook al zou je een identieke ernaast hebben.

In andere woorden, we zullen het nooit weten of het helpt en zo ja hoeveel.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door loe » 10 mei 2016, 21:21

of er moet iemand naar de motordealer om hem op de dynajet testbank te zetten,ik in iedergeval niet,er zyn ervaringsdeskundigen genoeg,die zeggen dat de brommer/motor of auto,mooier/lekkerder/zuiniger of wat dan ook ryd,ik ga der zelf achterkomen, :D

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 mei 2016, 21:45

GROENEKAN schreef:Al eerder schreef ik dat ik bij een groot professioneel revisiebedrijf in Utrecht ben geweest en daar een demonstratie heb mogen zien hoeveel langer draaiende delen met toevoeging TSL doordraaien in vergelijk met een opstelling met alleen olie en geen TSL.

Als je dat hebt gezien dan doe je net als ik altijd een paar ml TSL in je mengsmering.

Groet, Joop
Ik lees jullie met belangstelling, maar als je een kostbare grote testinstallatie - ook voor andere additieven en oliesoorten - uitgebreid heb mogen zien en kunnen vaststellen dat de wrijving MET toepassing TSL aanzienlijk minder is dan ga je echt overtuigd raken van de toegevoegde waarde van TSL. Dus Frank : het onomstotelijke bewijs is reeds geleverd en zeer professioneel ook.

Waar heb ik dit gezien: http://www.erasutrecht.nl/
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 11 mei 2016, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door Lolle » 10 mei 2016, 22:58

Met of zonder bewijs, toeval of niet, maar ik heb het gevoel dat mijn moby's er soepeler, beter en stiller op lopen. Zolang ik dat gevoel heb gebruik ik het gewoon.
Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door Franky » 11 mei 2016, 11:05

GROENEKAN schreef:
Ik lees jullie met belangstelling, maar als je een kostbare grote testinstallatie - ook voor andere additieven en oliesoorten - uitgebreid heb mogen zien en kunnen vaststellen dat de wrijving MET toepassing TSL aanzienlijk minder is dan ga je echt overtuigd raken van de toegevoegde waarde van TSL. Dus Frank : het onomstotelijke bewijs is reeds geleverd en zeer professioneel ook.

Waar heb ik dit gezien: http://www.erasutrecht.nl/
Ook met een 2-takt motor :roll: Want dat is nou net het probleem. Ik vermoed dat jij het op over 4-takt hebt. Wat gaat TSL doen in die verbrandingskamer?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Fin 25 versus TSL

Ongelezen bericht door loe » 11 mei 2016, 11:40

ik heb er ff over nagedacht,over mengverhoudingen wel of niet in de fles doen,dus,als ik zoals gezecht,50 ml op een liter tweetakt meng,gaat de verhouding tweetakt in de benzine omlaag,want als je 100 ml op 5 ltr mengt heb je 95 ml tweetakt en 5ml tsl,ik dacht dus 50 ml tweetakt uit de fles,en er 50 ml tsl in doen dan blyft de mengverhouding gelyk ,of vergis ik me nu.??in het eerste geval ga je nog schraler tweetakt mengen,zelf zeggen ze 1 ml op 1ltr benzine,ik denk dat ik dat laatste maar ga doen ,ja ja ik ben een pietje presies,en wil het gewoon goed hebben,voordat ik er gewoon maar wat op de gok bypleur, :roll:

Plaats reactie