Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Beste forumleden,
In Frankrijk heeft men na een late invoering van de bromfietskentekening de smaak te pakken gekregen en wilde men dit jaar ook een verplichte technische keuring invoeren.
Natuurlijk lukte dat niet, want daarvoor moet wel e.e.a. geregeld zijn, zoals keuringsvoorschriften, keuringsinstanties, tarieven et cetera.
Invoering werd dus direct uitgesteld en nu staat 2012 op de agenda.
Oldtimer clubs voelen de bui al aankomen en hebben onlangs massaal aan de bel getrokken.
Ook vanuit de Franse Motobécane Club is bij de koepelorganisatie voor oldtimers de FFVE protest aangetekend.
http://www.motobecane-club-de-france.or ... VE0311.pdf
Er wordt voor oldtimers een andere regeling gevraagd, want als je volgens de hedendaagse eisen die gesteld worden aan nieuwe brommers gaat keuren, dan zal er veel van de openbare weg verdwijnen. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Overigens hebben wij bij aanvraag van het kenteken het bouwjaar opgegeven. Men kan dus voor oldtimers altijd een uitzondering maken.
Harrie
In Frankrijk heeft men na een late invoering van de bromfietskentekening de smaak te pakken gekregen en wilde men dit jaar ook een verplichte technische keuring invoeren.
Natuurlijk lukte dat niet, want daarvoor moet wel e.e.a. geregeld zijn, zoals keuringsvoorschriften, keuringsinstanties, tarieven et cetera.
Invoering werd dus direct uitgesteld en nu staat 2012 op de agenda.
Oldtimer clubs voelen de bui al aankomen en hebben onlangs massaal aan de bel getrokken.
Ook vanuit de Franse Motobécane Club is bij de koepelorganisatie voor oldtimers de FFVE protest aangetekend.
http://www.motobecane-club-de-france.or ... VE0311.pdf
Er wordt voor oldtimers een andere regeling gevraagd, want als je volgens de hedendaagse eisen die gesteld worden aan nieuwe brommers gaat keuren, dan zal er veel van de openbare weg verdwijnen. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Overigens hebben wij bij aanvraag van het kenteken het bouwjaar opgegeven. Men kan dus voor oldtimers altijd een uitzondering maken.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Verplichte technische keuring? Eenmalig of als apk?
Ik moet wel zeggen dat er nogal wat gevaarlijk bromfietsjes op de weg rijden in NL. Ik zit echt niet te wachten op zo'n keuring. Maar sommige eigenaren hebben wel eens een schop onder de kont nodig
Ik moet wel zeggen dat er nogal wat gevaarlijk bromfietsjes op de weg rijden in NL. Ik zit echt niet te wachten op zo'n keuring. Maar sommige eigenaren hebben wel eens een schop onder de kont nodig
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Beste Franky,
Het gaat over een soort APK-keuring.
Groet,
Harrie
Het gaat over een soort APK-keuring.
Groet,
Harrie
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Hopelijk lukt het ze om een regeling te treffen voor de oldtimertjes.
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Wow dat is echt een heftige ingreep zeg, stel je hebt dan in frankrijk een hele schuur vol met gekentekende mobylette
en je moet ze allemaal maar naar het apk station brengen en al die eisen maar weer voldoen om je mobylette op de weg te mogen houden. Dat gaat een hoop werk en vrije dagen kosten om al je afspraken en verplichtingen na te kunnen komen om maar naar je vaste apk adresje te gaan en al je voertuigen daar heen te slepen. Vond de schouwing al zo een gedoe in 2006
En er waren zoveel fietsenmakers die zo onwillend waren als je met een oldtimer aan kwam zetten. Maarja dat is ieders zijn ervaring. Mischien heeft het ook wel iets positiefs.
gr vincent
en je moet ze allemaal maar naar het apk station brengen en al die eisen maar weer voldoen om je mobylette op de weg te mogen houden. Dat gaat een hoop werk en vrije dagen kosten om al je afspraken en verplichtingen na te kunnen komen om maar naar je vaste apk adresje te gaan en al je voertuigen daar heen te slepen. Vond de schouwing al zo een gedoe in 2006
En er waren zoveel fietsenmakers die zo onwillend waren als je met een oldtimer aan kwam zetten. Maarja dat is ieders zijn ervaring. Mischien heeft het ook wel iets positiefs.
gr vincent
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Haha. Ja, ik weet nog goed hoe dat ging met de schouwing van mijn mobylette. Ik moest de kapjes eraf halen zodat het frame nummer goed zichtbaar was. En ik moest de bromfiets dicht bij de ingang zetten van de zaak. Ze durfden die bromfiets met geen vinger aan te raken Als ze schade maakte was het namelijk voor hun onmogelijk om dat vergoeden. Dat gezeik wouden ze graag voorkomen.
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
En ik ben met een echt wrak van een EEG10 uit 1962, die 20 jaar tegen een schuur had gestaan, met net leesbare NL B sticker, naar mijn bromfiets-man gegaan en had ineens een kenteken. Zonder morren. De ene fietsenmaker, is de andere niet. En de verschillen zijn groot.
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Mijn fietsenmaker zag het B nummer en schatte samen met mij het bouwjaar en ging e.e.a. invoeren in de computer, rechtstreeks naar RDW en klaar was Kees. Dus eigenblijk hetzelfde als Joost. En....hij zei tot mijn verbazing " Die kunnen we wel op snor zetten ". Ben de man nog dankbaar.
Groet,
Joop
Groet,
Joop
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Beste Forumleden,
In Spanje hebben ze al een keuring voor bromfietsen ingevoerd.
Elke twee jaar vind daar een keuring plaats.
Eigenlijk gewoon geldklopperij, want een dergelijke keuring heeft weinig toegevoegde waarde voor de verkeersveiligheid.
Een beetje licht controleren, banden en remmen. Een beetje liefhebber doet dat sowieso.
Voor mij mogen ze wel zwaarder controleren op zgn. snorscooters die met 60 km/uur over de fietspaden rijden.
Groet,
Harrie
In Spanje hebben ze al een keuring voor bromfietsen ingevoerd.
Elke twee jaar vind daar een keuring plaats.
Eigenlijk gewoon geldklopperij, want een dergelijke keuring heeft weinig toegevoegde waarde voor de verkeersveiligheid.
Een beetje licht controleren, banden en remmen. Een beetje liefhebber doet dat sowieso.
Voor mij mogen ze wel zwaarder controleren op zgn. snorscooters die met 60 km/uur over de fietspaden rijden.
Groet,
Harrie
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6340
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Als er hier een betaalde technische keuring komt voor bromfietsen, moet ik een andere hobby zoeken..
Ik denk niet dat dit hier doorgevoerd wordt, zolang er voor motoren ook nog geen technische keuring is.
Maar ja, als die er komt, moet ik m'n hobby ook flink aanpassen.. Is net aan het verschuiven naar motorfietsen (lees: brommers op motor kenteken ).. Dan komen de brommers weer op de voorgrond
Ach, we zien het wel.
Geen paniek voordat er concrete plannen zijn..
Ik denk niet dat dit hier doorgevoerd wordt, zolang er voor motoren ook nog geen technische keuring is.
Maar ja, als die er komt, moet ik m'n hobby ook flink aanpassen.. Is net aan het verschuiven naar motorfietsen (lees: brommers op motor kenteken ).. Dan komen de brommers weer op de voorgrond
Ach, we zien het wel.
Geen paniek voordat er concrete plannen zijn..
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Voor mij is de hobby er voor een heel groot deel vanaf bij de invoer van een keuring.
Daar moet niet ligt over worden gedacht!
Ik persoonlijk heb mijn mobylette’s om af en toe overdag een stukje door het buitengebied te touren...
Ik zie de bui al hangen als ik met mijn AV3'tje uit '51 naar de keuring moet.
“Trappers zonder reflector / velgrem voor / geen koppeling / geen verlichting / gashendel blijft hangen... etc.”
Daar moet niet ligt over worden gedacht!
Ik persoonlijk heb mijn mobylette’s om af en toe overdag een stukje door het buitengebied te touren...
Ik zie de bui al hangen als ik met mijn AV3'tje uit '51 naar de keuring moet.
“Trappers zonder reflector / velgrem voor / geen koppeling / geen verlichting / gashendel blijft hangen... etc.”
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Als men ooit zoiets invoert moet de bromfiets neem ik aan voldoen aan de wetten van destijds. Het is flauw om bromfietsen af te keuren op reflectors op de trappers als er nooit reflectors op gehoord hebben.
Geldklopperij is het. Al vind ik wel dat sommige mensen een schop onder de kont verdienen. Pak een doorsnee bromfiets van iemand anders, en je kan de remmen door trekken tot aan het handvat en de gashendel loopt veel te stroef. Praktisch elke bromfiets die ik in mijn handen krijg voldoet op zeer basale punten gewoon niet in mijn ogen. En dat vind ik wel kwalijk.
Maar een keuring zal daarvoor wel weer niet helpen. Dus op dat betreft helpt het ook niets.
Geldklopperij is het. Al vind ik wel dat sommige mensen een schop onder de kont verdienen. Pak een doorsnee bromfiets van iemand anders, en je kan de remmen door trekken tot aan het handvat en de gashendel loopt veel te stroef. Praktisch elke bromfiets die ik in mijn handen krijg voldoet op zeer basale punten gewoon niet in mijn ogen. En dat vind ik wel kwalijk.
Maar een keuring zal daarvoor wel weer niet helpen. Dus op dat betreft helpt het ook niets.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Een oud topic maar toch, Volgens mij loopt bij elke oude brommer vanalles stroef, dat hoort er een beetje bij.Franky schreef:Als men ooit zoiets invoert moet de bromfiets neem ik aan voldoen aan de wetten van destijds. Het is flauw om bromfietsen af te keuren op reflectors op de trappers als er nooit reflectors op gehoord hebben.
Geldklopperij is het. Al vind ik wel dat sommige mensen een schop onder de kont verdienen. Pak een doorsnee bromfiets van iemand anders, en je kan de remmen door trekken tot aan het handvat en de gashendel loopt veel te stroef. Praktisch elke bromfiets die ik in mijn handen krijg voldoet op zeer basale punten gewoon niet in mijn ogen. En dat vind ik wel kwalijk.
Maar een keuring zal daarvoor wel weer niet helpen. Dus op dat betreft helpt het ook niets.
De remmen vind ik bij vrijwel alle oude brommers minimaal en het gas wat stroef gaat, ik kom niet anders tegen.
De soepelste (en tevens jongste) brommer die ik ooit had was mijn '87-er Honda MTX.
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring
Hoort erbij of gebrek aan onderhoud? Ik vermoed vaker het laatste
Mijn remmen lopen nooit stroef en kan je onmogelijk doortrekken tot het handvat. Alleen mijn gashendel loopt niet super soepel. Dat is niet beter te krijgen. Ik vermoed vanwege slijtage. Bij mijn brommer loopt niets stroef. Hoe zou dat nou komen
Mijn mobylette had bij 45 km/h een remweg van 6 meter. Het kan dus wel. Zelfs met van die lullige mobylette remmetjes.
Mijn remmen lopen nooit stroef en kan je onmogelijk doortrekken tot het handvat. Alleen mijn gashendel loopt niet super soepel. Dat is niet beter te krijgen. Ik vermoed vanwege slijtage. Bij mijn brommer loopt niets stroef. Hoe zou dat nou komen
Mijn mobylette had bij 45 km/h een remweg van 6 meter. Het kan dus wel. Zelfs met van die lullige mobylette remmetjes.